Jazz/World

Ezek a zenészek még a rabszolganőket is felszabadítják

2018.11.25. 14:10
Ajánlom
Az al-andalúz háremhölgyek zenei hagyománya találkozik az improvizációval a hazai szabadzenei szcéna ismert alakjaiból álló, Ajtai Péter bőgős vezetésével működő Qiyan zenéjében. Vad zenélésre és szép zenei témákra számíthatunk tőlük november 28-án a Toldiban.

A 'qiyan' szó a klasszikus arab terminológiában oylan rabszolga nőket jelölt, akik énekükkel-zenéjükkel és szexuálisan szórakoztatták feletteseiket. A gésákhoz hasonlóan képzett egyének ők, akik jártasak voltak a zenében és a költészetben, rengeteg történelmi és irodalmi anekdotát ismertek, de értettek a kalligráfiához és az árnyjáték technikákhoz is. Ebből adódóan a pre-modern iszlamista női társadalomban a rabszolgák legmagasabb rendjét képezték, megbecsültebben voltak a kurtizánoknál és az ágyasoknál. A középkori arab költőnők jelentős része is qiyanok közül került ki. A Medinában, Bagdadban vagy Cordobában képzett qiyanok dallamkincséből Al-Andalúziában kialakult egy külön zenei tradíció, ami a rabszolgaság eltörlése után is fennmaradt.

Hogy a csak férfiakból álló, de változó tagokkal működő Qiyan milyen rokonságot érez az al-andalúz rabszolganőkkel, azt csak találgatni lehet a hazai underground, jazz színtér anyagi lehetőségeinek fényében. Mindenesetre

az improvizáció alapjául most ezek az arab, keleties dallamok szolgálnak. Innen indulnak és térnek vissza tekervényes útjaik során, amiket a hangszerek végtelen lehetőségeinek kiismeréséért és a közös zenei tudat megteremtéséért folytatnak.

A projekt vezetője és ötletgazdája Ajtai Péter, a konvenciókat elutasító, radikálas fiatal jazz színtér egyik legismertebb bőgőse. Hozzá ezúttal a következő zenészek csatlakoznak: az ütőhangszereken, brácsán és különböző hétköznapi tárgyakon elképesztő kreativitással zenélő Porteleki Áron, aki népzenén nevelkedett, de mára a kísérletezés lett a mindene. Kováts Gergő szaxofonos, aki szintén a komfortzóna határainak feszegetésében leli örömét, hasonlóan a zenekar másik szaxofonosához, Szelevényi Ákoshoz, aki a nyolcvanas évektől kezdve a francia szabadzenei színtéren bontakoztatta ki magát és csak az utóbbi években tért haza. Fia, a még zeneakadémista Szelevényi Vito trombitálni fog a zenekarban. És akinek még nem lenne elég a rezesekből, a tenorszaxofonnál a még zeneakadémista, de már szárnyait régóta bontogató Cseke Dánielt hallhatjuk, aki Ajtai Péter Peter's Problem nevű formációjának is tagja. A gitáros Czitrom Ádám Izraelben kezdte zenei tevékenységét, majd a bostoni székhelyű Berkleen mélyítette el a tudását gitár-zeneszerzés szakon, itthon nemcsak undorground formációkban, de kortárs táncpordukciókban is fel-feltűnik zenészként. A jelen formáció másik gitárosa, Mészáros Ádám Berlinből hazaköltözve a JÜ formációval tört babérokra, a projekt többi tagjához hasonlóan bátor és kísérletező művész. Őket hallhatjuk tehát november 28-án a Toldiban, egy fesztelen, felszabadító örömzenélésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Herczku Ágnes színházi előadást rendez a lemezbemutatójából

Az énekesnő Hozomány című legújabb népzenei albumát december 19-én és 20-án mutatja be a felújított Hagyományok Háza színháztermében, egy szcenírozott lemezbemutató keretében.
Jazz/World magazin

Így történt, hogy Sun Ra szóra bírta a némákat zenéjével

Herman Poole Blount, művésznevén Sun Ra zeneterápiás célból adott koncertet egy chicagói idegklinikán, ahol még a vártnál is gyorsabb „gyógyulást” ért el.
Jazz/World klippremier

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.