Jazz/World

Ezek a zenészek még a rabszolganőket is felszabadítják

2018.11.25. 14:10
Ajánlom
Az al-andalúz háremhölgyek zenei hagyománya találkozik az improvizációval a hazai szabadzenei szcéna ismert alakjaiból álló, Ajtai Péter bőgős vezetésével működő Qiyan zenéjében. Vad zenélésre és szép zenei témákra számíthatunk tőlük november 28-án a Toldiban.

A 'qiyan' szó a klasszikus arab terminológiában oylan rabszolga nőket jelölt, akik énekükkel-zenéjükkel és szexuálisan szórakoztatták feletteseiket. A gésákhoz hasonlóan képzett egyének ők, akik jártasak voltak a zenében és a költészetben, rengeteg történelmi és irodalmi anekdotát ismertek, de értettek a kalligráfiához és az árnyjáték technikákhoz is. Ebből adódóan a pre-modern iszlamista női társadalomban a rabszolgák legmagasabb rendjét képezték, megbecsültebben voltak a kurtizánoknál és az ágyasoknál. A középkori arab költőnők jelentős része is qiyanok közül került ki. A Medinában, Bagdadban vagy Cordobában képzett qiyanok dallamkincséből Al-Andalúziában kialakult egy külön zenei tradíció, ami a rabszolgaság eltörlése után is fennmaradt.

Hogy a csak férfiakból álló, de változó tagokkal működő Qiyan milyen rokonságot érez az al-andalúz rabszolganőkkel, azt csak találgatni lehet a hazai underground, jazz színtér anyagi lehetőségeinek fényében. Mindenesetre

az improvizáció alapjául most ezek az arab, keleties dallamok szolgálnak. Innen indulnak és térnek vissza tekervényes útjaik során, amiket a hangszerek végtelen lehetőségeinek kiismeréséért és a közös zenei tudat megteremtéséért folytatnak.

A projekt vezetője és ötletgazdája Ajtai Péter, a konvenciókat elutasító, radikálas fiatal jazz színtér egyik legismertebb bőgőse. Hozzá ezúttal a következő zenészek csatlakoznak: az ütőhangszereken, brácsán és különböző hétköznapi tárgyakon elképesztő kreativitással zenélő Porteleki Áron, aki népzenén nevelkedett, de mára a kísérletezés lett a mindene. Kováts Gergő szaxofonos, aki szintén a komfortzóna határainak feszegetésében leli örömét, hasonlóan a zenekar másik szaxofonosához, Szelevényi Ákoshoz, aki a nyolcvanas évektől kezdve a francia szabadzenei színtéren bontakoztatta ki magát és csak az utóbbi években tért haza. Fia, a még zeneakadémista Szelevényi Vito trombitálni fog a zenekarban. És akinek még nem lenne elég a rezesekből, a tenorszaxofonnál a még zeneakadémista, de már szárnyait régóta bontogató Cseke Dánielt hallhatjuk, aki Ajtai Péter Peter's Problem nevű formációjának is tagja. A gitáros Czitrom Ádám Izraelben kezdte zenei tevékenységét, majd a bostoni székhelyű Berkleen mélyítette el a tudását gitár-zeneszerzés szakon, itthon nemcsak undorground formációkban, de kortárs táncpordukciókban is fel-feltűnik zenészként. A jelen formáció másik gitárosa, Mészáros Ádám Berlinből hazaköltözve a JÜ formációval tört babérokra, a projekt többi tagjához hasonlóan bátor és kísérletező művész. Őket hallhatjuk tehát november 28-án a Toldiban, egy fesztelen, felszabadító örömzenélésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Színház

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Karanténból szól a nóta

Új platformon jelentkeznek péntektől élő produkciókkal a magyar népzene, cigányzene és jazz színtér szereplői.
Jazz/World magazin

„India nemzeti kincse” – 100 éve született a szitár mestere, Ravi Shankar

Zenéjével a különböző kultúrák összekapcsolására törekedett, a klasszikus, a jazz- és a rockzene sokmillió rajongója neki köszönhetően fedezte fel az indiai zene évezredes hagyományait.
Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.