Jazz/World

Ezek a zenészek még a rabszolganőket is felszabadítják

2018.11.25. 14:10
Ajánlom
Az al-andalúz háremhölgyek zenei hagyománya találkozik az improvizációval a hazai szabadzenei szcéna ismert alakjaiból álló, Ajtai Péter bőgős vezetésével működő Qiyan zenéjében. Vad zenélésre és szép zenei témákra számíthatunk tőlük november 28-án a Toldiban.

A 'qiyan' szó a klasszikus arab terminológiában oylan rabszolga nőket jelölt, akik énekükkel-zenéjükkel és szexuálisan szórakoztatták feletteseiket. A gésákhoz hasonlóan képzett egyének ők, akik jártasak voltak a zenében és a költészetben, rengeteg történelmi és irodalmi anekdotát ismertek, de értettek a kalligráfiához és az árnyjáték technikákhoz is. Ebből adódóan a pre-modern iszlamista női társadalomban a rabszolgák legmagasabb rendjét képezték, megbecsültebben voltak a kurtizánoknál és az ágyasoknál. A középkori arab költőnők jelentős része is qiyanok közül került ki. A Medinában, Bagdadban vagy Cordobában képzett qiyanok dallamkincséből Al-Andalúziában kialakult egy külön zenei tradíció, ami a rabszolgaság eltörlése után is fennmaradt.

Hogy a csak férfiakból álló, de változó tagokkal működő Qiyan milyen rokonságot érez az al-andalúz rabszolganőkkel, azt csak találgatni lehet a hazai underground, jazz színtér anyagi lehetőségeinek fényében. Mindenesetre

az improvizáció alapjául most ezek az arab, keleties dallamok szolgálnak. Innen indulnak és térnek vissza tekervényes útjaik során, amiket a hangszerek végtelen lehetőségeinek kiismeréséért és a közös zenei tudat megteremtéséért folytatnak.

A projekt vezetője és ötletgazdája Ajtai Péter, a konvenciókat elutasító, radikálas fiatal jazz színtér egyik legismertebb bőgőse. Hozzá ezúttal a következő zenészek csatlakoznak: az ütőhangszereken, brácsán és különböző hétköznapi tárgyakon elképesztő kreativitással zenélő Porteleki Áron, aki népzenén nevelkedett, de mára a kísérletezés lett a mindene. Kováts Gergő szaxofonos, aki szintén a komfortzóna határainak feszegetésében leli örömét, hasonlóan a zenekar másik szaxofonosához, Szelevényi Ákoshoz, aki a nyolcvanas évektől kezdve a francia szabadzenei színtéren bontakoztatta ki magát és csak az utóbbi években tért haza. Fia, a még zeneakadémista Szelevényi Vito trombitálni fog a zenekarban. És akinek még nem lenne elég a rezesekből, a tenorszaxofonnál a még zeneakadémista, de már szárnyait régóta bontogató Cseke Dánielt hallhatjuk, aki Ajtai Péter Peter's Problem nevű formációjának is tagja. A gitáros Czitrom Ádám Izraelben kezdte zenei tevékenységét, majd a bostoni székhelyű Berkleen mélyítette el a tudását gitár-zeneszerzés szakon, itthon nemcsak undorground formációkban, de kortárs táncpordukciókban is fel-feltűnik zenészként. A jelen formáció másik gitárosa, Mészáros Ádám Berlinből hazaköltözve a JÜ formációval tört babérokra, a projekt többi tagjához hasonlóan bátor és kísérletező művész. Őket hallhatjuk tehát november 28-án a Toldiban, egy fesztelen, felszabadító örömzenélésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Úgy fest, megtalálták az egyetlen felvételt Frida Kahlo hangjáról

A mexikói nemzeti hangarchívum, a National Sound Library úgy véli, Frida Kahlo saját, Diego portréja című esszéjét olvassa föl az El Bachiller radio pilotjában, amely hangfelvétel nemrégiben került elő.
Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Klasszikus

Zenetörténeti pillanat: Arvo Pärt és Sting találkoztak

Tallinn közelében találkozott az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző és a brit popcsillag. Szemmel láthatólag élvezték egymás társaságát.
Vizuál

Ilyen volt a nyár 50 éve

Egy fotóriporternő élete a szövegben, az 1960-as, 70-es, 80-as évek hétköznapjai pedig a galériában. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal egy különleges életműből válogattak.
Könyv

„Először életben kell maradnunk” – A Mengele-lány

Stern Rózsa Ibolya nemcsak kibírta a haláltábort és Mengele kísérleteit, de neki köszönhetően fogták el a birkenaui láger egyik felügyelőnőjét is. Az idős asszony Veronika H. Tóth újságírónak mesélte el a második világháború előtt, alatt és után történteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.
Jazz/World ajánló

Dzsesszben formált Bartók-művek

A Bartók Plusz Operafesztivál megnyitja a komolyzenei műfaj határait. Báb- és animációs operaelőadások mellett Bartók-művek dzsesszátiratait mutatja be a mai magyar dzsesszélet egyik legmeghatározóbb együttese, a Sárik Péter Trió közreműködésével.
Jazz/World Partitúra

„Itt, Budapesten valójában csak imitáljuk a népzenét” - Interjú Kuczera Barbarával

Minden év júliusának első hetében rendezik meg a Méta népzenei tábort, más-más helyszínen, rendszerint apró falvakban. Idén Karádon, nem messze a Balatontól lesz a tábor, a Partitúra forgatásán Kuczera Barbara mesélt róla.
Jazz/World lemez

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint bejárják az országot új lemezükkel

Kilenc állomásos magyarországi turnén mutatja be februárban megjelent Shapeshifter című lemezét a Harcsa Veronika & Gyémánt Bálint Quartet.
Jazz/World söndörgő

A Babra és a Söndörgő a világzene nemzetközi élvonalába került

A Babra debütáló anyaga a tizedik, a Söndörgő Nyolc 8 Nyolc című lemeze a tizenötödik helyen szerepel a World Music Charts Europe (WMCE) májusi nemzetközi világzenei toplistáján.