Jazz/World

Ezek a zenészek még a rabszolganőket is felszabadítják

2018.11.25. 14:10
Ajánlom
Az al-andalúz háremhölgyek zenei hagyománya találkozik az improvizációval a hazai szabadzenei szcéna ismert alakjaiból álló, Ajtai Péter bőgős vezetésével működő Qiyan zenéjében. Vad zenélésre és szép zenei témákra számíthatunk tőlük november 28-án a Toldiban.

A 'qiyan' szó a klasszikus arab terminológiában oylan rabszolga nőket jelölt, akik énekükkel-zenéjükkel és szexuálisan szórakoztatták feletteseiket. A gésákhoz hasonlóan képzett egyének ők, akik jártasak voltak a zenében és a költészetben, rengeteg történelmi és irodalmi anekdotát ismertek, de értettek a kalligráfiához és az árnyjáték technikákhoz is. Ebből adódóan a pre-modern iszlamista női társadalomban a rabszolgák legmagasabb rendjét képezték, megbecsültebben voltak a kurtizánoknál és az ágyasoknál. A középkori arab költőnők jelentős része is qiyanok közül került ki. A Medinában, Bagdadban vagy Cordobában képzett qiyanok dallamkincséből Al-Andalúziában kialakult egy külön zenei tradíció, ami a rabszolgaság eltörlése után is fennmaradt.

Hogy a csak férfiakból álló, de változó tagokkal működő Qiyan milyen rokonságot érez az al-andalúz rabszolganőkkel, azt csak találgatni lehet a hazai underground, jazz színtér anyagi lehetőségeinek fényében. Mindenesetre

az improvizáció alapjául most ezek az arab, keleties dallamok szolgálnak. Innen indulnak és térnek vissza tekervényes útjaik során, amiket a hangszerek végtelen lehetőségeinek kiismeréséért és a közös zenei tudat megteremtéséért folytatnak.

A projekt vezetője és ötletgazdája Ajtai Péter, a konvenciókat elutasító, radikálas fiatal jazz színtér egyik legismertebb bőgőse. Hozzá ezúttal a következő zenészek csatlakoznak: az ütőhangszereken, brácsán és különböző hétköznapi tárgyakon elképesztő kreativitással zenélő Porteleki Áron, aki népzenén nevelkedett, de mára a kísérletezés lett a mindene. Kováts Gergő szaxofonos, aki szintén a komfortzóna határainak feszegetésében leli örömét, hasonlóan a zenekar másik szaxofonosához, Szelevényi Ákoshoz, aki a nyolcvanas évektől kezdve a francia szabadzenei színtéren bontakoztatta ki magát és csak az utóbbi években tért haza. Fia, a még zeneakadémista Szelevényi Vito trombitálni fog a zenekarban. És akinek még nem lenne elég a rezesekből, a tenorszaxofonnál a még zeneakadémista, de már szárnyait régóta bontogató Cseke Dánielt hallhatjuk, aki Ajtai Péter Peter's Problem nevű formációjának is tagja. A gitáros Czitrom Ádám Izraelben kezdte zenei tevékenységét, majd a bostoni székhelyű Berkleen mélyítette el a tudását gitár-zeneszerzés szakon, itthon nemcsak undorground formációkban, de kortárs táncpordukciókban is fel-feltűnik zenészként. A jelen formáció másik gitárosa, Mészáros Ádám Berlinből hazaköltözve a JÜ formációval tört babérokra, a projekt többi tagjához hasonlóan bátor és kísérletező művész. Őket hallhatjuk tehát november 28-án a Toldiban, egy fesztelen, felszabadító örömzenélésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Így készült a Terra Profonda új lemeze: Klippremier

A saját meghatározása szerint sámáni folk-blues zenét játszó Terra Profonda új lemezzel jelentkezik a Fonó kiadásában. Az album felvétele a sitkei Kálvária-kápolnában zajlott, ahol teljesen akusztikusan rögzítették a számokat, ez a különleges atmoszféra adja meg a lemez hangzásának alapját.
Jazz/World díj

Ismét a Sziget a legjobb külföldi fesztivál az angolok szerint

A UK Festival Awardson idén is a Sziget vitte el a "Best Overseas Festival", azaz a legjobb külföldi fesztivál kategória díját. A belga Tomorrowlandet is magunk mögé tudtuk.
Jazz/World ajánló

BoldiÖtven! – Jubileumi koncertet ad László Boldizsár

László Boldizsár idén ünnepli 50. születésnapját, ez alkalomból 2020. januárjában, Boldizsár-napon az Erkel Színházban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Snétberger Ferenc fúziós vizekre evez a SoLaTi zenekarral

Népszerű gitárművészünk is közreműködik ugyanis az Oláh Tzumo Árpád vezette SoLaTi zenekar transparent blue című új lemezén, amit december 7-én mutatnak be a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Az ördög magyar hangja – 20 éves a Quimby Ékszerelmére című lemeze

Nagyjából konszenzus van a körül a magyar popkultúrában, hogy az Ékszerelmére Kiss Tibiék pályafutásának eddigi kreatív csúcspontja, egyben a magyar könnyűzene elmúlt 30 évének egyik legjobb lemeze. Az album idén 20 éves, a zenekar jubileumi turnéra is viszi a lemezanyagot. Úgy gondoltuk, mi is futunk vele egy kört. Ebben segítségünkre van Balanyi Szilárd, a Quimby billentyűse.