Jazz/World

Ezek Chaplin mosolydallamának legszebb feldolgozásai

2018.09.30. 09:10
Ajánlom
Nat King Cole csinált belőle standardet, Michael Jackson kedvence volt, de Barbra Streisand is feldolgozta. Sokan talán nem is tudják, hogy Charlie Chaplin a Smile című dal szerzője.

Charlie Chaplin egy személyben volt színész, rendező, forgatókönyvíró, producer, kaszkadőr és vágó, de kevesen tudják, hogy többnyire az egész estét filmjei zenéjét is ő szerezte. Így van ez az 1936-ban készült Modern idők című film esetében is, amelynek szenvedélyes dallamos muzsikáját Puccini Toscája ihlette.

Íme az eredeti.

A dallam megihlette John Turner és Geoffrey Parsons szövegírókat is, akik Smile címmel írtak dalszöveget a melódiához.

Először Nat King Cole készített felvételt a dalból 1954-ben. Ennek a bevezető ütemeiben egyébként mintha a Nessun dorma... kezdetű ária dallamtöredékét fedezhetnénk fel.

1963-ban Judy Garland előadta a dalt az Ed Sullivan Showban. Ez volt az az amerikai tévéshow, amelyet a legtöbb háztartásban néztek, és így lett a lassan jazzstandarddé váló dal széles körben ismert.

Az Oscar Peterson Trio a Great Connection című albumán szerepelteti a Smile lassú, álmatag feldolgozását. Ezen az albumon Chaplin igen megtisztelő helyre került zeneszerzőként, hiszen Oscar Hammerstein és Duke Ellington dalai is szerepelnek a korongon.

Robert Downey Jr. a kilencvenes évek elején azt a nehéz színészi feladatot kapta Richard Attenborough rendezőtől, hogy játssza el Chaplint egy életrajzi filmben. Az alkotás vegyes fogadtatásra talált, sokan szóvá tették, hogy a film messze elmarad az alanyának, tehát Chaplinnek a filmjeitől, de Downey Jr. alakítását szinte kivétel nélkül dicsérték. S ami azt illeti, a ma Vasemberként ismert színész egy egész kedves és szívből jövő feldolgozást is készített a Smile című dalból a filmhez.

Barbra Streisandé az egyik leghíresebb feldolgozás, ezúttal mégsem azt, hanem a Tony Bennett-tel közös felvételt idézzük meg. Ha valaki szívesen hallgat filmzenékben felbukkanó dalokat, akkor ajánljuk az énekesnő The Movie Album című lemezét, amelyen olyan klasszikusok hallhatók, mint a Moon River és a Wild is the Wind.

Gregory Porter birtokolja a legtöbb olyan dolgot, amit egy férfi jazz énekestől várnánk, és talán egy-két olyan dolgot is, amiről nem tudtuk, hogy várunk” – írja a New York Times a november 19-én Budapestre látogató jazz-zenészről, akinek naná, hogy van néhány felvétele a Smile című dalból. A fülessapiban nyomuló Porter az alábbi felvételen egy kicsit karácsonyira vette a stílust.

Bobby McFerrin és Chick Corea a New York-i Blue Note nevű jazzbárban adták elő a dalt. Lehetetlen nem boldogan vigyorogni, ha Bobby McFerrin látjuk – hát ha még a jellegzetes dünnyögésébe is belekezd. Ráadásul ezen a felvételen a közönség egyik tagja is mikrofont kap, és egész ügyesen elénekli a melódiát.

Anne Akiko Meyers és Akira Eguchi álomszerű előadása Claus Ogerman interpretációja alapján készült, és 2009-es albumukon szerepel. Ezzel a klasszikus verzióval zárjuk az összeállítást.

A dal szövege sem kevésbé gyönyörű, mint a melódia.

Smile though your heart is aching
Smile even though it's breaking
When there are clouds in the sky, you'll get by
If you smile through your fear and sorrow
Smile and maybe tomorrow
You'll see the sun come shining through for you

Light up your face with gladness
Hide every trace of sadness
Although a tear may be ever so near
That's the time you must keep on trying
Smile, what's the use of crying?
You'll find that life is still worthwhile
If you just smile
That's the time you must keep on trying
Smile, what's the use of crying?
You'll find that life is still worthwhile
If you just smile

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.
Jazz/World hírek

Szabó Dániel jazz-zeneszerző rangos amerikai díjat kapott

Az USA legnagyobb zenei jogkezelő szervezete, az ASCAP és a Symphonic Jazz Orchestra ítélte oda neki az 5000 dollárral és egy zeneszerzői felkéréssel járó Commissioning Prize nevű díjat – írta meg a dalszerzo.hu.
Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.