Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

2018.07.14. 10:15
Ajánlom
Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.

Párniczky Quartet: Bartók Electrified (BMC Records)

megjelenés: 2018. április 10.

Párniczky András gitáros szerelemlemeze ez, amiben Bartók szerzeményeit nem egyszerűen "átjazzesti", hanem a mester gondolatmenetét folytatva hívja bátor kísérletre a hallgatót zenésztársaival. Hogyan dolgozna ma Bartók, ha jazz-zenész lenne? Ez is lehetne a kiinduló mottója a lemeznek, és nem is lenne ez légbőlkapott gondolat, hiszen Bartók maga is érdeklődött a rögtönzés iránt, nyitott volt a jazzre, Benny Goodman klarinétos számára komponált is (mégpedig a Kontrasztok c. triót). Ami kiemeli a lemezt a Bartók-feldolgozások sorából, hogy Párniczky és társai egyszerre értelmezték Bartók zenéjét a legmodernebb jazz  és a tradicionális gyökerek felől, hiszen a népzene sem idegen tőlük: a klezmer népzenét régóta tanulmányozó Párniczky mellett Baló István dobos és Hock Ernő bőgős is járatosak a folkjazz területén, Bede Péter szaxofonos pedig a népzene mesterképzést is elvégezte. A lemez így egyszerre hívja intellektuális kalandra és intenzív érzelmi utazásra a hallgatót. 

Borbély-Dresch Quartet: Körbe-körbe (Fonó Records)

megjelenés: 2018. április

A muzsikustársi tisztelet egyik példátlan megnyilvánulása a Körbe-körbe, bizonyíték arra, hogy két dudás igenis megfér egy csárdában. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Dresch Mihály és Borbély Mihány a magyar folkjazz két legkiemelkedőbb alakja, mindketten fúvós zenészek, akik összeadva tudásukat és mindazt a szenvedélyt, amivel a zenéhez közelítenek, egy csodálatos lemezt hoztak össze. Ebben a magyar pásztorok szabadságvágya találkozik az amerikai jazzapostolok (Johnny Griffin, John Coltrane stb.) palackból kiszabadult energiáival, ami végső soron egy és ugyanaz. A kettő szintézise olyan sodró természetességgel jön létre, köszönhetően a kiváló ritmusszekciónak is (G.Szabó Hunor – dobok, Horváth Balázs – bőgő), hogy azt hallgatva levegőt is elfelejtünk venni – még szerencse, hogy zenészeink rendelkeznek a körlégzés tudományával.

Joey Alexander– Eclipse (Motéma Music)

Megjelenés:  2018. május 4.

A csodagyerekként indult indonéz zongorista, Joey Alexander még mindig kiskorú – 14 éves – de már nemcsak három Grammy-jelölést, hanem négy saját lemezt is magáénak tudhat, amiben nem kis nevek ( pl. Chris Potter szaxofonos és a bőgős Larry Grenadier) szavaztak neki bizalmat zenésztársként. Legújabb albuma az Eclipse címet viseli, mivel a címadó dalt 2017-ben, a teljes napfogyatkozás napján írta.  Ezen az albumon az egyik elsőszámú amerikai szaxofonos, Joshua Redman a vendégük, a bőgőnél Reuben Alexander, a doboknál pedig Eric Harland foglalnak helyet. Az albumon nyoma sincs a tinédzserek bizonytalanságának: Joey korát meghazudtoló magabiztossággal fejti ki véleményét az őt körülvevő világról a zenén keresztül, és a zenekart pedig biztos kézzel irányítja.

Brad Mehldau: Seymour Reads the Constitution! (Nonesuch Records)

megjelenés: 2018. május 18.

A jazzt a klasszikus zenével, poppal, és rockkal is kiemelkedő stílusérzékkel ötvöző zongoraművész igen produktív volt a 2018-as esztendőben. Előbb márciusban megjelentette az After Bach című szólólemezét, amiben egy sajátos, belső logika szerint improvizált Bach-témákra, nem elvéve a barokk mester által lefektetett értékekből, hanem újrapolírozva azt. Májusban pedig régi, akusztikus triójával – Jeff Ballard dobossal és Larry Grenadier bőgőssel adta ki a Seymour Reads the Constitution! című albumot, melyen Mehldau saját kompozíciói (Spiral, Ten Tune), valamint  pop- (Beach Boys) és jazzdalok (Sam: Beatrice) bátor újraértelmezései is fellelhetőek.

Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens (Blue Note Records)

megjelenés: 2018. május 29.

Nemrég Budapesten is megünnepelte 80. születésnapját Charles Lloyd szaxofonos, akinek személyében egy spirituális beállítottságú zenészt köszönthetünk. A Vanished Gardens is a transzcendenst célozza, ezúttal a Grammy-díjas énekes-dalszerzővel, Lucinda Williamssel kiegészülve, aki igazi, „amerikai hang”: általa a hangulat a blues irányába is elmozdul. Lloyd az „emberiség riporterének” hívja őt, aki hangjával és költői szövegeivel tökéletesen megragadja a földi élet jelen állapotát. Az ő szerzeményeinek érzékeny átdolgozásai mellett a lemezen végig hallhatjuk a Lloydra jellemző finom melódiákat a Marvels kitűnő zenészeinek tolmácsolásában, valamint egy Thelonius Monk-ballada is fölcsendül.

Kamasi Washington: Heaven and Earth (Young Turks)

megjelenés: 2018. június 22.

A popzenét sem megvető, a jazz egyik úttörő apostolának tartott Kamasi Washington szaxofonos három év elteltével jelentetett meg újabb nagylemezt a szerényen The Epic címűre keresztelt, monstre, három órás albuma után.  Most sem törekszik kevesebbre, minthogy az egész univerzumot belefoglalja a zenéjébe. A cím magyarázata nagyjából így hangzik. „A Föld oldal azt a mutatja be, amit abban a külvilágban tapasztalok, aminek én is része vagyok. A mennyország oldal pedig azt a belvilágot, amit önmagamban látok, ami az én részem” – írta a Twitteren. A mennyei elemelkedés gospel-témákban, míg a földközeliség erős, feszes groovokban jelentkezik. Ebben az égi-földi utazásban olyan zenészek szegődtek társnak, mint a Thundercat, Terrace Martin, Cameron Graves és Tony Austin.

Hans Lüdemann: Transeurope Express (BMC Records)

megjelenés: 2018. június 22.

Ha üzenni szeretnénk a földönkívülieknek 2018 európai jazzéről, akkor csak ezt a lemezt kéne nekik elküldeni. Látszólag fényévekre van már mindez a mainstream amerikai jazztől, és sokkal közelebb a 20. századi kortárs kamarazenéhez, de ami különlegessé avatja, hogy ez a zene nem valamihez képest és valamivel szemben szeretne állást foglalni, hanem vállalja mindazt a felhalmozott örökséget, ami Duke Ellington bigband zenéjétől a francia és német kortárszenéig ível. A zenekarvezető Hans Lüdemann zongorista célja is az volt, hogy a formáció mintegy nyolc zenészének zenei tájszólása és invenciói éppúgy érvényre tudjanak jutni, mint a közös kamarazenei hangzás. Ami ezt az érzékeny balanszot lehetővé teszi, az a német strukturáltság találkozása a franciás könnyedséggel.

John Coltrane: Both Directions At Once

megjelenés: 2018. június 29.

Mi mással zárhatnám ezt a cikket, mint az utóbbi idők legnagyobb jazz-szenzációjával, Coltrane frissen előkerült és kiadott 1963-as felvételével. A Both Direction At Once című albumot Coltrane a New Jersey-i Van Gelder stúdióban rögzítette azzal a kvartettjével, akikkel az A Love Supreme, a Coltrane, és a Ballads című lemezeket is. Nevesen Jimmy Garrison bőgőssel, Elvin Jones dobossal és McCoy Tyner zongoristával. A felvétel mastere, amit a stúdióban hagytak, elveszett és megsemmisült, de szerencsére Coltrane a saját példányát odaadta első feleségének, Naimának, aki annak ellenére megőrizte azt, hogy 1966-ban szétváltak útjaik. A lemezen szereplő hét kompozíció közül kettő eddig teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt: az Untitled Original 11383 és az Untitled Original 11386 munkacíműek. Coltrane mindkettőben szopránszaxofonon játszik.

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Kapcsolódó

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Aligha vannak. Erre a felismerésre alapozva írt nyílt levelet és indított petíciót „We Have Voice” címmel a 66 éves női bőgős, Joëlle Léandre, miután 2017-ben az összes kategória összes jelöltje férfi volt a „francia Grammy”-n.

10 lemez, ami megfertőz a jazzel

10 lemez, ami megfertőz a jazzel

Sokan félnek a jazztől, mert a hangok véletlenszerű egymásutánját látják benne, esetleg rossz példákkal találkoztak eddigi zenehallgatási tapasztalataik során. Most olyan albumokból készítettünk szubjektív válogatást, amik több irányból szolgálhatnak kapudrogként a műfaj irányába.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Vizuál

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hogy zenél egy pigmeus? – Szalóki Ági gyermekkoncertje

Az október 2-i koncerten elhangzó dalokat a Körforgás című lemez számaiból, a Cipity Lőrinc és Gingalló dalaiból, valamint a Téli-nyári labodából válogatja Szalóki Ági, de elhangzanak majd olyan szerzemények is, amelyek még nem kerültek lemezre.
Jazz/World ajánló

Súlyos avantgárdtól a hagyományos szvingig a Fonóban

Tizennegyedik alkalommal rendezik meg az Újbuda Jazz Fesztivált, amelynek három napra, szeptember 30. és október 2. között a Fonó Budai Zeneház ad otthont, más koncertekre az A38-on kerül sor.
Jazz/World klippremier

Varga Bendegúz zenészi álmai – Klippremier

Készülő új lemezének felvezetéseként a nyáron három részből álló live session videósorozatot forgatott a Varga Bendegúz Quartet, amelyek közül a sodró lendületű Chasing Your Dreams felvétele a Fidelión debütál.
Jazz/World ajánló

Különleges zenei csemegék a MOMkultban

Az idei GetCloser Jazz Fest második napján, szeptember 28-án a jazz méltán elismert művészei váltják egymást a MOMkult színpadán. 19 órától Dresch Quartet lép fel, majd őket a norvég basszusgitáros és a magyar ütőhangszeres Per Mathisen és Mogyoró Kornél követi.
Jazz/World hír

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.