Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

2018.07.14. 10:15
Ajánlom
Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.

Párniczky Quartet: Bartók Electrified (BMC Records)

megjelenés: 2018. április 10.

Párniczky András gitáros szerelemlemeze ez, amiben Bartók szerzeményeit nem egyszerűen "átjazzesti", hanem a mester gondolatmenetét folytatva hívja bátor kísérletre a hallgatót zenésztársaival. Hogyan dolgozna ma Bartók, ha jazz-zenész lenne? Ez is lehetne a kiinduló mottója a lemeznek, és nem is lenne ez légbőlkapott gondolat, hiszen Bartók maga is érdeklődött a rögtönzés iránt, nyitott volt a jazzre, Benny Goodman klarinétos számára komponált is (mégpedig a Kontrasztok c. triót). Ami kiemeli a lemezt a Bartók-feldolgozások sorából, hogy Párniczky és társai egyszerre értelmezték Bartók zenéjét a legmodernebb jazz  és a tradicionális gyökerek felől, hiszen a népzene sem idegen tőlük: a klezmer népzenét régóta tanulmányozó Párniczky mellett Baló István dobos és Hock Ernő bőgős is járatosak a folkjazz területén, Bede Péter szaxofonos pedig a népzene mesterképzést is elvégezte. A lemez így egyszerre hívja intellektuális kalandra és intenzív érzelmi utazásra a hallgatót. 

Borbély-Dresch Quartet: Körbe-körbe (Fonó Records)

megjelenés: 2018. április

A muzsikustársi tisztelet egyik példátlan megnyilvánulása a Körbe-körbe, bizonyíték arra, hogy két dudás igenis megfér egy csárdában. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Dresch Mihály és Borbély Mihány a magyar folkjazz két legkiemelkedőbb alakja, mindketten fúvós zenészek, akik összeadva tudásukat és mindazt a szenvedélyt, amivel a zenéhez közelítenek, egy csodálatos lemezt hoztak össze. Ebben a magyar pásztorok szabadságvágya találkozik az amerikai jazzapostolok (Johnny Griffin, John Coltrane stb.) palackból kiszabadult energiáival, ami végső soron egy és ugyanaz. A kettő szintézise olyan sodró természetességgel jön létre, köszönhetően a kiváló ritmusszekciónak is (G.Szabó Hunor – dobok, Horváth Balázs – bőgő), hogy azt hallgatva levegőt is elfelejtünk venni – még szerencse, hogy zenészeink rendelkeznek a körlégzés tudományával.

Joey Alexander– Eclipse (Motéma Music)

Megjelenés:  2018. május 4.

A csodagyerekként indult indonéz zongorista, Joey Alexander még mindig kiskorú – 14 éves – de már nemcsak három Grammy-jelölést, hanem négy saját lemezt is magáénak tudhat, amiben nem kis nevek ( pl. Chris Potter szaxofonos és a bőgős Larry Grenadier) szavaztak neki bizalmat zenésztársként. Legújabb albuma az Eclipse címet viseli, mivel a címadó dalt 2017-ben, a teljes napfogyatkozás napján írta.  Ezen az albumon az egyik elsőszámú amerikai szaxofonos, Joshua Redman a vendégük, a bőgőnél Reuben Alexander, a doboknál pedig Eric Harland foglalnak helyet. Az albumon nyoma sincs a tinédzserek bizonytalanságának: Joey korát meghazudtoló magabiztossággal fejti ki véleményét az őt körülvevő világról a zenén keresztül, és a zenekart pedig biztos kézzel irányítja.

Brad Mehldau: Seymour Reads the Constitution! (Nonesuch Records)

megjelenés: 2018. május 18.

A jazzt a klasszikus zenével, poppal, és rockkal is kiemelkedő stílusérzékkel ötvöző zongoraművész igen produktív volt a 2018-as esztendőben. Előbb márciusban megjelentette az After Bach című szólólemezét, amiben egy sajátos, belső logika szerint improvizált Bach-témákra, nem elvéve a barokk mester által lefektetett értékekből, hanem újrapolírozva azt. Májusban pedig régi, akusztikus triójával – Jeff Ballard dobossal és Larry Grenadier bőgőssel adta ki a Seymour Reads the Constitution! című albumot, melyen Mehldau saját kompozíciói (Spiral, Ten Tune), valamint  pop- (Beach Boys) és jazzdalok (Sam: Beatrice) bátor újraértelmezései is fellelhetőek.

Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens (Blue Note Records)

megjelenés: 2018. május 29.

Nemrég Budapesten is megünnepelte 80. születésnapját Charles Lloyd szaxofonos, akinek személyében egy spirituális beállítottságú zenészt köszönthetünk. A Vanished Gardens is a transzcendenst célozza, ezúttal a Grammy-díjas énekes-dalszerzővel, Lucinda Williamssel kiegészülve, aki igazi, „amerikai hang”: általa a hangulat a blues irányába is elmozdul. Lloyd az „emberiség riporterének” hívja őt, aki hangjával és költői szövegeivel tökéletesen megragadja a földi élet jelen állapotát. Az ő szerzeményeinek érzékeny átdolgozásai mellett a lemezen végig hallhatjuk a Lloydra jellemző finom melódiákat a Marvels kitűnő zenészeinek tolmácsolásában, valamint egy Thelonius Monk-ballada is fölcsendül.

Kamasi Washington: Heaven and Earth (Young Turks)

megjelenés: 2018. június 22.

A popzenét sem megvető, a jazz egyik úttörő apostolának tartott Kamasi Washington szaxofonos három év elteltével jelentetett meg újabb nagylemezt a szerényen The Epic címűre keresztelt, monstre, három órás albuma után.  Most sem törekszik kevesebbre, minthogy az egész univerzumot belefoglalja a zenéjébe. A cím magyarázata nagyjából így hangzik. „A Föld oldal azt a mutatja be, amit abban a külvilágban tapasztalok, aminek én is része vagyok. A mennyország oldal pedig azt a belvilágot, amit önmagamban látok, ami az én részem” – írta a Twitteren. A mennyei elemelkedés gospel-témákban, míg a földközeliség erős, feszes groovokban jelentkezik. Ebben az égi-földi utazásban olyan zenészek szegődtek társnak, mint a Thundercat, Terrace Martin, Cameron Graves és Tony Austin.

Hans Lüdemann: Transeurope Express (BMC Records)

megjelenés: 2018. június 22.

Ha üzenni szeretnénk a földönkívülieknek 2018 európai jazzéről, akkor csak ezt a lemezt kéne nekik elküldeni. Látszólag fényévekre van már mindez a mainstream amerikai jazztől, és sokkal közelebb a 20. századi kortárs kamarazenéhez, de ami különlegessé avatja, hogy ez a zene nem valamihez képest és valamivel szemben szeretne állást foglalni, hanem vállalja mindazt a felhalmozott örökséget, ami Duke Ellington bigband zenéjétől a francia és német kortárszenéig ível. A zenekarvezető Hans Lüdemann zongorista célja is az volt, hogy a formáció mintegy nyolc zenészének zenei tájszólása és invenciói éppúgy érvényre tudjanak jutni, mint a közös kamarazenei hangzás. Ami ezt az érzékeny balanszot lehetővé teszi, az a német strukturáltság találkozása a franciás könnyedséggel.

John Coltrane: Both Directions At Once

megjelenés: 2018. június 29.

Mi mással zárhatnám ezt a cikket, mint az utóbbi idők legnagyobb jazz-szenzációjával, Coltrane frissen előkerült és kiadott 1963-as felvételével. A Both Direction At Once című albumot Coltrane a New Jersey-i Van Gelder stúdióban rögzítette azzal a kvartettjével, akikkel az A Love Supreme, a Coltrane, és a Ballads című lemezeket is. Nevesen Jimmy Garrison bőgőssel, Elvin Jones dobossal és McCoy Tyner zongoristával. A felvétel mastere, amit a stúdióban hagytak, elveszett és megsemmisült, de szerencsére Coltrane a saját példányát odaadta első feleségének, Naimának, aki annak ellenére megőrizte azt, hogy 1966-ban szétváltak útjaik. A lemezen szereplő hét kompozíció közül kettő eddig teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt: az Untitled Original 11383 és az Untitled Original 11386 munkacíműek. Coltrane mindkettőben szopránszaxofonon játszik.

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Kapcsolódó

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Aligha vannak. Erre a felismerésre alapozva írt nyílt levelet és indított petíciót „We Have Voice” címmel a 66 éves női bőgős, Joëlle Léandre, miután 2017-ben az összes kategória összes jelöltje férfi volt a „francia Grammy”-n.

10 lemez, ami megfertőz a jazzel

10 lemez, ami megfertőz a jazzel

Sokan félnek a jazztől, mert a hangok véletlenszerű egymásutánját látják benne, esetleg rossz példákkal találkoztak eddigi zenehallgatási tapasztalataik során. Most olyan albumokból készítettünk szubjektív válogatást, amik több irányból szolgálhatnak kapudrogként a műfaj irányába.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Egy legendás színészosztály titkai

Kit harapott meg Schell Judit? Ki mellett ült Anger Zsolt? És mire emlékszik mindebből Hajdú Steve? 12. osztálytársuk filmet forgatott az 1995-ben diplomázott színész osztályról.
Vizuál

A tévében is látható lesz Rófusz Ferenc legújabb animációja

Az Oscar-díjas alkotó negyven évig dédelgette filmtervét, amelyben Az utolsó vacsora című Leonardo-festmény elevenedik meg.
Zenés színház

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Bacon, Freud és a Londoni iskola festészete az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galériában 2018. október 9. és 2019. január 13. között látható tárlat a Londoni Iskola művészetének első hazai bemutatója.
Jazz/World

Hajdu Klára: „Egy énekes hangjában benne van minden, amit megélt”

Fiatal kora ellenére már 10 éve vezeti saját kvartettjét Hajdu Klára, aki a Balázs Elemér Group énekeseként robbant be a jazz-színtérre. Október 13-ai jubileumi koncertjük kapcsán beszélgettünk az énekesi létről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Élni tanítanak

Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.
Jazz/World kult50

Akinek sikerült kiszakítani a jazzt a klubok zárt világából

Sosem folyamodott népszerűséghajhászáshoz, csupán kitartott saját hangjának keresése mellett. Zenészként és zeneszerzőként is megállja a helyét. Barabás Lőrinc a KULT50-ben megjelent portréja.
Jazz/World interjú

Hajdu Klára: „Egy énekes hangjában benne van minden, amit megélt”

Fiatal kora ellenére már 10 éve vezeti saját kvartettjét Hajdu Klára, aki a Balázs Elemér Group énekeseként robbant be a jazz-színtérre. Október 13-ai jubileumi koncertjük kapcsán beszélgettünk az énekesi létről.
Jazz/World interjú

Ripoff Raskolnikov: „A remetékhez hasonló életet élek”

A hosszú ideje Magyarországon élő osztrák bluesgitáros, énekes, dalszerző Small World című anyagát november 3-án a Fonóban, 24-én a Muzikumban mutatja be.
Jazz/World videó

Videópremier – Antal Gábor Trió feat. Pirók Zsófia: Storm Dance

Flamenco és jazz viharos kapcsolata – avagy ismét műfajok fúziójából született szerzeménnyel és videóval jelentkezik a billentyűs Antal Gábor vezette trió.