Jazz/World

Fanatikusoknak: utazz vissza 1959 amerikai jazzéletébe!

2019.01.25. 15:15
Ajánlom
Elindult egy blog, ami a műfaj történetének vízválasztó évét hatvan évvel később napról napra rekonstruálja.

1959 az az év, amikor a zenészek kezdtek elszakadni a beboptól és új utakat keresni. 1959 az év, amikor megjelent Miles Davis ikonikus Kind Of Blue című lemeze, Dave Brubeck Time Out-ja, Charles Mingus Mingus Ah Um című albuma, Ornette Coleman The Shape Of The Jazz to Come című lemeze és még megannyi, a jazz szempontjából a mai napig hivatkozási pontnak tekinthető zene. 1959 az az év is, amikor kezdetét vette a vietnámi háború, amikor elindult a feketék integrációja, és a kubai rakétaválság éve is. Ezek a társadalmi-politikai események pedig óhatatlanul hatással voltak a praktizáló jazz-zenészekre, akik saját eszközeikkel, a zenével próbálták kifejezni a zűrzavaros idők személyes aspektusait. Ezeket a változásokat fedte fel a BBC 1959: The Year that Changed Jazz című dokumentumfilmje, most pedig egy jazzfanatikus, nevezett Natalie Weiner indított blogot The 1959 Project címen, ahol minden nap megoszt egy bejegyzést pontosan hatvan évvel korábbról.

Ezek között ikonikus és ritkán látott fotók, televíziós és filmes részletek, interjúk, korabeli cikkek, rövid összefoglalók és hangfelvételek szerepelnek.

jazzinterju-120140.jpg

Kritika az Art Blakey And The Jazz Messengers új albumáról (Fotó/Forrás: The 1959 Project)

Január 24-én például megjelent az egyik első kritika a január közepén debütált az Art Blakey And The Jazz Messengers első Blue Note lemezéről, amelyben a szerző dicséri a fúvós szekciót, ami „soha nem hagy fel a swingeléssel”. A nevezetes fúvós szekcióban Lee Morgan trombitás, Benny Golson tenor szaxofonos foglalt helyet, a zongorista Bobby Timmons, a basszusgitáros Jymie Merritt volt ebben az időben a zenekarban. Ugyancsak a 24-ei bejegyzés tartalmaz egy korabeli interjút, melyben Benny Golson a lemez néhány fontos kompozíciójának keletkezéséről mesél. A Blues Marchról elárulta, azt a Gramblingi Állami Egyetem menetzenekara ihlette, és Art Blakey eleinte elzárkózott ettől az ötlettől, mert azt gondolta, marsot senki nem játszik, csak a New Orleans-i bigbandek a temetéseken. Mire Benny Golson elmagyarázta, hogy nem katonai jellegű menetzenére gondolt, hanem olyanra, mint amit a feketékből álló gramblingi zenekar játszik: funkys, finom zenét. Ugyanitt Benny Golson felidéz egy beszéletést Thelonius Monkkal, aki egyszer így „bókolt” neki:

„Túl tökéletesen játszol (…) Hibáznod kell ahhoz, hogy új dolgokat fedezz fel a zenében”.

Tovább érdekes anekdotákért látogass el Natalie Weiner blogjára!

(címlapkép: Miles Davis 1959 októberében egy stúdiófelvételen, forrás: Getty Images)

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Kapcsolódó

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Jazztörténeti sorozatunk a műfaj fejlődésének meghatározó korszakai mellett az ezekre hatással bíró történelmi, társadalmi környezetre is kitekintést ad, ezzel is rávilágítva a jazz műfajának mindenkori érvényességére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Jazz/World

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Jazz/World magazin

Megjelenik Miles Davis eddig kiadatlan lemeze

Az 1986-os Rubberband – ahogy már Miles Davistől megszokhattuk – körülbelül egy évtizeddel előzte meg a későbbi neo-soul hangzásvilágot. Most az album eredeti producerei kiegészítve adják közre a kincset érő felvételeket.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.
Jazz/World ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör nyári programjaiból

Hangversenyre, operába, jazz koncertre vagy régi pesti kabaréba menne nyáron? A Társaskör kertjében jó helyen jár, itt mindezt megtalálja.
Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.