Jazz/World

Fanatikusoknak: utazz vissza 1959 amerikai jazzéletébe!

2019.01.25. 15:15
Ajánlom
Elindult egy blog, ami a műfaj történetének vízválasztó évét hatvan évvel később napról napra rekonstruálja.

1959 az az év, amikor a zenészek kezdtek elszakadni a beboptól és új utakat keresni. 1959 az év, amikor megjelent Miles Davis ikonikus Kind Of Blue című lemeze, Dave Brubeck Time Out-ja, Charles Mingus Mingus Ah Um című albuma, Ornette Coleman The Shape Of The Jazz to Come című lemeze és még megannyi, a jazz szempontjából a mai napig hivatkozási pontnak tekinthető zene. 1959 az az év is, amikor kezdetét vette a vietnámi háború, amikor elindult a feketék integrációja, és a kubai rakétaválság éve is. Ezek a társadalmi-politikai események pedig óhatatlanul hatással voltak a praktizáló jazz-zenészekre, akik saját eszközeikkel, a zenével próbálták kifejezni a zűrzavaros idők személyes aspektusait. Ezeket a változásokat fedte fel a BBC 1959: The Year that Changed Jazz című dokumentumfilmje, most pedig egy jazzfanatikus, nevezett Natalie Weiner indított blogot The 1959 Project címen, ahol minden nap megoszt egy bejegyzést pontosan hatvan évvel korábbról.

Ezek között ikonikus és ritkán látott fotók, televíziós és filmes részletek, interjúk, korabeli cikkek, rövid összefoglalók és hangfelvételek szerepelnek.

jazzinterju-120140.jpg

Kritika az Art Blakey And The Jazz Messengers új albumáról (Fotó/Forrás: The 1959 Project)

Január 24-én például megjelent az egyik első kritika a január közepén debütált az Art Blakey And The Jazz Messengers első Blue Note lemezéről, amelyben a szerző dicséri a fúvós szekciót, ami „soha nem hagy fel a swingeléssel”. A nevezetes fúvós szekcióban Lee Morgan trombitás, Benny Golson tenor szaxofonos foglalt helyet, a zongorista Bobby Timmons, a basszusgitáros Jymie Merritt volt ebben az időben a zenekarban. Ugyancsak a 24-ei bejegyzés tartalmaz egy korabeli interjút, melyben Benny Golson a lemez néhány fontos kompozíciójának keletkezéséről mesél. A Blues Marchról elárulta, azt a Gramblingi Állami Egyetem menetzenekara ihlette, és Art Blakey eleinte elzárkózott ettől az ötlettől, mert azt gondolta, marsot senki nem játszik, csak a New Orleans-i bigbandek a temetéseken. Mire Benny Golson elmagyarázta, hogy nem katonai jellegű menetzenére gondolt, hanem olyanra, mint amit a feketékből álló gramblingi zenekar játszik: funkys, finom zenét. Ugyanitt Benny Golson felidéz egy beszéletést Thelonius Monkkal, aki egyszer így „bókolt” neki:

„Túl tökéletesen játszol (…) Hibáznod kell ahhoz, hogy új dolgokat fedezz fel a zenében”.

Tovább érdekes anekdotákért látogass el Natalie Weiner blogjára!

(címlapkép: Miles Davis 1959 októberében egy stúdiófelvételen, forrás: Getty Images)

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Kapcsolódó

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Jazztörténeti sorozatunk a műfaj fejlődésének meghatározó korszakai mellett az ezekre hatással bíró történelmi, társadalmi környezetre is kitekintést ad, ezzel is rávilágítva a jazz műfajának mindenkori érvényességére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.
Jazz/World ajánló

A Fölszállott a páva ismét a gyerekeké

2019-ben, immár harmadszor a Fölszállott a páva történetében a legfiatalabbak mérhetik össze tudásukat és tehetségükkel csalhatnak mosolyt és (öröm)könnyeket a tévénézők arcára.