Jazz/World

Fassang László: "Bíznunk kell egymásban"

2012.04.17. 07:03
Ajánlom
"A tér több pontján váratlanul megjelenő klónok sodró lendületű párbeszédbe kezdenek alkotójukkal, fölébe kerekednek, majd úgy tűnnek el a térben, ahogy előbukkantak." Nem, ez nem egy sci-fi regény részlete, itt zenei klónokról és egy merőben új zenei értelmezésről van szó. Vajon megférnek-e a Müpa színpadán a számítógépes zeneelemzés és a mesterséges intelligenciakutatás legújabb eredményei hús-vér előadóművészekkel? A kérdésre Fassang László orgonaművész válaszolt.

- Hogyan született az az ötlet, hogy a Müpa nagytermének akusztikai lehetőségeit - zenészként - egy számítógépes programmal "feleselve" tapasztald meg?

- Mindig is kerestem a lehetőségeket, hogy miként lehet a térrel játszani, hogyan hozható létre olyan zene, amely kifejezetten ebben a térben születhet meg. Korábban már játszottunk itt Vincent-nal [Vincent Lê Quang - a szerk.], akkor azt próbáltuk ki, hogyan lehet ezt a helyszínt zenei térként bejárni, értem itt a zengőkamrákat vagy a harmadik emelet karzatát. Ez fog megvalósulni a koncert keretében. Az elhangzó zene egyfajta "felhőn" keresztül jelenik meg a tér különböző pontjain hangfalak segítségével, átszűrt formában.

- A zene alapját most is a szaxofon és az orgona kettőse képezi majd? Hogyan történik mindez a gyakorlatban?

- Igen, az orgona-szaxofon párost egészíti ki az az OMax nevű program, amelyet a párizsi kortárs zenei központ, az IRCAM kutatói fejlesztettek ki a közelmúltban. Ez a program képes bármely, mikrofonnal rögzített zenei részletet azonnal analizálni és egy saját rendszer szerint, improvizatív módon továbbadni. Fontos, hogy mindez nem késleltetve, hanem valós időben történik.

- Ez azt jelenti, hogy a közönség nem is hallja az eredeti hangokat?

- De, minket is hallanak, emellett azonban megjelennek úgynevezett "elektromos fantomok" vagy "zenész klónok" az improvizációs felhőben. Fontos megemlíteni, hogy a hangszínek területén is nagy lehetőség rejlik ebben az eljárásban, ami persze nem konkrét hangszerek imitálását jelenti.

- Képes lehet egy program ember által, improvizatív módon létrehozott zenei gondolatok felismerésére, értő feldolgozására és egy ugyancsak improvizatív válasz előadására? A programot "csak" el kell indítani, vagy valaki kezeli a koncert alatt?

- Sok kérdés van bennem is, de még a próbák előtt vagyunk. A program egy olyan komplex zenei teret generál, amelyben a zenész folyamatosan reflektálhat saját zenei klónjaira, "akik" aztán erre reagálva újabb variánsként térnek vissza és így tovább. A koncerten közreműködik az IRCAM két munkatársa, Georges Bloch és Gérard Assayag.

- Ők tudósként vagy művészként vesznek részt a koncerten?

- Egyértelműen az utóbbi. Amikor valaki elektronikát használ valamilyen zenei összefüggésben, akkor az is önálló hangszerként vagy hangszeregyüttesként vesz részt a folyamatban.

- Változik-e a zenétek ebben a speciális környezetben?

- Nyilvánvalóan alkalmazkodunk a technikához, amennyire szükséges, de maga a folyamat nem idegen a zenélésünktől. Kizárólag az adott pillanatban hallott zenei anyag szerint játsszuk a következő hangokat, reagálva egymásra és a hangszórókból visszahallott zenére. Szeretjük a kihívásokat. Ehhez erős bizalom kell, ahogy ezt közös lemezünk ars poeticájában is megfogalmaztuk: "Mielőtt elkezdünk együtt játszani, az izgatottság ellenére biztonságban érezzük magunkat. Tudjuk, bármi történik, a másik ott van, és nem hagyja, hogy a zenei folyamat megtörjön. Bíznunk kell egymásban, ahogyan a légtornászoknak is, hogy társuk karjai, lábai mindig a kellő időben ott lesznek és nem engedik a zuhanást. Improvizálás közben olyan, mintha az adott pillanat tágulna ki, mintha zenei ösvények végtelensége nyílna meg előttünk."

- Mi az a közös múlt, ami ilyen erős párossá kovácsolt titeket?

- Vincent-nal a párizsi Conservatoire-on találkoztam Alain Savouret és Rainer Boesch kortárs improvizációs műhelyében. Az ott eltöltött két év együttzenélése mára mély barátsággá és művészi kapcsolattá ért. Az improvizáció lényege, hogy az ember nem előre eltervezett sémák mentén, hanem a pillanat művészeként, a többi hangszerre reagálva hozzon létre egy közös hangfelületet. Megkeresve a közös pontokat és átjárási lehetőségeket a hangszerek között, stiláris korlátok nélkül. Vincent-nal értjük egymás nyelvét, akár Bach-korálokat, akár népi témákat dolgozunk fel.

- Van olyan emlékezetes közös élményetek, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?

- Első koncertjeink egyike a párizsi Conservatoire nagytermében úgy kezdődött, hogy a közönség nem tudta, hogy Vincent is ott van, elbújt az orgona háta mögött. Elkezdtünk játszani, és egy idő után olyan érzésem támadt, mintha a lenyomott billentyűk szaxofon hangon szólalnának meg. Hasonló eset volt, amikor felhívtam telefonon Budapestről és bejátszottam neki a darabot, amelyen éppen dolgoztam. Erre ő is megmutatta, amin éppen dolgozott... Megdöbbentő volt a két anyag hasonlósága. Tökéletes összhang.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Érkezik a Darázs – Az iskolai zaklatásról láthatunk előadást a Margitszigeten

A Delta Produkció és a Kristály Színtér közösen mutatja be szeptember 30-án a Darázs című krimit. Az előadás Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával a főszerepben, Ördög Tamás rendezésében debütál a Margitsziget új játszóhelyén.
Vizuál

Miskolcon debütál Csoma Sándor filmje, amelyet Erőss Zsolt története inspirált

Magasságok és címmel készült el Csoma Sándor első nagyjátékfilmje, amely a 2013-ban elhunyt hegymászó, Erőss Zsolt történetén alapul. Az alkotás elsősorban a férfi feleségére, Sterczer Hildára és a gyászfeldolgozására fókuszál. 
Jazz/World

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Vizuál

Elhunyt Sipos László festőművész

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Sipos László, a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett erdélyi festőművész, grafikus, a kolozsvári iskola képviselője, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) rendes tagja
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Jazz/World ajánló

Idén már hat városban csendülnek fel az MVM ZENERGIA dallamai

Egyedülálló élmény, zenei sokszínűség, Rúzsa Magdi, Balázs János, a Concerto Budapest és Keller András várja a hetedik MVM ZENERGIA koncert közönségét 2022. augusztus 27-én. Az Erkel Színház élőzenés, fényfestéssel kísért koncertje mellett öt vidéki helyszínen és online is csatlakozhatnak a jótékonysági esthez az érdeklődők.
Jazz/World ajánló

Az angyalföldi nyomornegyedből Párizsig jutott a világhírű magyar zongoraművész

Három részből álló Cziffra100 programsorozat várja a közönséget augusztus 3-án Szentendrén. A Városházán megnyílik az Árnyékból a fénybe című tablókiállítás Cziffra György életéről és munkásságáról, ugyanitt este a Hot Jazz Band lép színpadra, a P'Art moziban pedig a zongoraművészről szóló Virtuóz című dokumentumfilmet láthatja a közönség.
Jazz/World klippremier

Csodaszép klipet készített az Ephemere egy kápolnásnyéki mozdonyban

Az Ephemere két vezéregyéniségének, Caussanel Izabellának és Orbay Lillának új szerzeménye, a Te is tudod Szőcs Kálmán versére íródott. A Novák Péter által rendezett klipben megjelenik az utazás, a melankólia és a dőzsölés kontrasztja, a gyermeki naivitás és a tiltott szerelmek is. VIDEÓ
Jazz/World hírek

Lukács Miklós szerzeményével rögzített videoklipet a Yurodny Ensemble

Az írországi Yurodny Ensemble és Lukács Miklós cimbalomművész kapcsolata nem újkeletű. Az ír sajtóban július 26-án volt az online premiere annak a videoklipnek, amelyet a neves együttes a magyar művész 2013-as Himnusz című száma nyomán rögzített. A klipet cikkünkben meg is tekinthetik.