Jazz/World

Fassang László: "Bíznunk kell egymásban"

2012.04.17. 07:03
Ajánlom
"A tér több pontján váratlanul megjelenő klónok sodró lendületű párbeszédbe kezdenek alkotójukkal, fölébe kerekednek, majd úgy tűnnek el a térben, ahogy előbukkantak." Nem, ez nem egy sci-fi regény részlete, itt zenei klónokról és egy merőben új zenei értelmezésről van szó. Vajon megférnek-e a Müpa színpadán a számítógépes zeneelemzés és a mesterséges intelligenciakutatás legújabb eredményei hús-vér előadóművészekkel? A kérdésre Fassang László orgonaművész válaszolt.

- Hogyan született az az ötlet, hogy a Müpa nagytermének akusztikai lehetőségeit - zenészként - egy számítógépes programmal "feleselve" tapasztald meg?

- Mindig is kerestem a lehetőségeket, hogy miként lehet a térrel játszani, hogyan hozható létre olyan zene, amely kifejezetten ebben a térben születhet meg. Korábban már játszottunk itt Vincent-nal [Vincent Lê Quang - a szerk.], akkor azt próbáltuk ki, hogyan lehet ezt a helyszínt zenei térként bejárni, értem itt a zengőkamrákat vagy a harmadik emelet karzatát. Ez fog megvalósulni a koncert keretében. Az elhangzó zene egyfajta "felhőn" keresztül jelenik meg a tér különböző pontjain hangfalak segítségével, átszűrt formában.

- A zene alapját most is a szaxofon és az orgona kettőse képezi majd? Hogyan történik mindez a gyakorlatban?

- Igen, az orgona-szaxofon párost egészíti ki az az OMax nevű program, amelyet a párizsi kortárs zenei központ, az IRCAM kutatói fejlesztettek ki a közelmúltban. Ez a program képes bármely, mikrofonnal rögzített zenei részletet azonnal analizálni és egy saját rendszer szerint, improvizatív módon továbbadni. Fontos, hogy mindez nem késleltetve, hanem valós időben történik.

- Ez azt jelenti, hogy a közönség nem is hallja az eredeti hangokat?

- De, minket is hallanak, emellett azonban megjelennek úgynevezett "elektromos fantomok" vagy "zenész klónok" az improvizációs felhőben. Fontos megemlíteni, hogy a hangszínek területén is nagy lehetőség rejlik ebben az eljárásban, ami persze nem konkrét hangszerek imitálását jelenti.

- Képes lehet egy program ember által, improvizatív módon létrehozott zenei gondolatok felismerésére, értő feldolgozására és egy ugyancsak improvizatív válasz előadására? A programot "csak" el kell indítani, vagy valaki kezeli a koncert alatt?

- Sok kérdés van bennem is, de még a próbák előtt vagyunk. A program egy olyan komplex zenei teret generál, amelyben a zenész folyamatosan reflektálhat saját zenei klónjaira, "akik" aztán erre reagálva újabb variánsként térnek vissza és így tovább. A koncerten közreműködik az IRCAM két munkatársa, Georges Bloch és Gérard Assayag.

- Ők tudósként vagy művészként vesznek részt a koncerten?

- Egyértelműen az utóbbi. Amikor valaki elektronikát használ valamilyen zenei összefüggésben, akkor az is önálló hangszerként vagy hangszeregyüttesként vesz részt a folyamatban.

- Változik-e a zenétek ebben a speciális környezetben?

- Nyilvánvalóan alkalmazkodunk a technikához, amennyire szükséges, de maga a folyamat nem idegen a zenélésünktől. Kizárólag az adott pillanatban hallott zenei anyag szerint játsszuk a következő hangokat, reagálva egymásra és a hangszórókból visszahallott zenére. Szeretjük a kihívásokat. Ehhez erős bizalom kell, ahogy ezt közös lemezünk ars poeticájában is megfogalmaztuk: "Mielőtt elkezdünk együtt játszani, az izgatottság ellenére biztonságban érezzük magunkat. Tudjuk, bármi történik, a másik ott van, és nem hagyja, hogy a zenei folyamat megtörjön. Bíznunk kell egymásban, ahogyan a légtornászoknak is, hogy társuk karjai, lábai mindig a kellő időben ott lesznek és nem engedik a zuhanást. Improvizálás közben olyan, mintha az adott pillanat tágulna ki, mintha zenei ösvények végtelensége nyílna meg előttünk."

- Mi az a közös múlt, ami ilyen erős párossá kovácsolt titeket?

- Vincent-nal a párizsi Conservatoire-on találkoztam Alain Savouret és Rainer Boesch kortárs improvizációs műhelyében. Az ott eltöltött két év együttzenélése mára mély barátsággá és művészi kapcsolattá ért. Az improvizáció lényege, hogy az ember nem előre eltervezett sémák mentén, hanem a pillanat művészeként, a többi hangszerre reagálva hozzon létre egy közös hangfelületet. Megkeresve a közös pontokat és átjárási lehetőségeket a hangszerek között, stiláris korlátok nélkül. Vincent-nal értjük egymás nyelvét, akár Bach-korálokat, akár népi témákat dolgozunk fel.

- Van olyan emlékezetes közös élményetek, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?

- Első koncertjeink egyike a párizsi Conservatoire nagytermében úgy kezdődött, hogy a közönség nem tudta, hogy Vincent is ott van, elbújt az orgona háta mögött. Elkezdtünk játszani, és egy idő után olyan érzésem támadt, mintha a lenyomott billentyűk szaxofon hangon szólalnának meg. Hasonló eset volt, amikor felhívtam telefonon Budapestről és bejátszottam neki a darabot, amelyen éppen dolgoztam. Erre ő is megmutatta, amin éppen dolgozott... Megdöbbentő volt a két anyag hasonlósága. Tökéletes összhang.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Raktárvásárral zárja a nyarat a Libri

Hat napig várja váltakozó akciókkal és folyamatosan frissülő készlettel vásárlóit a Libri Kiadó a Szentendrei úton.
Klasszikus

Egzotikus és visszatérő vendégek Kaposváron – Kaposfest-napló 2.

A Kaposfest utolsó három napjáról szól alábbi írásunk: Brahmstól a Bolyi Soul és Gospel Kórusig haladt a fesztivál zenei programja.
Vizuál

Itt a Kisasszonyok előzetese Meryl Streeppel és Emma Watsonnal

Igazi sztárparádés feldolgozás érkezik Luisa May Alcott klasszikusából.
Klasszikus

Fischer Ivánnal a címlapon kezdi az évadot a Fidelio

Az ingyenes programmagazin évadkezdő számában az eseménynaptár mellett többek között interjút talál Láng Annamária színésszel, Ron Howard filmrendezővel, Várallyay Petra hegedűművésszel, Bán Zsófia íróval, illetve a címlapon szereplő Fischer Ivánnal. Lapozzon bele online!
Tánc

Egyik rabszolgaságból a másikba

Az Út a királyi operába című portréfilm lehetett volna negédes mese egy mulatt fiúról, aki a világon elsőként táncolhatta sötét bőre ellenére Rómeót. Szerencsére azonban Icíar Bollaí rendezőnek – Carlos Acosta produceri jelenléte mellett – sikerült megmutatnia, hogy sötétség nélkül nincs fény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

A növények „énekéből” csinált zenét ez a férfi

Mit mondanának a növények, ha beszélni tudnának? Ismerd meg a kaliforniai Nico Georist, aki két évet töltött a növényvilág nyelvének megfejtésével egy olyan technológia segítségével, amely a növények rezgéseit zenévé változtatja.
Jazz/World hír

Több ezer fotó vált hozzáférhetővé a jazz fénykorából

Csaknem 50 évnyi „porosodás” után online elérhetővé tették Francis Wolff, a Blue Note Records producerének fotóarchívumát.
Jazz/World john coltrane

Coltrane újabb meglepetése az utókornak a Blue World című album

Szeptember 27-én újabb, eddig kiadatlan Coltrane-album lát napvilágot. Hallgasd meg a cikkben a címadó dalt!
Jazz/World ajánló

Az egyszerre három trombitán játszó jazz-zenebohóc is fellép a Müpa nyárzáró fesztiválján

Augusztus 20-án ingyenes jazzkoncertekkel várja a közönséget a Jazz 0820. Augusztus 30. és szeptember 1. között pedig a pezsgő swingkorszakot idézi meg a New Orleans Swingfesztivál, amin a svéd jazz-zenebohóc, Gunhild Carling is fellép.
Jazz/World hungarikum

A fiatal cimbalmos generációt szólítja meg a BMC Nemzetközi Cimbalomversenye

Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze a megálmodója a BMC-ben augusztus 25. és 31. között zajló versenynek.