Jazz/World

Fassang László: "Bíznunk kell egymásban"

2012.04.17. 07:03
Ajánlom
"A tér több pontján váratlanul megjelenő klónok sodró lendületű párbeszédbe kezdenek alkotójukkal, fölébe kerekednek, majd úgy tűnnek el a térben, ahogy előbukkantak." Nem, ez nem egy sci-fi regény részlete, itt zenei klónokról és egy merőben új zenei értelmezésről van szó. Vajon megférnek-e a Müpa színpadán a számítógépes zeneelemzés és a mesterséges intelligenciakutatás legújabb eredményei hús-vér előadóművészekkel? A kérdésre Fassang László orgonaművész válaszolt.

- Hogyan született az az ötlet, hogy a Müpa nagytermének akusztikai lehetőségeit - zenészként - egy számítógépes programmal "feleselve" tapasztald meg?

- Mindig is kerestem a lehetőségeket, hogy miként lehet a térrel játszani, hogyan hozható létre olyan zene, amely kifejezetten ebben a térben születhet meg. Korábban már játszottunk itt Vincent-nal [Vincent Lê Quang - a szerk.], akkor azt próbáltuk ki, hogyan lehet ezt a helyszínt zenei térként bejárni, értem itt a zengőkamrákat vagy a harmadik emelet karzatát. Ez fog megvalósulni a koncert keretében. Az elhangzó zene egyfajta "felhőn" keresztül jelenik meg a tér különböző pontjain hangfalak segítségével, átszűrt formában.

- A zene alapját most is a szaxofon és az orgona kettőse képezi majd? Hogyan történik mindez a gyakorlatban?

- Igen, az orgona-szaxofon párost egészíti ki az az OMax nevű program, amelyet a párizsi kortárs zenei központ, az IRCAM kutatói fejlesztettek ki a közelmúltban. Ez a program képes bármely, mikrofonnal rögzített zenei részletet azonnal analizálni és egy saját rendszer szerint, improvizatív módon továbbadni. Fontos, hogy mindez nem késleltetve, hanem valós időben történik.

- Ez azt jelenti, hogy a közönség nem is hallja az eredeti hangokat?

- De, minket is hallanak, emellett azonban megjelennek úgynevezett "elektromos fantomok" vagy "zenész klónok" az improvizációs felhőben. Fontos megemlíteni, hogy a hangszínek területén is nagy lehetőség rejlik ebben az eljárásban, ami persze nem konkrét hangszerek imitálását jelenti.

- Képes lehet egy program ember által, improvizatív módon létrehozott zenei gondolatok felismerésére, értő feldolgozására és egy ugyancsak improvizatív válasz előadására? A programot "csak" el kell indítani, vagy valaki kezeli a koncert alatt?

- Sok kérdés van bennem is, de még a próbák előtt vagyunk. A program egy olyan komplex zenei teret generál, amelyben a zenész folyamatosan reflektálhat saját zenei klónjaira, "akik" aztán erre reagálva újabb variánsként térnek vissza és így tovább. A koncerten közreműködik az IRCAM két munkatársa, Georges Bloch és Gérard Assayag.

- Ők tudósként vagy művészként vesznek részt a koncerten?

- Egyértelműen az utóbbi. Amikor valaki elektronikát használ valamilyen zenei összefüggésben, akkor az is önálló hangszerként vagy hangszeregyüttesként vesz részt a folyamatban.

- Változik-e a zenétek ebben a speciális környezetben?

- Nyilvánvalóan alkalmazkodunk a technikához, amennyire szükséges, de maga a folyamat nem idegen a zenélésünktől. Kizárólag az adott pillanatban hallott zenei anyag szerint játsszuk a következő hangokat, reagálva egymásra és a hangszórókból visszahallott zenére. Szeretjük a kihívásokat. Ehhez erős bizalom kell, ahogy ezt közös lemezünk ars poeticájában is megfogalmaztuk: "Mielőtt elkezdünk együtt játszani, az izgatottság ellenére biztonságban érezzük magunkat. Tudjuk, bármi történik, a másik ott van, és nem hagyja, hogy a zenei folyamat megtörjön. Bíznunk kell egymásban, ahogyan a légtornászoknak is, hogy társuk karjai, lábai mindig a kellő időben ott lesznek és nem engedik a zuhanást. Improvizálás közben olyan, mintha az adott pillanat tágulna ki, mintha zenei ösvények végtelensége nyílna meg előttünk."

- Mi az a közös múlt, ami ilyen erős párossá kovácsolt titeket?

- Vincent-nal a párizsi Conservatoire-on találkoztam Alain Savouret és Rainer Boesch kortárs improvizációs műhelyében. Az ott eltöltött két év együttzenélése mára mély barátsággá és művészi kapcsolattá ért. Az improvizáció lényege, hogy az ember nem előre eltervezett sémák mentén, hanem a pillanat művészeként, a többi hangszerre reagálva hozzon létre egy közös hangfelületet. Megkeresve a közös pontokat és átjárási lehetőségeket a hangszerek között, stiláris korlátok nélkül. Vincent-nal értjük egymás nyelvét, akár Bach-korálokat, akár népi témákat dolgozunk fel.

- Van olyan emlékezetes közös élményetek, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?

- Első koncertjeink egyike a párizsi Conservatoire nagytermében úgy kezdődött, hogy a közönség nem tudta, hogy Vincent is ott van, elbújt az orgona háta mögött. Elkezdtünk játszani, és egy idő után olyan érzésem támadt, mintha a lenyomott billentyűk szaxofon hangon szólalnának meg. Hasonló eset volt, amikor felhívtam telefonon Budapestről és bejátszottam neki a darabot, amelyen éppen dolgoztam. Erre ő is megmutatta, amin éppen dolgozott... Megdöbbentő volt a két anyag hasonlósága. Tökéletes összhang.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Vizuál

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.