Nagy János (fotó: Kardos Zsuzsa) |
A CD-n felhangzik Nagy János Elindultam című szerzeménye, melyet a nemrégiben sugárzott Örömtánc című televíziós műsorban sokan megismerhettek. Arról, hogy miben jelent újdonságot a Pannon Celtic Dance, és milyen átalakuláson ment keresztül a zenekar, Nagy János billentyűs, az együttes vezetője beszél.
Nagy János: Ezt az anyagot azon a koncertturnén rögzítették, amelyet tavaly adtunk, és amely a Drezdai Jazzfesztiválon ért véget, de más, így hazai fellépések is beletartoztak. Tehát - élő - felvételekről van szó, és főleg már ismert repertoárt adtunk elő. Azaz nem egy koncert anyagát halljuk elejétől végéig, hanem több felvételből válogattunk a lemezre.
Fidelio: A Pannon Celtic Dance című szám lett az album címadó darabja. Sokan hallhatták már ezt a darabot és ennek párját, a Pannon Celtic Balladát is a fellépéseiteken. De azért elmondhatnád, hogy a kelta népek hazájának és Pannóniának hol van a határa…
NJ: A címadó szám Szerényi Béla tekerőlantos szólistánk saját gyűjtése alapján született. Ő mindkét területen gyűjtött népzenét, és ki is mutatott bizonyos hasonlóságokat a két népdalkincsben, erre utal a szám és a lemez címe. Én az általa gyűjtött dallamokat dolgoztam fel. Érdekességképp megemlíteném, hogy a Balladát eredetileg Elek Szilvia csembalóművész felkérésére komponáltam, s ezt a csembalódarabot írtam át erre a zenekarra, ami így azért persze egészen másképpen szólal meg.
F: Nem lehet könnyű ekkora zenekart egyben tartani és működtetni, de azért rendszeresen fel tudtok lépni így is, ha nem is túl gyakran. Ennek fényében különösen örvendetes, hogy október végén a Pozsonyi Jazznapokra is meghívást kaptatok, ahol Al Jarreau és más világsztárok is fellépnek.
Nagy János (fotó: Kardos Zsuzsa) |
NJ: Valóban, elég rendszeresen koncertezünk, de a nyári fellépéseink után lecsökkentettük a zenekar létszámát húsz-huszonkét főről tizenötre. Viszont rögtön hozzá is teszem, hogy ennek inkább voltak művészi, mint anyagi okai. Ugyanis tizenöt-tizenhat embert ugyanolyan nehéz mozgatni egy turné vagy fellépés során, mint mondjuk húszat, viszont a hangszerelésben, megszólalásban változtatni akartunk, méghozzá a mozgékonyabb felfogás, a szabadabb lehetőségek irányába.
F: Voltak olyan hangszercsoportok, szekciók, amelyeket jobban érintett a létszámcsökkentés?
NJ: Nem, inkább azt mondhatnám, hogy minden szekciót egyformán érintett ez a ”karcsúsítás”, és most dinamikusabbnak érzem a zenekart. Végső soron az egész azért zajlott le, hogy szabadabbnak érezhessük magunkat az elképzeléseink megvalósításában, és a hangszerelésekben. A változtatásnak fontos eleme, hogy állandó tagunk lett Szappanos György basszusgitáros és Mohai Tamás gitáros, akik szintén hozzájárulnak ehhez a dinamikusabb zenei elképzeléshez.
F: Irányváltás történt volna a jazz-rock és progresszív stílusok felé? Vagy azért továbbra is te mint jazz-zongorista és a másik alapító muzsikus, Pálhegyi Máté mint klasszikus fuvolás együtt határozzátok meg a zenei alapállást?
NJ: Ez nem változott, továbbra is a saját szerzeményeinket játsszuk saját hangszerelésben. Mindenesetre érdekesek lesznek az őszi lemezbemutató koncertek, hiszen az igazításon átesett zenekarnak kell lejátszania azokat a felvételeknek a bemutatóját, amelyeken még húsz-huszonkét zenésszel szerepeltünk. De azért a műsoron szerepelni fognak új darabok is.
F: Lehet-e úgy értékelni a European Mantrával készült előző lemezt, melynek címe 21 volt, hogy már az is az áramvonalasabb, dinamikusabb felállás irányába hatott nálatok – hiszen Te mindkét zenekarban játszol?
NJ: Bizonyára belejátszott annak a lemeznek a hatása, és Szappanos, mint meghatározó basszusgitáros, most a bőgő helyét veszi át az FSCO-ban, de azért ez nem ilyen közvetlenül függ össze.