Jazz/World

Fegyelem és szabadság

2010.06.05. 10:00
Ajánlom
A népszerű énekes, Berki Tamás vezette Berki Band lesz a Fidelio Jazz Est házigazdája a Budapest Jazz Clubban június 12-én. INTERJÚ

Berki Tamás jazzénekes szerint a jazz egyfajta értékrend és életszemlélet is egyben. Úgy foglalta össze ennek lényegét, hogy aki jazzt játszik, úgy is él, olyan ideált követ, amilyen ez a zene; vagyis a legnagyobb fegyelem és a legnagyobb szabadság harmóniáját keresve. A felismerés töretlenül érvényes ma is, mondhatni örök vezérlőelv

számára, mely független, sőt, érintetlen tud maradni, bármely külső változás - társadalmi, értékrendbeli, politikai stb. - hatástól. Az énekes május 16-án lett 64 éves. A jazz iránti mélységes elkötelezettségét leginkább koncertjei igazolják, melyek élő bizonyítékként teszik nyilvánvalóvá, hogy ez a műfaj változatlanul eleven, kommunikatív, örömelvű és vitális - különösen általa. Tamást két állandónak tekinthető formációja mellett gyakran hívják vendégszólistának, itthon és külföldön egyaránt. 

- A Berki Tamás Band összetételéből adódóan (Horváth Plútó József basszusgitáros, Mohai Győző dobos, Mohai Tamás gitáros és Tóth Viktor szaxofonos) meglepően sokrétű - életkorú, stílusú - formációt sejtet. Hogyan sikerül a dominanciát, a zenekarvezetői koncepciót érvényesíteni?  

- Elég könnyen. A zenei múltamat, melynek meghatározó elemei a gospel, a swing és a blues, érdekes módon leginkább a harmincas évei elején tartó Tóth Viktor ismeri. Ő még gyerek volt, amikor az „Igazi Paradicsom" című lemez megtetszett neki. A székesfehérvári Mohai-fivérek cirka tíz évvel későbbi generáció képviselői, Tomi pedig alaposan követte is a korábbi tevékenységeimet. Plútó viszont talán még harminc sincs, de kiemelkedően érzékeny muzsikus, aki tökéletesen érzi a zenei világomat. Az tény, hogy Viktor szaxofonozása a legkontrasztosabb, ami ennek dacára, vagy pont emiatt remekül érvényesül a zenénkben.

- A fiatalok kezdeményezései, ötletei is teret kapnak a közös produkciókban?

- Ez kifejezett igényem is.

- Meglepő, friss irányzatok is fel-felbukkannak a Berki Tamás Band számai között, ilyen például a rap. Jól sejtem, hogy ezt nemcsak a korszerűség igénye motiválja?

- Még a hetvenes években, az Interbrass tagjaként, a hajdani Marcibányi téri jazzklub-koncertek idején vált szokásommá, hogy elővettem egy újságot, és egy tetszés szerint kiválasztott cikket elkezdtem énekelni, valami jazz-fusion, vagy blues-alapra. Ugyanis nekem a ritmikusan megszólaló szöveg nagyon fontos, továbbá a beszédszerűség szerintem az éneklés egyik legfontosabb eleme. Ezek után nem lehet csodálkozni, hogy a rap, melyben semmi nem vonja el a szövegüzenet tartalmáról a figyelmet, sőt, inkább erősíti azt, azonnal érdekelni kezdett.

-  ...ahogy a jazzmuzsikusok közül elsőként Miles Davist is.  

- Igen, erre utalok a Híd című lemezünk egyik szövegében.

- Lehet, hogy a legmodernebbnek irányzatokkal is kacérkodó saját zenéd mellett, egyeseknek nagy kontrasztnak tűnhet a Benkó Dixieland Band-del tapasztalható aktivitásod.

Ez az együttműködés is a hetvenes évek elejéig nyúlik vissza, ugyanis akkortájt végeztem el a Jazzkonzit, és tele voltam a standardek szeretetével, és kibontásuknak vágyával. Benkóék közegében erre nagyon komoly lehetőséget kaptam. Sokat segített ebben a zenekar hangszerelője és harsonása, Nagy Iván, aki nagyon nyitott és eredeti formában nyúl a régi dalokhoz is. Talán Iván kreativitása a titka annak, hogy miért különbözik annyira a Benkó Dixieland Band a világ összes többi tradicionális zenekarától. Engem pedig annyiban érint ez a különleges hangszerelés, hogy kicsit szabadabb, modernebb zenei közegben van alkalmam a zenekarral együtt dolgozni. S bár a zenekar profilja teljesen más, mint a saját formációmé, lényegében alig kell változtatnom a zenei késztetéseimen ahhoz, hogy Benkóékkal is úgy szóljon a swing, a blues vagy a gospel, ahogy az általam eredendően szokott.

- Van elég fellépési lehetősége az együttesednek?

- Kevesebb, mint amennyit szeretnénk, de nem panaszkodom. Két teljes koncertre való saját szerzeménnyel büszkélkedhetünk, ami azért nem mondható kevésnek. Havi egy és négy közötti fellépéseink alkalmával pedig mindig borzasztó nagy örömmel játszunk; lehet, hogy épp emiatt, vagyis mert ritka alkalom. Az új lemez címe nem véletlenül „Bika" jam, ami arra utal, hogy imádunk együtt jammelni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.