Jazz/World

Fehérlófia a Maros Művészegyüttestől

2015.04.28. 17:28
Ajánlom
Május 9-én a Maros Művészegyüttes a Fehérlófia című előadással érkezik a Hagyományok Házába.

A Fehérlófia az egyik legősibb elemeket hordozó tündérmesénk. Számtalan változata ismert Székelyföldtől a Dunántúlig, mégis Arany László 19. században megjelent gyűjteménye tette egyik legismertebb népmesénkké. Színpadra állításkor az Arany László-féle változat mellett az Illyés Gyula Hetvenhét magyar népmese című gyűjteményét is felhasználtuk.

Mivel a tánc eleve nem epikus műfaj, kezdettől fogva elvetettük a lehetőségét, hogy a mese szó szerinti színpadi változatát hozzuk létre: inkább arra törekedtünk, hogy a mese motívumait felhasználva olyan táncjátékot hozzunk létre, amely hű marad az eredeti tartalomhoz, miközben autonóm művészeti alkotásként is megállja a helyét.

A népmese természetszerűen nem számol semmiféle színpadi ökonómiával, nincsenek "betartandó" szabályok, ezért bizonyos módosításokat - ha úgy tetszik: egyszerűsítéseket - hajtottunk végre a színpadi változat megvalósításakor. Fehérlófia például a griffmadár helyett a Hétszűnyű Kapanyányimonyók segítségével kerül vissza a földre, hiszen ugyancsak ő volt, aki az alvilágba jutatta. Hasonlóan a kásaevés történetét is táncversennyel helyettesítettük. Ezek az átalakítások részint abból adódnak, hogy a tánc műfajilag eleve stilizációt feltételez. Így minden mesealak egy-egy népi táncforma, táncfigura által válik egyénítetté. A történet során kialakuló összecsapások, küzdelmek a különböző táncfigurák közötti versengés formájában nyernek kifejeződést. Minden konfliktus tehát - legyen szó a Kapanyányimonyókkal vagy a sárkányokkal való küzdelem - egyfajta ügyességi próbatételként jelenítődik meg, amelyben végül mindig Fehérlófia bizonyul jobbnak és ő győzedelmeskedik.

A Fehérlófia mesejáték-táncjáték zenéje népzenei gyökerekből táplálkozik, de mégsem népzene. Egymásután és egymás mellett megtalálható benne középkori dallamtípus és verbunk, székely és erdélyi román népzenei elemek, illetve balkáni zenei hatás. Egy közös vonás próbálja összetartani a zenét, és ez a zenei humor, a paródia, ami néha groteszk hatást vált ki, mint a sárkányok vagy az állakodalom esetében.

A koreográfia helyenként keveri a néptánc és a kontakt tánctechnikát. A néptáncon nevelkedett tánckarnak ez különleges és izgalmas felkészülést jelentett. A szereplők, a karakterek megformálását és előadását csak a zene, a ritmus és a tánctechnika biztonságos ismerete teszi lehetővé. A koreográfia követi a mese dramaturgiáját, de táncnyelven próbálja elmesélni, közvetíteni mondanivalóját. Reményem szerint a Fehérlófia egy olyan táncszínházi kísérlet, ami nemcsak gyerekeknek, hanem mindenkihez szól.

Dramaturg: Pávai Csanád

Művészeti munkatárs: Tekeres Gizella

Díszlet-jelmez: Bartha József

Zeneszerző-koreográfus: Könczei Árpád

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.