Jazz/World

Fekete Kovács Kornél: Nem pánikoltam, várakoztam

Művészi szabadság
2020.05.16. 16:00
Ajánlom
A Foundations című album lemezbemutató koncertje elmaradt, a Modern Art Orchestra vezetője, Fekete-Kovács Kornél szerint az élet ellen azonban nem szabad rúgkapálni. A karanténban útjára indított egy zenei motívumot, amely vírusként terjed más alkotók között – csak éppen jótékony hatással.

Művészi szabadság című sorozatunkban ismert művészeket keresünk meg a kérdéssel: mit csinálnak most? Hogy látják a jelenlegi állapotokat?

Több koncertetek is elmaradt a veszélyhelyzet miatt: a Modern Art Orchestra most mutatta volna be új lemezét.

Két koncertem maradt el a Müpában, egy a MOM-ban, több BMC-s fellépés is áldozatául esett a vírusnak, és a „Forrás a zenének”-program részeként a MAO-val nagyon sok koncertünk lett volna iskolákban, köztereken, templomokban, de Pozsony, Kassa is a naptárban voltak már. A legfájóbb a lemezbemutató, amire idestova másfél éve készültem.

Az élet vagy a gondviselés hoz ilyen helyzeteket, de ha az ember kapálózik ellene, és a saját elképzeléseit foggal-körömmel előtérbe akarja helyezni, akkor rosszul jár.

A Foundations című lemezről már beszéltél egy interjúban. Egyébként a jóga ihlette, amit most sokan űznek otthon, a karanténban.

A jóga filozófiája régóta érdekel, négy éve magam is rendszeresen gyakorlom az ászanákat. Egyik indiai utam alkalmával ragadott meg a Jógaszútra filozófiája, amely számomra azt a sejtésemet erősítette meg, amely szerint a jóga sokkal mélyebb dolog annál, minthogy  az ember különböző pózokat próbál magára erőltetni egy matracon.

foto-burgerbarna-115352.jpg

Fekete-Kovács Kornél (Fotó/Forrás: Burger Barna)

Tavaly, az ebből az eszmeiségből született Foundations című kompozíció bemutatóján történt, hogy a koncert előtt beszorultál a liftbe a Müpában.

Nyolckor kezdődött a koncert, 7 óra 52 perckor beszálltam a liftbe, egy emeletet kellett volna felfelé mennem. Beszorult a lift, húsz perc magányban várakoztam, hogy kiszabadítsanak. Nem pánikoltam, őszintén szólva jól éreztem magam. Lehet, hogy furcsán hangzik, de ezt is egy próbatételnek tekintettem, minthogy a koncert előtti időszakban akadt ezekből jó pár: Szalai Péter, aki tablán játszott volna, két héttel az előadás előtt mondta le a fellépést egészségügyi okokra hivatkozva, az első próba előtt pedig Ávéd János is beteg lett, akire különleges szerepben számítottam volna, de még sorolhatnám... Szóval várakoztam a liftben, írtam egy üzenetet a többieknek, hogy minden rendben van, ha kijutok, kezdünk. Az üzenetet Ávéd Jancsi otthon látta, kétségbeesetten hívott, hogy nyugodjak meg.

De én nyugodt voltam, mondtam neki, hogy jó, hogy egy kicsit egyedül tudok lenni. És így is volt.

Kinyitották a liftet, és egyből a színpadra mentem, teljesen felkészülve az egyébként nem rövid és rendkívül komplex előadásra.

Most a lakásodban ragadtál…

Egyetlen problémám, hogy a lakás gyakorlásra nem igazán alkalmas. Szordínóval szoktam megoldani, vagy lemegyek az autómba, ott nem zavarok senkit.

Hogy viseled a bezártságot?

Pillanatok alatt ki tudok borulni, máskor pillanatok alatt felültetem magam arra a hullámra, hogy történjen, ami történni fog. Azt hiszem, ez ebben a helyzetben teljesen normális. Ha nem veszünk tudomást arról, hogy ez nem egy mézesbödön, akkor is becsapjuk magunkat, de akkor is, ha csak a poklot látjuk benne. Úgy kell egyensúlyt teremteni, hogy közben a legtöbb területen funkcionálni tudjunk.

A Modern Art Orchestrával indult egy formabontó kezdeményezésed, amelynek a lényege, hogy egy zenei anyag úgy terjedjen, változzon, „mutálódjon” az alkotók keze által, mint egy mém – vagy mint egy vírus.

Amióta ez a karantén elkezdődött, kerestem azt a módot, amivel a jelen helyzetet reprezentálni lehet. Május 1-én elindítottam egy játékot, ami tulajdonképpen több mint játék. A címe: Art of Virus, egy internetes performansz. Írtam egy kilenc hangból álló motívumot, és ezt elküldtem tíz zeneszerzőnek a világ különböző pontjain, és arra kértem őket, hogy ezt a motívumot helyezzék egy zenei kontextusba, majd folytassák egy saját motívummal. Ezt aztán küldjék tovább két további zeneszerzőnek, akik majd szintén továbbküldik másik kettőnek. Hetente, minden pénteken egy live streamben beszámolok róla, hogy hol jár a „vírus”, megszólaltatok a zeneszerzőket.

Fekete-KovacsKornel2-115328.jpg

Fekete-Kovács Kornél (Fotó/Forrás: MAO)

Egyébként ez a MAO és a saját Facebook oldalamon követhető, sőt a korábbi bejelentkezések is elérhetőek ugyan itt. Egy zenei start-up cég, a Phonic Chat már ráharapott a dologra, és fejlesztettek egy felületet (itt érhető el), ahol a közönség végig tudja kísérni, hogy miként „mutálódik” ez a zenei motívum, ugyanis ez a fórum alkalmas arra, hogy a szerzők a saját részüket publikálják. Mindeközben a Modern Art Orchestrával zenészeivel azon dolgozunk, hogy a vírus elszabadulásából származó darabokat home office-ban feljátsszuk és felvételeket közzétegyük.

Meddig futhat ez a projekt?

Június 5-én megnézzük, mi született ez idáig. Az internetes tér alkalmas arra, hogy végtelen ideig fusson. Az én motívumom a nulladik pont, azt kapta meg tíz következő ember, de a következő fázisban újabb húsz, aztán negyven, nyolcvan, százhatvan alkotó vonódik be a láncba. A tervem viszont az, hogy a különböző verziókból, a tíz zeneszerzővel együtt írunk egy tíztételes darabot.

Mit kértél a zeneszerzőktől?

Semmi nincs megkötve. Szerettem volna, ha a szerzőknek minél kevesebb gondja van a feladattal, ne legyen visszatartó erő, hogy milyen feltételekkel kell alkotni.

Indult egy podcastod KülönKiadás címmel.

Most mindenki lakáskoncertet szervez, az interneten keresztül otthonról muzsikál. Ezt nagyon üdvözlöm, de nem minden esetben tud egy ilyen előadás kellő mélységű lenni, akár a technikai lehetőségek miatt sem. Mi nem akartuk a gombhoz a kabátot választani, nem akartunk  azért publikálni, hogy jelen legyünk. A zenekar minden koncertje archivált, így a Legendás albumok című koncertsorozat is. Mivel szeretek okos, jó humorú emberekkel beszélgetni, elindítottam ezt a podcastot, amelyben a sorozat egy-egy albuma lehet a beszélgetés kiindulópontja. Pl.  Porgy és Bess MAO-féle verziója kapcsán Vajda Gergely karmesterrel, zeneszerzővel és Molnár Anna operaénekessel, egy Sonny Rollins-lemez kapcsán pedig Avéd Jánossal és Tony Lakatos Tónival, vagy Art Blakey Borlai Gergőt, míg Németh Feri Herbie Hancock-ot vezette fel gondolataival.

Minden szerda este…

Este kilenctől. Az első órában beszélgetünk, a másodikban pedig egy izgalmas koncertfelvételt lehet hallgatni.

A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Újabb „vírus” terjed, de ettől nem kell félnünk

Kapcsolódó

Újabb „vírus” terjed, de ettől nem kell félnünk

Kilenc hangot indított útjára mint afféle vírustörzset Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője. A trombitaművész arra kért tíz zeneszerzőt, hogy komponáljanak rövid művet a hangokból, és küldjék tovább ők is más szerzőknek.

Modern Art Orchestra

Tizenötödik évadát kezdi a széles körben elismert hazai jazz big band, a Modern Art Orchestra.

A nem mindennapi formáció 2005 októberében, a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél kezdeményezésére alakult meg a magyar jazz- és klasszikus zenei élet akkori legkiválóbb fiatal muzsikusaiból. A zenekar alapítása óta kizárólag kortárs zenei repertoárral rendelkezik, amely esztendőről esztendőre növekszik, köszönhetően elsősorban a MAO körül tevékenykedő szerzőknek, akik az együttes létezését is elegendő inspirációnak érzik a komponáláshoz. A kortárs zenei műhelyként működő együttes példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott. Ez a minden túlzás nélkül rekordnak mondható adat nem csupán statisztika, de az együttes kiemelkedő alkotó- és inspiráló tevékenységét is kellőképpen illusztrálja.

A trombitaművész zeneszerző célja a big band megalapításával a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak kitágítása és ezeknek a műfajoknak a népszerűsítése. Emellett a zenekar központi szerepet vállal a fővárosi jazz és kortárs komolyzenei életben, hiszen az aktív jazz zenészek nagy részét foglalkoztatja. A ma már nem csak jazz-kedvelő körökben elismert MAO az évek alatt rengeteg díjjal, elismeréssel gazdagodott, számtalan koncertet adtak: Budapesten rendszeresen fellépnek a Budapest Music Centerben, turnéztak Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben, valamint játszottak már olyan legendás művészekkel, mint Tom Harrell, David Liebman, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház

Ingyen látható a Macskák londoni előadása az online térben

Bemutatásának 40. évfordulóján a The Show Must Go On Youtube-csatornája ingyenesen közvetíti Andrew Lloyd Webber kultikus darabját, a Macskákat.
Vizuál

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.
Zenés színház

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Vizuál

Új kiállítótérrel bővül a Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai, Bortnyik és Munkácsy remekművei láthatók a május 15-én nyíló, csaknem 400 négyzetméteres területtel kibővülő Virág Judit Galériában, ahol a 105 kortárs és 157 klasszikus művet felvonultató új aukciós tárlat is megtekinthető.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hegyi levegő receptre: a Bagossy Brothers Company

A Bagossy Brothers Company erdélyi csapatként eljutott oda, ahova csak nagyon kevesen: az elmúlt évek egyik legnépszerűbb koncertzenekarává nőtték ki magukat itthon. Talán éppen azért, mert nem tesznek mást, egyszerű érzésekről, otthonról, kötődésről énekelnek sallangmentesen, őszintén. A Gyergyószentmiklóson alakult csapat több tízmilliós nézettségű videói is jól mutatják: valamit nagyon elkaptak. Mi a titkuk, hogyan látják szülővárosukat és Budapestet, és mit takar a #HEGYILEVEGŐ?
Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.