Jazz/World

Fekete Rádió, Budapest

2016.04.19. 10:47
Ajánlom
Black Radio - ez volt a címe annak a Grammy-díjas lemeznek, amivel Robert Glasper 2012-ben beírta magát a jazztörténet nagyjai közé, egyszersmind új fejezetet nyitva abban. A lemez címe arra a "fekete dobozra" utal, ami dokumentálja a kor zenei állapotát. Április 16-án a Müpa közönsége is tanúja lehetett az éppen íródó zenetörténetnek.

Sokan hajlamosak megfeledkezni arról, hogy az afroamerikai zenei hagyomány milyen erősen befolyásolja a nyugati könnyűzenét. Voltaképp alig találunk olyan popzenei stílust, ami nem a blues-ban gyökerezik. A századforduló ragtime-ja, a negyvenes-ötvenes évek chicago-i R&B-je, később a detroiti és memphis-i soul könnyedén visszavezethető a 19. század végén, Amerika déli részén megjelent folklorisztikus zenére. A rock n' roll, így a rockzene klasszikus formája teljes egészében blues-alapú. Később a Brit Invázió együttesei, vagy a woodstocki hősök is példaképüknek tartották a század eleji blues-énekeseket. Az ötvenes-hatvanas évek küzdelmes időszakában a fekete jazz-zenészek is visszafordultak a tradíciókhoz, ami a hard bop stílusban, és a free jazz-ben rehabilitált kollektív improvizációban csúcsosodott ki. Innen már csak egy ugrás volt James Brown afrikai hagyományokon nyugvó, energikus-ritmikus funkzenéje, ami az elmúlt négy-öt évtized folyamán egyrészt hip-hoppá, másrészt elektronikus tánczenévé evolválódott, és napjaink popzenei kínálatát szinte teljes egészében uralja. A különféle stílusok közti kohéziót az afroamerikaiak csak „soulnak” nevezik. A Robert Glasper Experiment ezt a „soult” tűzte a zászlajára, eltökélve, hogy a szerteágazó zenei hagyományt egységesíti.

Robert Glasper

Robert Glasper (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor, MüPa)

Glasper zenéjében éppúgy megtalálható Charlie Parker bebopja, mint John Coltrane hard bopja, Herbie Hancock straight-aheadje, a Sly and the Family Stone funkja, a new school hip-hop, a neo soul és a contemporary R&B. Ehhez a megamixhez keveri egyedi harmonizálási megoldásait, a zenekar egészére jellemző elképesztő virtuozitást és azt a könnyedséget, ami nélkül a „soul” sosem lehetett volna a huszadik századi popkultúra egyik legfontosabb spirituális kifejezése.

Robert Glasper 1978-ban született Houstonban. Texas-i tanulmányai után New Yorkba költözött, ahol hip-hop és neo-soul felvételek produceri munkálatai mellett egyre magasabb szintre jutott jazz-zongoristaként. 2004 óta jelentet meg albumokat a saját nevén, de az igazi népszerűséget a 2012-es Black Radio hozta el, ami rögtön Grammy-díjat hozott számára, és megszilárdította az Experiment alapfelállását (Glasper – billentyű, Casey Benjamin – vocoder, szaxofonok, Chris Dave – dob, Derrick Hodge – basszusgitár). A lemezen a zenekar magján kívül többtucatnyi „külsős” vett részt, akik a neo-soul vagy a hip-hop színtérről érkeztek.

Az Experiment most járt először Budapesten. A tagcseréktől eltekintve (dobon már jó ideje Mark Colenburg hallható, Hodge helyett pedig Burniss Travis basszusgitáros érkezett) nagyjából mindenki pontosan tudhatta, hogy miféle show-t fog látni és hallani a Művészetek Palotájában.

Robert Glasper Experiment

Robert Glasper Experiment (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor, MüPa)

A zenekar rögtön a felütésben megalapozza a hangulatot. Casey Benjamin vocoderen keresztül énekel, majd óriási alto-szaxofonszólót vezet elő. A játéka egyszerre agresszív és grandiózus, meglepő fordulatok, meglepő hangok, modern jazzes megoldások jellemzik. Őt Glasper szólója követi, amire Colenburg fokozatosan ráépíti a mai fiatal dobosok vesszőparipáját, az ide-oda eltolt hangsúlyokkal játszó, neo-soulban gyökerező, kettőnégyes dobgroove-ot.

Erőteljes dob-zongora „párbaj” kezdődik. Glasper először nem is játszik harmóniákat, hosszú percek múltán hozza csak be őket szintetizátorszőnyegként.

Az időközben a színpad szélére levonult tagok, Travis és Benjamin visszatérnek. A folytatásban, a glasperi hagyományokhoz híven különleges, popsongokon átívelő jam veszi kezdetét (még a Mr. Mister szép emlékű Broken Wings-e is felcsendül Casey Benjamin vocoderén keresztül).

Glasper bejelenti, hogy Norah Jones épp a backstage-ben vacsorázik (és nagyon éhes), ezért a Let It Ride, azaz a közös számuk előadása akadályoztatva van. Végül az I Stand Alone című Glasper-slágert hallhatjuk, amit lelkesen fogad a közönség. Ekkorra már nem marad olyan, aki ne táncolna szívesen. A szám végi rövid dobszóló után harmonikus loopra hosszú basszusszóló indul. Travis először dallamokat játszik, majd kikapcsolja a loopot és akkordszólózik. A szóló végén minimál basszusgroove-ot hoz be, erre először Glasper száll rá a zongoraszék nyikorogtatásával, majd a rögtönzött show-elemet elhagyván belép az egész zenekar.

A következő dalokban Glasper hangulatos Rhodes-játékát és Benjamin szopránszólóját figyelhetjük meg, majd kettejük párbeszédét. A zenekar lerója tiszteletét az egy hónapja elhunyt Phife Dawg, A Tribe Called Quest-tag előtt, aki rengeteget tett a hip-hop és a modern jazz közti határok elmosásáért, inspirációt adva Glaspernek, majd Bill Withers 1977-es slágere, a Lovely Day következik. Jó showman módjára Glasper megénekelteti a közönséget is.

Robert Glasper Experiment

Robert Glasper Experiment (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor, MüPa)

A fináléhoz közeledve felhangzik a Nirvana Smells Like Teen Spiritje is, természetesen a Robert Glasper Experiment-verzióban, amiben vocodert és meglepő harmonizálást hallhatunk, a ráadás végén pedig Casey Benjamin brutális szopránszólójától, és az őt kísérő Colenburg blastbeatig erősödő dobolásától élünk át testen kívüli élményt. A koncert utolsó taktusaiban Glasper Yamaha Motifján felcsendül John Coltrane A Love Supreme-jének híres mantrája és az Afro Blue témája is, ezekkel a hangokkal zárul az est.

A szünet nélküli, nagyjából kétórás műsor egy hosszú kirándulás volt az afroamerikai urbánus kultúra világában, a nagyvárosi utcáktól a közösségi házakig, a házi stúdióktól a csillogó koncerttermekig. Glasper zenéje ugyan ízig-vérig mai, modern és újítószellemű, legfontosabb motívumai a múltban gyökereznek.

Mondhatjuk, hogy Robert még pályája elején tart. Elgondolkodhatunk azon, hogy vajon egy évtized múlva merre fog kalandozni. Vajon az Experiment stílusa már most szilárdnak tekinthető, vagy az idők során hordalékként rakódnak majd rá újabb és újabb hatások? Vajon a mainstream siker újabb hosszú évekig adatik meg számukra, vagy kiszorulnak? Jelenleg nem ismerjük a válaszokat, az viszont biztos, hogy

az Experiment korunk egyik legfontosabb kulturális lenyomata, amiről száz év múlva is pontosan meg fogják tudni állapítani, hogy a huszonegyedik század elején készült, noha gyökerei korábbra nyúlnak vissza.

Emellett pedig talán a legszórakoztatóbb zenei formáció a mai kínálatban, ami a jelenlegi, zavaros történelmi korszakban talán még fontosabb dolog.

A Black Radio 2 ideje

Olvasd el Zipernovszky Kornél Robert Glasper Black Radio 2 című lemezéről írt kritikáját ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.