Jazz/World

Fekete Szentek Győrben

2008.05.09. 00:00
Ajánlom
David Murray hál’ Istennek hazajáró léleknek számít Magyarországon. Többször vendégeskedett már a győri Mediawave fesztiválon, és remek CD-t készített Balogh Kálmán együttesével. Idén a Black Saint Quartet élén ismét láthattuk/hallhattuk őt a Rába partján.

Bámulatra méltó, micsoda energiával dolgozik David Murray! Rendszeresen ad ki saját lemezeket, külföldön helyi muzsikusokkal készít felvételeket, filmzenéket ír, az afro-amerikai kultúráról szóló dokumentumfilmekben tűnik fel, és mellesleg irányítója a World Saxophone Quartetnek. Ma is – joggal – a nagy avantgárd jazzszaxofonosok utódának tekintik, de ez nem tartja vissza attól, hogy egyes albumain kizárólag szívrepesztő balladákat vagy éppen funky groove-okat, esetleg hip-hop- és rap-elemekkel tűzdelt, pattogó ritmusú zenét játsszon. Míg azonban magukat sok stílusban kipróbáló egyes kollégái esetében nehéz eldönteni, melyik irány is igazából a sajátjuk, s melyek az ideiglenesen felpróbált maszkok, Murray-vel kapcsolatban nem is kérdés, hogy játékának fő forrását Albert Ayler és John Coltrane zenéjében kereshetjük.

A szaxofonos alkalmasint nevet ad kisegyütteseinek. Az 1990-es Special Quartet egyértelműen Coltrane szellemében jött létre: nemcsak McCoy Tyner és Elvin Jones jelenléte miatt, hanem azért is, mert programjukat a jól ismert Cousin Maryvel kezdték. Tíz évvel később alakította meg Murray a Power Quartetet John Hicks, Ray Drummond és Andrew Cyrille társaságában: ennek az együttesnek már közvetlen köze van az idei győri fellépéshez, hiszen a dobos most, a Black Saint Quartetben is Cyrille maradt, és a felhangzó repertoár elsősorban szintén az új négyes lemezére, a Sacred Groundra épült, csak míg Győrben Jaribu Shahid bőgőzött, a lemezen továbbra is Ray Drummond maradt Murray kísérője.

A Fekete Szentek, azaz a Black Saint Quartet David Murray korábbi kiadója, az amerikai és európai avantgárd jazzt publikáló olasz cég előtt emel kalapot. Teljes joggal. Az 1975 óta létező Black Saint jelentette meg többek között a Dewey Redman–Ed Blackwell duó, John Carter, Hamiet Bluiett, Marilyn Crispell és Joseph Jarman néhány fontos lemezét, s testvércégük, a Soul Note hasonlóan vonzó katalógussal büszkélkedhet. A vállalkozás napjainkban is működik, változatlan ars poeticával. Felkarolja az olasz avantgárd ifjabb képviselőit (Carla Marciano), de továbbra is érdeklődik a nemzetközi improvizatív zenei fejlemények iránt (Gebhard Ullmann, Ellery Eskelin, Scott Dubois stb.).

Győrben a megújult, impozáns belső terű zsinagóga fogadta a vendégeket, immár Egyetemi Hangversenyteremként. Az új név sajnos erős túlzásnak hangzik, mivel az akusztika, ha lehet, még rosszabb, mint volt a romos zsinagóga idejében. A mellettem ülő kollégának például olyan érzése támadt, mintha a színpad és a nézőtér közé egy uszodát telepítettek volna. A Murray-zenekar azonban viszonylag hamar annyira lekötötte a hallgatók figyelmét, hogy sikerült megfeledkeznünk a gyalázatos hangviszonyokról. A Győrbe látogató együttesben a fent említettek mellett Murray régebbi partnere, Lafayette Gilchrist zongorista szerepelt még. Ő a kvartett legkevésbé kiforrott tagja: hol Tyner, hol Hicks, hol pedig Horace Parlan modorában zongorázott, de az egyéni hang hiányáért bőven kárpótolt zenei alázatával, illetve a triórészek ügyes navigálásával. Jaribu Shahid bőgős sem először kísérte a szaxofonost. Ismét bizonyította, hogy mindent tud, amit a Great Black Music előadása megkíván egy muzsikustól. Aligha véletlen, hogy ő vette át Malachi Favors helyét az Art Ensemble of Chicagóban. Shahid játékában alkalmilag a kontrapunktikus szabad improvizáció mestere, máskor a ritmikailag precíz, kidolgozottan frazírozó, a stiláris egységet szigorúan biztosító kísérő kerekedett felül. Ám még az övénél is lenyűgözőbb hatású volt a harmadik sideman, Andrew Cyrille játéka. Cyrille igazi dobos: játéka laza és könnyed, ami tökéletesen megfér a muzsikus ”feszült” figyelmével, ahogy a ritmusszekció tevékenységét követi. Sokkal kevésbé agresszív, mint nem egy másik nagynevű avantgárd ütős, például Rashied Ali, viszont ösztönösen mindig a helyes játékmódot választja, olyannyira, hogy színpadon a néző hosszú percekig nem tud szabadulni a látványától, s hajlamos a kvartett összjátéka helyett csakis a szerényen kísérő Cyrille-t figyelni, akinek stílusában ott rejtezik a Cecil Taylorral töltött sok esztendő minden zenei tapasztalata, valamint az afrikai őszenék iránti mind intenzívebb érdeklődés. Cyrille egyik szólójában vékony pálcákkal ütögette a pergődob káváját: ez sem öncélú virtuózkodás, hanem a zene összképébe tökéletesen illő stiláris momentum volt.

David Murray ezúttal a közérthetőbb formanyelvet használta elsősorban, de egy-egy számban visszakalandozott ”régi” stílusához. Tenorozásában most kevésbé voltak zavaróak a túlzott díszítések, mint egyes stúdiólemezein. Basszusklarinéton szintén professzionális atmoszférateremtőnek bizonyult. E hangszer egyébként, kiegészítve Shahid vonós játékával, tökéletesen illett a terem hangulatához. Szerzőként (Sacred Ground) továbbra is mestere az egyszerűnek ható melódiáknak. Régen tudjuk róla, hogy politikus és elkötelezett művész: annak mutatkozott már a Flowers for Albert című filmben is, és ugyancsak politikus művészi gesztus volt részéről a Sacred Ground lemez alapját képező film (Banished) zenéjének megírása. Győrben nyíltan hitet tett Barack Obama mellett, akinek az egyik felhangzó kompozíciót ajánlotta. A szaxofonos szerint a fekete elnökjelölt ”egy halódó nemzet utolsó reménysége”.

David Murray nagyszerű zenész és javíthatatlan optimista.

(2008. április 26. 19:00 – Egyetemi Hangversenyterem (Győr) – a David Murray Black Saint Quartet koncertje; km.: David Murray (tenorszaxofon, basszusklarinét), Lafayette Gilchrist (zongora), Jaribu Shahid (bőgő), Andrew Cyrille (dob))

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Aki a lányok miatt képezte magát – 85 éves Woody Allen

Az Annie Hall és még számtalan fanyar humorú film alkotója, Woody Allen december 1-jén ünnepli nyolcvanötödik születésnapját.
Vizuál

Vásároljon bérletet, mentse meg a Cirko Mozit!

A Cirko-Gejzír Mozi közönsége segítségét kérni, és egy olyan bérletet kínál, amely onnantól érvényes, amikor a tulajdonosa használni kezdi. De nagy segítség számukra, ha már most megveszi.
Zenés színház

75 éves a színpad és a filmvászon koronázatlan királynője, Bette Midler

December 1-jén ünnepli hetvenötödik születésnapját Bette Midler amerikai színésznő, énekesnő, aki több mint fél évszázados karrierje alatt négy Grammy-díjat, négy Golden Globe-díjat, három Emmy-díjat, két Tony-díjat vehetett át, emellett hatszor kapta meg a legjobb komikának járó American Comedy Award kitüntetést.
Zenés színház

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.
Vizuál

Elhunyt moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt elnöke

98 éves korában, koronavírus-fertőzésben elhunyt Irina Antonova, a világhírű moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt igazgatója, aki 52 év után, 2013-ban vonult vissza az intézmény éléről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?