Jazz/World

Fél kézzel gitározni? Lehetséges!

2016.09.27. 09:47
Ajánlom
A chilei származású gitáros, Andrés Godoy a példa erre, aki annak ellenére, hogy 14 évesen egy baleset következtében elvesztette egész jobb karját, kitartott a hangszer mellett, és kifejlesztett egy speciális játéktechnikát, amivel rendkívüli virtuozitással játszik egy kézzel a gitáron. Október 6-án a Muzikumban lép fel az V. Fingerstyle Night fesztiválon. Őt kérdeztük izgalmas pályájáról és a Tatap technikáról.

- Mi volt az első gondolatod 14 évesen, amikor elvesztetted a karodat? Mi volt a fő inspiráció, ami miatt kitartottál a hangszeres zene és egyáltalán a gitár mellett? Nagyon sok hangszer van, amin könnyebb lett volna egy karral játszani.

- Azt gondoltam, ilyen feltételek mellett  soha nem fogok tudni gitározni, vagy bármely más hangszeren játszani. Ugyanakkor már egészen kis koromtól fogva éreztem, hogy van egy furcsa beütésem: talán ez az őrület járulhatott hozzá, hogy elengedtem mindenféle előzetes feltevésemet és elkezdtem felfedezni a hangszert. Elvesztettem a karomat, tehát logikusan az következett ebből, hogy lehetetlen folytatnom a gitározást.

De a nagyszüleim mindig azt mondták nekem: soha ne add fel, amiben hiszel.

Andrés Godoy

Andrés Godoy

- Hogyan fejlesztetted ki sajátos, Tatapnak nevezett technikádat a gitáron? Volt ebben segítséged, vagy többnyire magadtól kellett felfedezned a saját utadat?

- Ez egy hosszú, bukásokkal, frusztrációval és kemény munkával kikövezett út volt. 

Azokban az években próbálkoztam segítséget kérni néhány tanártól, de nem volt válaszuk arra, hogyan lehet kinyerni bármiféle értelmes hangot a gitárból egy kézzel. Nem maradt más lehetőségem, mint tesztelni, tesztelni, tesztelni és fáradhatatlanul próbálgatni a különböző lehetőségeket. Egészen addig, amíg szép lassan rátaláltam az utamra.

- Hogyan működik a Tatap technika? 

- Az ujjak kombinációjában rejlik a titok. Tulajdonképpen a harmadik és negyedik ujj (a gyűrűs és a kisujj) helyettesítik a jobb kéz munkáját. Ezzel pengetek és ezzel hozom a ritmikai alapot és néhány kísérő harmóniát. Ehhez járulnak hozzá a különböző hangképzési technikák: kaparom, ütősszerűen pengetem meg a húrokat, így jöhet létre olyan hangzás, amivel sokszor még magamat is meg tudom lepni.

Andrés Godoy

Andrés Godoy

- El tudod képzelni, hogyan működne ez a technika két kézzel? Volt olyan szándékod, hogy megtaníts erre másokat is?

-  2007-ben nyitottam először külföld felé, amikor elhatároztam, hogy megmutatom a technikámat Chile határain túl is. Hatalmas szerencsémre rengeteg lehetőségem kínálkozott erre különböző fesztiválmeghívásokkal Európa-szerte és az USA-ban is. A fingerstyle techikán belül pedig rengeteg briliáns gitáros van, aki a Tataphoz hasonló technikával játszik a hangszeren.

- Kik és milyen zenei stílusok hatottak rád?

- Akiket először említenék, azok Michael Hedges, Robert Fripp, Ralph Towner, Egberto Gismonti, Violeta Parra és Atahualpa Yupanqui. A zeném rengeteg hatásból áll össze, mivel soha nem korlátoztam az ízlésemet egyetlen stílusra. Így a kompozícióimban megtalálhatóak a rock, a fúziós zene és a különböző népzenék elemei is. De azt mondhatom, hogy a szerzeményeim utóbbi 15 évben leginkább a dél-amerikai és chilei ritmikából és dallamvilágból építkeznek.

- Fontos számodra, hogy aki hallgatja a zenédet, tudja, hogy egy kézzel játszol?

- Nem, az egyetlen fontos dolog, hogy aki hallgatja a zenémet, arra gondoljon, milyen jól játszik ez a zenész a hangszerén. Elengedhetetlen dolog, hogy a közönség, hallgatóság élvezze a zenét, ellazuljon és tudjon kapcsolódni a kompozíciókhoz. Természetesen vannak, akik épp azért kíváncsiak a szerzeményeimre, mert szokatlan módon egy kézzel játszom, de

ideális esetben a közönség a harmadik darabnál már elfelejt arra koncentrálni, hogy aki játszik, hány kézzel játszik épp.

A színpadról szoktam figyelni, ahogy sokan a nézők közülük becsukják a szemüket és elkezdenek azzal foglalkozni, amit hallanak, nem pedig azzal amit látnak.

- Motivációs előadásokat is tartasz szerte a világban. Mi az a fő gondolat, amit szeretnél közvetíteni a hallgatóságodnak?

- Az, hogy ha szeretsz valamit, soha ne add fel. Adódhat bármilyen buktató vagy kísértés, nem szabad letérned a saját utadról.

- Nemcsak gitáros, de producer is vagy, ami azért szokatlan, mert ebben a helyzetben te segítesz másokat, holott alapvetően arra gondolnánk, hogy fél kézzel te szorulnál segítségre. Mit gondolsz erről a "fordított helyzetről"? 

Mindannyiunknak van mit adnia a másiknak és egyidejűleg tudnunk kell elfogadni is a segítséget.

Csak nyitottnak kell lenni arra, hogy megértsük, az élet sokkal több komponensből áll össze, mint azt elsőre, az emberi perspektívából el tudjuk képzelni. Chilében a civil munkám főleg az új generáció és a fiatal tehetségek felkarolására irányul. Én nem is tudom értelmezni az életet a társadalmi, szociális kapcsolatok nélkül. A nagyapám és az apám munkásosztálybeli dolgozók voltak és vezetőként mindketten a velük egyenrangú társaik jogaiért harcoltak. A munkámban próbálok bekapcsolódni az egymás segítéséből származó energiaáramlásba.

- Mit fogsz játszani Budapesten? Ismersz magyar zenészeket, akár gitárosokat?

- Főleg a saját szerzeményeimet fogom játszani, például a Sputnik, Hija-jo, Pájaro Sol, Angeles y Mosquitoes című számokat. Magyarországnak sok karizmatikus zenésze van minden stílusban, említhetném Bartókot, Tommy Ramone-t, Lisztet, Szabó Sándort és néhány rock bandát is, mint például a Quimbyt, na meg persze ott van a káprázatos gitáros, Tom Lumen, akinek igazán nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy első alkalommal Budapesten játszhatok.

Andrés Godoy 10 éves korában kezdett el gitározni, majd 14 évesen egy baleset következtében elveszítette a jobb kezét. A gitár és a zene szeretetének köszönhetően nem hagyta abba a zenélést, és kifejlesztett egy sajátos, egykezes technikát, amelyet "Tatap"-nak nevezett el.  Andrés szerte a világban koncertezik és tart motivációs előadásokat. 2016-os európai koncertkörútja során októberben Ausztriában (Bécs és Linz), Németországban (Passau, Wörms, Kiel és Berlin) és Magyarországon (Budapest) ad koncertet. Hazánkban első ízben mutatkozhat be az V. Budapest Fingerstyle Night alkalmával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Magyarul is megjelenik Fischer Ádám életrajzi könyve

A karmester 70. születésnapjára jelenik meg Oplatka András életrajzi könyve szeptember elején. Természetesen német nyelven is kiadják.
Jazz/World

Coltrane újabb meglepetése az utókornak a Blue World című album

Szeptember 27-én újabb, eddig kiadatlan Coltrane-album lát napvilágot. Hallgasd meg a cikkben a címadó dalt!
Tánc

A tánc az emberi faj lételeme, mondják az antropológusok

Azt gondolhatjuk, a tánc csak szórakozás és nem tartozik az emberi faj legfontosabb létfunkciói közé. Az antropológia azonban mást mond. VIDEÓ!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

A növények „énekéből” csinált zenét ez a férfi

Mit mondanának a növények, ha beszélni tudnának? Ismerd meg a kaliforniai Nico Georist, aki két évet töltött a növényvilág nyelvének megfejtésével egy olyan technológia segítségével, amely a növények rezgéseit zenévé változtatja.
Jazz/World hír

Több ezer fotó vált hozzáférhetővé a jazz fénykorából

Csaknem 50 évnyi „porosodás” után online elérhetővé tették Francis Wolff, a Blue Note Records producerének fotóarchívumát.
Jazz/World john coltrane

Coltrane újabb meglepetése az utókornak a Blue World című album

Szeptember 27-én újabb, eddig kiadatlan Coltrane-album lát napvilágot. Hallgasd meg a cikkben a címadó dalt!
Jazz/World ajánló

Az egyszerre három trombitán játszó jazz-zenebohóc is fellép a Müpa nyárzáró fesztiválján

Augusztus 20-án ingyenes jazzkoncertekkel várja a közönséget a Jazz 0820. Augusztus 30. és szeptember 1. között pedig a pezsgő swingkorszakot idézi meg a New Orleans Swingfesztivál, amin a svéd jazz-zenebohóc, Gunhild Carling is fellép.
Jazz/World hungarikum

A fiatal cimbalmos generációt szólítja meg a BMC Nemzetközi Cimbalomversenye

Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze a megálmodója a BMC-ben augusztus 25. és 31. között zajló versenynek.