Jazz/World

Fél kézzel gitározni? Lehetséges!

2016.09.27. 09:47
Ajánlom
A chilei származású gitáros, Andrés Godoy a példa erre, aki annak ellenére, hogy 14 évesen egy baleset következtében elvesztette egész jobb karját, kitartott a hangszer mellett, és kifejlesztett egy speciális játéktechnikát, amivel rendkívüli virtuozitással játszik egy kézzel a gitáron. Október 6-án a Muzikumban lép fel az V. Fingerstyle Night fesztiválon. Őt kérdeztük izgalmas pályájáról és a Tatap technikáról.

- Mi volt az első gondolatod 14 évesen, amikor elvesztetted a karodat? Mi volt a fő inspiráció, ami miatt kitartottál a hangszeres zene és egyáltalán a gitár mellett? Nagyon sok hangszer van, amin könnyebb lett volna egy karral játszani.

- Azt gondoltam, ilyen feltételek mellett  soha nem fogok tudni gitározni, vagy bármely más hangszeren játszani. Ugyanakkor már egészen kis koromtól fogva éreztem, hogy van egy furcsa beütésem: talán ez az őrület járulhatott hozzá, hogy elengedtem mindenféle előzetes feltevésemet és elkezdtem felfedezni a hangszert. Elvesztettem a karomat, tehát logikusan az következett ebből, hogy lehetetlen folytatnom a gitározást.

De a nagyszüleim mindig azt mondták nekem: soha ne add fel, amiben hiszel.

Andrés Godoy

Andrés Godoy

- Hogyan fejlesztetted ki sajátos, Tatapnak nevezett technikádat a gitáron? Volt ebben segítséged, vagy többnyire magadtól kellett felfedezned a saját utadat?

- Ez egy hosszú, bukásokkal, frusztrációval és kemény munkával kikövezett út volt. 

Azokban az években próbálkoztam segítséget kérni néhány tanártól, de nem volt válaszuk arra, hogyan lehet kinyerni bármiféle értelmes hangot a gitárból egy kézzel. Nem maradt más lehetőségem, mint tesztelni, tesztelni, tesztelni és fáradhatatlanul próbálgatni a különböző lehetőségeket. Egészen addig, amíg szép lassan rátaláltam az utamra.

- Hogyan működik a Tatap technika? 

- Az ujjak kombinációjában rejlik a titok. Tulajdonképpen a harmadik és negyedik ujj (a gyűrűs és a kisujj) helyettesítik a jobb kéz munkáját. Ezzel pengetek és ezzel hozom a ritmikai alapot és néhány kísérő harmóniát. Ehhez járulnak hozzá a különböző hangképzési technikák: kaparom, ütősszerűen pengetem meg a húrokat, így jöhet létre olyan hangzás, amivel sokszor még magamat is meg tudom lepni.

Andrés Godoy

Andrés Godoy

- El tudod képzelni, hogyan működne ez a technika két kézzel? Volt olyan szándékod, hogy megtaníts erre másokat is?

-  2007-ben nyitottam először külföld felé, amikor elhatároztam, hogy megmutatom a technikámat Chile határain túl is. Hatalmas szerencsémre rengeteg lehetőségem kínálkozott erre különböző fesztiválmeghívásokkal Európa-szerte és az USA-ban is. A fingerstyle techikán belül pedig rengeteg briliáns gitáros van, aki a Tataphoz hasonló technikával játszik a hangszeren.

- Kik és milyen zenei stílusok hatottak rád?

- Akiket először említenék, azok Michael Hedges, Robert Fripp, Ralph Towner, Egberto Gismonti, Violeta Parra és Atahualpa Yupanqui. A zeném rengeteg hatásból áll össze, mivel soha nem korlátoztam az ízlésemet egyetlen stílusra. Így a kompozícióimban megtalálhatóak a rock, a fúziós zene és a különböző népzenék elemei is. De azt mondhatom, hogy a szerzeményeim utóbbi 15 évben leginkább a dél-amerikai és chilei ritmikából és dallamvilágból építkeznek.

- Fontos számodra, hogy aki hallgatja a zenédet, tudja, hogy egy kézzel játszol?

- Nem, az egyetlen fontos dolog, hogy aki hallgatja a zenémet, arra gondoljon, milyen jól játszik ez a zenész a hangszerén. Elengedhetetlen dolog, hogy a közönség, hallgatóság élvezze a zenét, ellazuljon és tudjon kapcsolódni a kompozíciókhoz. Természetesen vannak, akik épp azért kíváncsiak a szerzeményeimre, mert szokatlan módon egy kézzel játszom, de

ideális esetben a közönség a harmadik darabnál már elfelejt arra koncentrálni, hogy aki játszik, hány kézzel játszik épp.

A színpadról szoktam figyelni, ahogy sokan a nézők közülük becsukják a szemüket és elkezdenek azzal foglalkozni, amit hallanak, nem pedig azzal amit látnak.

- Motivációs előadásokat is tartasz szerte a világban. Mi az a fő gondolat, amit szeretnél közvetíteni a hallgatóságodnak?

- Az, hogy ha szeretsz valamit, soha ne add fel. Adódhat bármilyen buktató vagy kísértés, nem szabad letérned a saját utadról.

- Nemcsak gitáros, de producer is vagy, ami azért szokatlan, mert ebben a helyzetben te segítesz másokat, holott alapvetően arra gondolnánk, hogy fél kézzel te szorulnál segítségre. Mit gondolsz erről a "fordított helyzetről"? 

Mindannyiunknak van mit adnia a másiknak és egyidejűleg tudnunk kell elfogadni is a segítséget.

Csak nyitottnak kell lenni arra, hogy megértsük, az élet sokkal több komponensből áll össze, mint azt elsőre, az emberi perspektívából el tudjuk képzelni. Chilében a civil munkám főleg az új generáció és a fiatal tehetségek felkarolására irányul. Én nem is tudom értelmezni az életet a társadalmi, szociális kapcsolatok nélkül. A nagyapám és az apám munkásosztálybeli dolgozók voltak és vezetőként mindketten a velük egyenrangú társaik jogaiért harcoltak. A munkámban próbálok bekapcsolódni az egymás segítéséből származó energiaáramlásba.

- Mit fogsz játszani Budapesten? Ismersz magyar zenészeket, akár gitárosokat?

- Főleg a saját szerzeményeimet fogom játszani, például a Sputnik, Hija-jo, Pájaro Sol, Angeles y Mosquitoes című számokat. Magyarországnak sok karizmatikus zenésze van minden stílusban, említhetném Bartókot, Tommy Ramone-t, Lisztet, Szabó Sándort és néhány rock bandát is, mint például a Quimbyt, na meg persze ott van a káprázatos gitáros, Tom Lumen, akinek igazán nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy első alkalommal Budapesten játszhatok.

Andrés Godoy 10 éves korában kezdett el gitározni, majd 14 évesen egy baleset következtében elveszítette a jobb kezét. A gitár és a zene szeretetének köszönhetően nem hagyta abba a zenélést, és kifejlesztett egy sajátos, egykezes technikát, amelyet "Tatap"-nak nevezett el.  Andrés szerte a világban koncertezik és tart motivációs előadásokat. 2016-os európai koncertkörútja során októberben Ausztriában (Bécs és Linz), Németországban (Passau, Wörms, Kiel és Berlin) és Magyarországon (Budapest) ad koncertet. Hazánkban első ízben mutatkozhat be az V. Budapest Fingerstyle Night alkalmával.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Színház

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Zenés színház

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Színház

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Meat Loaf

A Grammy-díjas énekes 74 éves korában, családja körében halt meg, a halál okát nem közölték.
Jazz/World ajánló

A hazai jazz sztárjaival ünnepli a 70-et Zsoldos Béla

Zsoldos Béla egyike azon keveseknek, akik a hazai jazz világában felbecsülhetetlen tudással rendelkeznek az ütőhangszerek világáról: komponista, előadóművész, több mint húsz éve tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Hetvenedik születésnapja alkalmából különleges koncertre készül a Müpában január 27-én.
Jazz/World ajánló

Megjelent Lukács Miklós első szólólemeze

A Fonó gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze, a No Man’s Land. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb streaming platformokon, illetve a Fonó webáruházában.
Jazz/World hír

FSZEK Zenei Gyűjteményébe került Gonda János hagyatéka

Gonda János, a magyar jazz kiemelkedő alakja január 11-én lett volna 90 éves. Halála előtt a Zenei Gyűjteménynek adományozta dokumentumgyűjteményét. A hagyaték a katalogizálás, és a digitalizálás után fokozatosan kutathatóvá, közkinccsé válik.
Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!