Jazz/World

Feleslegesen felturbózott koncert

2006.01.13. 00:00
Ajánlom
Az este második felének elején még nem tűnt fel, hogy egyre inkább cirkuszi attrakcióvá válik ez a különleges koncert. Egy képet láttam magam előtt, egy rétet a román határ mellett, úgy tízéves koromból. A Balanescu Quartet ugyanis Beethovent is tudna játszani – a középszerűnél valamivel jobban –, népzenét is majdnem olyan jól, mint az autentikus zenekarok, de a legjobban a delejes képfelidéző, emlékeket elővarázsoló muzsikát tudják, amelyhez felesleges vetíteni, hozzáadni bármit is.

Mert a kvartett projektnek, világzenei előadónak nem annyira jó. Klaus Obermaier videoinstallációi például elvitték a zenét, jobb volt ezt az egyébként nem hibátlan, mégis remek előadást csukott szemmel hallgatni, és a képzelet sötétkamrájában előhívni a hozzá illő képeket.

Pedig a koncert eleje jól sikerült. Birkák, bégetések, majd az erősödő hangzavarban feltűnt a nyáj, mintha valaki elalvás előtt venné számba őket. De a szkreccselt képek – a vurstliban, kalapáccsal lesújtó alak, vagy az estét ihlető, román énekesnő Maria Tanase koponyává váló feje – nem illettek Balanescuhoz. Lehet szegecsekkel kivert bőrjakóban játszani, mint Nigel Kennedy, lehet installációkkal, elektronikával felturbózni az előadást, de felesleges: a kvartett akkor volt a legjobb, amikor szimpla vonósnégyes volt. Amikor az ismerősnek tűnő dalok keserűsége keltette az izgalmat, nem a háttér. Amikor érthetővé vált, miért ivott Maria Tanase, hogy miért ittak a szüleink, nagyszüleink, és miért sírtak még Dankó Pistán is. Balanescu ezért lépett ki annak idején az Arditti-kvartettből, hogy ezt az álomvilágot játssza el újra és újra, de mintha nem bízna eléggé tehetségében, s ezért olykor segítséget hív. Néha úgy éreztem, még Maria Tanasét is felesleges volt meginvitálni a szeánszra. Például, amikor feltűntek előttem az emlékképek. Pedig kevés megjegyezhető dallam hangzott el, kevés átütő melódia. Mégis: ott voltam, a vihar kezdetén. A román határon. Pont, mint a sorozat címe mondja: a senki földjén.

Balanescu Quartet lemezbemutató koncertje

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.
Jazz/World interjú

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.
Jazz/World ajánló

Két új könyv mesél a hazai popkultúra történetéről

Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának két új, a hazai populáris zenei kultúra múltját kanonizáló könyve is megjelent. Az Azok a régi csibészek és a Hangok és ütemek új kötetei folytatják a sorozat hagyományait. 
Jazz/World ajánló

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.
Jazz/World hír

Nem lesz Jazzpiknik, EFOTT és StrandFesztivál sem

A kormány továbbra is fenntartja a járvány miatti korlátozó intézkedéseket, ez pedig az 500 fő feletti fesztiválok számára azt jelenti, hogy hiába várták az augusztus végét.