Jazz/World

Feleslegesen felturbózott koncert

2006.01.13. 00:00
Ajánlom
Az este második felének elején még nem tűnt fel, hogy egyre inkább cirkuszi attrakcióvá válik ez a különleges koncert. Egy képet láttam magam előtt, egy rétet a román határ mellett, úgy tízéves koromból. A Balanescu Quartet ugyanis Beethovent is tudna játszani – a középszerűnél valamivel jobban –, népzenét is majdnem olyan jól, mint az autentikus zenekarok, de a legjobban a delejes képfelidéző, emlékeket elővarázsoló muzsikát tudják, amelyhez felesleges vetíteni, hozzáadni bármit is.

Mert a kvartett projektnek, világzenei előadónak nem annyira jó. Klaus Obermaier videoinstallációi például elvitték a zenét, jobb volt ezt az egyébként nem hibátlan, mégis remek előadást csukott szemmel hallgatni, és a képzelet sötétkamrájában előhívni a hozzá illő képeket.

Pedig a koncert eleje jól sikerült. Birkák, bégetések, majd az erősödő hangzavarban feltűnt a nyáj, mintha valaki elalvás előtt venné számba őket. De a szkreccselt képek – a vurstliban, kalapáccsal lesújtó alak, vagy az estét ihlető, román énekesnő Maria Tanase koponyává váló feje – nem illettek Balanescuhoz. Lehet szegecsekkel kivert bőrjakóban játszani, mint Nigel Kennedy, lehet installációkkal, elektronikával felturbózni az előadást, de felesleges: a kvartett akkor volt a legjobb, amikor szimpla vonósnégyes volt. Amikor az ismerősnek tűnő dalok keserűsége keltette az izgalmat, nem a háttér. Amikor érthetővé vált, miért ivott Maria Tanase, hogy miért ittak a szüleink, nagyszüleink, és miért sírtak még Dankó Pistán is. Balanescu ezért lépett ki annak idején az Arditti-kvartettből, hogy ezt az álomvilágot játssza el újra és újra, de mintha nem bízna eléggé tehetségében, s ezért olykor segítséget hív. Néha úgy éreztem, még Maria Tanasét is felesleges volt meginvitálni a szeánszra. Például, amikor feltűntek előttem az emlékképek. Pedig kevés megjegyezhető dallam hangzott el, kevés átütő melódia. Mégis: ott voltam, a vihar kezdetén. A román határon. Pont, mint a sorozat címe mondja: a senki földjén.

Balanescu Quartet lemezbemutató koncertje

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.