Jazz/World

Felkészülés az improvizációra

2009.11.26. 15:04
Ajánlom
A Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszéke 2007 szeptemberében alakult. Az ötlet első megfogalmazódásához azonban 1999-ig kell visszamennünk.

Ekkorra  Magyarországon  felnőtt  egy olyan  zenészgeneráció,  akik  egyrészt fiatal   koruk   ellenére   professzionális muzsikusok  voltak,  másrészt  elhivatottságot  éreztek  a  pedagógiai  pálya iránt.  Ez  a  szakmai-baráti  társaság heti   rendszerességgel   összeült,   és körülbelül  féléves  munka  eredményeképpen megszületett egy olyan szakmai koncepció, mely mára a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszék programjának a gerincét képezi.

A tanterv kerete az úgynevezett életpályamodell, mely biztosítja azt, hogy valaki kisgyerekként bekerülve a rendszerbe, a különböző szakmai szinteket (alapfok, középfok, felsőfok) megjárva diplomásként végezhessen, de azok is profitálhassanak belőle, akik maguk nem válnak előadóművésszé.

A magas kultúrához tartozó igényes zenei műfajok fontos része az improvizáció. Ahhoz,  hogy  megtanuljunk  improvizálni,  ismernünk  kell  a  zenei  nyelvrendszer szavait, hogy aztán improvizációs készségünk fejlesztésével mondatokká tudjuk fűzni azokat, s megtanuljunk beszélni a zene nyelvén. Az improvizációs készség fejlesztésére irányuló gyakorlatok már a korai zenetanulástól kezdődően szerves részei a tananyagnak. Fontos ez azok szempontjából, akik később professzionális  előadóművészek  lesznek,  de  legalább  ilyen  fontos  azok  számára,  akik egész más terülten fognak tevékenykedni. Az improvizáció elsajátítása, és az erre való készség fejlesztése a személyiséget sokkal nyíltabbá, érdeklődőbbé, egészségesebbé teheti.

A csapat első sikere: 2000 szeptemberében Székesfehérváron elindult a jazz szakközépiskola első évfolyama, melynek szakmai programja az említett tanterv volt. A Kodolányi János Főiskola rektorának, Dr. h.c. Szabó Péter PhD úrnak, illetve a menedzsment nyitottságának köszönhetően a programot továbbgondolva és főiskolai szintre emelve indulhatott el 2007 szeptemberében az első évfolyam.

Az ötlet megálmodója és a csapat vezetője:

Mits Gergely

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.