Jazz/World

Fiatalítás a jazz csúcsain?

2012.06.30. 15:25
Ajánlom
A jazzkritikusok két különböző éves szavazása határozottan trendváltást mutat – értékel ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

A héten hozták nyilvánosságra két tekintélyes amerikai intézmény szavazását az év jazzmuzsikusairól. A Downbeat című folyóirat és az amerikai Jazzújságírók Szövetségének (JJA) kritikusi nemzetközi, de amerikai többségű szakembergárdája ugyan részben mutat átfedéseket, azért a két listát így is érdemes összevetni.

A Chicagóban kiadott Downbeat lassan nyolcvan éve meghatározó magazinja a jazz-szakmának, voltak évtizedek, amikor szinte egyedül képes volt divatokat meghatározni - persze többnyire a zeneipar által sugalmazott módon. A Downbeatnek a leghíresebb kritikusok dolgoztak, és egy-egy kritikája sokáig téma volt a szakmában. Bár nyomot hagyott rajta az online zenehallgatás elterjedése és a nyomtatott sajtó háttérbe szorulása az internetes médiumokhoz képest is, tekintélye még mindig óriási. Ízlése - bár többször változott a szerkesztőség és a kiadó változásaival - alapvetően mainstream, melyet az utóbbi években sikeresen védett meg a kereskedelmileg sikeres, azonban általában sekélyes, pophoz közelítő irányzatoktól, mint ahogy a radikális avantgárd képviselői is ritkán kerültek címlapra. A Downbeat nagyjából magáévá tette a Wynton Marsalis-diktálta újkonzervatív, elitista fordulatot a nyolcvanas évek végén. A magazin kritikusi szavazásán idén, amint a kiadó sajtóközleményéből kiderül, 186 kritikus vett részt, sokan külföldről, és már ez is rekord, soha ennyien még nem szavaztak. Idén összesen 62 kategóriát állítottak fel, ezek között külön szerepelnek a feljövőben lévő tehetségek.

Mindezek tükrében szenzációt jelent, hogy a Downbeat augusztusi számában (amely július közepén kerül utcára) az éves kritikusi szavazáson az abszolút nyertes idén Vijay Iyer, az indiai származású zongorista lett. A hatvan (!) éve zajló kritikusi szavazáson először fordult elő, hogy valaki egyszerre öt különböző kategóriában legyen első. Ez még akkor is érdekes rekord, ha hozzátesszük, hogy az évek során nőtt a kategóriák száma. Majdnem ugyanekkora jelentősége van annak, hogy Iyer csúcsát rögtön beállította Robert Glasper, tehát két fiatal zongorista tört az élre: Iyer 41, Glasper pedig 34 éves. Iyerre még visszatérek a közeljövőben, Glasperről már volt szó ebben a rovatban.

Kettejük közül azért Iyer a valamivel tekintélyesebb kategóriákban nyert, leginkább azáltal, hogy az év zenésze és az év lemeze díjat is ő kapta, idén az ACT cégnél megjelent Accelerando című triólemezére. Tetejébe neki adták az év zongoristája díját is a Downbeat kritikusai, és viszonylag ritka egybeesés, hogy ugyanebben a kategóriában az AJJ, a Jazzújságírók Szövetsége is őt tartotta a legjobbnak. A Jazzújságírók Szövetségének szavazása csak 1997 óta létezik, ezért súlyát főleg az adja, hogy a 39 kategóriára több fordulóban szavaz az egyesület minden szakmabeli tagja.

A Downbeatnál Iyer triója lett az év együttese, és a Rising Star (figyelemre méltó tehetség) kategóriák közül a zeneszerzők között is első lett. Glasper Experiment nevű együttese nyerte az úgynevezett Beyond, vagyis a jazzműfajon túli kategóriát, és ugyanitt az év lemezét (Black Radio - Blue Note). A tehetségek között első lett mint az év zenésze, az év zongoristája, triója pedig az év együttese.

Röviden kitekintve a többiekre, nem meglepetés a két énekes elsősége: Cassandra Wilson és Kurt Elling. Bár érdemes megjegyezni, hogy Gretchen Parlato, akiről épp múlt héten is ejtettem néhány szót, megelőzte Wilsont a Szövetség díjosztóján, Elling kétszeres első idén is.

A magazinnál a legjobb nagyzenekar a Maria Schneider Orchestra (a Szövetségnél is, csak valamennyrie eltérőek a kategóriák) a bőgős Christian McBride és a dobos Jack DeJohnette első helye sem meglepő. A legjobb jazztörténeti lemez megint egyszer Miles Davis nevéhez fűződik: Live In Europe 1967: The Bootleg Series, Vol. 1 (Columbia/Legacy), egybehangzóan mindkét kritikusi testület szavazásán.

Nagy egyetertés volt a Downbeat és a Jazzújságíró Szövetség által felkért kritikusok között arról is, hogy Sonny Rollins az év tenorszaxofonosa, a JJA-nál továbbá ő az év zenésze és övé az év lemeze is. Sőt, a Road Shows, Vol. 2 (Doxy Records), amelynek turnéjával Magyarországra is eljött

Feltűnő, hogy a nagy multinacionális lemezcégek közül most egyik sem nyert a lemezkategóriákban, csak legfeljebb zenészeik által, közvetve (Glasper a Blue Note művésze). Független Rollins kiadója (a sajátja), és az Iyer lemezcége, az ACT (amelynek vezetőjét már méltattam itt).

Mind a Downbeat, mind az Újságíró Szövetség szavazásán az ugyancsak németországi ECM lett a legjobb kiadó, vezetője, Manfred Eicher is díjat kapott. Ha ehhez például hozzávesszük azt is, hogy Iyer legfontosabb zenésztársa, Rudresh Mahanthappa nyerte az altszaxofonos szavazást mind a két társaságnál, ráadásul a Downbeatben már nem is először, akkor nyilvánvalóvá válik egy olyan trend, hogy a jazzvilág centruma kicsit kitágult: német lemezcégek, inkább fiatalabb és inkább Európában népszerűbb zenekarok kerülnek első helyre, a legendás amerikai neveket megelőzve. A két indiai származású amerikai zenész, Iyer és Mahanthappa sikere azt jelzi, hogy a neokonzervatív vagy klasszicista ízlés már nem egyeduralkodó, ők ugyanis a szabad improvizációs hagyományhoz jobban kötődnek, néhány olyan alkotóhoz és korszakhoz, akiket és amelyeket Marsalisék háttérbe szorítottak. A konzervatívok Glasperék hip-hop irányultságát sem fogadják el, vagy nem tartják (igazi) jazznek. Különösen érdekes a Downbeat kritikusainál Glasper jó szereplése, hiszen a lemezről írt kritikájában a szerző rögtön leszögezi, ez nem jazzlemez (igaz, náluk nem is a jazzkategóriában nyert), és csak a végén teszi hozzá, hogy azért a műfaj nagy újítói biztos mosolyognak onnan föntről. Ha az új sztárok magukkal tudják hozni fiatal közönségüket a jazz iránt nyitottak táborába, azzal mindenki jól fog járni, és ezek a figyelemfelhívó akciók is betöltik igazi céljukat.  

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: A heveder

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról írt, hogyan csatlakozott B.B. King stábjához egy rendhagyó feladatban.
Jazz/World ajánló

Amerikai gitárlegendával játszik a Daveform Quintet a Müpában

2024-ben az év egyik legjobb jazzlemezével jelentkezett, május 20-án pedig Kurt Rosenwinkellel játszik a Müpában a Daveform Quintet, akik második albumukat is az amerikai jazz stílusformáló gitárosával veszik majd fel.
Jazz/World hír

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Jazz/World ajánló

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.