Jazz/World

Forgatja a habverőt

2008.11.13. 00:00
Ajánlom
Előző A38-as fellépése hangos, tomboló sikert aratott, s azóta már nálunk is jól ismert tény: Jojo Mayer az a jazzdobos, akinek játékára táncolni lehet – ami valljuk be, egykoron az egyik fő jellegzetessége volt ennek a műfajnak. Jojo Mayer's Depart, A38

Depart: Jojo Mayer, Heiri Känzig és Harry Sokal  (fotó: Marc Dietenmeier)

Ahhoz, hogy megértsük Mayert, látnunk kell, honnan jött és milyen hatásokat szívott magába nem is oly rövid zenei pályafutása során. Dobos példaképe Buddy Rich volt, a csodagyerek, aki már egyéves korában képes volt precízen, ütemre dobolni egy kávéskanállal, és későbbi pályafutása során is maga volt a testet öltött virtuozitás. A történetek néha ismétlik magukat: a világjáró zenészivadék Jojo először kétéves korában ült dobfelszerelés mögé, háromévesen lépett fel először Hong Kongban, később autodidakta módon tanult meg olyan tökéletesen dobolni, hogy utóbb - többek között - Dizzie Gillespie-vel, Nina Simone-nal, Me'Shell NdegéOcello-val vagy éppen John Zorn-nal állhasson egy pódiumon. A hírek szerint Mayer ráadásul sokat okult a dobosok körében nagy becsben tartott úgynevezett Moeller-technikából, amelynek elsajátításával különösen gyors és technikás perkás lehet az emberfiából. (Akit az ostorcsapásra emlékeztető dobtechnika részletesen is érdekelne, annak számos oktató jellegű felvétel áll rendelkezésére a youtube-on). Amúgy maga Mayer sem bánik szűkmarkúan azzal, amit megtanult – amit csinál, az úgyszólván nyílt titok és mások számára is megtanulható – elég hozzá beszerezni Secret Weapons for the Modern Drummer című nagy sikerű dvd-jét.

Márpedig Jojo Mayer nagy kedvvel hasznosítja mindazt a kincset, amit a keze rejt magában – egyike azon (csekély számú) előadóknak, akik az eredetileg gépen írt, hipergyors jungle/drum and bass alapokat (amelyek amúgy maguk is jazz és funk/soul számokból kiszedett úgynevezett dobbreakek, azaz dobkiállások szekvenciái) precízen, hiba nélkül tudják feldobolni. Éppen az ilyen kunsztok miatt lehet Mayer oly megbecsült tagja a New York-i (ami jelenlegi lakóhelye) elektronikus tánczenei klubvilágnak. S pontosan efféle, sajátosan értelmezett fúziós zenei programról szól Mayer Nerve formációja, amellyel jó egy éve vendégszerepelt nálunk – de van egy másik, hagyományosabb jazzkombója is: velük élőben most ismerkedhetett meg a fővárosi publikum. A Depart voltaképpen egy ősrégi társulás: még a nyolcvanas években hozta össze az akkor fiatal, huszonéves Jojo Harry Sokal szaxofonossal és Heiri Känzig bőgőssel. Néhány éve újra összeálltak a régi zenésztársak és két lemezt is készítettek: előbb tavalyelőtt Reload, majd idén Mountain Messenger címén – javarészt ezek anyagára épült a csütörtöki budapesti koncert is.


Jojo Mayer

Az összeszokott, egymás rezdüléseit is érzékelő zenészekből álló trióformáció rögvest biztosítja a feszes hangzást és gyorsan kiemeli a hangsúlyokat. Először is a Depart jól hallhatóan a bőgős Känzig és Jojo összjátékára épít – az elektronikusan manipulált tenor- és szopránszaxofonokat fújó Sokal gyakorlatilag az alaptémákat adja meg, néha szinte csak jelzésszerűen mutat fel zenei mintákat, kicsit matat a dallamokon, hogy azután társai bontogatni kezdjék őket. És kapjuk sorra a vaskos basszusgroove-okat a gyomrunkba: az amúgy a mindenkori felső szomszéd Tibi bácsira emlékeztető (de amúgy a kompozíciók többségét jegyző) Känzig néha úgy játszik (akusztikus!) hangszerén, hogy ha nem néznénk oda, azt hihetnénk, egy funk/soul banda virtuóz basszusgitárosát halljuk. A fúziós zene hatása amúgy is letagadhatatlan - s ez nem csak a bőgőjátékra, hanem Mayer dobolására is igaz. Az elképesztő laza csuklóval elővezetett poliritmikus dobtémákkal, játékosan tanulságos szólókkal egyszerűen nem lehet betelni, ráadásul Mayer hangszerhasználatából kitetszik, mennyire hatottak rá a hetvenes évek legendás rock (leginkább jazzrock) dobosai, meg az első ízben ugyanekkor hódító afro-funk ritmusok. A lazán, mintegy fél kézzel kirázott dobszólók és bőgővarázslatok után rendre egy-egy balladisztikusabb darab következik, s a szaxofon ilyenkor úgy sír, mintha egy mulatóból hallanánk ki – ezek dallama is valahonnan a hetvenes évekből ismerős, de ez már a slágerparádék és tánczenei fesztiválok világa.

Némi utánjárás után kiderül, hogy Mayerék több tradicionális osztrák-délnémet melódiát is feldolgoztak (a Wenn min Schatz go fuetere goht illetve az Und wenn's e mol ober isch címűeket) – mondanunk se kell, ez a gesztus sokkal jobban érvényesül abban a közegben, ahol ismerik az eredetit is. A melodikusabb, esztrádszerűbb részek, s a szándékolt zenei tréfák sem vonnak le semmit a produkció értékéből, sőt a trió munkásságára oly jellemző ironikus-reflektív hozzáállás csupán méltó keretet biztosít egy jól sikerült zenés este számára.

(2008. november 6, A38 (Budapest) – Depart; tagjai: Harry Sokal (szaxofon), Heiri Känzig (basszusgitár), Jojo Mayer (dob))

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

A világ legszebb mozijai között a Puskin

A Los Angeles-i Cinemarama és a római Dei Piccoli mellett a budapesti Puskin mozi is szerepel Timeout ötvenes listáján - írja a Telex.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.