Jazz/World

Ganésa hátán potyautas

2012.11.26. 15:50
Ajánlom
Úgy érzem, az itthoni közönség elszalasztotta értékelni, mekkora jelentőségű koncert zajlott november 22-én a Művészetek Palotájában. Ha létezik olyan státusz, hogy a Föld jelenlegi zenekultúráját átölelő művész, akkor ő most lejött közénk, és két órán át szórta kincseit...

Lakshminarayana Subramaniam az indiai klasszikus zene modern történetének egyik élő legendája. Ravi Shankar után ő volt a következő nagy egyéniség, aki képes volt művészetét kontinensek zenekultúrájára alapozni, miközben alapvetően mindig hű maradt saját gyökereihez. Ahhoz a generációhoz tartozik, amelyik zenei tehetségét, keleti kulturális hátterét nyugati akadémikus keretek közé vitte, és ezzel a gesztussal hidat vert két meghatározó zenei civilizáció közt. Subramaniam amellett, hogy az indiai klasszikus zene egyik legnagyobb utazó nagykövete, írt versenyművet szimfonikus zenekari kísérettel, vagy kísérőzenét különböző alkalmazott célokra. Sokak számára emlékezetes lehet hegedűhangja Bertolucci filmjében, A kis Buddhában.

Subramaniam nem először járt Budapesten, de indiai klasszikus zenét, ahogy Madrasban mondják, katcherit eddig magyar közönség még nem hallhatott tőle élőben. Emiatt is készült lélegzetvisszafojtva erre az alkalomra az a kisszámú, de igen fogékony és avatott rajongó, aki érdeklődik e briliáns zenei kultúra iránt. 

Indiában egy-egy igazán jól sikerült koncert során olyan energiák áradnak a színpadról, amelyek befogadása után testileg-lelkileg feltöltődve távozik a közönség. Magasfeszültségű koncert volt - szokták ilyenkor mondani. Persze ott sem minden előadás sikerül ilyen jól - mennyivel kevesebb rá az esély Magyarországon, ahol a Calcutta Trió az egyetlen rezidens formáció, amelyik a műfajt képviseli! 

A november 22-i hangversenyen fellépő művészek listája ismeretlen okból jelenősen megváltozott. Subramaniam fia, a szintén hegedűs Ambi egyáltalán nem vett részt az előadáson, pedig a koncertet vele is hirdették. Hát jó... Aztán a ritmusszekció előre meg nem nevezett tagjaként megjelent a színpadon egy bizonyos Herbert Lang. Elsőre örültem, amikor kézbe vette a kandzsirát, azt a kis keretdobot, amely hagyományosan a dél-indiai karnatikus koncertek egyik kísérője. Teljes a háttér, gondoltam váratlan meglepetéssel, hiszen hallottam már európai zenészt remekül játszani indiai hangszeren. Aztán jött a következő, kellemetlenebb meglepetés. Ez a jóember nemhogy nem volt egyenrangú társa a fellépő művészeknek, de zenésznek sem nevezhető. Pontatlan tempójából, tónustalan technikájából, alapvető intonációs hiányaiból azonnal kiderült, hogy nincs elegendő tapasztalata a feladathoz. Kár lenne magyarázatok keresésébe bocsátkozni. Tény, hogy a művészek ezt a kompromisszumot maguk sem tudták teljesen kizárni a színpadi fókuszból. Ritmusban nem billentette ugyan ki a zenét, esztétikájában viszont komoly csorbát szenvedett a koncert egésze. A világzene legnagyobb felelőssége épp az, hogy ne éljen vissza az idegen közönség tétova helyzetével. Indiában az ilyen húzás akkora blaszfémiának számít, hogy a közönség 10 percen belül kongó nézőtérrel bélyegzi meg. Persze normális esetben a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is nehezen elképzelhető. 

Amellett, hogy visszafogott értetlenséggel fogadták a magyar hallgatók Lang groteszk szólóját, minden más tekintetben méltán ünnepelték az est névadójának karizmatikus egyéniségét. Két rága keretében egy-egy dél-indiai dal (kriti) nagyobb lélegzetű tolmácsolására került sor, gazdag improvizációs betétekkel. Subramaniam stílusa ellentmondásos és sokszínű egyaránt. Hagyományos értelemben már rég nem klasszikus zenész: mostani előadása is jó példa arra, mennyi mindent elhagyott a dél-indiai koncert obligát formaelemei közül. Másokat talán lehetne kárhoztatni azért, mert hűtlenek a tradíció kereteihez; ám Subramaniam esetében elhisszük, tiszteljük, hogy zsenije az, amely el mer rugaszkodni. Áttetszőbb, éteribb a stílusa, amely táplálkozott az északi, hindusztáni dialektusból, illetve alighanem az európai klasszikus és modern koncertélményekből is. Technikája döbbenetes virtuozitásán túl fantasztikusan könnyed. Dallamhangszeresektől nem várt ritmikai gazdagság, precizitás jellemzi. Ugyanakkor furcsán távolságtartó hangvétele nyilvánvalóan szakított azzal a fajta sűrű poézissel, amely a dél-indiai zenére oly jellemző (Subramaniam meglehetősen ritkán játszik indiai fesztiválszínpadon).

Az előadás kíséretét (ami az autentikus tagokat illeti) két igen korrekt indiai zenész látta el - Vankayala Venkata a dél-indiai dobon, mridangamon és Satya Sai Ghantasala a doromb tamil megfelelőjén, morszingon. A harapós tempó, az érett ritmikai megoldások, az éber dinamika mind méltó keretbe foglalták a hegedűt, és a művészek (akárcsak a karnatikus koncerteken szokás) sziporkázó ritmusszólóval ajándékozták meg a közönséget az előadás végén.

A Violin-kulcs fesztivál szépen illeszkedik a Művészetek Palotája tematikus programjainak sorába. Ugyanakkor kínos hibák miatt szívhatják a fogukat azok, akik a Müpát eddig mértékadó intézményként tisztelték. A koncert elején az indiai nagykövet köszöntötte a közönséget, és a Müpa által delegált tolmács szerint Ruggiero Ricci magyarul ruggérórikkinek ejtendő; a fesztivál műsorfüzete pedig Fodor Sándor "kicsi Neti" erdélyi prímást apja, a legendás Neti fotójával illusztrálja - a szerkesztő bakija még kínosabb figyelembe véve, hogy Neti Sanyi bácsi immár nyolc éve halott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Vizuál

A díva, akit "kitoloncoltak" az opera világából

Harcoljunk az álmainkért – javasolja Miklósa Erika, ahogy teszi Siv Wennberg svéd operaénekesnő is, akiről izgalmas dokumentumfilm látható a BIDF versenyprogramjában. A magyar operaénekesnő már látta a filmet és arra biztat, hogy mi se hagyjuk ki.
Vizuál

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  
Könyv

Íme az Aegon Művészeti Díj idei jelöltjei!

A 15. átadóra átalakul a kiválasztás menete. Mutatjuk a rövidlista húsz jelöltjét!
Színház

„Úgy érzem, ez lesz életem legfontosabb munkája” – Interjú Szász Jánossal

Szász János új filmjét, az Utas és holdvilágot készíti elő, de előtte még megrendezte Örkény Macskajátékát a Nemzeti Színházban, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével. A december végi bemutatót megelőzően kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.
Jazz/World hír

Világszínpad? – Zenei felkészítő magyar zenekaroknak 

A magyar zenészek, énekesek és zenekarok többnyire a műsorra helyezik a hangsúlyt, ez viszont már közel sem elég az ismertség eléréséhez. Ebben segít a Hangvető, a Halmos Béla Programiroda és a Hagyományok Háza ingyenes zenei felkészítő workshopja, amit a budapesti Womexhez kapcsolódóan szerveznek.
Jazz/World bmc

Francia barátaival közös koncerten játszik Ávéd János

Az elismert magyar jazzszaxofonos zenekara, az Ávéd János Balance két francia formációval, a D.U.O.-val és a REVERSE-zel mozdul ki a műfaji keretek közül: január 25-én az Opus Jazz Clubban kép és hang szenvedélyes, szoros házasságát kötik meg performatív estjükön.
Jazz/World ajánló

Micheller Myrtill örökzöld swingdalokat énekel a Müpában

The Great American Songbook címmel ad koncertet Micheller Myrtill a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben január 24-én.
Jazz/World kult50

Két énekes, két stílus – Lakatos Mónika és Dolhai Attila a Kult50-ben

Mit jelent örömmel zenélni? Mit jelent a csend? És mi a legborzasztóbb egy énekes számára? Ezek a kérdések is szóba kerültek Dolhai Attila és Lakatos Mónika között, akik ugyan más stílusokban tevékenyek, de egyvalami összeköti őket: a hangszalagjaikkal dolgoznak.