Jazz/World

Gáspár Károly: „Számomra a jazz-zene maga a megváltás”

2019.06.28. 16:15
Ajánlom
A zongorista előző, The Outsider című lemezével a jazz-szcénán belüli helyzetére utalt, most pedig a Salvation címűben azt fogalmazta meg, hogyan válik a zene spirituális élménnyé.

Ennek a lemeznek még az előzőnél is líraibb, balladaszerűbb a hangvétele, holott első pillantásra az ember nem ezt a romantikusságot olvassa ki a tekintetedből. Hol rejtőzik benned ez a fajta érzékenység?

Nem állítom, hogy a hétköznapokban is minden pillanatban ez jellemző rám, de ha a zenéről van szó, alapvetően valóban romantikusabb beállítottságú vagyok. Ez nem azt jelenti, hogy nem játszok egyéb jellegű, akár modernebb jazz-zenét. Nagyon kedvelem például McCoy Tyner játékát, akire a legjobb indulattal sem lehet mondani, hogy romantikus, amellett, hogy egy zseniről van szó. De a saját zenémre valóban nagy hatással van a Keith Jarrett, Bill Evans, Brad Mehldau által képviselt zenei vonal, na meg rengeteg klasszikus zenét is hallgatok.

Jól hallom, hogy a címadó dalban a barokk zene is inspirált?

Pontosan,

nagy hatással van rám a klasszikus zene barokk korszaka is, a Salvation pedig kifejezetten egy Bach-ihletésű dal.

Ez nem véletlen, hiszen Bachnak nagyon erős volt a kapcsolata az egyházi zenével, már csak a munkahelye okán is, és ha egy Bach-os jellegű dallam bontakozik ki a kezem között, akkor az azonnal összekapcsolódik benne egyfajta spirituális töltettel. Ezért is kapta ezt a címet ez a dal. Ugyanakkor mindig próbálok figyelni arra, hogy ne egy stílusgyakorlat szülessen meg a saját dalaimban. Ez egy nagyon vékony palló.

KotschyGabor-123255.jpg

Gáspár Károly Trió (Gáspár Károly, Horváth Balázs, Varga Bendegúz) (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

A zenére te magad is spirituális eszközként tekintesz?

Abszolút, de gondolkoztam, hogy ezt a címet adjam-e a lemeznek, mert nem akartam, hogy bárki azt gondolja, hogy ez egy hittérítő lemez. Senkire nem akarom ráerőltetni a hitemet, és én nem szeretnék azzal villogni, hogy hiszek Istenben. Ez mostanság divatossá vált.

Ezzel a lemezzel nemcsak az istenhitre gondolok, hanem erősen benne van az is, hogy számomra a jazz-zene maga a megváltás.

A klasszikus zenei tanulmányaim nehéz időszakot jelentettek, mert nem tudtam megbirkózni a klasszikus zene interpretálásával. És amikor felfedeztem magamnak a jazz-zenében rejlő szabadságot, az egy megváltás volt számomra.

Az előző lemezeden a saját szerzeményeid mellett egyetlen Horváth Jenő-szám szerepelt, most azonban Charlie Haden is képviselteti magát a szerzők között. Mit jelent számodra az ő zenéje?

Haden óriási kedvencem nemcsak mint bőgős, hanem nagy hatással van rám a szerzői tevékenysége is. Úgy gondoltam, hogy az ő dalai jól passzolnak az enyéimhez, és vannak még további terveim is Haden-ügyileg.

i-123255.jpg

Horváth Balázs és Gáspár Károly (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

Ezen kívül ismét feldolgoztál egy Horváth Jenő-szerzeményt. Ezzel a gesztussal a kávéházi zenész múltadra utalsz vissza?

Valóban sokat játszottam hotelekben, éttermekben, bárokban, óceánjárón, de

az elsődleges indíttatás az volt a részemről, hogy azokat a magyar szerzőinket, akik az amerikai jazzsztenderdekkel egyenrangú dalokat írtak, egy picit előtérbe helyezzem.

Horváth Jenő az egyik közülük, de ott van Fényes Szabolcs, Gábor S. Pál és még sorolhatnám a neveket. Ha az ő dalaikat úgy játsszuk el, mint a nagy, amerikai jazzsztenderdeket, akkor senki nem mondja meg, hogy ezt most Cole Porter, Jerome Kern, vagy éppen Horváth Jenő írta-e. Tehát egyfajta küldetésemnek is tekintem, hogy fedezzük fel a saját szerzőinket is.

Hol fogjátok legközelebb bemutatni a lemezanyagot?

Augusztus 16-án az Opus Jazz Clubban tartunk még egy hivatalos lemezbemutató koncertet, amire mindenkit szeretettel várunk.

Gáspár Károly: „Élvezem, ha provokálhatom a közönséget”

Kapcsolódó

Gáspár Károly: „Élvezem, ha provokálhatom a közönséget”

Gáspár Károly zongorista a magyar jazzélet különleges alakja: egyszerre aktív résztvevője és külső szemlélője is a hazai jazz-szcénának, amit nemrég megjelent lemeze, az Outsider címében is deklarál. Legközelebb augusztus 30-án hallhatjuk őt a Budapest Jazz Clubban, ahol triójával teljesen új repertoárral jelentkezik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a fesztivál idei programkínálatában.
Jazz/World Jerry Lee Lewis

85 éves Jerry Lee Lewis, a zongorák gyilkosa

Szeptember 29-én lett nyolcvanöt éves az amerikai rock and roll egyik legendája, a botrányairól is ismert Jerry Lee Lewis. A később a country műfajába is elkalandozó énekes-zongoristát nevezték a szülők rémének és gyilkosnak is, igaz, ez utóbbi kitételt azért ragasztották rá, mert gyors ütemben fogyasztotta a zongorákat. A hangszert állva, ülve, sőt cipősarkával is püfölte, még arra is volt példa, hogy az előadás végén felgyújtotta. 
Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.