Jazz/World

Gearbox - Marc Johnson

2009.11.21. 01:42
Ajánlom
Szeretné tudni, mitől szól olyan jól a profiknak? Érdekli, milyen hangszeren játszik kedvence? Gearbox rovatunkban titkaikat nem féltő zenészek felszerelését ismerhetik meg. Ezen a héten Marc Johnson eszköztárát mutatjuk be.

Marc Johnson jazz bőgős 1953 október 21-én született Omahában. Tanulmányait az University of North Texason véezte. 1978-ban, mindössze 25 évesen került beugróként Bill Evans triójába, ahol a zongorista haláláig maradt. 1985-ben készítette első saját lemezét Bass Desires címmel, Bill Frisell, John Scofield és Peter Erskine közreműködésével. Később Joey Baronnal és Pat Methenyvel, továbbá John Abercrombie-val és Joe Lovanoval is közreműködött. Felesége Eliane Elias brazil származású zongorista-énekes. 

Bőgők:

-  Xavier Jacquet (1840)
A hangszer fedlapja lucfenyő, oldalfalai és háta juhar. Nyaka kissé kiemelkedik a hangszertest vonalából, hogy könnyebb legyen a magas regiszterben való játék - ezt az átépítést Marc Johnson kérte, hogy a viszonylag testes hangszeren könnyebben tudjon fekvést váltani. Valamelyest a fedlapot is módosíttata Johnson egy Sao Paulo-i mesterrel, melynek eredményeképp nyíltabb és éneklőbb lett a bőgő hangzása. A hangszer valahol a francia és az olasz bőgők között helyezkedik el félúton, a mély fekvésekben világos és határozott, míg a magassága lírai.

- Abraham Prescott (1825)
Marc Johnsonnak 2007-ben kivételes lehetősége nyílt Bill Evans korábbi bőgősének, az 1961-ben balesetben elhunyt Scott La Faro hangszerén, egy Abraham Prescott bőgőn játszania. A hangszer egy Barrie Kolstein nevű New York-i hangszerész tulajdonába került a művész halála után. Amikor Johnson betért az üzletbe, és megemlítette, hogy feleségével egy Bill Evans-emléklemezen (Something For You: Eliane Elias Sings & Plays Bill Evans) dolgozik éppen, azonnal felajánlotta neki a hangszerész LaFaro bőgőjét. Mindössze két napra kapta meg Johnson a nagy becsben tartott „műszert", amellyell a My Foolish Heart és a Re: Person I Knew című számokat játszotta. Maga a bőgő 1825-ben készült, hangja dús és meleg, ugyanakkor rendkívül világos.

Hangszedőrendszer: Fishman Full Circle Avalon Design U5 DI előerősítővel


Húrok: Thomastik Spirocore „Weichs"


Erősítők:

- Gallien-Krueger 800RB head és Hartke 410XL cabinet
- SWR Super Redhead
- Acoustic Image Claris 1 és SWR Goliath Junior

Az alábbi 1979-ben készült videó 3. percétől hallható a fiatal Marc Johnson bőgőszólója.

 

www.bassplayer.com

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.