Jazz/World

Gene Krupa lángoló dobverői

2014.01.15. 19:53
Ajánlom
A világhírű amerikai jazzdobos, színész, zeneszerző, aki kiemelkedően energikus játékáról és látványos előadásmódjáról is ismert volt, január 15-én lenne százöt éves.

1909. január 15-én született az Illinois állambeli Chicagóban, Egyesült Államok, 1973. október 16-án hunyt el. Krupa gyermekkorában kezdett dobolni, és miután édesanyja nem tudta rávenni, hogy papnak menjen, családja nagy része azon fáradozott, hogy zenei pályafutását elősegítse. Szabályos zenei tanulmányokat végzett, legjelesebb tanára Roy C. Knapp volt. Chicagóban nőtt fel, ahol a húszas években kikerülhetetlen volt a jazz. Olyan odaköltözött New Orleans-i zenészeket hallgatott, mint Baby Dodds, Zutty Singleton és Tubby Hall. Tinédzseréveiben számos helyi tánczenekarban játszott, többek között olyan vezetők keze alatt, mint Al Gale, Joe Kayser, Thelma Terry és Mezz Mezzrow, szerepelt a Benson Orchestrában is. Krupa 1927-ben az odalátogató Red McKenzie névleges vezetése alatt készítette el első lemezfelvételeit, amit tulajdonképpen Eddie Condon szervezett, akinek szintén ez volt az első felvétele. Ezen a jazztörténeti jelentőségű napon először rögzítettek basszusdobot és tam-tamokat - korábban a hangmérnökök rettegtek a rezonanciától, amely leröpítette a felvevőtűt a viaszlemezről.

A felvételek sikerültek, és amikor Krupa és Condon 1929-ben úgy döntöttek, hogy New Yorkba költöznek, hírnevük már megelőzte őket. Bár jazzkörökben máris nagyra tartották őket, a jövevényeknek nehéz dolguk volt. Krupa leginkább a színházi árok zenekaraiban dolgozott, többek között Red Nichols vezetésével, ahol Benny Goodman és Glenn Miller partnere volt. A harmincas évek elején Krupa Russ Columbo, Mal Hallett és Buddy Rogers tánczenekarában játszott. 1934 végén csatlakozott Benny Goodman akkortájt megszervezett big bandjéhez. Krupa volt a leglelkesebb zenekari tag, aki úgy kezelte a zenekart, mintha a sajátja volna, és segített kialakítani a Goodman Band jellegzetes stílusát. A zenekar 1935. augusztusi áttörése után Krupa gyorsan nagy név lett. Hírneve és népszerűsége a rajongóknál azon alapult, hogy igen látványosan játszott és jó filmsztárarca volt, ami Goodmant viszont gyakran irritálta, és Krupa gyakori tempóváltoztatásai sem javították viszonyukat. Az 1938-as Carnegie Hall-koncert után röviddel Krupa és Goodman nyilvánosan összevesztek, és Krupa elhagyta a zenekart. Megalakította saját zenekarát, amely gyorsan a swingkorszak egyik legnépszerűbb bandje lett.

1941-ben, miután leszerződtette Roy Eldridge-dzset és Anita O'Dayt, a zenekar a legjobbak egyike lett, ám a siker rövid életű volt, és 1943-ban vége is szakadt, amikor Krupát San Franciscóban egy drogügylet miatt letartoztatták. Jóllehet a fellebbvitelin szabadlábra helyezték, egyébként egytől hat esztendeig terjedő büntetést kaphatott volna, úgy gondolta, hogy karrierjének vége. Visszatért New Yorkba, hogy zenei tanulmányokat végezzen és zenét szerezzen, de Goodman rábeszélte, hogy ismét csatlakozzon zenekarához, amellyel a keleti part amerikai katonai bázisain turnézott. Amikor Goodman a turnét egész Amerikára kezdte kiterjeszteni, akkor Krupa úgy döntött, hogy hátramarad. Meg volt győződve róla, hogy a közönség ellene van, és ezért inkább Tommy Dorseyhez csatlakozott, azt gondolta, hogy egy New York-i filmszínház zenekarának névtelensége megfelelőbb lesz számára. A valóságban, megjelenése a Paramount Theatre-ben, bejelentés nélkül, mámoros tapsvihart váltott ki, és ez a figyelemreméltóan emocionális mérföldkő elvezetett a rehabilitációjához.

Dorseyval turnéra ment, és amikor lehetősége volt rá, akkor újra megalakította saját zenekarát. A zenekart a negyvenes évek hátralevő részében fenntartotta, alkalmassá tette a bopjátékra olyan zenészek szerződtetésével, mint Charlie Ventura, Red Rodney és Don Fagerquist. Gerry Mulligan hangszereléseit játszották, míg maga Krupa sohasem tudta saját stílusát átalakítani azóta, hogy a húszas évek végén megérkezett New Yorkba, és Chick Webbet vette példaképül. Krupa 1951-ig dolgozott a zenekarral, majd egy kis együttessel, egy kvartettel játszott, a Jazz At The Philharmonickal turnézott, egy ideig William "Cozy' Cole-lal dobiskolát vezettek. A hatvanas években alkalmilag újra fellépett a Benny Goodman Quartettel (Teddy Wilson és Lionel Hampton társaságában). A hatvanas években egészsége megrendült, először szívinfarktust kapott, majd leukémiás lett. A hetvenes évek elején már New York környékére korlátozta fellépéseit, és a legtöbb fellépését, Goodman, Wilson és Hampton társaságában, vérátömlesztés előzte meg.

Stilisztikailag Krupa Chick Webb nehezebb kezű változata volt, az emberek róla tudnak mint legjelentősebb befolyásolójáról, akinek őszinte csodálója és tisztelője volt. Kevéssé ismert, hogy Krupának nagy szerepe volt az 1939 előtti Goodman Band áttörésében. Big band játéka sohasem volt olyan finom és swingelő, mint mentoráé vagy más olyan kortársáé, mint Jo Jones. Látványos, vizuális stílusa volt, amiért imádták a rajongók, a kritikákat pedig átruházták egy másik jelentős kortársra, Big Sid Latlettre, aki sokkal hivalkodóbb, rikítóbb volt. Krupa a Goodman-trióban és -kvartettben hozta a legjobb formáját. Ezeken a felvételeken csak seprűvel játszott, finoman, ügyesen és nagy lelkesedéssel. Krupa a jazzdobost a zenekar jól látható és különlegesen jól fizetett tagjává tette. Számtalan utánzója a villogást és a látványosságot tartalom nélkül csinálja, ám példájának hála, halálát követően sok príma swingdobos folytatta stílusát, még a kilencvenes években is érezhető művészetének hatása.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Vizuál

Új Dirty Dancing-film készül Jennifer Grey főszereplésével

A Piszkos táncok folytatásába visszatér az eredeti film főszereplőnője - jelentette be Jon Feltheimer, a Lionsgate stúdió vezérigazgatója, megerősítve a már júliusban felröppent híreket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.