Jazz/World

George Duke a BJO-val lép színpadra

2006.02.16. 00:00
Ajánlom
A 2005-ben Grammy-díjra jelölt jazz-zongorista, George Duke a Budapest Jazz Orchestrával ad közös koncertet 2006. április 24-én a Budapest Kongresszusi Központban.

George Duke 1946. január 12-én született egy kaliforniai kisvárosban, San Raphaelben, de Marin Cityben nőtt fel. Mindössze négy éves volt, mikor édesanyja elvitte egy Duke Ellington koncertre. A kis George ekkor határozta el, ő is zongorista lesz. Középiskolájának jazz zenekarában már a billentyűk mögött ült és emlékei szerint már akkor Miles Davis és a soul-jazz vonalat képviselő Les McCann volt rá a legnagyobb hatással. 1967-ben a San Franciscói Állami Egyetemen kapta kézhez diplomáját. Ezzel párhuzamosan 1966 és 1969 között önálló jazztriójával szerepelt a helybeli Half Note klubban, ahol egy akkor még ismeretlen énekes, Al Jarreau lépett fel vele rendszeresen. 1969-ben csatlakozott a trióhoz a francia hegedűs Jean-Luc Ponty. Kaliforniai turné, fellépés a Newport Jazz Fesztiválon, majd óriási sikerű európai koncertkörút következett. Duke 1969 végén elfogadta Frank Zappa invitálását és csatlakozott a gitáros Mothers of Invention együtteséhez.

1970 végén a legendás altszaxofonos, Cannonball Adderley hívta combójába: ezt egy nem egészen huszonöt éves fiatalember nem utasíthatta vissza. Ezzel a formációval járt életében először hazánkban, 1972 szeptemberében az Erkel Színházban. Mivel ő játszott Budapesten először Fender Rhodes zongorán, a közönség soraiban találgatások hangzottak el, honnan jönnek ezek az űrbéli hangok.

1973 és 1976 között Duke ismét Frank Zappa-val szerepelt, majd a dobos Billy Cobhammel turnézott és készített lemezt. Szóló pályafutásának kezdetét is ez évre datálja. Ekkor jelent meg első önálló LP-je a „From Me to You”. A nagy áttörés azonban 1978-ban következett be, amikor a funky jellegű „Reach For It” behatolt az albumlista felsőbb régióiba is. Ezek után nem csoda, hogy ez lett Duke első aranylemeze.

Muzsikusi karrierjével párhuzamosan az 1970-es évek vége óta zenei rendezőként, producerként is nagy sikerrel dolgozik a stúdiókban. Első felfedezettje a brazil harsonás Raoul de Souza volt. Énekes albumokat is készített: ebben a sorozatban Dee Dee Bridgewater volt az első. Producerként az első „nagy durranását” 1981-ben az A Taste Of Honey női diszkó csapattal érte el – a „Sukiyaki” harmadik lett a slágerlistán, de a „fekete zenére” szakosodott R&B listát több hétig vezette, végül aranylemez lett.

Ettől kezdve már futószalagon jöttek az énekesek (Jeffrey Osborne, Deniece Williams, Melissa Manchester, Barry Manilow, Smokey Robinson, Phil Perry, The Pointer Sisters, a Take 6, Chante Moore, Gladys Knight, Johnny Gill, Anita Baker, Al Jarreau, Natalie Cole, Dionne Warwick, Erikah Badu), de a pop-jazz szaxofonosokat is felkarolta (George Howard, Everette Harp, Najee, Kirk Whalum).

Az 1980-as években három LP-t készített a basszusgitáros Stanley Clarke-kal. Díjkiosztó rendezvények és TV-sorozatok zenei igazgatójaként is tevékenykedett: kilenc éven át vezette az ún. „Soul Train Award” zenekarát, és részt vett az NBC „Sunday Night Show” című hétvégi sorozatában is. 1992-ben „Snapshot” című CD-je öt héten át vezette a Billboard Magazin „Top Contemporary Jazz Albums” listáját.

1993-ban a Montreuxi Jazzfesztiválon mutatták be szimfonikus zenekarra és jazztrióra írt nagy lélegzetű művét, a „Muir Wood Suite”-et. 1997-ben jelent meg harmincadik lemeze saját neve alatt. Huszonegy jelölésével ő a valaha élt legtöbb Grammy-díjra nominált jazzművész (igaz, ebbe beleszámítanak a pop és R&B kategóriák is). Részt vett Grammy-díjas jazzlemezek elkészítésében is – Miles Davis: „Tutu” (1987), Rachelle Ferrell: „Individuality” (2000), Dianne Reeves: „In the Moment” (2001), „The Calling” (2002).

A jazz muzsikusokból álló Budapest Jazz Orchestra 1998 októberében alakult., A zenekar elsődleges céljai közt szerepel, hogy muzsikusai elsajátítsák azt a fajta sokszínű játékmódot, amit a műfaj sokrétűsége megkövetel annak művelőitől. Továbbá nagyon fontos feladatunknak tartják ennek eljuttatását a jazz iránt fogékony közönséghez, megmutatva számukra, hogy milyen is ez a muzsika, hogy honnan hová fejlődött az évtizedek alatt, megismertetve velük mind azokat az előadókat, akik mérföldkövei voltak ennek a zenének.

A Budapest Kongresszusi Központban a tavaly ősz óta Elek István és Schreck Ferenc vezetésével működő Budapest Jazz Orchestrával fog fellépni zongorista-énekesként. A BJO repertoárjából kiválasztott standardokat, illetve saját témáit adja elő saját hangszerelésében.

(2006. április 24. 19:30 Budapest Kongresszusi Központ; Geirge Duke és a Budapest Jazz Orchestra közös koncertje; km.: Pocsai Krisztina (ének)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.