Jazz/World

Gépzongora az Utolsó Vonaton

2014.06.03. 13:02
Ajánlom
A több mint harminc évet felölelő életmű darabjait még mindig képes a mester a katarzisig fűteni szólóival, másrészt viszont a tudatos kompozíció néha már-már a spekuláció határával incselkedik. Összegző igényű, szerteágazó tematikájú és elképesztően igényes színvonalú produkciót élvezhetett a Müpa Jazztavasz fesztiváljának közönsége Pat Metheny kvintettjétől, a Unity Grouptól. KRITIKA

Pat Metheny-ért több mint három évtizede tombol a közönség, és az ő odaadása sem lankad - az évi százötven-kétszáz koncerttel még mindig, immár a hatodik ikszhez közel is a legpörgősebb jazz-sztárok elitjében foglal helyet az amerikai gitáros-zeneszerző. A huszonegy évesen, 1975-ben debütált csodagyerek jópár szerzeménye ma már a jazz standard kategóriába tartozik. Ám a közönségsiker titka nem ez, hanem - ahogy az All Music Guide kritikusa fogalmazott - hogy Metheny olyan jazz-zenész, akinek dalait szerelmespárok is dúdolják egymás fülébe. Bár szerzőként nagy terekben és hízelgő dallamtémákban gondolkozik, van még neki (legalább) két másik arca is: a puritán kamarahangzásban mozgó postbop gitárvirtuózé és a Jimi Hendrix-i rock and rollt merészen továbbgondoló, nonkonform zajdiktátoré. Ezek a vonzások minduntalan párbeszédet folytatnak egymással művészetében, helyet kérnek maguknak a másik mellett-előtt: egészséges rivalizálás zajlik köztük a sorlemezeken és a színpadon egyaránt - és alighanem ez teszi a Metheny-zene izgalmát maradandóvá.

A sokszínűség talán minden eddiginél jobban érvényesült a mostani koncerten. A határok keresése amúgy is Metheny megújuló kihívásai közé tartozik: meddig mehetek el, meddig fokozhatom, meddig feszíthetem a húrt anélkül, hogy elveszíteném a közönség befogadó érdeklődését? Ennek jegyében a korai lemezek útkereső dallamvilága, majd a későbbi latin-ihletett korszak slágerei a Song X szabad rögtönzéseivel kerültek ellenpontba. A feszültséget pedig - Metheny biztos receptje szerint - az utolsó pillanatban oldotta valamelyik érzelmes húrokat pendítő ballada. A koncert jelentős részében ötödik, sőt virtuális hatodik taggal is bővült a Unity Group. Guilio Carmassi zongorán, trombitán és vokállal is kísérte a produkciót, ám szerepe feltűnően a háttérbe volt rendelve. Nem is tudok olyan példát mondani, ahol jazzkoncerten nem improvizált a zongorista, most viszont ez történt.

Éles kontraszt ez, és nagyon határozottan meghúzza a választóvonalat a Unity Group és a hajdani Pat Metheny Group között, amelynek egyenrangú alkotó és irányító producerzsenije a billentyűs Lyle Mays volt - személy szerint nagyon hiányzik nekem az ő egyénisége a mostani PM-hangzásból. A ritmusszekció másik két tagja - Ben Williams bőgőn és a már tizedik éve Methenyvel tartó, lehengerlő összetettségű dobjátékos, Antonio Sanchez - sokkal organikusabb szereplői a zenekarnak. Az említett virtuális zenész pedig a két éve kifejlesztett mechanikus robotzenekar, az Orchestrion, amely a koncert teljes második felét végigkísérte. A processzorok és kontrollerek által vezérelt akusztikus géphangszerek furcsa átmenetet képeznek a hajdani gépzongorák és a mai élő színpadi elektronika között - megtestesítve Metheny gyerekkori nosztalgiáját és művészi jövőképét egyaránt. Az orkesztrion két év alatt integráns része lett Metheny koncertrepertoárjának.

Nem lehet szó nélkül hagyni Chris Potter szerepét, hiszen meghívása a zenekarba nagyon fontos jelentőségű. Potter saját jogon is a legnagyobb szaxofonosok közé muzsikálta magát az utóbbi tíz évben, és sokan a nemrég (túl korán) elhunyt Michael Brecker utódjának tartják. Potter azonban nem azért csatlakozott Methenyhez, hogy a régi időkön meditáljanak: virtuóz technikája, színes hangszerkezelése és intuitív szólói összetéveszthetetlen egyéniséggel ruházzák fel őt. A koncert egyik legzeneibb meglepetése számomra Potter lenyűgözően szabad játéka az amúgy igencsak korlátozott kapacitású basszusklarinéton. Fontos leszögeznem, hogy soha nem hallottam még haknit Methenytől. Nála nincs megúszás, nincs rutin. Van viszont fáradhatatlan energiabedobás, elkötelezett munka a kompozíciókban, a hangszerelésekben és alázat az új zenészek iránt, akik lassan a fiai lehetnének. És persze van a kölykös mosoly, amely még mindig az amerikai álmot idézi azoknak a Metheny-rajongóknak, akik tudják, mit jelent csíkos pólóban koncertre menni, és merre tart az Utolsó vonat hazafelé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.