Jazz/World

Gereben Zita: "A pop mindig is közel állt hozzám”

2012.05.22. 09:10
Ajánlom
Két évvel első albumuk után új koronggal jelentkezik a Gereben Zita Quintet. Az Our Places lemezbemutató koncertje május 26-án lesz a Budapest Jazz Clubban.

- Első saját lemezed 2010-ben jelent meg Ready For The Sun címmel, amely inkább jazz ihletésű dalok találhatók, ellentétben az új lemezzel, amit popos hangvételűnek ígértek. Minek köszönhető a váltás?

- A jazz mellett a pop mindig is közel állt hozzám. Annak idején, mikor az énekkel komolyabban elkezdtem foglalkozni, sok popzenét hallgattam, és játszottam is olyan zenekarokban, ahol ez volt a fő irány. Már a Ready for the Sun lemezemnél is érezhető volt egy-két dalunkban a poposabb hangvétel. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy a következő lemezem dalainak kifejezési módja e stílus köré csoportosulnak. Egységében szeretem nézni a zenét: nem a stílus számít, hanem hogy jó-e!

- Hogyan állt össze a lemez anyaga?

- Az Our Places című albumon 13, új, saját szerzemény található. Sok dal már az első lemeznél megfogalmazódott bennem, így nem sokkal a Ready for the Sun elkészülte után elkezdtük írni zenésztársaimmal az Our Places lemez anyagát. A dalok nagyobb részét Horváth "Tojás" Gáborral, 4 számot Gyémánt Bálinttal közösen írtunk, a szövegeket pedig Szalai Tamás írta meg a saját gondolataim alapján. Már az első lemeznél is nagyon jól összeszoktunk, és most is nagyon könnyen dolgoztunk a számok megírásán. Személyes élményeken alapulnak a dalok, de sok esetben olyan témákat írtam meg, amely sok más ember életében is előfordul, hogy a hallgató magának érezhesse a zene mondanivalóját, a szöveg tartalmát. Próbáltuk több hangszínemet is megmutatni az új lemezen, ezért a dalok stílusjegyei az R'n'B, a blues, a pop, a rock és természetesen a jazz eklektikusságát hordozzák.

- Az első albumotokon az volt érezhető, hogy fontos számodra a közönség személyesebb megszólítása. A stílusváltás miatt nem kellett lemondanod az intim hangvételről?

- Egyáltalán nem! Ha csak a technikai részét nézzük, a lemez hangzásánál is az volt a koncepció, hogy minél közelebbről szóljon az ének, szinte beleénekelek az emberek fülébe, ezáltal is egy intimebb atmoszférát teremtve.

- Egyre több jazz-zenész megy ma popos irányba, a közönség bővítése és más személyes okok miatt. Szerinted mennyiben tekinthető ez tendenciának?

- Nem tudom, hogy más zenészeknél, zenekaroknál mi a motiváció - nálunk egyszerűen ez volt a természetes út, ez kívánkozott ki belőlem is, és a zenekarom többi tagjából is. Mindannyiunk életében mindig is fontos szerepet kapott a minőségi popzene, többek között ezért is szeretek velük zenélni, mert nagyon nyitottak más stílusok felé. Nem is volt kérdés, hogy az, ami régóta bennem volt, azt velük együtt valósítsam meg. Ugyanakkor szerettünk volna teljesen mást csinálni, mint az előző lemezen. Nagyon könnyű és unalmas út lett volna valami hasonlót összerakni, mint az előző CD-n. Szeretjük a kihívásokat, és azt, hogy bátran és kísérletező kedvvel kacsingatunk ki más, de szintén autentikus irányzatok felé. A „könnyűzene" ráadásul egyáltalán nem olyan könnyű műfaj: mind a zenében, mind az éneklésben is nehéz feladatok elé állítja az embert! Míg a jazzben a megfelelő szakmai tudással és szabadsággal az ember „garázdálkodhat", improvizálhat, addig ebben a műfajban nagyon nagy koncentrációt igényelnek a műfaji keretek, a dalok szerkezete, hangszerelése, és előadása.

-  A Gereben Zita Quintettet 2007-ben alapítottad. A felállás nem változott, hiszen azóta is Horváth "Tojás" Gábor (zongora), Eged Márton (basszusgitár), Gálfi Attila (dob) és Gyémánt Bálint (gitár) kísérnek. Történtek azért változások az együttes életében?

- A zenekar sokat fejlődött az elmúlt évek során, szinte egy kis családdá kovácsolódott össze! Sok koncerten, felkérésen vagyunk túl, és nagyon örülök, hogy amikor megkeresnek minket, a saját műsorunkat szeretnék hallani. Természetesen az igazi, komolyabb változás a zenekar életében a Ready for the Sun lemezzel jött meg. Saját dalt írni, játszani mindig nagy élmény, így tudom igazán kifejezni az érzéseimet, azt, hogy épp hol tartok, hol tartunk, és mit szeretnénk közvetíteni a közönség felé.

- Évek óta énektanárként is dolgozol. Hogyan segíted a tanítványokat a saját, személyes utak keresésében?

- Az éneket az önkifejezés egyik legnehezebb formájának tartom, másrészt énekelve lehet igazán szívből kifejezni mindazokat az érzelmeket, üzeneteket, amiket szeretnénk közvetíteni. Ezért a hangképzés, a technikai dolgok mellett, ami talán a legfontosabb, és ezt igyekszem nekik átadni, az a saját hang megtalálása. Sok jó énekestől lehet elsajátítani, ellesni dolgokat, de a saját hang kifejezése mindig rajtunk múlik. Nem szabad másolni, az sohasem eredményez egyedi hangzást. Mindig azt mondom a növendékeimnek, hogy a hangjukon keresztül annak kell átjönnie, amik ők maguk, ettől lesznek hitelesek, és csak így tudnak önmaguk lenni a színpadon is. Márpedig amit a színpadon nyújtunk, az minden mozzanatában belőlünk kell, hogy jöjjön.

- Visszatérve a kvintettre, a lemezbemutató koncert után hogyan tovább?

- A nyári koncerthelyszínek közül például a Kobuci kertben találkozhat velünk a közönség, de megyünk majd Erdélybe is, a Csíkszeredai Jazz Fesztiválra, a lemez pedig minden nagyobb áruházláncnál és könyvesbolthálózatban, és természetesen online formában is elérhető lesz. Készülni fog továbbá a nyáron egy 3D koncertfilm is, amely már csak a formátum miatt is izgalmasnak ígérkezik!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.
Jazz/World interjú

Szőke Nikoletta újabb saját dallal ostromolja a jazz és pop közötti falat

Néhány napja debütált a sztenderd-éneklés és scat egyik legnagyobb hazai kiválósága, Szőke Nikoletta harmadik saját szerzeménye, melynek kapcsán nekünk is mesélt a dalszerzés belső folyamatáról.
Jazz/World kritika

Szabadon illeszkedő rétegek

A zene lehet szórakozás, vagy szolgálat, mindkét esetben szerencsésebb, ha a közreműködők a feladatot veszik komolyan, mintsem saját magukat. Gyémánt Bálint új triója a kivagyiság helyett a zenében szeret megfürödni, ezzel pedig a közönségnek is megkönnyíti, hogy azzal törődjön, amiért a BJC-be érkezett április 10-én.