Jazz/World

Gilad Hekselman: „Az elmélet mit sem ér, amikor szólózni kell!”

2018.09.10. 14:55
Ajánlom
Szeptember 11-én érkezik a Budapest Jazz Clubba a jazzgitározás egyik ügyeletes nagyágyúja, az izraeli származású, New Yorkban élő Gilad Hekselman, aki ZuperOctave nevű triójával a napokban megjelent Ask for Chaos című albumáról is játszik majd. Interjú.

Gratulálok a lemezmegjelenéshez! Miért döntöttél úgy, hogy összehozod a két formációdat – az alapvetően akusztikus gHex Trio-t és az elektronikusabb ZuperOctave-ot – erre a lemezre?

Szerettem volna egy olyan felvételt, ami reprezentálja a két, jelenleg futó projektemet. Először külön lemezeken terveztem bemutatni őket, de aztán úgy döntöttem, hogy egy közös lemezt készítünk, mivel elég jól működik együtt a két banda, és meg tudjuk találni a kohézió útját annak ellenére, hogy teljesen másképp szól a két zenekar. Időnként szignifikánsan érzékelhető a két hangzásvilág közti váltás, de nekem tetszik az ebből eredő feszültség. Ugyanakkor praktikus oka is volt ennek, hiszen a Zuperoctave-ban nincsen bőgő, de a zene sok helyen megkívánta azt.

Mi a legnagyobb előrelépés, amit ezzel a lemezzel elkönyvelsz magadnak?

Azt, hogy új emberekkel dolgozhattam. John Martin bőgőssel és Marcus Gilmore dobossal tíz évig játszottam együtt, amit imádtam, hiszen hihetetlenül jó zenészek és rengeteget tanultam tőlük. Öt lemezt hoztunk össze közösen, ugyanakkor

elérkezett az idő, hogy új kihívások elé állítsam magamat, és ne ugyanazt folytassam, amit eddig nagy magabiztossággal csináltam.

Ezért teljesen új zenészekkel vettem körül magamat (a Zuperoctave-ban Aaron Parks zongoristával, Kush Abadey dobossal, a gHEx Trióban Rick Rosato bőgőssel és Jonathan Pinson dobossal – a szerk.) és ez jó döntésnek bizonyult, mert új önkifejezési formákat találtam ebben a friss környezetben, és rájöttem, hogy a jövőben több ilyet kell csinálnom. Lesznek állandó projektek, de olyanok is, amelyekkel kimozdítom magamat a komfortzónámból.

GILAD2_web900-143042.jpg

Zuperoctave - Aaron Paarks, Gilad Hekselman és Kendrick Scott (Fotó/Forrás: giladhekselman.com)

Ha jól tudom, a most megjelent Ask for Chaos egyik alaptémája a világ politikai-társadalmi helyzete fölötti aggodalom, ami az apává válásod tükrében még erősebben kezdett foglalkoztatni téged. Hogyan reflektál a jelen helyzetre a lemez?

A világ furcsa hely lett mostanság. És persze te vagy én nem élünk nyomorban, nem mi vagyunk az elsődleges elszenvedői a világ romlásának, de vannak emberek, akik a gyerekeiktől elszakítva kénytelenek útra kelni egy jobb élet reményében. Most, hogy megtapasztaltam, mennyi örömet ad az apaság, különösen sokkoló belegondolni ezeknek az embereknek a helyzetébe. Én csak remélni tudom, hogy hamarosan véget ér ez a lejtmenet.

Az Ask for Chaos kapcsán a személyes ötletem az volt, hogy a zene nyelvén beszéljek erről a helyzetről. Zeneileg is igyekeztem a kényelmes, járt utak helyett a járatlanokat keresni, hogy ezáltal rátaláljak valami újra.

Az apaság egyébként hogyan inspirál a zenében?

Nehéz ezt szavakkal megfogalmazni. Az egyik dolog, amit mondhatok, hogy könnyedséget eredményezett a zenémre nézve. Eddig a legnagyobb felelősséget az jelentette számomra, hogy jól zenéljek, de ezt most felülírta az apaság. Rendkívül szigorú voltam magammal szemben, ha egy fellépés nem sikerült jól, vagy egy improvizáció nem jött ki tökéletesen, de ez megváltozott az apaság hatására. Ha otthon vagyok, rengeteg órát töltök a gyerekemmel való játékkal, ami a zenész létembe is lazaságot és humort hozott. Tehát ez egy komoly változás, ami történt velem.

Fiatal korod ellenére a legjobb jazz helyeken és a legnagyobb zenészekkel – többek között Chris Potterrel, John Scofielddel, Mark Turnerrel, Jeff 'Tain' Watts-szal – játszottál már. Mekkora jelentőséget tulajdonítasz a zenei kiteljesedésed szempontjából a tizennégy évvel ezelőtti New Yorkba költözésednek?

Soha nem tudhatom meg, hogy mi történt volna velem, ha Izraelben maradok, vagy Európába költözöm, de az emberi kapcsolatok, amiket itt kötöttem, és azok a zenei tapasztalatok, amiket itt szereztem, megváltoztatták azt az embert, aki vagyok. Ez tagadhatatlan. Ugyanakkor nem állíthatom, hogy zenészként a fejlődés egyetlen helyes útja a New Yorkba költözés.

A jazzben rengeteg sikeres izraeli származású zenész praktizál (többek között a bőgős és a trombitás Avishai Cohen, Shai Maestro, Oded Tzur, Nitai Hershkovits, Petros Klampanis, stb.) akiknek észrevételem szerint közös jellemzője a melodikusság, érzékenység, amihez sokaknál egyfajta spirituális beállítottság is társul. Te hogy látod ezt?

Egyetértek az említettekkel. A melodikusság sok izraeli zenészre jellemző. Ez olyasvalami, amit én is keresek a zenében. Ha egyet tippelhetnék, mindez azért van, mert az izraeli popzene is nagyon melodikus, és mivel mi ezen nőttünk fel, szeretnénk ezt beépíteni a saját zenénkbe is. Vágyunk a dallamosságra, az érzelemre. A másik alaptapasztalatunk a ritmikusság. Izraelben rengeteg különböző ritmussal találkozunk, mivel sokféle kultúra fut itt össze Kelet-Európából, Afrikából, Ázsiából. Ezek közül sok népzene ritmusalapú. Szóval azt hiszem, ez is magyarázza az izraeli jazz-zenészek jellegzetes hangját.

A kritikák rendre kiemelik rettenetesen szabad improvizációs ötleteidet. Hogyan készülsz az improvizációra a gyakorolás során?

Szerintem a hangsúly nem a felkészülés mikéntjén van. A zenélés olyan, mint a beszéd, tehát alapvetően egy beszélgetésben vagyunk egymással, és hogy milyen irányt vesz ez a társalgás, nem igazán azon múlik, hogy mire készülsz. Sokkal inkább azon, hogy mi a beszélgetés témája, hogy beszélgetőfélként mennyire tudsz izgalmasan elmesélni egy sztorit, mennyire vagy jó hallgató, és mennyire vagy türelmes.

Amikor felmegyünk a színpadra, elfelejtjük, amit gyakoroltunk, és egy eszmecserébe, együttgondolkodásba keveredünk, erősen koncentrálunk egymásra, miközben új „szavakat”, kifejezési módokat tanulunk, új ötleteken törjük a fejünket. Egy folyamatos, jelenidejű alkotófolyamatban vagyunk.

Tehát csak egy kiindulópont, hogy mit gyakoroltál, aminek mikéntjét eleve sok tényező befolyásolja. Például, hogy otthon vagy útközben gyakorolsz-e.

gilad3-143043.jpg

Gilad Hekselman (Fotó/Forrás: giladhekselman.com)

Azon jazz-zenészek közé tartozol, akik szívesen megosztják tapasztalataikat a fiatalabb generációval. Mi a legfontosabb szemléletbeli dolog, amit átadsz a különböző workshopok alkalmaival?

Légy alázatos, türelmes, és hallgass sok-sok zenét! Sok zenész – a jazz muzsikusok különösen – hajlamosak arra, hogy a zenét elméleti szempontból közelítsék meg, megtanulják az összes létező skálát, a technikai dolgokat, és ezáltal akarnak fejlődni. Én, amikor először lehetőségem nyílt jazzt játszani, megértettem, hogy az elmélet mit sem ér, amikor szólózni kell.

Szóval azt tanácsolnám, hogy a zenéből magából próbáljunk tanulni, ne pedig teoretikus úton.

Pár hónapja Bacsó Kristóf szaxofonos vendége voltál a Müpában a Zoller Attila-emlékesten. Hogy élted meg ezt a koncertet közreműködőként?

Jó móka volt, jól éreztem magamat! A zenekar kiváló muzsikusokból áll (Bacsó Kristóf – szaxofon, effektek, Tzumo Árpád – billentyűs hangszerek, Juhász Márton – dob – a szerk.), és a zene is cool volt. Nagyon élveztem. Jól éreztük magunkat együtt és szerintem nagyon szép zenét csináltunk.

Mit fogunk hallani tőled és zenekarodtól szeptember 11-én a Budapest Jazz Clubban?

Játszunk majd dalokat a lemezről, de sokat fogunk improvizálni is. Szóval ez valóban meglepetés lesz, mert még én magam sem tudom. Minden attól függ, hogy mit hoz a pillanat. És ez az Ask for Chaosra is igaz: minden este máshogyan igyekszünk játszania a rajta szereplő számokat.

A magyar pampák szaxofonos betyárja

Kapcsolódó

A magyar pampák szaxofonos betyárja

Bacsó Kristóf a hazai jazzélet megkerülhetetlen alakja zeneszerzőként és szaxofonosként egyaránt. Bekerült a Fidelio által szerkesztett Kult 50 kiadványba, Pannon Blue című legutóbbi lemeze Gramofon díjat nyert, február 3-án pedig a Müpában lép fel Bacsó Kristóf Triad elnevezésű triójával, akikhez Gilad Hekselman amerikai gitáros is csatlakozik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kétszer is látható lesz Pintér Béla népszerű előadása

Pintér Béla és Társulata online térbe költözik a leállás idején, egyik legnépszerűbb előadásukat, a Szívszakadtigot két alkalommal, december 6-án és 9-én is közvetítik.
Zenés színház

Magyar kontratenor főszereplésével debütál Philip Glass operája Finnországban

Daragó Zoltán alakítja Ehnatont az azonos című Philip Glass operában, amelyet minden remény szerint a jövő évben mutatnak be Helsinkiben.
Könyv

Közösségben alkotni – Könyv mutatja be Fodor Tamás pályájának első szakaszát

Szabadságszigetek címmel írta meg Fodor Tamás és Stúdió „K” történetét Sándor L. István. A kötet december közepén jelenik meg.
Jazz/World

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Színház

Ismét verset mondanak a telefonban az Örkény színészei

A társulat tagjai személyre szóló költeményekkel készülnek, amit telefonon mondanak el a programban résztvevőknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tom Jones és Jamie Cullum is fellép a jövő évi VeszprémFesten

Megvan a július 12. és 18. tartandó VeszprémFest két világsztárja. Már érkeznek a programok, a szervezők rendkívül gazdag kínálatot ígérnek.
Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.