Jazz/World

Gilad Hekselman: „Az elmélet mit sem ér, amikor szólózni kell!”

2018.09.10. 14:55
Ajánlom
Szeptember 11-én érkezik a Budapest Jazz Clubba a jazzgitározás egyik ügyeletes nagyágyúja, az izraeli származású, New Yorkban élő Gilad Hekselman, aki ZuperOctave nevű triójával a napokban megjelent Ask for Chaos című albumáról is játszik majd. Interjú.

Gratulálok a lemezmegjelenéshez! Miért döntöttél úgy, hogy összehozod a két formációdat – az alapvetően akusztikus gHex Trio-t és az elektronikusabb ZuperOctave-ot – erre a lemezre?

Szerettem volna egy olyan felvételt, ami reprezentálja a két, jelenleg futó projektemet. Először külön lemezeken terveztem bemutatni őket, de aztán úgy döntöttem, hogy egy közös lemezt készítünk, mivel elég jól működik együtt a két banda, és meg tudjuk találni a kohézió útját annak ellenére, hogy teljesen másképp szól a két zenekar. Időnként szignifikánsan érzékelhető a két hangzásvilág közti váltás, de nekem tetszik az ebből eredő feszültség. Ugyanakkor praktikus oka is volt ennek, hiszen a Zuperoctave-ban nincsen bőgő, de a zene sok helyen megkívánta azt.

Mi a legnagyobb előrelépés, amit ezzel a lemezzel elkönyvelsz magadnak?

Azt, hogy új emberekkel dolgozhattam. John Martin bőgőssel és Marcus Gilmore dobossal tíz évig játszottam együtt, amit imádtam, hiszen hihetetlenül jó zenészek és rengeteget tanultam tőlük. Öt lemezt hoztunk össze közösen, ugyanakkor

elérkezett az idő, hogy új kihívások elé állítsam magamat, és ne ugyanazt folytassam, amit eddig nagy magabiztossággal csináltam.

Ezért teljesen új zenészekkel vettem körül magamat (a Zuperoctave-ban Aaron Parks zongoristával, Kush Abadey dobossal, a gHEx Trióban Rick Rosato bőgőssel és Jonathan Pinson dobossal – a szerk.) és ez jó döntésnek bizonyult, mert új önkifejezési formákat találtam ebben a friss környezetben, és rájöttem, hogy a jövőben több ilyet kell csinálnom. Lesznek állandó projektek, de olyanok is, amelyekkel kimozdítom magamat a komfortzónámból.

GILAD2_web900-143042.jpg

Zuperoctave - Aaron Paarks, Gilad Hekselman és Kendrick Scott (Fotó/Forrás: giladhekselman.com)

Ha jól tudom, a most megjelent Ask for Chaos egyik alaptémája a világ politikai-társadalmi helyzete fölötti aggodalom, ami az apává válásod tükrében még erősebben kezdett foglalkoztatni téged. Hogyan reflektál a jelen helyzetre a lemez?

A világ furcsa hely lett mostanság. És persze te vagy én nem élünk nyomorban, nem mi vagyunk az elsődleges elszenvedői a világ romlásának, de vannak emberek, akik a gyerekeiktől elszakítva kénytelenek útra kelni egy jobb élet reményében. Most, hogy megtapasztaltam, mennyi örömet ad az apaság, különösen sokkoló belegondolni ezeknek az embereknek a helyzetébe. Én csak remélni tudom, hogy hamarosan véget ér ez a lejtmenet.

Az Ask for Chaos kapcsán a személyes ötletem az volt, hogy a zene nyelvén beszéljek erről a helyzetről. Zeneileg is igyekeztem a kényelmes, járt utak helyett a járatlanokat keresni, hogy ezáltal rátaláljak valami újra.

Az apaság egyébként hogyan inspirál a zenében?

Nehéz ezt szavakkal megfogalmazni. Az egyik dolog, amit mondhatok, hogy könnyedséget eredményezett a zenémre nézve. Eddig a legnagyobb felelősséget az jelentette számomra, hogy jól zenéljek, de ezt most felülírta az apaság. Rendkívül szigorú voltam magammal szemben, ha egy fellépés nem sikerült jól, vagy egy improvizáció nem jött ki tökéletesen, de ez megváltozott az apaság hatására. Ha otthon vagyok, rengeteg órát töltök a gyerekemmel való játékkal, ami a zenész létembe is lazaságot és humort hozott. Tehát ez egy komoly változás, ami történt velem.

Fiatal korod ellenére a legjobb jazz helyeken és a legnagyobb zenészekkel – többek között Chris Potterrel, John Scofielddel, Mark Turnerrel, Jeff 'Tain' Watts-szal – játszottál már. Mekkora jelentőséget tulajdonítasz a zenei kiteljesedésed szempontjából a tizennégy évvel ezelőtti New Yorkba költözésednek?

Soha nem tudhatom meg, hogy mi történt volna velem, ha Izraelben maradok, vagy Európába költözöm, de az emberi kapcsolatok, amiket itt kötöttem, és azok a zenei tapasztalatok, amiket itt szereztem, megváltoztatták azt az embert, aki vagyok. Ez tagadhatatlan. Ugyanakkor nem állíthatom, hogy zenészként a fejlődés egyetlen helyes útja a New Yorkba költözés.

A jazzben rengeteg sikeres izraeli származású zenész praktizál (többek között a bőgős és a trombitás Avishai Cohen, Shai Maestro, Oded Tzur, Nitai Hershkovits, Petros Klampanis, stb.) akiknek észrevételem szerint közös jellemzője a melodikusság, érzékenység, amihez sokaknál egyfajta spirituális beállítottság is társul. Te hogy látod ezt?

Egyetértek az említettekkel. A melodikusság sok izraeli zenészre jellemző. Ez olyasvalami, amit én is keresek a zenében. Ha egyet tippelhetnék, mindez azért van, mert az izraeli popzene is nagyon melodikus, és mivel mi ezen nőttünk fel, szeretnénk ezt beépíteni a saját zenénkbe is. Vágyunk a dallamosságra, az érzelemre. A másik alaptapasztalatunk a ritmikusság. Izraelben rengeteg különböző ritmussal találkozunk, mivel sokféle kultúra fut itt össze Kelet-Európából, Afrikából, Ázsiából. Ezek közül sok népzene ritmusalapú. Szóval azt hiszem, ez is magyarázza az izraeli jazz-zenészek jellegzetes hangját.

A kritikák rendre kiemelik rettenetesen szabad improvizációs ötleteidet. Hogyan készülsz az improvizációra a gyakorolás során?

Szerintem a hangsúly nem a felkészülés mikéntjén van. A zenélés olyan, mint a beszéd, tehát alapvetően egy beszélgetésben vagyunk egymással, és hogy milyen irányt vesz ez a társalgás, nem igazán azon múlik, hogy mire készülsz. Sokkal inkább azon, hogy mi a beszélgetés témája, hogy beszélgetőfélként mennyire tudsz izgalmasan elmesélni egy sztorit, mennyire vagy jó hallgató, és mennyire vagy türelmes.

Amikor felmegyünk a színpadra, elfelejtjük, amit gyakoroltunk, és egy eszmecserébe, együttgondolkodásba keveredünk, erősen koncentrálunk egymásra, miközben új „szavakat”, kifejezési módokat tanulunk, új ötleteken törjük a fejünket. Egy folyamatos, jelenidejű alkotófolyamatban vagyunk.

Tehát csak egy kiindulópont, hogy mit gyakoroltál, aminek mikéntjét eleve sok tényező befolyásolja. Például, hogy otthon vagy útközben gyakorolsz-e.

gilad3-143043.jpg

Gilad Hekselman (Fotó/Forrás: giladhekselman.com)

Azon jazz-zenészek közé tartozol, akik szívesen megosztják tapasztalataikat a fiatalabb generációval. Mi a legfontosabb szemléletbeli dolog, amit átadsz a különböző workshopok alkalmaival?

Légy alázatos, türelmes, és hallgass sok-sok zenét! Sok zenész – a jazz muzsikusok különösen – hajlamosak arra, hogy a zenét elméleti szempontból közelítsék meg, megtanulják az összes létező skálát, a technikai dolgokat, és ezáltal akarnak fejlődni. Én, amikor először lehetőségem nyílt jazzt játszani, megértettem, hogy az elmélet mit sem ér, amikor szólózni kell.

Szóval azt tanácsolnám, hogy a zenéből magából próbáljunk tanulni, ne pedig teoretikus úton.

Pár hónapja Bacsó Kristóf szaxofonos vendége voltál a Müpában a Zoller Attila-emlékesten. Hogy élted meg ezt a koncertet közreműködőként?

Jó móka volt, jól éreztem magamat! A zenekar kiváló muzsikusokból áll (Bacsó Kristóf – szaxofon, effektek, Tzumo Árpád – billentyűs hangszerek, Juhász Márton – dob – a szerk.), és a zene is cool volt. Nagyon élveztem. Jól éreztük magunkat együtt és szerintem nagyon szép zenét csináltunk.

Mit fogunk hallani tőled és zenekarodtól szeptember 11-én a Budapest Jazz Clubban?

Játszunk majd dalokat a lemezről, de sokat fogunk improvizálni is. Szóval ez valóban meglepetés lesz, mert még én magam sem tudom. Minden attól függ, hogy mit hoz a pillanat. És ez az Ask for Chaosra is igaz: minden este máshogyan igyekszünk játszania a rajta szereplő számokat.

A magyar pampák szaxofonos betyárja

Kapcsolódó

A magyar pampák szaxofonos betyárja

Bacsó Kristóf a hazai jazzélet megkerülhetetlen alakja zeneszerzőként és szaxofonosként egyaránt. Bekerült a Fidelio által szerkesztett Kult 50 kiadványba, Pannon Blue című legutóbbi lemeze Gramofon díjat nyert, február 3-án pedig a Müpában lép fel Bacsó Kristóf Triad elnevezésű triójával, akikhez Gilad Hekselman amerikai gitáros is csatlakozik.

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

68 éves korában elhunyt Póka Egon basszusgitáros

A zenész olyan legendás zenekarokban játszott, mint a Hobo Blues Band vagy a P. Mobil.
Klasszikus

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Színház

Lázár Kati és Rudolf Péter a Halhatatlanok Társulatának tagjai között

Tizenhetedik alkalommal választottak maguk közé új tagokat a Halhatatlanok Társulatának tagjai. A júniusban lezárult szavazás alapján hat művész érdemelte ki a címet.
Klasszikus

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Vizuál

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

68 éves korában elhunyt Póka Egon basszusgitáros

A zenész olyan legendás zenekarokban játszott, mint a Hobo Blues Band vagy a P. Mobil.
Jazz/World gyász

92 éves korában elhunyt Soós Tibor bárzongorista

A legendás zenész haláláról szóló hírt a Spinoza tette közzé, ahol tizenöt éven át játszott.
Jazz/World ajánló

Időutazás a Žagarral – látványos koncertshow a Margitszigeten!

A zenekar fennállásának 20. jubileuma apropóján újra együtt zenél az öttagú csapat szeptember 17-én, a Margitszigeti Színház szezonzáróján.
Jazz/World ajánló

Christian Sands Trio a BJC-ben

Christian Sands a fiatal generáció egyik legkiemelkedőbb billentyűse, aki egyaránt diktálja kortársai számára a tempót a jazz zene és a divat terén.
Jazz/World ajánló

Válogatott zenékkel vár a Fonó Selection

„Ezek azok a produkciók, amik megmozgattak minket, amik formáltak, amik meghatározták, mit gondolunk magunkról, vagy mit gondolnak rólunk, a magyar zenéről külföldön. Ha nincs sok időd koncertre járni, de szeretnél képben lenni, mire felfigyel most a közönség, a szakma és a sajtó, gyere el a Fonó Selectionre és képbe hozunk! Ha ismered a résztvevő zenekarokat, akkor úgyis itt leszel.” – írják a szervezők.