Jazz/World

Glaser Péter titkai

2010.12.14. 11:00
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Glaser Péter basszusgitáros, bőgős és hangstúdió-vezető fedi fel nekünk titkait.

Glaser Péter hangszerei között

"A bőgőm egy kb. 80 éves magyar vagy talán román hangszer, a hasát leszámítva furnérból készült. Teljesen érthetetlen, hogy mégis mitől szól. Így! Pirastro Jazzer húrokat használok, amelyek egyaránt jól szólnak pengetve és vonóval, akár akusztikusan, akár pick uppal használom őket. A hangszedő egyébként egy Barcus Berry piezzo, ami bele van építve a lábba. Szinte véletlenül került hozzám, de már lassan húsz éve használom. Sajnos, mivel bele van ragasztva a lábba, nem tudom, mi lesz a sorsa, mert ugyan Fábián Géza hangszerész barátom mindig megmenti valahogy, és a pick-up is bírná még, de szegény húrláb már a végét járja. Itt van ez a gyönyörűség (mutatja). Ez volt az első basszusgitárom. Ötszáz forintért vettem 1989-ben, már fretless hangszerré átalakítva. Ez egy Jolana gyártmányú ’fél-akusztikus’ hangszer, amely messze-messze megelőzte a később óriási sikert elért – szerintem az unplugged műsorok számára kifejlesztett – igazi akusztikus basszusgitárokat. Az eredetileg tört-fekete színű hangszert egy nagyon kedves barátom segítségével napsárgára festettük, majd rákerült az általa különleges kézimunkával készített GP20-as logó, illetve a Gotoh kulcsok is, amelyekkel nagyjából megtízszereztem a hangszer értéket. Mára már nyugdíjba vonult, a jelenleg használt fretless basszusgitárom egy 1985-ös évjáratú Ibanez Musician.

Harmadik hangszerem egy 1998-as évjáratú Fender Jazz Bass, Marcus Miller modell. 1999-ben vettem Vörös Tamás barátomtól, aki nemcsak basszusgitáros, de a Bauer Sound Hungaria vezetőjeként a Fender márka magyarországi forgalmazója is. Erre a hangszerre gyakorlatilag mindegy, hogy milyen húrt rakok, mindegyikkel életveszélyesen szól. A benne lévő aktív-elektronikát szinte sohasem használom. Két erősítőm van, bármilyen furcsa, de mindkettő Marshall. Nem tipikusan bőgősök szokták használni. Az egyik egy 60 wattos kombó, általában ezt használom bőgőre. A másik egy hibrid, félig csöves fej, amit általában basszusgitárhoz használok, illetve akkor, ha egy koncerten bőgőzök és basszusgitáron is játszok. Ehhez egy 1x12-es Gallien-Krueger ládát használok, vagy ha az magában nem elég, akkor kiegészítem egy ugyanilyen kópia ládával. Eredetileg Gallien-Krueger volt az erősítő fej is, de azt egy kocsifeltörés során ellopták. A láda megmaradt, mert azt nem tudták elcipelni… Időnként használok egy kicsi reverbet és visszhangot egy Boss SE 50 multi-effektből. Van még egy AKG adóvevőm is, ami időnként kihúz a kábel-erdőből. Szűcs Gábor koncertjein például mindhárom hangszeren játszom, az adóvevő meg egy A-B Box segítségével sok hasra eséstől meg tudom magam kímélni.”

Életrajz

Glaser Péter 1968-ban született Budapesten. Nyolc éves korában kezdett csellózni, majd hat év után áttért a nagybőgőre. A gimnázium elvégzése után a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd 1989-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében folytatta tanulmányait. A diploma megszerzése után, 1992-ben újra ugyanerre a főiskolára, de már a Jazz Tanszékre jelentkezett, nagybőgő szakra járt Berkes Balázshoz, basszusgitározni pedig Lattmann Bélától tanult. Tanulmányai alatt ismerkedett meg több későbbi zenésztársával, többek között Gadó Gáborral, Balázs Elemérrel, Cselik Gáborral és Berdisz Tamással. 1996-tól másfél éven keresztül Gerendás Péterrel lépett fel. 1994-től nyolc éven át, egészen haláláig játszott Hofi Gézával, a Malek Miklós által vezetett kísérőzenekarban. 2004-ben lett a Balázs Elemér Group tagja, ahol három éven keresztül volt a bőgős. Jelenleg is több formációval koncertezik, állandó tagja a Tátrai Trend zenekarnak (melyben Pintér Tibor gitáros és Czibere József ütős a további tagok). Az aktív zenélés mellett Glaser az ország egyik magas színvonalú, kiemelkedő hangstúdiója, a Star Track Studio vezetője. Felvételeket készített nála többek között: Frank London, Matt Darriau, Lukács Miklós, Harcsa Veronika, Szalóki Ági, Pribojszki Mátyás, Ágoston Béla, Malek Andrea, továbbá itt készült számos, a Budapest Music Center által kiadott lemez.

Az alábbi videón (a Tátrai Band 2009. december, Budapest Sportaréna-beli kocertjének részletei) Glaser három hangszeren játszik: a Fretless Ibanez Musician (1958),  „A" Nagybőgő és a Fender Jazz Bass - Marcus Miller modell (1999).

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a fesztivál idei programkínálatában.
Jazz/World Jerry Lee Lewis

85 éves Jerry Lee Lewis, a zongorák gyilkosa

Szeptember 29-én lett nyolcvanöt éves az amerikai rock and roll egyik legendája, a botrányairól is ismert Jerry Lee Lewis. A később a country műfajába is elkalandozó énekes-zongoristát nevezték a szülők rémének és gyilkosnak is, igaz, ez utóbbi kitételt azért ragasztották rá, mert gyors ütemben fogyasztotta a zongorákat. A hangszert állva, ülve, sőt cipősarkával is püfölte, még arra is volt példa, hogy az előadás végén felgyújtotta. 
Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.