Jazz/World

Glaser Péter titkai

2010.12.14. 11:00
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Glaser Péter basszusgitáros, bőgős és hangstúdió-vezető fedi fel nekünk titkait.

Glaser Péter hangszerei között

"A bőgőm egy kb. 80 éves magyar vagy talán román hangszer, a hasát leszámítva furnérból készült. Teljesen érthetetlen, hogy mégis mitől szól. Így! Pirastro Jazzer húrokat használok, amelyek egyaránt jól szólnak pengetve és vonóval, akár akusztikusan, akár pick uppal használom őket. A hangszedő egyébként egy Barcus Berry piezzo, ami bele van építve a lábba. Szinte véletlenül került hozzám, de már lassan húsz éve használom. Sajnos, mivel bele van ragasztva a lábba, nem tudom, mi lesz a sorsa, mert ugyan Fábián Géza hangszerész barátom mindig megmenti valahogy, és a pick-up is bírná még, de szegény húrláb már a végét járja. Itt van ez a gyönyörűség (mutatja). Ez volt az első basszusgitárom. Ötszáz forintért vettem 1989-ben, már fretless hangszerré átalakítva. Ez egy Jolana gyártmányú ’fél-akusztikus’ hangszer, amely messze-messze megelőzte a később óriási sikert elért – szerintem az unplugged műsorok számára kifejlesztett – igazi akusztikus basszusgitárokat. Az eredetileg tört-fekete színű hangszert egy nagyon kedves barátom segítségével napsárgára festettük, majd rákerült az általa különleges kézimunkával készített GP20-as logó, illetve a Gotoh kulcsok is, amelyekkel nagyjából megtízszereztem a hangszer értéket. Mára már nyugdíjba vonult, a jelenleg használt fretless basszusgitárom egy 1985-ös évjáratú Ibanez Musician.

Harmadik hangszerem egy 1998-as évjáratú Fender Jazz Bass, Marcus Miller modell. 1999-ben vettem Vörös Tamás barátomtól, aki nemcsak basszusgitáros, de a Bauer Sound Hungaria vezetőjeként a Fender márka magyarországi forgalmazója is. Erre a hangszerre gyakorlatilag mindegy, hogy milyen húrt rakok, mindegyikkel életveszélyesen szól. A benne lévő aktív-elektronikát szinte sohasem használom. Két erősítőm van, bármilyen furcsa, de mindkettő Marshall. Nem tipikusan bőgősök szokták használni. Az egyik egy 60 wattos kombó, általában ezt használom bőgőre. A másik egy hibrid, félig csöves fej, amit általában basszusgitárhoz használok, illetve akkor, ha egy koncerten bőgőzök és basszusgitáron is játszok. Ehhez egy 1x12-es Gallien-Krueger ládát használok, vagy ha az magában nem elég, akkor kiegészítem egy ugyanilyen kópia ládával. Eredetileg Gallien-Krueger volt az erősítő fej is, de azt egy kocsifeltörés során ellopták. A láda megmaradt, mert azt nem tudták elcipelni… Időnként használok egy kicsi reverbet és visszhangot egy Boss SE 50 multi-effektből. Van még egy AKG adóvevőm is, ami időnként kihúz a kábel-erdőből. Szűcs Gábor koncertjein például mindhárom hangszeren játszom, az adóvevő meg egy A-B Box segítségével sok hasra eséstől meg tudom magam kímélni.”

Életrajz

Glaser Péter 1968-ban született Budapesten. Nyolc éves korában kezdett csellózni, majd hat év után áttért a nagybőgőre. A gimnázium elvégzése után a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd 1989-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében folytatta tanulmányait. A diploma megszerzése után, 1992-ben újra ugyanerre a főiskolára, de már a Jazz Tanszékre jelentkezett, nagybőgő szakra járt Berkes Balázshoz, basszusgitározni pedig Lattmann Bélától tanult. Tanulmányai alatt ismerkedett meg több későbbi zenésztársával, többek között Gadó Gáborral, Balázs Elemérrel, Cselik Gáborral és Berdisz Tamással. 1996-tól másfél éven keresztül Gerendás Péterrel lépett fel. 1994-től nyolc éven át, egészen haláláig játszott Hofi Gézával, a Malek Miklós által vezetett kísérőzenekarban. 2004-ben lett a Balázs Elemér Group tagja, ahol három éven keresztül volt a bőgős. Jelenleg is több formációval koncertezik, állandó tagja a Tátrai Trend zenekarnak (melyben Pintér Tibor gitáros és Czibere József ütős a további tagok). Az aktív zenélés mellett Glaser az ország egyik magas színvonalú, kiemelkedő hangstúdiója, a Star Track Studio vezetője. Felvételeket készített nála többek között: Frank London, Matt Darriau, Lukács Miklós, Harcsa Veronika, Szalóki Ági, Pribojszki Mátyás, Ágoston Béla, Malek Andrea, továbbá itt készült számos, a Budapest Music Center által kiadott lemez.

Az alábbi videón (a Tátrai Band 2009. december, Budapest Sportaréna-beli kocertjének részletei) Glaser három hangszeren játszik: a Fretless Ibanez Musician (1958),  „A" Nagybőgő és a Fender Jazz Bass - Marcus Miller modell (1999).

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.
Jazz/World ajánló

Kék bakeliten jelent meg a Solati Music első lemeze

A gyűjtők számára is ritkaságnak számító vinyl teljes anyagát december 7-én egy dupla koncertes lemezbemutató keretében élvezhetik élőben a jazz és a Neo-Soul rajongói a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World vakság

Vaksötétben éneklik Karády Katalin dalait

Szalóki Ági, Németh Juci és Kollár Klemencz László sötétben adnak koncertet szeptember 19-én Kardon Annamária és Helle Maximilian zongorakíséretével, aminek jegybevételeit látássérülteknek szóló hangoskönyvek készítésére fordítják.