Jazz/World

Glaser Péter titkai

2010.12.14. 11:00
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Glaser Péter basszusgitáros, bőgős és hangstúdió-vezető fedi fel nekünk titkait.

Glaser Péter hangszerei között

"A bőgőm egy kb. 80 éves magyar vagy talán román hangszer, a hasát leszámítva furnérból készült. Teljesen érthetetlen, hogy mégis mitől szól. Így! Pirastro Jazzer húrokat használok, amelyek egyaránt jól szólnak pengetve és vonóval, akár akusztikusan, akár pick uppal használom őket. A hangszedő egyébként egy Barcus Berry piezzo, ami bele van építve a lábba. Szinte véletlenül került hozzám, de már lassan húsz éve használom. Sajnos, mivel bele van ragasztva a lábba, nem tudom, mi lesz a sorsa, mert ugyan Fábián Géza hangszerész barátom mindig megmenti valahogy, és a pick-up is bírná még, de szegény húrláb már a végét járja. Itt van ez a gyönyörűség (mutatja). Ez volt az első basszusgitárom. Ötszáz forintért vettem 1989-ben, már fretless hangszerré átalakítva. Ez egy Jolana gyártmányú ’fél-akusztikus’ hangszer, amely messze-messze megelőzte a később óriási sikert elért – szerintem az unplugged műsorok számára kifejlesztett – igazi akusztikus basszusgitárokat. Az eredetileg tört-fekete színű hangszert egy nagyon kedves barátom segítségével napsárgára festettük, majd rákerült az általa különleges kézimunkával készített GP20-as logó, illetve a Gotoh kulcsok is, amelyekkel nagyjából megtízszereztem a hangszer értéket. Mára már nyugdíjba vonult, a jelenleg használt fretless basszusgitárom egy 1985-ös évjáratú Ibanez Musician.

Harmadik hangszerem egy 1998-as évjáratú Fender Jazz Bass, Marcus Miller modell. 1999-ben vettem Vörös Tamás barátomtól, aki nemcsak basszusgitáros, de a Bauer Sound Hungaria vezetőjeként a Fender márka magyarországi forgalmazója is. Erre a hangszerre gyakorlatilag mindegy, hogy milyen húrt rakok, mindegyikkel életveszélyesen szól. A benne lévő aktív-elektronikát szinte sohasem használom. Két erősítőm van, bármilyen furcsa, de mindkettő Marshall. Nem tipikusan bőgősök szokták használni. Az egyik egy 60 wattos kombó, általában ezt használom bőgőre. A másik egy hibrid, félig csöves fej, amit általában basszusgitárhoz használok, illetve akkor, ha egy koncerten bőgőzök és basszusgitáron is játszok. Ehhez egy 1x12-es Gallien-Krueger ládát használok, vagy ha az magában nem elég, akkor kiegészítem egy ugyanilyen kópia ládával. Eredetileg Gallien-Krueger volt az erősítő fej is, de azt egy kocsifeltörés során ellopták. A láda megmaradt, mert azt nem tudták elcipelni… Időnként használok egy kicsi reverbet és visszhangot egy Boss SE 50 multi-effektből. Van még egy AKG adóvevőm is, ami időnként kihúz a kábel-erdőből. Szűcs Gábor koncertjein például mindhárom hangszeren játszom, az adóvevő meg egy A-B Box segítségével sok hasra eséstől meg tudom magam kímélni.”

Életrajz

Glaser Péter 1968-ban született Budapesten. Nyolc éves korában kezdett csellózni, majd hat év után áttért a nagybőgőre. A gimnázium elvégzése után a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd 1989-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében folytatta tanulmányait. A diploma megszerzése után, 1992-ben újra ugyanerre a főiskolára, de már a Jazz Tanszékre jelentkezett, nagybőgő szakra járt Berkes Balázshoz, basszusgitározni pedig Lattmann Bélától tanult. Tanulmányai alatt ismerkedett meg több későbbi zenésztársával, többek között Gadó Gáborral, Balázs Elemérrel, Cselik Gáborral és Berdisz Tamással. 1996-tól másfél éven keresztül Gerendás Péterrel lépett fel. 1994-től nyolc éven át, egészen haláláig játszott Hofi Gézával, a Malek Miklós által vezetett kísérőzenekarban. 2004-ben lett a Balázs Elemér Group tagja, ahol három éven keresztül volt a bőgős. Jelenleg is több formációval koncertezik, állandó tagja a Tátrai Trend zenekarnak (melyben Pintér Tibor gitáros és Czibere József ütős a további tagok). Az aktív zenélés mellett Glaser az ország egyik magas színvonalú, kiemelkedő hangstúdiója, a Star Track Studio vezetője. Felvételeket készített nála többek között: Frank London, Matt Darriau, Lukács Miklós, Harcsa Veronika, Szalóki Ági, Pribojszki Mátyás, Ágoston Béla, Malek Andrea, továbbá itt készült számos, a Budapest Music Center által kiadott lemez.

Az alábbi videón (a Tátrai Band 2009. december, Budapest Sportaréna-beli kocertjének részletei) Glaser három hangszeren játszik: a Fretless Ibanez Musician (1958),  „A" Nagybőgő és a Fender Jazz Bass - Marcus Miller modell (1999).

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.