Jazz/World

Gocoo: "Olyan zenét szeretnénk játszani, aminek üzenete van"

2011.06.03. 13:57
Ajánlom
A Budapesti Nyári Fesztivál keretében június 7-én fellépő tradicionális japán taikodobokon játszó együttes tagjaival beszélgettünk.

- Hogyan éltétek meg a cunamikatasztrófát?

- Majdnem mindannyian Tokióban élünk, és nem ért minket semmilyen olyan súlyos hatás mint, amit a médiából hallani lehetett. A katasztrófa után már 10 nappal visszatértünk a mindennapi rutinunkba. Ennek ellenére a fukusimai atomerőmű körüli helyzet még nem rendeződött és aggódunk a sugárzás miatt Tokióban is. A sokk még tart... Lehetséges, hogy még egy nagy erejű földrengés éri el Japánt a közeljövőben. Ám talán most életünkben először érezzük az összetartás, összetartozás erejét. Büszkék vagyunk arra, hogy a japán emberek képesek legyőzni ezt a tragédiát. Hiszünk Japánban. Szerintem Japán egy éjszaka alatt megváltozott. Március tizedike és tizenegyedike között felébredt a japán öntudat. Még meg kell tennünk az első lépéseket a felépüléshez, de Japán erősen hiszi, hogy az ország túljut ezen a tragédián.

- Hogyan élnek az emberek a katasztrófa helyszínéhez közel?

- Nehéz körülmények között. A tragédia által leginkább sújtott területeken a lakosság most menekülttáborokban él. Az áram, a gáz és a víz továbbra sincsen bevezetve. Sokan veszítették el családtagjaikat és szeretteiket. Azok, akik a fukusimai atomerőműhöz közel laktak, nem térhetnek vissza otthonaikba. De ezek a megtört emberek mégis pozitív üzenetet küldtek nekünk: "Harcolni fogunk".  Mozgalmak indultak és eseményeket, fesztiválokat szervezünk, hogy a támogatásunkat küldjük az áldozatoknak és hogy segítsünk nekik túljutni ezen a helyzeten.

- Mennyi erőre van szükség a doboláshoz (főleg a nők esetében)? Hogyan bírjátok ezt a kemény munkát? Sokat gyakoroltok?

- Igen, rengeteget gyakorolunk. A sok együtt töltött időnek köszönhetően egy igazi, jól működő együttessé nőttük ki magunkat. Ha nincsenek előadásaink hétvégenként, akkor napi nyolc órát gyakorolunk. A Gocoo sajátos stílusa abban is megmutatkozik, hogy úgy használjuk a testünket, mint a táncosok vagy a harcművészek. Ez azt jelenti, hogy a kikapcsolódás is sokat számít: fontos, hogy elengedjük az erőnket. Ne csak üssük a dobokat a karunkban lévő erővel, hanem engedjük az erőt áramolni a testünkben egy-egy mozdulat segítségével. Ez egy nehéz munka, de a titok, aminek köszönhetően nők is képesek a dobokon játszani, a sajátos testtudat alkalmazása.

- Hol dolgoztatok már eddig együtt? Milyen előadókkal dolgoztatok idáig?

- Már mind az öt kontinensen felléptünk! Leginkább Európában koncerteztünk, de voltak turnéink Amerikában, Mexikóban, Ausztráliában, Marokkóban, Kínában és más országokban is. Idáig összesen 155 fellépésünk volt 28 országban. Természetesen mindenki tudja, hogy dolgoztunk együtt Juno Reactorral. De dolgoztunk a koreai Kim Duk-soo-val a SamulNori társulatból, a nyugat-afrikai djembe játékos Mamady Keitaval és SeiichiTanakával is a San Francisco Taiko Együttesből.

- Hogyan lettetek részesei a Mátrixnak? Melyik emlékezetes jelenethez komponáltátok ti a zenét?

- A Gocoo és Juno Reactor pár éve ugyanazon a japán zenei fesztiválon lépett fel. Mikor Juno Reactor elkezdett dolgoznia a Mátrix Reloaded zenéjén, felkérték a Gocoot is, hogy írjon néhány zenei betétet a filmhez. Az egyiknek a címe Teaház. A dalt abban a jelenetben hallhatjuk, mikor a főszereplő, Neo, harcol a teaházban Seraph ellen, mielőtt még engedélyt kapna, hogy beszélhessen az Orákulummal.

- Mely turné helyszínek voltak a legemlékezetesebbek, legfontosabbak számotokra és miért?

- Sok fellépés hagyott bennünk mély nyomokat éppen ezért nehéz közülük bármelyiket is kiemelni. Volt egy fontos fellépésünk Tokióban a Föld napja alkalmából április 22-én. Ebben az időben rengeteg fellépést és előadást töröltek Japánban. De mi úgy döntöttük folytatjuk a dobolást, hogy ezzel erőt adhassunk a japán embereknek ebben a fájdalmas időszakban, hogy ne felejtsék el a szeretetet, és hogy a reményt életben tartsuk. Azon a napon a zenekar és a közönség imádságai az előadás részét képezték. A jövőben is folytatjuk a dobolást Japánban, azokon a helyeken is, ahol a földrengés pusztított.

- Mi a véleményetek Magyarországról, a magyar közönségről?

- A Sziget Fesztivál egy nagyszerű fesztivál volt. Azt hiszem a magyar közönség akkor először hallotta a Gocoo zenéjét, mégis nagyon sokan vártak ránk és szeretettel fogadtak minket. A Gocoo nem egy együttes, ahol gitárokkal vagy egyéb szokványos felállással találkozik a hallgató. A közönség csak a tradicionális japán taikodobokat hallja, éppen ennek köszönhetően érdekes a mi együttesünk. A magyar és az európai közönség egyaránt nyitott volt a zenénkre. Tetszik nekik,a mit csinálunk és elfogadják a művészetünket. Azaz érzésem, hogy a közönségünknek tetszik az, hogy úgy alkotunk újat, hogy közben hazánk hagyományait is megtartjuk. A magyarországi turnénk során emlékezetesek voltak számunkra a pécsi közönségtől kapott visszajelzések és reakciók.

- Össze tudod foglalni a művészetetek lényegét?

- A Gocoo 10-12 dobosból áll. Annak ellenére, hogy "csak" ütősök vagyunk nagyon fontos számunkra, hogy ritmusokat és dallamokat teremtsünk és adjunk át a közönségnek. Habár a taiko nem egy melankólikus hangszer, mégis, ha a dobos ügyesen játszik, képes kicsalni a hangszerből szomorúbb dallamokat is. Olyan zenét szeretnénk játszani, aminek üzenete van, és úgy gondolom, hogy annak ellenére, hogy nincsenek dalszövegeink a taiko dobok dallamaival képesek vagyunk üzenetet közvetíteni a közönség felé. A taiko eredetileg egy olyan hangszer, ami képes összekötni az isteneket és az embereket. Annak ellenére, hogy a Gocoo modern zenét játszik, a taiko továbbra is az a hangszer maradt, amit azért készítettek, hogy minket, embereket az istenek is meghallhassanak. Mikor a dobokon játszunk, akkor azokat teljes testünkkel és lelkünkkel szólaltatjuk meg. Ez nagyon fontos a Gocoo számára.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Könyv

Halász Rita kapta a 2021-es Margó-díjat

A legjobb elsőkötetes prózaírónak járó elismerést ma délután adták át a Várkert Bazárban a Margó Irodalmi Fesztiválon. Halász Rita erős mezőnyben nyerte el a félmillió forintot, a próbafordítást, a tárcasorozatot, a jövő évi bemutatkozást a Liszt Ünnep programján és a Bookline 10 millió forintos médiatámogatását. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.
Jazz/World ajánló

5 + 1 kötelező cikk egy vadonatúj Liszt Ünnep magazinból

Hogyan boldogulnak a fiatal, ragyogóan egyedi hangú nők ma a zeneiparban? Mi a titok, ami Oscar-díjig repítette Antonio Gades és Carlos Saura flamecofilmjét? Mit hallgat egy óvodás kisfiú, akinek az anyukája és az apukája is kiváló zongoraművész, és vajon ő maga is csodálatos zongorista lesz-e?
Jazz/World hír

A világ legjobb kiadói között a Fonó

A napokban tették közzé hírlevélben és a Womex (World Music Expo) weboldalán a világ legjobb világzenei kiadóinak nemzetközi listáját. A WOMEX Top Label 2021 listán egyetlen magyar kiadóként szerepel a Fonó.
Jazz/World ajánló

Fantasztikus hatos – friss díjnyertes jazzkompozíciók, amiket hallani kell!

Eltérő zenei univerzumok, izgalmas művészi elképzelések és koncepciók széles skálája, változatos témák és formációk, feltörekvő fiatalok és a szakma elismert tagjai, improvizáció és kötött formák: igen, ez mind belefér a jazz kategóriájába, és nincs annál jobb, mint látni és hallani a műfaj legizgalmasabb alkotóinak friss ötleteit!
Jazz/World ajánló

Rigmusok, nóták, dalok, költemények Közép-Európából

Az október 10-ei Fonó Literatúra férfias este lesz, tele csujogatókkal, népi szövegekkel, tréfákkal, férfi-energiákkal, személyes és sokszor rendhagyó előadásban. Seres Tamás mint egy jó karmester fogja össze a művészeket: Csuja Imre és Vecsei H. Miklós színészeket, Farkas Izsák zenészt és Berecz István táncost, akik spontán is alakítják az estét… ettől szép ez a sorozat!