Jazz/World

Grammy: Corea, Metheny, Dudamel

2012.02.13. 12:05
Ajánlom
Magyar idő szerint február 13-ára virradó éjszaka zajlott a Grammy-díjkiosztó Los Angelesben. A kategóriák több mint egytizedében jazz és klasszikus zenei lemezek is versengtek, de a nagy meglepetések errefelé elmaradtak.

A Grammy-k összes kategóriájából csak 12 utal nevében a jazzre vagy a klasszikus zenére, ennél azonban sokkal nagyobb szerep jut a két műfajnak, igaz, az áhított tévéközvetítésbe csak a pop-bizniszben is sikeresen (közre-)működő előadók kerülhetnek be.

Chick Corea, aki 2012 márciusában a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége lesz, majdnem akkorát tarolt, mint Adele. (A brit énekesnő ugyanis - sporthasonlattal élve - állva hagyta a mezőnyt az 54. Grammy-díjkiosztón: minden jelölését díjra váltva rekordszámú, hat gramofon-szobrocskát kapott.) Ugyan előfordult már, hogy valaki a legjobb improvizált jazz hangszerszóló és a legjobb jazzalbum kategóriáját is megnyerje, de nem sokszor. Corea most ezt a csúcsot állította be új lemezével és két, díjra váltott jelölésével. A jazz-rock egyik kulcsfigurája legsikeresebb együttesét, a hetvenes évekbeli Return to Forevert unplugged formában élesztette újra Stanley Clarke bőgőssel és Lenny White dobossal és ment velük turnéra, ahol felbukkant nemcsak az eredeti gitáros, Bill Conners, hanem Chaka Khan és Jean-Luc Ponty is. A turnén készült felvételek duplalemezen kerültek forgalomba Forever címmel (Concord). A zongorista tegnap estig 16-szoros Grammy-díjas volt, és nem is izgulta úgy agyon magát, mint Adele. Igaz, jazz-zenészeknek és klasszikus előadóknak a tévéközvetítésnél nem osztanak se lapot, se gramofon makettet.

Nem sok híradásban szerepelt, de a magyar közönség nagy kedvencének, Pat Methenynek Coreához hasonlóan otthon újabb vitrinpolcot kell beiktatnia a Grammy-szobrocskáinak, mert tegnap megkapta a 19-iket. Ez a kevésbé kommersz zenék híveinek többszörös öröm: Metheny ugyanis a What's It All About című lemezét (Nonesuch) szólóban, kíséret nélkül vette fel. Tovább gyengíti a pozícióját a popsikerekhez képest, hogy Metheny a melankolikus bariton-gitár mellett akusztikus gitáron, valamint a 42-húros pikasso hárfa-gitáron zenélt, ritka csemegét produkálva. Ez a gitáros első olyan korongja, amin elejétől végig csak feldolgozások hallhatóak, főleg régi dalokból, amelyek a baby boomer (vö.: Ratkó-bébi) generáció kedvencei voltak. Így még furcsább, hogy a New Age stílus legjobb lemezeként ismerték ezt el.

Sokkal nyilvánvalóbb, de nem kevésbé megérdemelt Grammy-t kapott a dobos Terry Lyne Carrington Mozaic cím alatt kiadott, ötödik zenekarvezetői lemeze (közreműködőként ennek persze sokszorosát jegyzi), bár az énekesek között lett vele első. Ha azt mondom, hogy női zenekar kíséri a számonként változó énekesnőket, abból még akármi lehet. De ha hozzáteszem, hogy Dee Dee, Dianne, Esperanza, Cassandra, tehát csak keresztnév alapján is ismert (ti.: Bridgewater, Reeves, Spalding, Wilson) nevek követték egymást a stúdióban, miközben többek között Geri Allen és Ingrid Jensen erősítették a kíséretet, már más a kép: igazi sztárparádé. De a hős akkor is Carrington, aki minden énekesnek kiválasztott egy-egy számot, meghangszerelte és elküldte nekik: vállalták. Politikailag hiperkorrekt, de nem ezért jó. Ugyan mozaikokból, de összeállt egy igazi Carrington-portré - aki maga is énekel itt-ott.

Christian McBride bőgős Carringtonnál is fiatalabb, de vele egyszerre kapta első zenekarvezetői Grammy-jét. Tizedik szólólemezén magát hozza: pontos és laza egyszerre. A jazz szupersztár ezúttal összeszedett egy big bandet, ami nem olyan nagy szám, tekintve, hogy több mint 300 lemezen közreműködött már, mindenkit ismer, akit számít. De a számokat és a hangszereléseket is főleg ő írta, ami azért keményebb dió. A Good Feeling című lemez a Grammy-zsűritagokban is jó érzéseket keltett (Mack Avenue), a jazzrádiók is folyamatosan műsoron tartják.

A Bartók után elnevezett gyorskezű amerikai bendzsós, Béla Fleck Coreához és Methenyhez hasonlóan gyűjti a gramofon-maketteket, ezen szenvedélyének idén is hódolhatott: Life In Eleven című száma a Rocket Science című albumáról a legjobb hangszeres szerzemény kategóriájában lett első (eOne Music). Egyébként ez nem kifejezett jazzkategória, Fleck mégis olyan lemezeket utasított maga mögé, amelyek jazzben is kaptak jelölést.

Az összesen 8 klasszikus zenei kategória ellenére sem mondható, hogy a Grammy a klasszikus zenében a világ legjelentősebb díja volna. Feltételezhető, hogy a klasszikus kiadók sem fektetnek annyit a promócióba, és a zsűri, vagyis a Recording Academy felől nézve sem a klasszikus zene a legfontosabb, hiszen a klasszikus zenei hangmérnöki és a produceri kategória sorrendben minden egyéb klasszikus zenei díjat megelőznek. Ennek ellenére érdemes felsorolni, hogy a Naxosé a kortárs kompozíció díja (Robert Aldridge és Herschel Garfein Elmer Gantry című operája), amely ráadásul a legjobb hangfelvétel is lett. A lemezcég a legjobb hangszerszóló díját is bezsebelhette Joseph Schwantner Chasing Light című művének a Nashville-i szimfonikusokkal és Christopher Lamb ütős szólistával készült felvételéért, amelyen egyébként a szerző ütőhangszerekre és zenekarra írott concertója is hallható.

Gustavo Dudamel és a Los Angelesi Szimfonikusok Brahms 4. szimfóniájával a legjobb zenekari előadás díját érdemelték ki a Deutsche Grammophonnak, a legjobb operafelvétel a Doctor Atomic (John Adams) lett a Metropolitanből (Sony Classical), a kórusfelvételek között pedig Eric Whitacre Light and Gold című szerzői lemeze szerepel többek között a szerző kórusa és a King Singers előadásában (Decca). A legjobb kamara-előadás díját a Slide című, színházi elemeket is magában foglaló produkció zenei felvétele kapta az amerikai kortárs Eighth Blackbird együttessel, amelynek szerzői Rinde Eckert és Steven Mackey, akik mindketten aktív részesei az előadásnak is (Cedille Records). A legjobb énekes szóló díja a Virgin Classics új lemezét (Diva Divo) fogja ékesíteni Joyce DiDonato mezzoszoprán bravúros teljesítményének köszönhetően. Az év klasszikus zenei producere Judith Sherman lett.

Amikor az iparág a hátát a falnak vetve küzd, a zsugorítás magát a Grammy-t is elérte: a 109 kategóriát, főleg összevonásokkal idén 78-ra redukálták. Talán nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy a kategóriák, már csak a stílusok átalakulása miatt is, néhány éven belül újra változni fognak. A Grammy viszont marad, ami: egy majdnem hét napig tartó ipari vásár.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.
Jazz/World

Billy Cobhammal és Richard Bonával vár a SopronDrum Fesztivál

A június 15-én kezdődő SopronDrum ütősfesztiválon világhírű ütőszenészek és világzenei előadók muzsikáján keresztül ismerhetjük meg az ütős zene sokszínűségét a fertőrákosi barlangszínház gyönyörű környezetében és Sopronban.