Jazz/World

Grund

2006.02.14. 00:00
Ajánlom
Az idei tanévtől rendszeres fellépésre nyílik lehetősége a jazz tanszakos hallgatóknak. Az Újpesti Ady Endre Művelődési Központ ad otthont a kéthetente szerdánként működő jazz klubnak, ahol diákzenekarok produkcióit élvezhetik az érdeklődők. Február 1-én Fábián Julianna csapatának koncertje meglehetősen sok tanulsággal szolgált az igazán nyitott fülűeknek.

Ehhez azonban kis időre félre kellett tenni a manapság túlzottan is érzékenyre állított „hallókészülékeket” és meg kellet próbálni olvasni a sorok, vagy ha úgy tetszik, hallani a hangok között. Téved, aki azt hiszi, hogy így akarok a legkevésbé bántó módon utalni a koncert hiányosságaira. Nem akarok köntörfalazni: a koncert tényleg hagyott némi kívánnivalót maga után, de ebben az esetben azok felsorolása teljességgel felesleges lenne. Tudni kell ugyanis, hogy a jazzklub beindításakor nem a „professzionális színvonalú jazz koncertek” felirat lebegett a tanszak tanárainak szeme előtt, csupán fellépési lehetőséget kívántak biztosítani tapasztalat és rutinszerzés céljából az esetenként nagyon vegyes életkorú, szakmai tudású és gyakran még nem is igazán összeérett diákzenekaroknak.

Ember legyen a talpán, aki józan értékítéletet képes adni akár csak a szakma legígéretesebb tehetségeiről is, nem hogy a fent említett zenekarokról, amikor havonta két-három világhírű jazz muzsikus koncertezik hazánkban. Én mégis megpróbálnám:

A zenekar rangidőse Juhász Zoltán, aki bár letagadhatna életkorából néhány évet, mégis első pillantásra mindenki előtt nyilvánvaló, hogy jóval túl van zsenge ifjúkorán. Hogy mit keres ő a diákok között? Azt csak az az oktatási miniszter mondhatná meg, aki nem engedélyezte, hogy a Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakának jogelőd intézményében diplomázott hallgatók konzervatóriumi végzettségét automatikusan felsőfokúvá nyilvánítsák. Így születhetett meg az a tragikomikus helyzet, hogy a tanszak tanárai időnként együtt diplomáznak diákjaikkal. Juhász is ennek a csapdának az áldozata. Játéka letisztult és roppant jó lüktetésű ám ezen a koncerten időnként kergetőzött a dobossal, vagy a dobos ővele. Természetesen a dobos szerint a bőgős, a bőgős szerint a dobos a hunyó, de így van ez amióta a jazz jazz, és így is fog maradni. Mi külső szemlélők pedig csak annyit kívánhatunk: beszéljék meg minél előbb.

Most éppen Juhász beszélhetné meg Delov Jávorral, aki egyébként az általam ismert egyik leglelkiismeretesebb dobos. Játéka mögött széles körű és érezhetően nagy mennyiségű zenei ismeret halmozódik fel. Zenei alázata példaértékű. Ezen a koncerten leginkább a swing-dobolás terén villantott fel néhány, a jövőre nézve nagyon sokat sejtető figurát, mégis az lehetett az ember érzése, hogy a groove-os alapú zenék világában érzi igazán otthon magát. Említésre méltó továbbá rendkívül figyelmes csapatmunkája és a roppant koncentrált, elmélyült dobolása. Játékának varázsa a részletekben rejlik, kellő érzékenységgel rendelkezik ahhoz, hogy leheletfinom árnyalatokat szólaltasson meg a hangszerén, ám ennek egyenlőre még csak az ígéretes jeleit észlelhetjük. Időnként fiatal korának megfelelően kissé lankad a figyelme a közös játék során.

Csongrádi Gábor gitárkíséreteinek esetében is igaz, hogy ezen a téren sok tennivalója akad még. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy szólóiban miként képes olykor korát meghazudtoló módon, profi zenész benyomását kelteni. Érett, tudatos formákat fedezhetünk fel rögtönzéseiben, bár könnyen előfordulhat, hogy ezeket éppoly érthetetlen módon rövid időn belül biztonsági, „csak éljük túl ezt a részt” dallamok követik. Mester Dániel már túl van az előbb vázolt fejlődési stádiumon, játékát bátran professzionálisnak, kiforrottnak mondhatjuk. Megfontolt zenész, nem játszik fölösleges hangokat. Nagy ívű szólóinak bázisát gyakran egy rövidebb ritmus- vagy dallam-mozaik képezi, melynek variálásával akár hosszabb ideig is előszeretettel játszadozik. Én kedvelem ezt a fajta „költői eszközt” mert általa könnyedén nyomon követhetjük a szólista gondolatmenetét.

Végül, de nem utolsó sorban essen néhány szó Fábián Juliannáról. Szólói, amiket nem neveznék scat-eknek, frissek és kísérletező kedvűek, utóbbinak előnye a számtalan eredeti dallamfordulat, hátránya viszont az időnként előforduló „üresjárat”. Én a scat szóról mindig valami ropogós ritmikájú, kissé rap-szerű énekrögtönzésre asszociálok. Fábián szólóival kapcsolatban egészen más jelzőket használnék. Motívumai rendkívül hosszúak, a gyönyörű hajlításoktól kanyargóak, éles kiszögelésektől mentesek. Stílusa remekül passzol az eklektikus előadásmódhoz, a Sweet Georgia Brown énekszóló alatti archaikus kíséretéhez azonban már sokkal kevésbé. Ahhoz inkább Ella Fitzgerald ritmikus hangsúlyozásokban dúskáló stílusát tudnám elképzelni. Mit sem változtat ez a tényen, hogy Fábián művészetében egy egészen egyedi előadói világ kezdi szirmait bontogatni. Kíváncsian várom a virágba borulását. A sztenderdek témáinak megformálásaihoz viszont csak a legmélyebb gratulációmat csatolnám.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Aki a lányok miatt képezte magát – 85 éves Woody Allen

Az Annie Hall és még számtalan fanyar humorú film alkotója, Woody Allen december 1-jén ünnepli nyolcvanötödik születésnapját.
Vizuál

Vásároljon bérletet, mentse meg a Cirko Mozit!

A Cirko-Gejzír Mozi közönsége segítségét kérni, és egy olyan bérletet kínál, amely onnantól érvényes, amikor a tulajdonosa használni kezdi. De nagy segítség számukra, ha már most megveszi.
Zenés színház

75 éves a színpad és a filmvászon koronázatlan királynője, Bette Midler

December 1-jén ünnepli hetvenötödik születésnapját Bette Midler amerikai színésznő, énekesnő, aki több mint fél évszázados karrierje alatt négy Grammy-díjat, négy Golden Globe-díjat, három Emmy-díjat, két Tony-díjat vehetett át, emellett hatszor kapta meg a legjobb komikának járó American Comedy Award kitüntetést.
Zenés színház

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?