Jazz/World

Gryllus Dániel: Sosem voltunk divatosak

2011.06.28. 10:00
Ajánlom
A Diósgyőri várban nyaranta rendezett Kaláka Fesztivál a legrangosabb, egyben legvonzóbb folk- vagy világzenei esemény 1979 óta, de idén július 7-10. között utoljára lesz a szokott helyszínen. A várat ugyanis rekonstrukciós munkák miatt néhány évre bezárják, ezt követően az épület aligha lesz alkalmas szabadtéri koncertekre. Az ambivalens hatású hír hallatán kerestem meg Gryllus Dánielt, a fesztivál művészeti vezetőjét, a Kaláka együttes alapítóját.

Hol lesz a Kaláka Fesztivál jövőre? 

Még nem tudom, keressük a helyszínt. Tény, hogy a Diósgyőri vár számunkra a világ legszebb fesztiválhelyszíne volt, nehéz lesz hasonlót találni. Két évig lesz bezárva a vár, elképzelhető, hogy még szebb lesz, de a Nagy Lajos-korabeli formában visszaépített termekkel elvész az a tér, amelyen most a színpad áll. Szándékunk szerint fesztivál lesz továbbra is, Miskolcon sokan szeretnek minket, de egyelőre kérdés, hogy hol folytatjuk.

A fesztivál az elmúlt bő három évtizedben elképesztően széles skáláját vonultatta fel az autentikus- és városi népzenének, vagy népzenei ihletésű egyéb műfajoknak, például énekelt verseknek is, vagyis világzenének. Elfogadod ezt a kategóriát?

Köszönöm, hogy így látod. Egyszer egy külföldi rádiós riporterkollégád mondta nekem, hogy a world music első hangjait 1972-ban hallotta a Vízivárosi pinceklubban...

...nem nehéz kitalálni: tőletek.

...igen. Egyébként a „world music" nyilván a lemezboltok kínálatának egy tétele; valahogy kategorizálni kell legalább a fontosabb műfaji csoportokat, ahogy például az irodalomban is. A tipikus világzene, amikor a ma divatos popzenét összegyúrják a népi dallamokkal, de az autentikus népzenére is gyakran mondják, hogy world music, ami nem baj, legfeljebb kicsit tovább kell keresgélni a folk-, etno- vagy világzenei kiadványok szerint kategorizáló polcokon. A Kaláka Villon-lemezét például a meselemezek között lehetett megtalálni. A reális besorolást inkább a minőség dönti el.

A Kaláka együttes és a Kaláka fesztivál karaktere, arculata miben hasonló? Mondhatjuk például műfaji kötődéstől mentesnek...

Inkább úgy mondanám, stiláris kötődés nincs, vagyis a stílus az, ami nálunk szabadabban mozog. A műfajunk, hogy énekeljük a verseket. A fesztivál-programot illetően is jó, ha valamilyen műfaj érvényesül; például kötődik a produkció a saját népzenéjéhez, persze eredeti, s nem valamiféle másolt formában.  

Verséneklő előadók esetében érdekesek a versek kiválasztásának szempontjai. Ti mi szerint döntitek el: egy értékrend, vagy szellemiség, a tartalom, esetleg a vers ritmusa, dinamikája miatt esik a választás egy-egy műre?

Verse válogatja. Szoktam idézni Weöres Sándor A vers születése című munkáját, amelyben ő nagyon hasonlókat mond, mint amiket én is mondhatnék a dal születéséről; van, amikor egy ritmusképlet indítja el, van, hogy egy hangulat, de az is előfordult, hogy a régóta kerülgetett verset egy újságban másfajta tipográfiában láttam meg, és attól indult el az inspiráció. Volt, hogy egy verset évtizedekig hurcoltam magamban, mire dal született belőle, de olyan is, ami egy pillanat műve volt. A vers tematikája persze mindig meg kell, hogy fogjon.

Hogyan lehet egy zenekart több, mint négy évtizeden át ilyen egyenletesen-sikeresen működtetni?  

Azt hiszem, valami szerencsés ügybe nyúltunk bele, amikor elkezdtük. Nyilván van némi összhang a neveltetésünk, a kultúránk, az életfelfogásunk, a moralitásunk között, és az, hogy mindig vannak olyanok, akik erre fogékonyak. Elég széles közönséghez tudunk eljutni; van egy szervezett gyermek-réteg, akik teljesen homogén módon képesek befogadni a számukra készült előadásokat, van egy intellektuális réteg, akik például a Kosztolányi-dalainkat hallgatják szívesen, a klub-koncertjeinken négy évestől kilencven évesig mindenféle korosztályt látunk, és vannak templomi koncertjeink is, ahol megint egy másik réteget érünk el. Említhetném még a Pál apostol-dalok, vagy a zsoltárok közönségét is, a Betlehemes koncertekről nem is beszélve, ahol szintén teljesen más a közönség összetétele.

S talán nem lényegtelen az sem, hogy sosem voltunk igazán divatosak, ugyanis annak törvényszerűsége egyfajta hullámzáson alapul, amit legfeljebb ideig-óráig lovagolhat meg az ember.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Klasszikus

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Jazz/World

„Viseljétek büszkén a hegeiteket” – Nai Palm, a Hiatus Kaiyote énekesnőjének nem mindennapi története

2018-ban a Hiatus Kaiyote énekesnője, Naomi Saalfield, művésznevén Nai Palm, bejelentette, hogy mellrákot diagnosztizáltak nála, mely – hihetetlen lélekereje ellenére – rendkívül megviselte. Ő azonban mégsem engedte, hogy mindez megtörje, és a tragédiákból erőt merítve ma már ő inspirál másokat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.