Jazz/World

Gryllus Dániel: Sosem voltunk divatosak

2011.06.28. 10:00
Ajánlom
A Diósgyőri várban nyaranta rendezett Kaláka Fesztivál a legrangosabb, egyben legvonzóbb folk- vagy világzenei esemény 1979 óta, de idén július 7-10. között utoljára lesz a szokott helyszínen. A várat ugyanis rekonstrukciós munkák miatt néhány évre bezárják, ezt követően az épület aligha lesz alkalmas szabadtéri koncertekre. Az ambivalens hatású hír hallatán kerestem meg Gryllus Dánielt, a fesztivál művészeti vezetőjét, a Kaláka együttes alapítóját.

Hol lesz a Kaláka Fesztivál jövőre? 

Még nem tudom, keressük a helyszínt. Tény, hogy a Diósgyőri vár számunkra a világ legszebb fesztiválhelyszíne volt, nehéz lesz hasonlót találni. Két évig lesz bezárva a vár, elképzelhető, hogy még szebb lesz, de a Nagy Lajos-korabeli formában visszaépített termekkel elvész az a tér, amelyen most a színpad áll. Szándékunk szerint fesztivál lesz továbbra is, Miskolcon sokan szeretnek minket, de egyelőre kérdés, hogy hol folytatjuk.

A fesztivál az elmúlt bő három évtizedben elképesztően széles skáláját vonultatta fel az autentikus- és városi népzenének, vagy népzenei ihletésű egyéb műfajoknak, például énekelt verseknek is, vagyis világzenének. Elfogadod ezt a kategóriát?

Köszönöm, hogy így látod. Egyszer egy külföldi rádiós riporterkollégád mondta nekem, hogy a world music első hangjait 1972-ban hallotta a Vízivárosi pinceklubban...

...nem nehéz kitalálni: tőletek.

...igen. Egyébként a „world music" nyilván a lemezboltok kínálatának egy tétele; valahogy kategorizálni kell legalább a fontosabb műfaji csoportokat, ahogy például az irodalomban is. A tipikus világzene, amikor a ma divatos popzenét összegyúrják a népi dallamokkal, de az autentikus népzenére is gyakran mondják, hogy world music, ami nem baj, legfeljebb kicsit tovább kell keresgélni a folk-, etno- vagy világzenei kiadványok szerint kategorizáló polcokon. A Kaláka Villon-lemezét például a meselemezek között lehetett megtalálni. A reális besorolást inkább a minőség dönti el.

A Kaláka együttes és a Kaláka fesztivál karaktere, arculata miben hasonló? Mondhatjuk például műfaji kötődéstől mentesnek...

Inkább úgy mondanám, stiláris kötődés nincs, vagyis a stílus az, ami nálunk szabadabban mozog. A műfajunk, hogy énekeljük a verseket. A fesztivál-programot illetően is jó, ha valamilyen műfaj érvényesül; például kötődik a produkció a saját népzenéjéhez, persze eredeti, s nem valamiféle másolt formában.  

Verséneklő előadók esetében érdekesek a versek kiválasztásának szempontjai. Ti mi szerint döntitek el: egy értékrend, vagy szellemiség, a tartalom, esetleg a vers ritmusa, dinamikája miatt esik a választás egy-egy műre?

Verse válogatja. Szoktam idézni Weöres Sándor A vers születése című munkáját, amelyben ő nagyon hasonlókat mond, mint amiket én is mondhatnék a dal születéséről; van, amikor egy ritmusképlet indítja el, van, hogy egy hangulat, de az is előfordult, hogy a régóta kerülgetett verset egy újságban másfajta tipográfiában láttam meg, és attól indult el az inspiráció. Volt, hogy egy verset évtizedekig hurcoltam magamban, mire dal született belőle, de olyan is, ami egy pillanat műve volt. A vers tematikája persze mindig meg kell, hogy fogjon.

Hogyan lehet egy zenekart több, mint négy évtizeden át ilyen egyenletesen-sikeresen működtetni?  

Azt hiszem, valami szerencsés ügybe nyúltunk bele, amikor elkezdtük. Nyilván van némi összhang a neveltetésünk, a kultúránk, az életfelfogásunk, a moralitásunk között, és az, hogy mindig vannak olyanok, akik erre fogékonyak. Elég széles közönséghez tudunk eljutni; van egy szervezett gyermek-réteg, akik teljesen homogén módon képesek befogadni a számukra készült előadásokat, van egy intellektuális réteg, akik például a Kosztolányi-dalainkat hallgatják szívesen, a klub-koncertjeinken négy évestől kilencven évesig mindenféle korosztályt látunk, és vannak templomi koncertjeink is, ahol megint egy másik réteget érünk el. Említhetném még a Pál apostol-dalok, vagy a zsoltárok közönségét is, a Betlehemes koncertekről nem is beszélve, ahol szintén teljesen más a közönség összetétele.

S talán nem lényegtelen az sem, hogy sosem voltunk igazán divatosak, ugyanis annak törvényszerűsége egyfajta hullámzáson alapul, amit legfeljebb ideig-óráig lovagolhat meg az ember.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Jazz/World gyász

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Jazz/World hír

Lakatos Mónika kapja a Womex életműdíját

Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja a Womex idei életműdíját a budapesti világzenei expón október 24-én. Az előadó, aki a Muzsikás (2008) után a második magyar díjazott a Womex történetében, fellép a rangos eseményen a Müpában.
Jazz/World ajánló

Könnyűzene a 29. CAFe Budapesten

Élő zene, kísérletezés, világzene és jazz – minikoncertek, lemezbemutatók és popkülönlegességek az ősz legmenőbb fesztiválján.