Jazz/World

Gustavo Dudamel felmarkolta, Beyoncé bicepszre edzett

2021.03.16. 15:45
Ajánlom
Habár a Grammy-díjak átadója körül egyre kevesebb a lelkesedés, a zeneipar kiosztotta a díjait. Megnéztük, mire érdemes figyelni klasszikus és jazz kategóriában, és mi az, amiben illik bírálni a kedves ítélőbírákat.

Minden évben átadják a Grammy-díjakat, Beyoncé minden év elején bicepszre edz, hogy elbírja majd azt a négy-öt szobrot, amit megkap. A menedzserek egymás nyakán taposva tepernek, hogy az ő művészük lépjen fel az élőshowban, az elit ruhatervezők már novemberben elkezdik a varrást (varratást), a díjkiosztó sugárzásához meg már rég eladták a hirdetéseket. Rá vannak pörögve a dologra.

A közönség meg magasról tesz rá. Állítólag feleannyian nézik az átadót, mint évekkel ezelőtt.

A népszerűségvesztésben vastagon benne van, hogy Grammyt az utóbbi években sokan vádolták korrupcióval, legutóbb a mai popzene hiperszupersztárja, The Weeknd, akit valamiért nem sikerült a díjra jelölni, pedig azt gondolhattuk volna, ha őt nem, akkor kit? Ki is írta a Twitterre, hogy a Grammy korrupt volt és korrupt marad, ő aztán nem is megy többet. Drake is megszólalt, és azt mondta, igazán megspórolhatná már magának minden zeneipari művész azt a kellemetlen meglepetést, amit a Grammy-átadók után érez: hogy köszönőviszonyban sincsenek az elismerések a teljesítményekkel.

Én minden évben megnézem, kiket díjaztak, csak szakmai kíváncsiságból is, bár valószínűleg a Grammy odaítélő bizottságát kevésbé érdekli a klasszikus és a jazz kategória, mint mondjuk engem. A tévé például reklámokat mutat akkor, amikor a komolyzenészek átveszik az elismerést, még arra is tojnak, hogy a kamerát bekapcsolják. No jó, idén Igor Levit eljátszotta a Holdfény-szonáta holdfényes tételét.

A klasszikus kategóriák

A legjobb klasszikus zenei albumon végzett hangmérnöki munkáért Riccardo Muti és a Chicagói Szimfonikusok felvételét díjazták, amelyet Sosztakovics XIII. szimfóniájából (Babi Yar) készítettek (hangmérnökök: David Frost, Charlie Post, Silas Brown). A kijevi zsidók mészárlásának emléket állító monumentális zenemű operai intenzitással jeleníti meg a XX. század kevésbé számontartott vérengzését.

A legjobb zenekari lemez kategóriában már megint Gustavo Dudamel a befutó (tavaly is ő volt). Ez talán nem meglepetés: a Los Angeles-i Filharmonikusok nyilván erősebben lobbizik, mint mondjuk Hannu Lintu vagy Daníel Bjarnason menedzsmentje. Dudamel zenekara Charles Ives összes szimfóniáját vette lemezre, és mindent megtett azért, hogy az amerikai mestert a nagyok közé emelje.

Díjazták a New York-i Metropolitan Opera Porgy és Bess felvételét is, amelyről egyébként tényleg jókat mondanak a kritikusok. De ha valakit más irány érdekel, ki ne hagyja a barokk zene sztárelőadóival készült Agrippinát, hiszen Elsa Benoit, Joyce DiDonato, Franco Fagioli, Jakub Józef Orliński és Luca Pisaroni énekel rajta. Simán megkaphatta volna a díjat, alighanem az erősebb lobbista nyert.

Ha valakit érdekel, hogy miként emancipálja a brácsát Richard O’Neill, akkor hallgassa meg Theofanidis Brácsaversenyéből készült felvételét: rendkívül tiszta és disztingvált hangzása van a szólóhangszernek, nem utolsósorban az ügyes hangmérnököknek hála.

A legjobb vokális album kategóriájában a brit zeneszerzőnő, Dame Ethel Smyth műveiből készült albumot díjaztak (az Experiential Chorus és az Experiential Orchestra előadása). Még ennél is kevésbé érdekes Michael Tilson Thomas szerzői lemeze, amelyen Anne Frank naplójához írt kísérőzenét, és Rilkén meditált zavarba ejtőn idejétmúlt szimfonikus nyelven. Kortárs kompozíciók ellen a tisztelt bizottság amúgy is be van oltva: idén az öt jelölt közül legfeljebb Ted Hearne Place című lemeze lett volna érdekes, de nem az nyert. És nem is érdemes elárulni, hogy ki.

A jazz kategóriák

Tavaly még közöttünk volt Chick Corea, s mi több, az átadón is fellépett, idén posztumusz díjazták a Trilogy 2 című albumán található All Blues című dal szólójáért. (Amúgy nyert az album is, mégpedig a legjobb hangszeres album kategóriájában.) Legjobb vokális album kategóriában nyert Kurt Elling és Danilo Pérez csodálatos lemeze, a Secrets Are The Best Stories. Megérdemelten.

De akit az újdonságok érdekelnek (és remélem, hogy a tisztelt jazzközönség ilyen), próbálkozzon a jelöltekkel is. Carmen Lundy hatvanhat éves énekesnő New Yorkból, hasonlították már Aretha Franklinhez és Ella Fitzgeraldhoz is, ami túlzó, de jól mutatja, merre helyezzük el Modern Ancestors című ragyogó lemezét. Thana Alexa nevével tavaly találkozott a széles közönség, az Ona jó kis lemez bátor „women-power” témákkal. Kenny Washington What’s the Hurry című albuma viszont karakteres, oldschool jazzlemez standardekkel és csupasz szólókkal. Ambrose Akinmusire új lemeze (On The Tender Spot Of Every Calloused Moment) azokat fogja érdekelni, akik közel érzik a hiphopot a jazzhez. Joshua Redman all-star quartetjének RoundAgain című lemeze meg akár nyerhetett volna.

Kihagytam valamit? Ja, igen, meg akartam nézni, hány díjat nyert Beyoncé. Négyet. Összesen immár huszonnyolc van neki, ezzel ő a legtöbbször elismert női előadó a díj történetében. És azt tudja, hogy ki volt a legtöbb Grammyvel kitüntetett művész evör? Egy magyar úriember, 74 jelöléssel és 31 díjjal és két életműdíjjal. Solti Györgynek hívták.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Mégsem mutatja be a Pesti Színház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját

Sokan várták már nagy izgalommal a Pesti Színház őszre meghirdetett premierjét, amiben Székely Csaba legújabb darabját, a Kalandfilmet mutatták volna be, Kincses Réka rendezésében. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház

Jelentős színházi társulatok szűnhetnek meg

A kulturális kormányzat nyilvánosságra hozta az előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó döntését. Több, a működési támogatások csökkentése miatt eleve nehéz helyzetbe került, akár évtizedes sikeres múlttal és figyelemre méltó jelennel rendelkező, közfeladatot ellátó társulat egyáltalán nem kap támogatást.
Színház

„Vállalom, hogy éltem, és azt, hogy majd meghalok ” – 110 éve született Gobbi Hilda

A legendás színésznő pályája során olyan emlékezetes szerepeket játszott el, mint a Csongor és Tünde Mirigyje, vagy a Hamlet Gertrúdja, az igazi népszerűséget azonban a Szabó család című rádiós családregény Szabó nénije hozta meg számára. 
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Tánc

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Astrud Gilberto

A The Girl from Ipanema című dallal világhírűvé váló, a bossa nova megalapítói közé tartozó brazil énekest nyolcvanhárom éves korában érte a halál.
Jazz/World interjú

„A közös nevezőt a jazz biztosítja, illetve az egymás iránti nyitottság” –  interjú Dés Andrással a T.E.L.D. első lemezéről

Négy remek művész találkozásából megszületett a T.E.L.D. első lemeze a Fonó gondozásában. Az új zenei anyagról a jelenleg Bécsben élő, Budapesten sokat koncertező Dés András ütőhangszeres művésszel beszélgettünk.
Jazz/World hír

Őselemek a Napfonat tolmácsolásában – megjelent a Harmatcseppben él a világ bennem című lemez

Második nagylemezével jelentkezik A Dal 2022-es döntőjébe is bejutó a capella együttes. A lemez már kapható digitális terjesztésben, hamarosan fizikai formájában is megjelenik a Fonó gondozásában.
Jazz/World ajánló

Június első hétvégéjén a jazz zene körül forog minden Szentendrén

Nyolc koncerttel várja a jazzrajongókat a Jazz Estek Szentendre rendezvénysorozat a Barcsay udvarban június 2. és 4. között.
Jazz/World magazin

Bornai Tibor a Balatoni nyárról: Az igazi líra a hétköznapok apró rezdüléseiben bújik meg

A KFT együttes énekes-billentyűsét a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán kérdeztük a zenekar legendás, Balatoni nyár című slágeréről.