Jazz/World

Gustavo Dudamel felmarkolta, Beyoncé bicepszre edzett

2021.03.16. 15:45
Ajánlom
Habár a Grammy-díjak átadója körül egyre kevesebb a lelkesedés, a zeneipar kiosztotta a díjait. Megnéztük, mire érdemes figyelni klasszikus és jazz kategóriában, és mi az, amiben illik bírálni a kedves ítélőbírákat.

Minden évben átadják a Grammy-díjakat, Beyoncé minden év elején bicepszre edz, hogy elbírja majd azt a négy-öt szobrot, amit megkap. A menedzserek egymás nyakán taposva tepernek, hogy az ő művészük lépjen fel az élőshowban, az elit ruhatervezők már novemberben elkezdik a varrást (varratást), a díjkiosztó sugárzásához meg már rég eladták a hirdetéseket. Rá vannak pörögve a dologra.

A közönség meg magasról tesz rá. Állítólag feleannyian nézik az átadót, mint évekkel ezelőtt.

A népszerűségvesztésben vastagon benne van, hogy Grammyt az utóbbi években sokan vádolták korrupcióval, legutóbb a mai popzene hiperszupersztárja, The Weeknd, akit valamiért nem sikerült a díjra jelölni, pedig azt gondolhattuk volna, ha őt nem, akkor kit? Ki is írta a Twitterre, hogy a Grammy korrupt volt és korrupt marad, ő aztán nem is megy többet. Drake is megszólalt, és azt mondta, igazán megspórolhatná már magának minden zeneipari művész azt a kellemetlen meglepetést, amit a Grammy-átadók után érez: hogy köszönőviszonyban sincsenek az elismerések a teljesítményekkel.

Én minden évben megnézem, kiket díjaztak, csak szakmai kíváncsiságból is, bár valószínűleg a Grammy odaítélő bizottságát kevésbé érdekli a klasszikus és a jazz kategória, mint mondjuk engem. A tévé például reklámokat mutat akkor, amikor a komolyzenészek átveszik az elismerést, még arra is tojnak, hogy a kamerát bekapcsolják. No jó, idén Igor Levit eljátszotta a Holdfény-szonáta holdfényes tételét.

A klasszikus kategóriák

A legjobb klasszikus zenei albumon végzett hangmérnöki munkáért Riccardo Muti és a Chicagói Szimfonikusok felvételét díjazták, amelyet Sosztakovics XIII. szimfóniájából (Babi Yar) készítettek (hangmérnökök: David Frost, Charlie Post, Silas Brown). A kijevi zsidók mészárlásának emléket állító monumentális zenemű operai intenzitással jeleníti meg a XX. század kevésbé számontartott vérengzését.

A legjobb zenekari lemez kategóriában már megint Gustavo Dudamel a befutó (tavaly is ő volt). Ez talán nem meglepetés: a Los Angeles-i Filharmonikusok nyilván erősebben lobbizik, mint mondjuk Hannu Lintu vagy Daníel Bjarnason menedzsmentje. Dudamel zenekara Charles Ives összes szimfóniáját vette lemezre, és mindent megtett azért, hogy az amerikai mestert a nagyok közé emelje.

Díjazták a New York-i Metropolitan Opera Porgy és Bess felvételét is, amelyről egyébként tényleg jókat mondanak a kritikusok. De ha valakit más irány érdekel, ki ne hagyja a barokk zene sztárelőadóival készült Agrippinát, hiszen Elsa Benoit, Joyce DiDonato, Franco Fagioli, Jakub Józef Orliński és Luca Pisaroni énekel rajta. Simán megkaphatta volna a díjat, alighanem az erősebb lobbista nyert.

Ha valakit érdekel, hogy miként emancipálja a brácsát Richard O’Neill, akkor hallgassa meg Theofanidis Brácsaversenyéből készült felvételét: rendkívül tiszta és disztingvált hangzása van a szólóhangszernek, nem utolsósorban az ügyes hangmérnököknek hála.

A legjobb vokális album kategóriájában a brit zeneszerzőnő, Dame Ethel Smyth műveiből készült albumot díjaztak (az Experiential Chorus és az Experiential Orchestra előadása). Még ennél is kevésbé érdekes Michael Tilson Thomas szerzői lemeze, amelyen Anne Frank naplójához írt kísérőzenét, és Rilkén meditált zavarba ejtőn idejétmúlt szimfonikus nyelven. Kortárs kompozíciók ellen a tisztelt bizottság amúgy is be van oltva: idén az öt jelölt közül legfeljebb Ted Hearne Place című lemeze lett volna érdekes, de nem az nyert. És nem is érdemes elárulni, hogy ki.

A jazz kategóriák

Tavaly még közöttünk volt Chick Corea, s mi több, az átadón is fellépett, idén posztumusz díjazták a Trilogy 2 című albumán található All Blues című dal szólójáért. (Amúgy nyert az album is, mégpedig a legjobb hangszeres album kategóriájában.) Legjobb vokális album kategóriában nyert Kurt Elling és Danilo Pérez csodálatos lemeze, a Secrets Are The Best Stories. Megérdemelten.

De akit az újdonságok érdekelnek (és remélem, hogy a tisztelt jazzközönség ilyen), próbálkozzon a jelöltekkel is. Carmen Lundy hatvanhat éves énekesnő New Yorkból, hasonlították már Aretha Franklinhez és Ella Fitzgeraldhoz is, ami túlzó, de jól mutatja, merre helyezzük el Modern Ancestors című ragyogó lemezét. Thana Alexa nevével tavaly találkozott a széles közönség, az Ona jó kis lemez bátor „women-power” témákkal. Kenny Washington What’s the Hurry című albuma viszont karakteres, oldschool jazzlemez standardekkel és csupasz szólókkal. Ambrose Akinmusire új lemeze (On The Tender Spot Of Every Calloused Moment) azokat fogja érdekelni, akik közel érzik a hiphopot a jazzhez. Joshua Redman all-star quartetjének RoundAgain című lemeze meg akár nyerhetett volna.

Kihagytam valamit? Ja, igen, meg akartam nézni, hány díjat nyert Beyoncé. Négyet. Összesen immár huszonnyolc van neki, ezzel ő a legtöbbször elismert női előadó a díj történetében. És azt tudja, hogy ki volt a legtöbb Grammyvel kitüntetett művész evör? Egy magyar úriember, 74 jelöléssel és 31 díjjal és két életműdíjjal. Solti Györgynek hívták.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Zenés színház

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A hazai jazz sztárjaival ünnepli a 70-et Zsoldos Béla

Zsoldos Béla egyike azon keveseknek, akik a hazai jazz világában felbecsülhetetlen tudással rendelkeznek az ütőhangszerek világáról: komponista, előadóművész, több mint húsz éve tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Hetvenedik születésnapja alkalmából különleges koncertre készül a Müpában január 27-én.
Jazz/World ajánló

Megjelent Lukács Miklós első szólólemeze

A Fonó gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze, a No Man’s Land. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb streaming platformokon, illetve a Fonó webáruházában.
Jazz/World hír

FSZEK Zenei Gyűjteményébe került Gonda János hagyatéka

Gonda János, a magyar jazz kiemelkedő alakja január 11-én lett volna 90 éves. Halála előtt a Zenei Gyűjteménynek adományozta dokumentumgyűjteményét. A hagyaték a katalogizálás, és a digitalizálás után fokozatosan kutathatóvá, közkinccsé válik.
Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!
Jazz/World ajánló

Világhírű vendégekkel és az Átlátszó Hanggal kezdi az évet a Modern Art Orchestra

A Modern Art Orchestra Art of Virus című kezdeményezésének egyes számú ágának műveit hallhatja a közönség január 16-án a BMC-ben Vajda Gergely és ifj. Kurtág György, a projekt két zeneszerzőjének közreműködésével.