Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

2020.09.26. 12:25
Ajánlom
Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

PG: ​A Modern Art Orchestra egyik legújabb tagjaként hogyan látod a zenekart immár belülről, illetve milyen érzés volt csatlakozni a MAO-hoz?

BÁ: Számomra a nagyzenekari hangzás (zenei irányzatoktól, műfajoktól függetlenül) mindig is etalon volt, így a jazz zenén belüli big band hangzás is mindig nagyon megérintett. Emlékszem, amikor Kornél felhívott és feltette a kérdést, hogy lenne-e kedvem csatlakozni a MAO-hoz, először nem is tudtam mit mondani, mert annyira váratlanul ért a hír és mondhatom, hogy teljesen meglepett, hogy ezen a poszton felmerült a nevem (még akkor is, ha korábban pár alkalommal volt szerencsém helyetteskedni a zenekarban). De az első meglepett pillanatból felocsúdva határozottan és örömmel mondtam igent a felkérésre. A zenekarnak immáron harmadik éve vagyok tagja és úgy érzem, hogy hamar befogadtak a srácok.

PG: ​Hogy érzed magad a MAO műhelyében?

BÁ: A MAO műhely munkájáról azt tudom mondani, hogy a zenekari próbák mindig koncentráltak, tudatosan felépítettek, de a hangulat családias, őszinte. Nagyon szeretek velük dolgozni és közben rengeteg új dolgot kipróbálhatok, megtanulhatok.

Mivel a zenekarnak egy nagyon erős kreatív magja van, így nem nagyon beszélhetek arról, hogy “belekényelmesedünk” a munkába, hiszen gyakran több egymást követő koncerten sem ugyanazt az anyagot játsszuk, hogy aztán az általában kisebb apparátusú sorozatok műsorairól ne is beszéljek.

Bogothy__MAOSacred_fotoSinOliver-121025.jpg

MAO (Fotó/Forrás: MAO/Sin Olivér)

PG: ​A jazz mellett van még olyan zenei irányzat, mellyel intenzíven foglalkozol, vagy foglalkoztál?

BÁ: Általánosságban akkor is valamilyen szinten megmaradnak a jazzes vonalak, ha más műfajba tekintek ki. Ilyen értelemben inkább úgy fogalmaznék, hogy a jazz és más zenei irányzatok fúziójából már sokfélét kipróbáltam. Jó példa erre a pop, a rock, a népzene, a klasszikus zene és a szabad zene.

PG: ​Mi számodra a zene és a zenélés legértékesebb eleme? Mi váltotta ki a késztetést belőled, hogy professzionális muzsikus légy?

BÁ: Zenei pályám kezdetén pusztán önös célok vezettek: színpadon állni és szeretve lenni. Mára ez teljes mértékben megváltozott

– szeretnék úgy és olyan zenét játszani, ami valódi minőséget képvisel és maximálisan eleget tesz a hallgatóság szórakoztatásának.

Családomban anyai ági nagypapám zenélt, de valódi zenész családról nem beszélhetek. Így aztán az, hogy tizenhat évesen megkezdett zenei tanulmányaim ellenére ilyen kitartó, szerető támogatást kaphattam családomtól, mondhatom, hogy párját ritkítja.

PG: ​Honnan merítesz inspirációt a zenében való rögtönzéshez, illetve a komponáláshoz? Véleményed szerint létezik ihletés és ha igen, milyen forrásai lehetnek?

BÁ: Erre szerintem nincsen bevált recept. Minden ember más, így az ihletettség is más-más formában érkezik. Előfordul, hogy az emberből csak úgy kiszaladnak kompozíciók, de van, hogy több napi munka után mondja azt, hogy “na jó, ez borzalmas, hagyjuk”. Engem gyakran maga a hangszer ihlet meg, de legtöbbször a zongoránál való keresgélés indít be valamit (bár a kezdetlegesnél is kezdetlegesebb szinten művelem azt a hangszert). De volt, hogy a nagybőgő, basszusgitár, gitár, vagy egyszerű fütyörészés hozott valami olyat, amire azt mondtam, hogy ebből lehet valami.

Bogothy_fotoEsztergomiSarkanyszeliditoJazzNapok-121114.jpg

Bögöthy Ádám (Fotó/Forrás: Esztergomi Sárkányszelidítő Napok)

PG: ​Generációd egyik legfoglalkoztatottabb nagybőgőse vagy, több saját formációban tevékenykedsz, tanítasz, emellett pedig családapa is vagy. Hogyan tudsz helytállni ezekben a fontos posztokban?

BÁ: Úgy gondolom, hogy a vállalások csak akkor tudnak működni, ha reálisak. Valóban a kérdésed állításai igazak, de egy kis odafigyeléssel és felelősségteljes gondolkodással nem okoz problémát mindezek összeszervezése. Számomra a felsorolásból mindig a család lesz az első, még ha gyakran a munka miatt kevés időt tudok velük tölteni. Hála Istennek részükről rengeteg támogatást, türelmet, szeretet kapok.

PG: ​A Sacred Concerts sorozat keretein belül többek között a templomok szakrális tereiben is megjelenik a zenekar. Hogyan éled meg ezeket az alkalmakat vallásos vonatkozásban is érintett személyként?

BÁ: Evangélikus hívő vagyok, így számomra egy-egy ilyen koncert meghatározó jelentőséggel bír.

Valahányszor ezt az anyagot játsszuk, az Úr Jézusra gondolok és kérem, hogy a koncert, amit adunk, ne csak zeneként szolgáljon, hanem valóban üzenettel bírjon a hallgatóság számára.

Életem legnagyobb változását is ő hozta el a megtérésemben és rendkívül hálás vagyok azért, hogy megláthatom már ebben az életben mindazt az ígéretet, amit elkészített.

Pázmándi Gergely

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Simples Stúdió

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció

Kapcsolódó

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.