Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

2020.09.26. 12:25
Ajánlom
Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

PG: ​A Modern Art Orchestra egyik legújabb tagjaként hogyan látod a zenekart immár belülről, illetve milyen érzés volt csatlakozni a MAO-hoz?

BÁ: Számomra a nagyzenekari hangzás (zenei irányzatoktól, műfajoktól függetlenül) mindig is etalon volt, így a jazz zenén belüli big band hangzás is mindig nagyon megérintett. Emlékszem, amikor Kornél felhívott és feltette a kérdést, hogy lenne-e kedvem csatlakozni a MAO-hoz, először nem is tudtam mit mondani, mert annyira váratlanul ért a hír és mondhatom, hogy teljesen meglepett, hogy ezen a poszton felmerült a nevem (még akkor is, ha korábban pár alkalommal volt szerencsém helyetteskedni a zenekarban). De az első meglepett pillanatból felocsúdva határozottan és örömmel mondtam igent a felkérésre. A zenekarnak immáron harmadik éve vagyok tagja és úgy érzem, hogy hamar befogadtak a srácok.

PG: ​Hogy érzed magad a MAO műhelyében?

BÁ: A MAO műhely munkájáról azt tudom mondani, hogy a zenekari próbák mindig koncentráltak, tudatosan felépítettek, de a hangulat családias, őszinte. Nagyon szeretek velük dolgozni és közben rengeteg új dolgot kipróbálhatok, megtanulhatok.

Mivel a zenekarnak egy nagyon erős kreatív magja van, így nem nagyon beszélhetek arról, hogy “belekényelmesedünk” a munkába, hiszen gyakran több egymást követő koncerten sem ugyanazt az anyagot játsszuk, hogy aztán az általában kisebb apparátusú sorozatok műsorairól ne is beszéljek.

Bogothy__MAOSacred_fotoSinOliver-121025.jpg

MAO (Fotó/Forrás: MAO/Sin Olivér)

PG: ​A jazz mellett van még olyan zenei irányzat, mellyel intenzíven foglalkozol, vagy foglalkoztál?

BÁ: Általánosságban akkor is valamilyen szinten megmaradnak a jazzes vonalak, ha más műfajba tekintek ki. Ilyen értelemben inkább úgy fogalmaznék, hogy a jazz és más zenei irányzatok fúziójából már sokfélét kipróbáltam. Jó példa erre a pop, a rock, a népzene, a klasszikus zene és a szabad zene.

PG: ​Mi számodra a zene és a zenélés legértékesebb eleme? Mi váltotta ki a késztetést belőled, hogy professzionális muzsikus légy?

BÁ: Zenei pályám kezdetén pusztán önös célok vezettek: színpadon állni és szeretve lenni. Mára ez teljes mértékben megváltozott

– szeretnék úgy és olyan zenét játszani, ami valódi minőséget képvisel és maximálisan eleget tesz a hallgatóság szórakoztatásának.

Családomban anyai ági nagypapám zenélt, de valódi zenész családról nem beszélhetek. Így aztán az, hogy tizenhat évesen megkezdett zenei tanulmányaim ellenére ilyen kitartó, szerető támogatást kaphattam családomtól, mondhatom, hogy párját ritkítja.

PG: ​Honnan merítesz inspirációt a zenében való rögtönzéshez, illetve a komponáláshoz? Véleményed szerint létezik ihletés és ha igen, milyen forrásai lehetnek?

BÁ: Erre szerintem nincsen bevált recept. Minden ember más, így az ihletettség is más-más formában érkezik. Előfordul, hogy az emberből csak úgy kiszaladnak kompozíciók, de van, hogy több napi munka után mondja azt, hogy “na jó, ez borzalmas, hagyjuk”. Engem gyakran maga a hangszer ihlet meg, de legtöbbször a zongoránál való keresgélés indít be valamit (bár a kezdetlegesnél is kezdetlegesebb szinten művelem azt a hangszert). De volt, hogy a nagybőgő, basszusgitár, gitár, vagy egyszerű fütyörészés hozott valami olyat, amire azt mondtam, hogy ebből lehet valami.

Bogothy_fotoEsztergomiSarkanyszeliditoJazzNapok-121114.jpg

Bögöthy Ádám (Fotó/Forrás: Esztergomi Sárkányszelidítő Napok)

PG: ​Generációd egyik legfoglalkoztatottabb nagybőgőse vagy, több saját formációban tevékenykedsz, tanítasz, emellett pedig családapa is vagy. Hogyan tudsz helytállni ezekben a fontos posztokban?

BÁ: Úgy gondolom, hogy a vállalások csak akkor tudnak működni, ha reálisak. Valóban a kérdésed állításai igazak, de egy kis odafigyeléssel és felelősségteljes gondolkodással nem okoz problémát mindezek összeszervezése. Számomra a felsorolásból mindig a család lesz az első, még ha gyakran a munka miatt kevés időt tudok velük tölteni. Hála Istennek részükről rengeteg támogatást, türelmet, szeretet kapok.

PG: ​A Sacred Concerts sorozat keretein belül többek között a templomok szakrális tereiben is megjelenik a zenekar. Hogyan éled meg ezeket az alkalmakat vallásos vonatkozásban is érintett személyként?

BÁ: Evangélikus hívő vagyok, így számomra egy-egy ilyen koncert meghatározó jelentőséggel bír.

Valahányszor ezt az anyagot játsszuk, az Úr Jézusra gondolok és kérem, hogy a koncert, amit adunk, ne csak zeneként szolgáljon, hanem valóban üzenettel bírjon a hallgatóság számára.

Életem legnagyobb változását is ő hozta el a megtérésemben és rendkívül hálás vagyok azért, hogy megláthatom már ebben az életben mindazt az ígéretet, amit elkészített.

Pázmándi Gergely

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Simples Stúdió

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció

Kapcsolódó

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

„Nagy tételben fogyasztom a szépprózát” – Grisnik Petra, a Lírástudók új műsorvezetője

Grisnik Petra személyében új műsorvezető csatlakozik a Lírástudók csapatához. Első vendége Závada Pál, akivel legújabb kötetéről, az Apfelbaum – Nagyvárad, Berlinről beszélgetnek a május 25-én jelentkező műsorban. A színésznővel könyvekről, olvasási szokásairól és irodalmi kötődéseiről beszélgettünk. 
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Jazz/World ajánló

TRAUMLIVE: Hollywood az Arénában – a legnagyobb zeneszerzők legjobb filmzenéi szimfonikus előadásban

A Hollywood az Arénában egy szimfonikus koncert, nem csak a filmzene rajongóinak. Gálaest a kortárs filmzeneszerzők legszebb és legismertebb filmzenéiből, melyek a világ számos nagyvárosában hatalmas népszerűségnek örvendenek. A kórussal kiegészített nagyzenekari előadás kiváló szórakozást nyújt komolyzene- és filmzenekedvelőknek egyaránt.
Jazz/World ajánló

Dél-amerikai gyökerű kortárs zene Emiliano Sampaio-val és a Modern Art Orchestrával az Opusban

Mivé válhat a vírusszerűen terjeszkedő hangsor? Hát jazzé! Már 42 ország 486 szerzője csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez: a Modern Art Orchestra Art of Virus #10 koncert házigazdája Subicz Gábor trombitás, meghívott vendége Emiliano Sampaio lesz május 26-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.
Jazz/World gyász

79 éves korában elhunyt Vangelis

A világhírű görög zeneszerző május 17-én, kedden halt meg egy franciaországi kórházban – adta hírül a Telex. Legismertebb művei közé tartozik a Tűzszekerek, a Szárnyas fejvadász és az 1492 – A Paradicsom meghódítása című filmekhez komponált zenéi.