Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

2020.09.26. 12:25
Ajánlom
Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

PG: ​A Modern Art Orchestra egyik legújabb tagjaként hogyan látod a zenekart immár belülről, illetve milyen érzés volt csatlakozni a MAO-hoz?

BÁ: Számomra a nagyzenekari hangzás (zenei irányzatoktól, műfajoktól függetlenül) mindig is etalon volt, így a jazz zenén belüli big band hangzás is mindig nagyon megérintett. Emlékszem, amikor Kornél felhívott és feltette a kérdést, hogy lenne-e kedvem csatlakozni a MAO-hoz, először nem is tudtam mit mondani, mert annyira váratlanul ért a hír és mondhatom, hogy teljesen meglepett, hogy ezen a poszton felmerült a nevem (még akkor is, ha korábban pár alkalommal volt szerencsém helyetteskedni a zenekarban). De az első meglepett pillanatból felocsúdva határozottan és örömmel mondtam igent a felkérésre. A zenekarnak immáron harmadik éve vagyok tagja és úgy érzem, hogy hamar befogadtak a srácok.

PG: ​Hogy érzed magad a MAO műhelyében?

BÁ: A MAO műhely munkájáról azt tudom mondani, hogy a zenekari próbák mindig koncentráltak, tudatosan felépítettek, de a hangulat családias, őszinte. Nagyon szeretek velük dolgozni és közben rengeteg új dolgot kipróbálhatok, megtanulhatok.

Mivel a zenekarnak egy nagyon erős kreatív magja van, így nem nagyon beszélhetek arról, hogy “belekényelmesedünk” a munkába, hiszen gyakran több egymást követő koncerten sem ugyanazt az anyagot játsszuk, hogy aztán az általában kisebb apparátusú sorozatok műsorairól ne is beszéljek.

Bogothy__MAOSacred_fotoSinOliver-121025.jpg

MAO (Fotó/Forrás: MAO/Sin Olivér)

PG: ​A jazz mellett van még olyan zenei irányzat, mellyel intenzíven foglalkozol, vagy foglalkoztál?

BÁ: Általánosságban akkor is valamilyen szinten megmaradnak a jazzes vonalak, ha más műfajba tekintek ki. Ilyen értelemben inkább úgy fogalmaznék, hogy a jazz és más zenei irányzatok fúziójából már sokfélét kipróbáltam. Jó példa erre a pop, a rock, a népzene, a klasszikus zene és a szabad zene.

PG: ​Mi számodra a zene és a zenélés legértékesebb eleme? Mi váltotta ki a késztetést belőled, hogy professzionális muzsikus légy?

BÁ: Zenei pályám kezdetén pusztán önös célok vezettek: színpadon állni és szeretve lenni. Mára ez teljes mértékben megváltozott

– szeretnék úgy és olyan zenét játszani, ami valódi minőséget képvisel és maximálisan eleget tesz a hallgatóság szórakoztatásának.

Családomban anyai ági nagypapám zenélt, de valódi zenész családról nem beszélhetek. Így aztán az, hogy tizenhat évesen megkezdett zenei tanulmányaim ellenére ilyen kitartó, szerető támogatást kaphattam családomtól, mondhatom, hogy párját ritkítja.

PG: ​Honnan merítesz inspirációt a zenében való rögtönzéshez, illetve a komponáláshoz? Véleményed szerint létezik ihletés és ha igen, milyen forrásai lehetnek?

BÁ: Erre szerintem nincsen bevált recept. Minden ember más, így az ihletettség is más-más formában érkezik. Előfordul, hogy az emberből csak úgy kiszaladnak kompozíciók, de van, hogy több napi munka után mondja azt, hogy “na jó, ez borzalmas, hagyjuk”. Engem gyakran maga a hangszer ihlet meg, de legtöbbször a zongoránál való keresgélés indít be valamit (bár a kezdetlegesnél is kezdetlegesebb szinten művelem azt a hangszert). De volt, hogy a nagybőgő, basszusgitár, gitár, vagy egyszerű fütyörészés hozott valami olyat, amire azt mondtam, hogy ebből lehet valami.

Bogothy_fotoEsztergomiSarkanyszeliditoJazzNapok-121114.jpg

Bögöthy Ádám (Fotó/Forrás: Esztergomi Sárkányszelidítő Napok)

PG: ​Generációd egyik legfoglalkoztatottabb nagybőgőse vagy, több saját formációban tevékenykedsz, tanítasz, emellett pedig családapa is vagy. Hogyan tudsz helytállni ezekben a fontos posztokban?

BÁ: Úgy gondolom, hogy a vállalások csak akkor tudnak működni, ha reálisak. Valóban a kérdésed állításai igazak, de egy kis odafigyeléssel és felelősségteljes gondolkodással nem okoz problémát mindezek összeszervezése. Számomra a felsorolásból mindig a család lesz az első, még ha gyakran a munka miatt kevés időt tudok velük tölteni. Hála Istennek részükről rengeteg támogatást, türelmet, szeretet kapok.

PG: ​A Sacred Concerts sorozat keretein belül többek között a templomok szakrális tereiben is megjelenik a zenekar. Hogyan éled meg ezeket az alkalmakat vallásos vonatkozásban is érintett személyként?

BÁ: Evangélikus hívő vagyok, így számomra egy-egy ilyen koncert meghatározó jelentőséggel bír.

Valahányszor ezt az anyagot játsszuk, az Úr Jézusra gondolok és kérem, hogy a koncert, amit adunk, ne csak zeneként szolgáljon, hanem valóban üzenettel bírjon a hallgatóság számára.

Életem legnagyobb változását is ő hozta el a megtérésemben és rendkívül hálás vagyok azért, hogy megláthatom már ebben az életben mindazt az ígéretet, amit elkészített.

Pázmándi Gergely

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Simples Stúdió

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció

Kapcsolódó

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.
Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.