Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

2020.09.26. 12:25
Ajánlom
Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

PG: ​A Modern Art Orchestra egyik legújabb tagjaként hogyan látod a zenekart immár belülről, illetve milyen érzés volt csatlakozni a MAO-hoz?

BÁ: Számomra a nagyzenekari hangzás (zenei irányzatoktól, műfajoktól függetlenül) mindig is etalon volt, így a jazz zenén belüli big band hangzás is mindig nagyon megérintett. Emlékszem, amikor Kornél felhívott és feltette a kérdést, hogy lenne-e kedvem csatlakozni a MAO-hoz, először nem is tudtam mit mondani, mert annyira váratlanul ért a hír és mondhatom, hogy teljesen meglepett, hogy ezen a poszton felmerült a nevem (még akkor is, ha korábban pár alkalommal volt szerencsém helyetteskedni a zenekarban). De az első meglepett pillanatból felocsúdva határozottan és örömmel mondtam igent a felkérésre. A zenekarnak immáron harmadik éve vagyok tagja és úgy érzem, hogy hamar befogadtak a srácok.

PG: ​Hogy érzed magad a MAO műhelyében?

BÁ: A MAO műhely munkájáról azt tudom mondani, hogy a zenekari próbák mindig koncentráltak, tudatosan felépítettek, de a hangulat családias, őszinte. Nagyon szeretek velük dolgozni és közben rengeteg új dolgot kipróbálhatok, megtanulhatok.

Mivel a zenekarnak egy nagyon erős kreatív magja van, így nem nagyon beszélhetek arról, hogy “belekényelmesedünk” a munkába, hiszen gyakran több egymást követő koncerten sem ugyanazt az anyagot játsszuk, hogy aztán az általában kisebb apparátusú sorozatok műsorairól ne is beszéljek.

Bogothy__MAOSacred_fotoSinOliver-121025.jpg

MAO (Fotó/Forrás: MAO/Sin Olivér)

PG: ​A jazz mellett van még olyan zenei irányzat, mellyel intenzíven foglalkozol, vagy foglalkoztál?

BÁ: Általánosságban akkor is valamilyen szinten megmaradnak a jazzes vonalak, ha más műfajba tekintek ki. Ilyen értelemben inkább úgy fogalmaznék, hogy a jazz és más zenei irányzatok fúziójából már sokfélét kipróbáltam. Jó példa erre a pop, a rock, a népzene, a klasszikus zene és a szabad zene.

PG: ​Mi számodra a zene és a zenélés legértékesebb eleme? Mi váltotta ki a késztetést belőled, hogy professzionális muzsikus légy?

BÁ: Zenei pályám kezdetén pusztán önös célok vezettek: színpadon állni és szeretve lenni. Mára ez teljes mértékben megváltozott

– szeretnék úgy és olyan zenét játszani, ami valódi minőséget képvisel és maximálisan eleget tesz a hallgatóság szórakoztatásának.

Családomban anyai ági nagypapám zenélt, de valódi zenész családról nem beszélhetek. Így aztán az, hogy tizenhat évesen megkezdett zenei tanulmányaim ellenére ilyen kitartó, szerető támogatást kaphattam családomtól, mondhatom, hogy párját ritkítja.

PG: ​Honnan merítesz inspirációt a zenében való rögtönzéshez, illetve a komponáláshoz? Véleményed szerint létezik ihletés és ha igen, milyen forrásai lehetnek?

BÁ: Erre szerintem nincsen bevált recept. Minden ember más, így az ihletettség is más-más formában érkezik. Előfordul, hogy az emberből csak úgy kiszaladnak kompozíciók, de van, hogy több napi munka után mondja azt, hogy “na jó, ez borzalmas, hagyjuk”. Engem gyakran maga a hangszer ihlet meg, de legtöbbször a zongoránál való keresgélés indít be valamit (bár a kezdetlegesnél is kezdetlegesebb szinten művelem azt a hangszert). De volt, hogy a nagybőgő, basszusgitár, gitár, vagy egyszerű fütyörészés hozott valami olyat, amire azt mondtam, hogy ebből lehet valami.

Bogothy_fotoEsztergomiSarkanyszeliditoJazzNapok-121114.jpg

Bögöthy Ádám (Fotó/Forrás: Esztergomi Sárkányszelidítő Napok)

PG: ​Generációd egyik legfoglalkoztatottabb nagybőgőse vagy, több saját formációban tevékenykedsz, tanítasz, emellett pedig családapa is vagy. Hogyan tudsz helytállni ezekben a fontos posztokban?

BÁ: Úgy gondolom, hogy a vállalások csak akkor tudnak működni, ha reálisak. Valóban a kérdésed állításai igazak, de egy kis odafigyeléssel és felelősségteljes gondolkodással nem okoz problémát mindezek összeszervezése. Számomra a felsorolásból mindig a család lesz az első, még ha gyakran a munka miatt kevés időt tudok velük tölteni. Hála Istennek részükről rengeteg támogatást, türelmet, szeretet kapok.

PG: ​A Sacred Concerts sorozat keretein belül többek között a templomok szakrális tereiben is megjelenik a zenekar. Hogyan éled meg ezeket az alkalmakat vallásos vonatkozásban is érintett személyként?

BÁ: Evangélikus hívő vagyok, így számomra egy-egy ilyen koncert meghatározó jelentőséggel bír.

Valahányszor ezt az anyagot játsszuk, az Úr Jézusra gondolok és kérem, hogy a koncert, amit adunk, ne csak zeneként szolgáljon, hanem valóban üzenettel bírjon a hallgatóság számára.

Életem legnagyobb változását is ő hozta el a megtérésemben és rendkívül hálás vagyok azért, hogy megláthatom már ebben az életben mindazt az ígéretet, amit elkészített.

Pázmándi Gergely

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Simples Stúdió

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció

Kapcsolódó

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Szűcs Gabi: „Ha gyerekkoromban összegyűlt a család, a rokonok rögtön dalra fakadtak”

Szívet és lelket melengető századeleji dallamokat varázsol a Várkert Bazár színpadára zenekarával Szűcs Gabi és vendége, egy igazi Sinatra-típusú fickó, Gájer Bálint május 4-én, anyák napján. Az énekesnő elárulta azt is, milyen extravagáns ruhával készül a fellépésére.
Jazz/World ajánló

Petruska András: „Egy művész néha beírja a naptárjába, hogy mikor őrül meg”

Különleges jubileumi koncertet ad április 29-én a Várkert Bazárban Petruska András, aki mindig új utakat keres, dolgozik producerként, számítógépen ír zenét és tribute zenekarban is játszik.
Jazz/World interjú

Hajdu Klára: „A jazz egy nagy játszótér”

Az általában viccesen említett 15 percnyi hírnév tárta előtte szélesre a jazz kapuját. Ám a kapun túl már saját tehetsége, kitartása segítette tovább. Hajdu Klára zenekart vezet, éneklést tanít, és néha elgondolkodik azon, hogyan tolja minél messzebb magától a mobiltelefont.
Jazz/World interjú

Tálas Áron: „Mindig szerettem a dallamokat, de a ritmusok jobban érdekeltek”

Volt, hogy tíz formációban játszott egyszerre, tanít a Zeneakadémián, világszínvonalon dobol és zongorázik. Pedig Tálas Áron eredetileg focista szeretett volna lenni vagy rocksztár, a Zeneakadémia tanévnyitójáról pedig egyenesen haza akart menekülni. Szerencsére maradt, pedig még a bőröndje sem volt kipakolva.
Jazz/World hír

Afrikai, ázsiai és európai művészekre fókuszál az idei JazzFest Budapest – itt a teljes program!

A JazzFest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire. A fesztivál 18 napja alatt a világ 23 országából érkező 181 művész 54 koncertet ad. A festivize aloldalaként idéntől elérhető a fesztivál applikációja is.