Jazz/World

Gyémánt Bálint: „Itt az ideje, hogy nyitottan közelítsünk egymáshoz”

2017.09.27. 10:28
Ajánlom
A virtuóz és érzékeny gitározásáról ismert Gyémánt Bálint több tucat lemezen vett részt közreműködőként, de csak tavaly alapította meg saját trióját Csízi László dobossal és Fonay Tibor bőgős-basszusgitárossal. Ez év tavaszán a világhírű izraeli zongoristával, Shai Maestróval kiegészülve elkészítették debütáló lemezüket True Listener címmel, ami a BMC gondozásában jelent meg. Szeptember 29-ei, az Opus Jazz Clubban esedékes lemezbemutató koncertjük kapcsán beszélgettünk.

- A lemez címe True Listener. Milyen számodra az ideális, igazi hallgató? Milyen üzenet áll a címadás mögött?

- Számomra ez a cím sok mindent jelent. Egyrészről arra is utal, hogy mára megváltozott nemcsak a zeneipar, de az is, ahogyan zenét hallgatunk: kevéssé vagyunk ösztönösek, nem merjük magunkat átadni a bejövő információknak. Ugyanakkor nem pusztán zenei információt értek ez alatt,

itt az ideje annak, hogy nyitott szívvel és füllel közelítsünk egymáshoz, és meghallgassuk a másikat.

Egyébként nem kell, hogy mindenkinek azt jelentse ez a cím, amit nekem. Úgy szeretnék lemezt közzé adni, hogy utána a hallgató azt csinálhasson vele, amit szeretne.

Gyémánt Bálint Trió

Gyémánt Bálint Trió (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

- Ismerve a zenei anyagot, azt mondhatom, hogy olyan kompozíciókat tartalmaz, amiknek befogadása nem kíván nagy erőfeszítést a hallgató részéről. Keresed az egyensúlyt a fogyaszthatóság és a zenei igényesség között?

- Igazából abszolút nem. Egyáltalán nem törekszem arra, hogy valamilyen zenét csináljak valakinek.

Szerintem sosem szerencsés, ha az eladhatóság a fő mozgatórugó a művészi folyamatokban.

Abban viszont nagyon is tudatos vagyok, hogy hogyan építem föl a kompozíciókat, illetve az egész lemez ívét.

Igyekszem a saját elképzeléseimet a lehető legjobban megfogalmazni és zeneileg átélhetővé tenni.

Például előfordul, hogy arra gondolok, egy bizonyos zenei rész unalmassá válhat egy idő után, ezért szándékosan beékelek egy más típusú zenei részt, amivel kiverem a hallgatók fejéből az előző harmóniasort. Tehát a kompozíciók megszerkesztésére nagy figyelmet fordítok, de a tetszelgés távol áll tőlem.

- Ha már a tudatos szerkesztésnél tartunk, az Indigo című kompozíció két verzióban -akusztikus és elektroakusztikus formában is- szerepel a lemezen. Miért?

- Egyrészről ez a kompozíció számomra nagyon fontos, másodszor pedig erősen beleszólt a képbe Shai Maestro személye, akit igyekeztem szervesen integrálni a trió hangzásába. Szerettem volna, hogyha az ő játéka nem ugrana le a lemezről, hanem beleillene a zenei képbe. Ebből a szempontból az Indigó volt az egyetlen olyan dal, ami annyira működött kvartettban és trióban is, hogy nem tudtam megállni, hogy ne rögzítsük mind a két verzióban. A koncerten is szeretném majd mindkettőt eljátszani, annak ellenére, hogy csak trióban fogunk játszani.

Shai Maestro a lemezfelvételen

Shai Maestro a lemezfelvételen (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

- Shai Maestro jelenléte miért volt fontos számodra a debütáló szerzői lemezeden? Hogyan került ő a képbe?

- Shai Maestro meghívása már nagyon rég óta járt a fejemben. Borzasztó vicces az, hogy nem itthon, hanem a brémai Jazzahead!-en (a legfontosabb európai jazz zenei vásáron) sikerült beszélgetnem a Budapest Music Center programszervezőjével, a BMC kiadójának vezetőjével, Bognár Tamással. Mondtam neki, hogy éppen Shai Maestróval levelezek, és azon gondolkodom, hogyan valósítsam meg a tervemet, mely szerint triólemezt szeretnék fölvenni vele kiegészülve. Az egész egy egyszerű beszélgetésnek tűnt, de végül ez a találkozás hozta tető alá hozta az egész projektet. A BMC részéről ugyanis óriási nyitottság merült föl, rengeteget segítettek mind anyagilag, mind a gyakorlati megvalósítás szempontjából.

Shai Maestro: „Ha emberileg fejlődsz, akkor zenészként is jobb leszel”

Kapcsolódó

Shai Maestro: „Ha emberileg fejlődsz, akkor zenészként is jobb leszel”

A 29 éves izraeli zongoristának megvan az a képessége, ami csak a legkiválóbbaknak: ahogy a színpadon elkezd játszani, megszűnik a tér és az idő, és csak a zene létezik. A zenész, aki a bőgős Avishai Cohen mellett nevelkedett, most New Yorkban él, és a Gyémánt Bálint Trió felkérésére érkezett Budapestre, hogy egy közös lemezt rögzítsenek. Január 11-én ízelítőt is adtak az érkező album anyagából az Opus Jazz Clubban.

Shai Maestro jelenléte számomra egy megvalósult álom.

A lemezfelvétel után adtunk is egy koncertet az Opusban, majd nyáron a Művészetek Völgyében ismét volt alkalmunk együtt zenélni. Úgy gondolom, hogy a trió egész játékát, a tagok hozzáállását külön-külön is új dimenzióba emelte a vele való közös munka. Tehát semmiképp sem az volt a cél, hogy egy világsztár hátára fölkapaszkodva érjünk el sikereket, hanem a szakmai fejlődés volt a legfőbb motiváció ebben a koprodukcióban.

- A lemezen szereplő Pathway című számmal kapcsolatban azt olvastam, hogy Pat Metheny inspirációjára született. Az ő zenéje milyen hatással volt rád?

- Ő számomra egy óriási zenei inspiráció. 16-17 éves korom óta – amikor a jazz műfajával komolyabban kezdtem foglalkozni - a mai napig ő az egyik legnagyobb hatású művész számomra. Mivel a pályám egyik legfontosabb alappillére az ő munkássága, ezért ezzel a számmal előtte tisztelgek. Szerintem érezhető is ebben a kompozícióban az ő hatása.

- Bár egy zenésznek minden saját szerzeménye a saját gyermeke, nyilván neked is van kedvenced a lemezen szereplő számok közül. Melyik az?

- Ez folyamatosan változik attól függően, hogy milyen élményeim vannak a kompozíciókkal kapcsolatban, amikor együtt játsszuk őket a többiekkel. Jelen pillanatban a The Last Hundred Meters áll hozzám a legközelebb, amit még a lemezfelvétel óta is sikerült újraértékelnünk magunkban.

Ez a szám számomra arról a fizikai és lelki energiatartalékról szól, amiről sokszor nem is tudunk, de amikor szükség van rá, mégis képesek vagyunk felszabadítani.

Ehhez a számhoz kapcsolódóan éppen a jövő héten fog megjelenni egy új live recording videóklip, amit Bagi Anna rendezett. Ezután még egy videóval készülök a közeljövőben, ami egy szóló, akusztikus gitáros felvétel lesz. Addig pedig mindenkit sok szeretettel várunk a lemezbemutató koncertünkön, szeptember 29-én az Opus Jazz Clubban!

A Gyémánt Bálinttal korábban készült interjúnakt ide kattintva olvashatja!

Gyémánt Bálint: „Igyekszem száz százalékig önazonos lenni”

Kapcsolódó

Gyémánt Bálint: „Igyekszem száz százalékig önazonos lenni”

A fiatal gitáros játékát a legtöbben a Harcsa Veronikával közös duójából, illetve a Bin-Jipből ismerhetik. Bálint hosszú évek után végre újra saját triót vezet, mellyel március 26-án a Fidelio Jazz Est keretében második alkalommal mutatkozik be a Budapest Jazz Clubban. Ennek apropóján kérdeztük Gyémánt Bálintot zenei elképzeléseiről, a zenéhez vezető útjáról és különböző projektjeiről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.