Jazz/World

Gyémánt Bálint: "Itt lenne az ideje újra saját zenekart vezetni!"

2012.12.04. 09:50
Ajánlom
Hangszerelem rovatunkban ezúttal rendkívül sokoldalú és sokat is fogalkoztatott gitáros kollégáját faggatta Párniczky András.

- A jelenleg meglévő hangszerparkodból melyik gitár van legrégebben a birtokodban?

- Az egyik gitárom egy Musicman Silhouette, amit egyébként az összes hangszerem közül a legtöbbet használok színpadon. Ez nem túl rég óta van így, mert mostanában váltam meg fájó szívvel az első komoly hangszeremtől, az 1978-as Ibanez Artist gitáromtól. Földi Gergő barátomhoz került, aki egyidős a gitárral.

- Amikor én megismertelek, szerintem már a Musicmanen játszottál. Megvolt már a főiskolás éveid alatt is, ha jól emlékszem.

- Igen, a főiskola utolsó évében vettem, kifejezetten azért, hogy pénzt keressek vele. Jobb minőségű hangszert szerettem volna, mint mondjuk egy mexikói Fender. Érdekes, hogy bár tényleg minden más hangszeremnél többet vagyok vele színpadon, szinte soha sem gyakorlok rajta. Legtöbbet a Godin nejlonhúros hangszeremen és a félvastag Gibson gitáromon gyakorlok, amiket viszont szinte soha nincs alkalmam színpadon használni. Ennek az is az oka, hogy nem játszom sehol mainstream jazzt. Érzem is, hogy itt lenne az ideje újra saját zenekart vezetni! A nejlon húros hangszer megvétele egy álom volt, de mindössze egy-kétstúdió felvétel alkalmával tudtam a szobán kívül is kipróbálni. 

- Azt mondod, hogy a Musicmant kifejezetten azért vetted, hogy egy sok helyzetben használható hangszered legyen. Másrészt úgy látom, hogy azok részéről elvárás, akikkel dolgozol, hogy zeneileg sokszínű legyél. Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Előbb vetted meg azokat a hangszereidet, amik révén szinte bármilyen zenei környezetben részt tudsz venni, vagy a felkérések miatt szereztél be bizonyos gitárokat?   

- Az első olyan felkérést, amikor kifejezett kérésként hangzott el, hogy egy nejlonhúros és egy jazzgitár-sávot vegyek fel, alig néhány hete kaptam. Azaz szerintem nem az instrumentumok függvénye, hogy mennyire vagyok sokszínű. Minden helyzetben az egyszerű megoldásokra törekszem. Harcsa Veronikával duóban például szintén egy Godint használok, de nem a nejlon-, hanem egy fémhúrosat, aminek normál magnetikus és piezo hangszedője is van. Külön-külön nem, de együtt a két hangszedő hangja olyan dinamikát eredményez ami - és ezt műszeres mérés is alátámasztja - nagyon ritka. Ez a perkusszív, széles spektrumot lefedő hang az, amiért jól használható a Multiac Jazz dob és bőgő nélkül az ének mellett. De ez a gitár már előbb megvolt, mint hogy elkezdtünk volna a Veronikával duózni.

- A magyar gitárosok között talán téged lehet a legeltérőbb helyzetekben hallani, az előbb említett duótól, ahol szinte akusztikus gitárhang szólal meg, egészen az elektromos hangzásokon alapuló Bin-Jipig. Nemrég beszélgettem ugyanennek a sorozatnak a keretein belül Gadó Gáborral, ő pont a másik véglet. Amióta ismerem, ugyanazon a gitáron játszik, és egyszer vett mindössze új erősítőt az elmúlt évtizedben.  

- Olvastam a Gadó Gáborral készült írásodat. A koncepció, amit abból leszűrtem, miszerint Gábornak igazából nem a gitár vagy a gitározás az elsődlegesen fontos, csak történetesen ezen a hangszeren tudja a legkönnyebben kifejezni magát, rokonszenves ugyan, ahogy a munkásságát is nagyon tisztelem, de számomra fontos a gitárhangzás. Rengeteg inspirácót nyerek a hangszerekből és magából a gitározásból. Számomra a hangképben a legfontosabb láncszem maga a hangszer. Fontosabb, mint bármilyen effekt vagy erősítő. Úgy érzem, más vagyok, amikor egy jazzgitár van a kezemben, vagy amikor rockzenét játszom egy tremolo-karos gitáron. Most is várok egy hangszerre - egy Gibson Pat Martino modellre -, amit Amerikából rendeltem. Másrészt minden egyes produkció, amiben részt veszek, olyan, amit szeretek és amiben tudok hinni. Próbálok velük maximálisan azonosulni, ebben segítenek a különböző típusú gitárok. Talán ezért is válok meg nehezen a hangszereimtől.

- Számomra nem derült ki a játékod alapján, de a biográfiád tanúsága szerint kevésbé szívesen torzítod a gitárhangot, mint például hogy ujjal bontogass akkordokat, hiszen a klasszikus múltad erre utóbbira predesztinál. 

- Pontosan. Nagyon érdekes volt, amikor a Vidámpark zenekarral játszottam: sok addig tanult dolgot teljesen figyelmen kívül kellett hagynom azért, mert a zenei környezet ezt indokolta. Még jobb példa talán, amikor Bródy Jánossal játszottam, aki azt kérte, hogy hiába szépek az a komplex akkordok, amiket fogok, mégis sokkal egyszerűbben, hármashangzatokkal kísérjek.

- Mi a legutolsó zeneszerszám, ami hozzád került?

- Azt hiszem a nejlonhúros Godin Multiac. Nagy rajongója vagyok Sylvan Luc francia jazzgitárosnak, aki hozzám hasonlóan klasszikus előképzettséggel rendelkezik. Ő a Godin cég endorsere. Szeretek ezen hangszeren gyakorolni, mert amit el tudok játszani a relatív széles nyakon és a nejlon húrokon, az biztos, hogy bármilyen más gitáron is gördülékeny lesz majd. 

- Ezek szerint téged befolyásol egy hangszer kiválasztásakor, hogy ki használja az általad preferált zenészek közül?

- Annyiban igen, hogy biztos meghallgatom az adott gitárt a kezükben, de például Pat Martino közel sem a kedvenc gitárosom. Teljesen más okokból esett arra a gitárra a választásom, elsősorban a kis mérete miatt. 

- A Bij-Jip zenekarban egy Macbookon keresztül szólalsz meg, nem használsz sem gitár erősítőt sem effekt pedálokat. Ez lenne a jövő?  

- A MainStage nevű program fut a gépen, ami nagyon praktikus. Úgy tudtam nemrég átállni az új laptopomra, hogy mindössze egy 4 megabájtos könyvtárat kellett átrakni a régi gépről az újra. De azért vannak problémák is, a legutóbbi fellépésen például feedback-et érzékelt a gép és letiltott pont egy gitárszóló közben. Elfogadom, hogy egy olyan zenei környezetben, mint a Bin-Jip, így tudok a legegyszerűbben megszólalni, de nem tartom ezt még egy kiforrott megoldásnak a gitárhang erősítésére. 

- John McLaughlin is egészen az elmúlt időkig hasonló módon szólalt meg élőben, ha jól tudom...

- Igen, írtam is róla a diplomamunkámban. Ráadásul ő hihetetlen egyszerűen, egy midi interface-el köti össze a gitárt és a laptopot. Szerintem ez nem eredményez igazán dinamikus hangot. Azt gondolom, hogy a gitárhang erősítő nélküli megszólaltatása nem jobb vagy rosszabb, hanem egyszerűen más, mint az erősítővel történő. Omar Hakim ugyanezt mondta az elektromos dobbal kapcsolatban: szerinte nem arra kell használni, hogy kiváltsa vele az ember az akusztikus dobfelszerelést, hanem önálló hangszerként kell rá tekinteni.

Gyémánt Bálint a fiatal magyar jazz-zenész generáció meghatározó alakja. 1983. szeptember 30-án született Budapesten, a zene iránti érdeklődése már korán megmutatkozott, így először klasszikus zenét kezdett tanulni a XII. kerületi zeneiskolában. Gitártanulmányaival párhuzamosan már tizenévesen komoly érdeklődést mutatott a jazz-zene felé, ezért a Postás Zeneiskolában felkereste Juhász Gábort, akinek két évig volt a növendéke. Az érettségi megszerzése után a Kőbányai Zenei Stúdióban idősebb Tornóczky Ferenc tanítványaként töltött el két évet, majd 2004-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékére nyert felvételt. Itt olyan nemzetközi szintéren is elismert, rangos művészek segítették művészi fejlődését, mint Babos Gyula, Horányi Sándor, László Attila, Binder Károly, Regős István, Fridrich Károly, Gőz László, Faragó Béla. 2007 szeptemberében ösztöndíjat nyert Oslóba a Norwegian Academy Of Music-ra. A Norvég Zeneakadémia első magyar hallgatójaként Hakon Storm és Staffan William Olson voltak a tanárai. 2008-ban szerezte meg diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2012-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Mesterképzésén folytatja tanulmányait.

Az egyetem Bachelor fokozatának elvégzése óta karrierje töretlenül felfelé ível: állandó résztvevője hazai és külföldi zenei fesztiváloknak, valamint számos zenekar állandó tagja, rendszeres vendége. AEgyik alapítója a Bin-Jipnek, tagja a The Transform Quintetnek, a Gereben Zita Quintetnek, a Harcsa Veronika Quartetnek, Veronikával duó formációt alkot, illetve Juhász Gáborral. Mind hazai mind nemzetközi koncertek, fesztiválok, klubok aktív, rendszeres fellépője. 

Hangszerek:
- Musicman Silhouette
- Gibson ES-335
- Godin Multiac Jazz
- Godin Multiac Nylon
- Furch Nylon model
- Ibanez Paul Gilbert model 

Erősítők:
- AER Domino2
- Polytone Mini Brute 

Effektek:
- Strymon Timeline
- Apogee GIO
- Digitech Ex-7
- TC Electronic Nova System 

Pengető:
- Planet Waves Black Ice 1.1

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.