Jazz/World

„Ha elkezdünk játszani, egyszerűen elrepülünk” – Interjú a lengyel Kroke együttessel

2019.09.24. 16:50
Ajánlom
Borbély Mihállyal és Dresch Mihállyal ad közös koncertet október 6-án a Budapest Ritmó keretében a Kroke együttes, akik több mint 25 éve játszanak népzenei alapokról induló, nosztalgiával átitatott, atmoszférikus örömzenét. A zenekar bőgősével, Tomasz Latóval beszélgettünk, miután a sajtótájékoztatón ízelítőt adtak a Borbély-Dresch duóval közös koncert anyagából.

Az imént nem tipikusan lengyel és nem is magyaros zenét hallottunk. Milyen forrásokból táplálkozik a Kroke zenéje?

Amit játszottunk, egy szerb dallam feldolgozása volt: a melódián keveset változtattunk, de feldúsítottuk saját zenei ötletekkel. Azért is választottuk most ezt a dalt, mert ezt a dallamot ismertük a legjobban mindannyian. Egyébként

a Krokéval nem játszunk tipikusan lengyel zenét, viszont nagyon sok lengyel népzenei elemet és motívumot használunk.

Mindig is igyekeztünk úgy játszani, hogy ne lehessen a zenénket bekategorizálni. Mi ezt úgy hívjuk, hogy Kroke-zene. Tulajdonképpen az egész világ zenéiből válogatunk, de mindent saját magunkon eresztünk át.

70009587_398509467369068_50062980615766016_o-155243.jpg

Tomasz Lato a sajtótájékoztatón (Fotó/Forrás: Neményi Márton)

Az is elhangzott a sajtótájékoztatón, hogy nagy hatással volt önökre a magyar táncházmozgalom. Tavaly itt járt a szintén lengyel Muzikanci együttes, akik a Muzsikás hatására kezdtek népzenét játszani. Önökre hogy hatott a magyar népzene?

Nekünk nincs ilyen magyar előzményünk, mint a Muzikancinak, egyébként ismerjük a Muzsikást személyesen is. Számunkra a táncházmozgalom miliője az, ami rettentően inspiráló. Érdekes módon két hete játszottunk egy norvég fesztiválon, ahol találkoztunk a Muzsikással és a Muzikancival, tehát köztük továbbra is él ez a kapcsolat, ami itt kezdődött a Ritmo fesztiválon.

Több mint 27 éve van együtt a zenekar. Hogy tud három ember ilyen hosszú időn keresztül békében alkotni?

Ez egy nehéz kérdés. Mindenki ezt kérdezi, és mi is csodálkozunk, hogy még együtt vagyunk. Voltak nagyon nehéz percek, de ez alatt a hosszú idő alatt megtanultuk, hogyan lehet egészséges kapcsolatot fenntartani, és hát folyamatosan gyakoroljuk egymás felé a toleranciát.

A legfontosabb az egész dologban az, hogy összeköt minket a zene. Ha elkezdünk játszani, akkor egyszerűen elrepülünk. Ez a legfontosabb az életünkben, és ezért érdemes föláldozni az egyéni érdekeket.

71009921_398509464035735_1453436565261910016_o-155243.jpg

Kroke & Borbély Mihály & Dresch Mihály a sajtótájékoztatón (Fotó/Forrás: Neményi Márton)

Gondolom az is frissítőleg hat az együttesre, hogy rendszeresen dolgoznak együtt meghívott zenészekkel.

Persze, gazdagodunk ezáltal. És az a legérdekesebb, hogy annak eredményeképpen, hogy különböző emberekkel együtt játszunk, a saját zenénkben is új aspektusok nyílnak. Le vagyunk döbbenve időnként, hogy a saját zenénkben még ez is benne van. Rengeteg új színt fedezünk föl benne a másokkal való együttjáték során.

Az biztos, hogy egy mongol énekessel játszani teljesen más, mint egy magyar szaxofonossal.

Igen, évekig játszottunk például Nigel Kennedyvel – vele a komolyzenéből indultunk ki. Amikor a lengyel trombitás-fenoménnal, Tomasz Stańkóval zenéltünk, akkor a jazz volt a kiindulási alap. A lengyel színésznővel, Edyta Gepperttel közös műsorunkkal a színházi, sanzonos világ felé mozdultunk.

Kaptunk valami isteni adományt azzal, hogy nyitottak tudunk lenni minden zenei formára.

Dresch Mihály, Borbély Mihály és a KROKE a Budapest Ritmo sajtótájékoztatóján

Dresch Mihály, Mihály Borbély és a Kroke a Budapest Ritmo 2019en mutatja be első közös műsorát. A sajtótájékoztatón adtak egy kis ízelítőt a közös munkából. Hangveto CAFe Budapest Jegyek: http://budapestritmo.hu/#jegyek

Posted by Budapest Ritmo on Thursday, September 12, 2019

 

Dresch Mihály és Borbély Mihály zenéjét ismerték korábban?

Egyáltalán nem. Ismertük viszont a Vujicsics zenekart, ahol Borbély Mihály alapító tag volt. Állandóan felfedezünk zseniális zenészeket, akiknek létezéséről addig nem is tudtunk. Így általában minden együttműködés nagyon izgalmas. Rengetegféle zene volt ránk hatással a nyolcvanas években, de sok mindenkit nem ismerünk annak ellenére, hogy állandóan utazunk.

Több mint huszonöt éve játszanak világzenét, körülbelül akkoriban jött létre ez a fogalom. Hogy látja, a Kroke munkássága hogyan hatott vissza a lengyelekre?

Én nem nevezném a mi zenénket világzenének, nem szeretem annyira ezt a kifejezést. És nem is mi voltunk az elsők, akik népzenei elemekkel kísérleteztek, ott volt például a Skaldowie progresszív rockzenekar, akik kifejezetten zakopánei népzenén alapuló zenét nyomtak. És volt egy csomó ilyen előzményünk. Viszont

nagyon sokszor visszaköszönnek a mi zenei frázisaink a fiatal együttesek játékában.

Volt is olyan vicces sztori, hogy egy fesztiválon találkoztunk egy fiatal együttessel, akik éppen a mi verziónkban játszották az Ajde Jano szerb dallamot. Odamentünk hozzájuk és mondtuk, hogy ti a miénket játsszátok. Mire ők azt felelték, hogy de hiszen ez az eredeti. Tehát néhány feldolgozásunk már nagyon elterjedt Lengyelországban.

Milyen lesz a koncertprogram a Borbély Mihállyal és Dresch Mihállyal közös koncerten?

Mindkettőjüktől játszunk két-két számot. Új számként fogjuk majd eljátszani az ismert lengyel zeneszerző, Jan Pavluska egyik dalát, amit Marek Grechuta, a legnagyobb lengyel bád énekelt – ez  biztos, hogy egy lengyel akcentus lesz a koncerten. Ezt a próbán lemértük, 15 percnél tovább tartott, és ez még a rövidebbek közé tartozott, tehát néhány hasonlóan hosszú zenefolyamra számíthat tőlünk a közönség.

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

Kapcsolódó

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Elhunyt Szakcsi Lakatos Béla

A magyar jazz ikonikus alakját október 2-án, életének 80. évében érte a halál – adta hírül a Magyar Jazz Szövetség.
Plusz

A nem hallható zene – felvételek a környező világ rezgéseiből

A zenei világnap alkalmából érdemes eltűnődni, mi is a muzsika, és milyen rezgések léteznek a hallható tartományon túl. Bemutatunk néhány művészt és tudóst, kísérletező kedvű alkotókat, akik a körülöttünk lévő világ alig érzékelhető hangjait dolgozzák fel.
Színház

„Benett példája a követendő” – Janisch Attila is megszólalt a visszautasított díj kapcsán

Idén a Junior Prima Díj egyik idei kitüntetettje, Vilmányi Benett színművész személyes nézeteire hivatkozva nem vette át az elismerést. Az ügy kapcsán a kulturális élet több fontos szereplője is megszólalt, legutóbb Janisch Attila filmrendező.
Színház

Tarr Béla a Freeszfe Egyesület elnökségének új vezetője

A Freeszfe küldöttgyűlése szeptember 29-én új tagokat választott, munkájukat külkapcsolatokért felelős tanácsadóként továbbra is Upor László dramaturg és Rihay-Kovács Zita jogász segíti.
Színház

Személyes világvégéink – Andella Mirtill posztapokaliptikus víziót rendez

A fiatal filmrendező első színházi rendezésében, az Elnyelt rezgések utóéletében egy posztapokaliptikus vízióban enged betekintést a magyar néplélekbe, és keresi a választ arra, hogyan lehet reményt találni szubjektív, személyes világvégéink után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Szakcsi Lakatos Béla

A magyar jazz ikonikus alakját október 2-án, életének 80. évében érte a halál – adta hírül a Magyar Jazz Szövetség.
Jazz/World interjú

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Jazz/World

„Viseljétek büszkén a hegeiteket” – Nai Palm, a Hiatus Kaiyote énekesnőjének nem mindennapi története

2018-ban a Hiatus Kaiyote énekesnője, Naomi Saalfield, művésznevén Nai Palm, bejelentette, hogy mellrákot diagnosztizáltak nála, mely – hihetetlen lélekereje ellenére – rendkívül megviselte. Ő azonban mégsem engedte, hogy mindez megtörje, és a tragédiákból erőt merítve ma már ő inspirál másokat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.