Jazz/World

Ha jó napja van, öt oktávot is kiénekel

2010.05.08. 17:00
Ajánlom
Lila Downst igazán a Frida című film tette híressé: a Frida Kahlóról szóló alkotásban több dalt énekelt el.

A filmben az egyik leghíresebb mexikói éneket, a La Lloroná-t előadva a vásznon is megjelent. Azóta már a világ számos országának koncerttermeiben hallgatják elragadó hangját. Lila Downs amerikai apától és mexikói anyától született. Gyermekkorát részben az Egyesült Államokban, részben Mexikóban töltötte, Minnesotában szerzett antropológusi és énekesi diplomát. Hamar visszatalált mexikói gyökereihez, mexikói zenében, azon belül is az ország déli részén fekvő Oaxaca állam népzenéjében mélyedt el. Így megtanulta elénekelni autentikus stílusban a rancherókat, a bolerókat, és más, a bennszülött indiánok zenéjével átitatott mexikói dallamokat elképesztő terjedelmet átívelő hangján (ami - elmondása szerint -attól függően, hogy milyen napja van, négy vagy öt oktáv).

Downs azonban annál sokoldalúbb, hogy leragadjon egy műfajnál. Mexikóban találkozott Paul Cohen jazz szaxofonossal, aki szakmai- és élettársa lett, és a közös alkotómunka a jazz, a rock és más latin stílusok felé sodorta az énekesnőt. Nemcsak a stílusok között tud könnyedén mozogni: hangképzésével meglepő végletekbe csap, amikor a visszafogott, selymes altból a felsíró, minden porcikájából kitörő szoprán lesz.  Más a hangja, amikor jazzt énekel, vagy akár a ranchero és a hip-hop ötvözetét, és más, amikor egy őseitől tanult mexikói népdalt ad elő. A nyelvek terén sem ismeri a határokat: énekel spanyolul, angolul, franciául, portugálul, a mexikói őshonos nyelvek közül pedig nem idegen tőle a mixtec, a nahautl, a maya és a zapotec sem.  Saját zenekarán kívül más  zenekarokkal és zenészekkel is együtt dolgozik, így szerepel például a tradicionális ír zenét játszó The Chieftains zenekar legutóbbi albumán, vagy Carlos Saura Fados című filmjében fado-t énekel, az említett Frida című filmben pedig a brazil zenei élet egyik nagy alakjával, Caetano Velosoval énekli azt a Burn it Blue című dalt, amelyet Oscar-díjra is jelöltek.

Azok a zenei gyökerek, amelyekből Lila Downs is töltekezik, több mint ezer évvel azelőttre nyúlnak vissza, hogy a spanyol hódítók partra szálltak a közép-amerikai régióban. Az aztékok által dominált területen az ismeretek szerint változatos zenei kultúra alakult volt. Aztán ahogy a többi dél- és közép-amerikai őslakos nép kultúrájában is végbement: a spanyolok és a behurcolt afrikai rabszolgák hozták a maguk dallam és ritmusvilágát, s a létrejött zenei kavalkádból új műfajok születtek. Mexikóban ez különösen változatosan alakult. A legfőbb tradicionális műfajjá a ranchera és a son fejlődött, s kialakult egy jellegzetes zenekari forma is, a mariachi, azaz a hegedűsökből, trombitásokból és gitárosokból összeállt együttes. A mariachik mindenféle zenét játszanak, bár elsősorban romantikus hangvételű dalok jellemezték a repertoárokat. Sok vidéki birtokos megengedhette magának, hogy saját zenekart tartson. Majd a gazdaság és az életszínvonal romlásával a zenészeket szélnek eresztették, s a kilátástalanságban a szerelmes témákat felváltották a forradalomról ábrándozó, aktuális problémákat feldolgozó szövegek.

Lila Downs mellett természetesen sok ismert alakja van a mexikói tradicionális zenének, de talán a legismertebb közülük a 91 éves Chavela Vargas, a ranchera stílus egyik legnépszerűbb énekesnője. Akárcsak Downs, ő is lenyűgöző erővel és átéléssel énekel magas életkora ellenére is.  Ahogy Downs egyik interjújában megfogalmazta: ezeket a dalokat csak „gyomorból" lehet énekelni, csak úgy, ha a hang az ember zsigereiből indul.

2010. május 18. 19:30, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Lila Downs

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.