Jazz/World

Ha meghalunk, a Babel Campbe kerülünk?

2019.07.25. 16:20
Ajánlom
A jobbaknak megvan rá az esélye, és a zenészek elsőbbséget élveznek a beengedésnél. Az ingyenes Babel Sound Interaktív Világzenei Fesztivál idén is sajátos időtlenségben és hatalmas szeretetben telt Balatonbogláron, július 15. és 21. között.

Körülbelül 25 évet kellett várnom arra, hogy újra dodzsembe üljek. Erre is a Babel Soundon került sor legrégebbi barátokkal és frissen szerzett brazil ismerősökkel, akikről csak utólag derült ki, mekkora sztárok saját hazájukban. Körülbelül ennyire nehéz új ismerősöket és felejthetetlen élményeket szerezni a Babel Soundon. A brazilok egyike mondta is nekem, hogy bejárta a világot, rengeteg fesztiválon megfordult már, de ilyet még nem látott. „Ez a fesztivál a zenészekért van” – mondom neki évek alatt levont magvas konklúziómat. Nem a világsztároktól hemzsegő lineupja, vagy a tökéletes szervezés miatt jó tehát ez a fesztivál, sokkal inkább a közösség miatt.

Abban az egyedülálló luxusban van része ugyanis évről évre körülbelül 300 zenésznek, hogy akár egy egész héten keresztül vendégül látja őket a fesztivál az erre a célra fenntartott Babel Campben, ahol kizárva a külvilágot örömzenélhetnek, szőhetnek tartalmas baráti és munkakapcsolatokat, mint egy jól körülkerített játszótéren, vagy ahogy egyikük fogalmaz, szanatóriumban. Ebben a közegben teljesen irrelevánssá válik, hogy zenészként ki mennyire elismert, hány követője van az Instagramon, hány jazzlegendával játszott együtt, vagy hány hete nem mert venni magának normális ételt, mert nem utalták időben a gázsit.

A társadalmi státuszok érvényüket vesztik, hiszen a legfontosabb kérdés, hogy milyen hangnemben zajlik épp a jam, hogy fellelhető-e közös dallam a török és a magyar zenész repertoárjában, hogy hol találkoznak a krakeb nevű marokkói kasztanyetta ritmusai az indiai tálákkal, a fúziós jazzharmóniák a bolgár kaval negyedhangjaival.

Szinte csodával határos már az is, hogy a reggelig húzódó örömzenélések során mindezek megférnek egy térben, az pedig valódi katarzist eredményez, amikor a már-már szürreális találkozásokból felszabaduló őserő mellett is minőségi improvizatív zene születik.

De mi köze mindehhez a közönségnek? Talán a zenészek megváltozott attitűdje, nyitott és kíváncsi jelenléte okozza azt, hogy nézőként is akaratlanul részesévé válik az ember ezeknek a sűrített pillanatoknak. Persze van, hogy a hangörvénytől telítődik az ember füle, de szerencsére ott van az egész nap, amikor kimoshatjuk a Balaton vizében a felesleges hangokat. Láblógathatunk, leheveredhetünk mesét hallgatni, vagy közösen mesét szőni másokkal, de az is előfordulhat, hogy leülsz egy fa alá énekelgetni az azeri és mongol zenészekhez, és két nap múlva a próbájukon találod magadat. Na meg ott van a megannyi interaktív kultúrsátor, ahol saját készítésű tésztától kezdve a portugál csempefestésen, a jógán és indiai ruhapróbán keresztül a gamelán hangszersimogatón át, a katartikus afrikai dob és táncórán keresztül találhatunk elfoglaltságot.

A program egyik legfontosabb részét természetesen az esti koncertek adják, ahol már évről-évre visszajáró zenekarokat is köszönthetünk. Idén különösen erősnek éreztem a zenei programot. Felejthetetlenek voltak az Oratnitza lelket körülindázó gyönyörű bolgár dallamai, amibe némi dubstep, és drum 'n bass ág is beleszövődött, a Meszecsinkával asztrálsíkokon keresztül repülhettünk.

Várallyay Petra megmutatta triójával, hogy simán lehet táncolni a legmodernebb, fúziós jazzrockra, hiszen az energiaszint és a virtuozitás befogadói oldalról nem kíván zenei előismeretet.

A Babel egyik ikonikus arca, a basszusgitáros Jago és testvére TranceUntes nevű zenekarával olyan instrumentális goa zenét játszott, amitől még az is önkéntelen táncolásba kezdett, akitől távol állnak az efféle repetitív pszichedelikus zenék. Az Oi Dipnoi a szicíliai pásztorok, földművesek, kocsisok örökségét hozta a Csónakház teraszára, amit egyel szélesebb prespektívából láthattunk a Sicily Folk Orchestra nagyszínpados, táncolós koncertjén. A kolumbiai La Rueda bájos énekesnője, basszusgitárosa talpig fodros szoknyában járt vonzó pávatáncot.

Ezen a napon furcsán elfeküdt a hold a holdfogyatkozás miatt, minden bizonnyal nem véletlen, hogy a fesztivál flamencokirálynője,

Keck Mária koncertje is erre az éjszakára esett, aki olyan energiákat mozgatott a színpadon, hogy néhányan arra a következtetésre jutottak, a démonok és a hold között aznap ő közvetített.

A Bangladesh anyaméhet idéző buboréksátrában chilles ambient jazzre meditálhattunk. A Csavargőzös színpadra kitűnően illett a Babcsán Projekt vidámsága, akik a balatoni naplemente előtt friss és érvényes versmegzenésítéseket hoztak magyar és balkáni zenei alapokra, a ragyogóan tiszta Bolyki Sára énekével. A fesztivál első brazil fellépőjeként a Silibrina ültetett föl bennünket a brazil népzenéből inspirálódott kortárs funkjazz hullámaira, az ország válogatott zenészkiválóságaiból álló csodacsapattal. Az olasz Maria Mazzotta pedig most is megsiratott katartikusan áradó énekével, és megnevettetett önironikus felkonfjaival.

Sajnos a fesztivál végkifejleténél, az utolsó két napon nem lehettem jelen, de így is részesültem 5x24 órányi zenefolyamból és ez idő alatt csak öt különböző – egyébként kiváló – értelmezésben kellett meghallgatnom a Kis kece lányát. Hogy mi a titok? Talán az egyik kedves bolgár zenész ismerősömnek van igaza, aki azt mondta:

talán már mind meghaltunk, és ez a paradicsom?!

(Fotók: Biljarszki Dániel / Bidani Photography)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.
Jazz/World ajánló

A Fölszállott a páva ismét a gyerekeké

2019-ben, immár harmadszor a Fölszállott a páva történetében a legfiatalabbak mérhetik össze tudásukat és tehetségükkel csalhatnak mosolyt és (öröm)könnyeket a tévénézők arcára.