Jazz/World

Ha meghalunk, a Babel Campbe kerülünk?

2019.07.25. 16:20
Ajánlom
A jobbaknak megvan rá az esélye, és a zenészek elsőbbséget élveznek a beengedésnél. Az ingyenes Babel Sound Interaktív Világzenei Fesztivál idén is sajátos időtlenségben és hatalmas szeretetben telt Balatonbogláron, július 15. és 21. között.

Körülbelül 25 évet kellett várnom arra, hogy újra dodzsembe üljek. Erre is a Babel Soundon került sor legrégebbi barátokkal és frissen szerzett brazil ismerősökkel, akikről csak utólag derült ki, mekkora sztárok saját hazájukban. Körülbelül ennyire nehéz új ismerősöket és felejthetetlen élményeket szerezni a Babel Soundon. A brazilok egyike mondta is nekem, hogy bejárta a világot, rengeteg fesztiválon megfordult már, de ilyet még nem látott. „Ez a fesztivál a zenészekért van” – mondom neki évek alatt levont magvas konklúziómat. Nem a világsztároktól hemzsegő lineupja, vagy a tökéletes szervezés miatt jó tehát ez a fesztivál, sokkal inkább a közösség miatt.

Abban az egyedülálló luxusban van része ugyanis évről évre körülbelül 300 zenésznek, hogy akár egy egész héten keresztül vendégül látja őket a fesztivál az erre a célra fenntartott Babel Campben, ahol kizárva a külvilágot örömzenélhetnek, szőhetnek tartalmas baráti és munkakapcsolatokat, mint egy jól körülkerített játszótéren, vagy ahogy egyikük fogalmaz, szanatóriumban. Ebben a közegben teljesen irrelevánssá válik, hogy zenészként ki mennyire elismert, hány követője van az Instagramon, hány jazzlegendával játszott együtt, vagy hány hete nem mert venni magának normális ételt, mert nem utalták időben a gázsit.

A társadalmi státuszok érvényüket vesztik, hiszen a legfontosabb kérdés, hogy milyen hangnemben zajlik épp a jam, hogy fellelhető-e közös dallam a török és a magyar zenész repertoárjában, hogy hol találkoznak a krakeb nevű marokkói kasztanyetta ritmusai az indiai tálákkal, a fúziós jazzharmóniák a bolgár kaval negyedhangjaival.

Szinte csodával határos már az is, hogy a reggelig húzódó örömzenélések során mindezek megférnek egy térben, az pedig valódi katarzist eredményez, amikor a már-már szürreális találkozásokból felszabaduló őserő mellett is minőségi improvizatív zene születik.

De mi köze mindehhez a közönségnek? Talán a zenészek megváltozott attitűdje, nyitott és kíváncsi jelenléte okozza azt, hogy nézőként is akaratlanul részesévé válik az ember ezeknek a sűrített pillanatoknak. Persze van, hogy a hangörvénytől telítődik az ember füle, de szerencsére ott van az egész nap, amikor kimoshatjuk a Balaton vizében a felesleges hangokat. Láblógathatunk, leheveredhetünk mesét hallgatni, vagy közösen mesét szőni másokkal, de az is előfordulhat, hogy leülsz egy fa alá énekelgetni az azeri és mongol zenészekhez, és két nap múlva a próbájukon találod magadat. Na meg ott van a megannyi interaktív kultúrsátor, ahol saját készítésű tésztától kezdve a portugál csempefestésen, a jógán és indiai ruhapróbán keresztül a gamelán hangszersimogatón át, a katartikus afrikai dob és táncórán keresztül találhatunk elfoglaltságot.

A program egyik legfontosabb részét természetesen az esti koncertek adják, ahol már évről-évre visszajáró zenekarokat is köszönthetünk. Idén különösen erősnek éreztem a zenei programot. Felejthetetlenek voltak az Oratnitza lelket körülindázó gyönyörű bolgár dallamai, amibe némi dubstep, és drum 'n bass ág is beleszövődött, a Meszecsinkával asztrálsíkokon keresztül repülhettünk.

Várallyay Petra megmutatta triójával, hogy simán lehet táncolni a legmodernebb, fúziós jazzrockra, hiszen az energiaszint és a virtuozitás befogadói oldalról nem kíván zenei előismeretet.

A Babel egyik ikonikus arca, a basszusgitáros Jago és testvére TranceUntes nevű zenekarával olyan instrumentális goa zenét játszott, amitől még az is önkéntelen táncolásba kezdett, akitől távol állnak az efféle repetitív pszichedelikus zenék. Az Oi Dipnoi a szicíliai pásztorok, földművesek, kocsisok örökségét hozta a Csónakház teraszára, amit egyel szélesebb prespektívából láthattunk a Sicily Folk Orchestra nagyszínpados, táncolós koncertjén. A kolumbiai La Rueda bájos énekesnője, basszusgitárosa talpig fodros szoknyában járt vonzó pávatáncot.

Ezen a napon furcsán elfeküdt a hold a holdfogyatkozás miatt, minden bizonnyal nem véletlen, hogy a fesztivál flamencokirálynője,

Keck Mária koncertje is erre az éjszakára esett, aki olyan energiákat mozgatott a színpadon, hogy néhányan arra a következtetésre jutottak, a démonok és a hold között aznap ő közvetített.

A Bangladesh anyaméhet idéző buboréksátrában chilles ambient jazzre meditálhattunk. A Csavargőzös színpadra kitűnően illett a Babcsán Projekt vidámsága, akik a balatoni naplemente előtt friss és érvényes versmegzenésítéseket hoztak magyar és balkáni zenei alapokra, a ragyogóan tiszta Bolyki Sára énekével. A fesztivál első brazil fellépőjeként a Silibrina ültetett föl bennünket a brazil népzenéből inspirálódott kortárs funkjazz hullámaira, az ország válogatott zenészkiválóságaiból álló csodacsapattal. Az olasz Maria Mazzotta pedig most is megsiratott katartikusan áradó énekével, és megnevettetett önironikus felkonfjaival.

Sajnos a fesztivál végkifejleténél, az utolsó két napon nem lehettem jelen, de így is részesültem 5x24 órányi zenefolyamból és ez idő alatt csak öt különböző – egyébként kiváló – értelmezésben kellett meghallgatnom a Kis kece lányát. Hogy mi a titok? Talán az egyik kedves bolgár zenész ismerősömnek van igaza, aki azt mondta:

talán már mind meghaltunk, és ez a paradicsom?!

(Fotók: Biljarszki Dániel / Bidani Photography)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.
Jazz/World ajánló

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!
Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.
Jazz/World ajánló

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.