Jazz/World

Hagyományos módszer = új felé törekvés

2012.04.24. 11:57
Ajánlom
Az A38 költészet napi programjai sorában mutatkozott be Tóth Evelin vadonatúj kvartettje, a Méthode Traditionelle. KRITIKA

A névről sokan a Champagne-ban kifejlesztett hagyományos pezsgőkészítési eljárásra asszociálhatnak - amit amúgy egy hazai pezsgőgyártó cég ki is használt, és egy pohárra vendégül látta a közönséget -, de szélesebb értelmezése ennél szimbolikusabb: a gyökerekhez való visszanyúlásra utal, ami a zenében természetesen a népzenei hagyományt jelenti. Persze ne gondoljuk, hogy ennyiben ki is merül Tóth Evelin legfrissebb formációjának zenei világa. Ennél sokkal többről van szó, olyan különlegesen érdekes keveredésről - ha úgy tetszik, cuvée-ről -, amiben Evelin ezerarcúsága mindhárom zenész rendkívüli hangulatformáló erejével elegyedik. 

Lantos Zoltánt és Szalai Pétert számtalanszor hallhattuk már együtt játszani, ők tulajdonképpen az indiai klasszikus zene legautentikusabb hazai képviselői. Természetesen mindketten nyitottak az egyéb műfajok irányába - legyen az jazz, folk, vagy akár kortárs zene -, de játékuk érthetően erősen át van itatva a nagy múltra visszatekintő hindusztáni hagyománnyal. Szalai Péter egyszerűen zseniális, és nem csak tablán, hanem cajonon is rendkívüli ötletességgel, és ha kell, visszafogottsággal játszik. Lantos Zoltánról hasonló mondható el, jellegzetes hegedűjátékát indiai hangszere mellett az effektek és a loopok ízléses használata teszi egyedülállóvá. 

Elektromos orgonán a hazai hammondosok éllovasa, Premecz Mátyás játszott. Legnagyobb meglepetésemre a tőle megszokott bluesos-jazzes akkordok és futamok helyett tökéletesen Evelin világába illeszkedő, végtelenül invenciózus és kreatív játékot hallhattunk tőle, melyből rögtön kiderült, hogy a hangszerében rejlő lehetőségeket tökéletesen ismeri és használja (persze némi effektezésre is szükség volt ehhez). Ilyen érdekes orgonajátékot az országban csak Fassang Lászlótól hallottam, és bízom benne, hogy Premecz Mátyás több hasonlóan újító-kísérleti projektben részt vesz majd.

A hegedű, a tabla és a hammond együttesen egy soha nem hallott világba varázsolt minket. (Ez akkor is így volt, ha tudvalevő, hogy az indiai zenében a harmónium hangja némileg hasonlít az orgonáéhoz, vagyis a megszólalás nem teljesen példa nélküli.) Ehhez az önmagában is egyedi világhoz csatlakozott be Evelin ugyancsak egyéni és rendkívül karizmatikus hangja. Meg kell mondanom, kevés ennyire sokszínű és érdekes hangot ismerek itthon. A boszorkányság, a huncutság, a játékosság mind fontos szerepet kapnak a szinte színészi képességeket megvillantó színpadi jelenlétében. Egyszerre megfér benne Meredith Monk fehér mágiája, Björk naiv törékenysége, Chavela Vargas férfias szenvedélyessége és Laurie Anderson fekete humora. 

A saját szerzemények mellett eljátszottak néhány nem mindennapi feldolgozást is, például az In a sentimentimal mood jazzsztenderdet, vagy Björktől a Big time sensuality című slágert. A koncert felvételét egyébként a BMC Records hamarosan lemezen is kiadja, így azok is táplálkozhatnak e különleges zenei csemegéből, akik lemaradtak a koncertről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.