Jazz/World

Hajdu Klára: „Egy énekes hangjában benne van minden, amit megélt”

2018.10.12. 20:10
Ajánlom
Fiatal kora ellenére már 10 éve vezeti saját kvartettjét Hajdu Klára, aki a Balázs Elemér Group énekeseként robbant be a jazz-színtérre. Október 13-ai jubileumi koncertjük kapcsán beszélgettünk az énekesi létről.

Tíz évvel ezelőtt még a Balázs Elemér Group énekesnője voltál, amikor megalapítottad a kvartettedet. Saját magad számára szerettél volna akkor bizonyítani?

Igen, az volt a cél, hogy elkezdjek zeneileg is függetlenedni, felnőni. Abban az időszakban már egyre több olyan felkérés ért, ahol a saját zenekaromat és zenémet szerették volna hallani. Eleinte csak eleget tettünk ezeknek a felkéréseknek, majd egy rövid elcsendesedés után 2012-ben jött egy fordulat, amikor átalakult a zenekarom. Soós Mártonhoz és hozzám csatlakozott Neumann Balázs és Hoff Marcell. Elővettem a saját dalaimat és megmutattam azokat a srácoknak, majd a Come with me című első lemezünkkel a nagyvilágnak is.

Az volt a vágyam, hogy legyen egy olyan zenekarom, ami csak az enyém, és akikkel kialakíthatunk egy olyasfajta hangzásvilágot, ami megkülönböztet minket a többi vokális zenét játszó jazzkvartettől.

A következő lemezetekkel viszont Chet Baker előtt tisztelegtetek. 

Amellett, hogy nagyon vágytam saját dalokra, hiányzott, hogy standardeket énekljek. Azért választottam Chet Bakert, mert ő az egyik legnagyobb kedvencem ebben a műfajban, a szakdolgozatomat is róla írtam. Ezért olyan dalokat választottam, amelyeket vagy ő maga írt, vagy ő vitt sikerre előadóként. A lemezen Fekete-Kovács Kornél közreműködött trombitán és szárnykürtön. Nagyon sikeres lett ez a lemez, a szakma Fonogram díjra jelölte Az év hazai jazz albuma kategóriában.

De nem hagytad abba a szerzői munkát sem, hiszen Oláh Krisztiánnal közös duótok repertoárjában is vannak saját szerzemények. Vele szerzőpárosként is egymásra találtatok?

Krisztiánt gyerekkora óta ismerem, láttam őt felcseperedni, és azt, ahogyan belekerült a jazzéletbe. Mivel barátok vagyunk, teljesen természetesen alakult ki a közös munka, nagyon szeretjük egymás ötleteit a hangszerelés és a dalszerzés terén is. Sokat muzsikáltunk duóban, ezért adta magát a duólemez ötlete. Nem standard-lemezt akartunk csinálni. Nekem is volt saját dalom, ő is hozott több kompozíciót. Az egyik ötletén együtt dolgoztunk, írtam hozzá egy szöveget és így született az első közös szerzeményünk a Deep in a Dream, a lemez címadó dala, amihez klipet is forgattunk. Mivel a közönség is nagyon szereti, biztosan lesznek még közös dalaink.

Egyébként mennyire vagy tudatos az imidzsépítésben?

Egyáltalán nem! Van egy kialakult ízlésem zenében és megjelenésben is, és valószínűleg mostanra értem meg annyira, hogy nagyjából kerek egész az, amit képviselek. Egyébként sokszor gondolok arra, hogy milyen jó lenne egy olyan, elfogulatlan külföldi producerrel dolgozni, aki nem ismer minket, hanem külső szemlélőként tudna terelgetni szakmailag. Jó volna az is, ha a zenei menedzsmentnek nagyobb hagyománya lenne itthon. Maximum a külföldi kollégákat figyelve az ő példájukból tanulhatunk.

Abból a szempontból viszont talán szerencsés jellem vagyok, hogy meg tudom tartani az egyensúlyt a művész érzékenysége és egy olyasfajta tárgyilagosság között, ami az önmenedzsmenthez kell. Ez egyedül akkor akadály, amikor alkotok: olyankor el kell csitítani a tudatost, és hagyni dolgozni a művész énemet.

Hogy látod, tíz év alatt mennyit változott a hangod karaktere?

Ez tényleg úgy van, ahogy mondják: „érik, mint egy jó bor”. A tanítás is sokat segít abban, hogy mindent a helyére tegyek a hangképzés terén. Az ő kis hibáikból is rengeteget tanulok azáltal, hogy meg kell fogalmazzam, hogyan kell elérni a kívánt hangszínt. Én annak idején sokszor ösztönösen ráéreztem a dolgokra, ezért is nehéz szavakba önteni, hogy mit hogyan kell megformálni. A mi hangszerünk, a hangunk ráadásul nagyon érzékeny: sokszor egy rossz passzban lévő énekes nem tud úgy megszólalni, ahogy szeretne. Egy énekes hangjában benne van minden érzés, emlék, amit megélt.

Manapság egyre forróbb téma a nők helyzete a jazzben, főként az instrumentális zene terén. Te hogyan éled meg a vezetői szerepet egy férfiakból álló zenekarban?

Mivel nekem két bátyám van, ezért jól szót értek a fiúkkal és pont ezért nem is lettem annyira királylány. Nekem inkább a gimnázium jelentette a kihívást, ahol csak lányokkal voltam körbevéve. A jazztanszakon persze már férfidominancia volt, de ez motivált is, mert a zenészek körében még mindig él egy kicsit az az elképzelés, hogy az énekes nem zenész, és én igyekeztem erre rácáfolni. Már a jazztanszakon sikerült elérni, hogy zenészként kezeljenek. A mai napig vannak olyan énekesek, akik csak a saját buborékukban élnek, nem foglalkoznak azzal, hogy a hangszeresek mit játszanak míg ők énekelnek, nem játszanak hangszeren, nem tudnak és nem is akarnak dalt írni. Ugyanakkor egyre több zeneszerző lányt, zongoristát, gitárost látunk. Igyekszem én is ezen az úton járni és azt gondolom, hogy emiatt elfogadnak a fiúk és partnerként tekintenek rám. Másrészt a mi zenekarunk egy baráti kör is, ahol akkor is nagyon jó beszélgetések vannak, ha éppen nem zenélünk. 

Hkq3-200452.jpg

Hajdu Klára Quartet (Fotó/Forrás: Szakonyi Milán)

És az mennyire fontos szerinted, hogy a színpadon jazzénekes ként, tehát női mivoltodban legyél jelen?

Igazából szerintem a jazzben teljesen mindegy, hogy hogy nézel ki. Nekem pont az tetszik, ha valaki őszinte és önazonos. Úgy látom, hogy – részben a közösségi média miatt – kezd megszűnni a közönséget és a zenészeket elválasztó óriási szakadék is. Senki sem megközelíthetetlen, és ezáltal semmi szükség egy felvett, maníros szerepre. Másrészt, ha egy nő nőies, akkor az a színpadon is látszódni fog, meg akkor is, ha csak úgy kimegy az utcára.

Mit hallhatunk tőletek október 13-án az Opus Jazz Clubban, a születésnapi koncerten?

A régi, nagy kedvencek is szerepelnek majd a repertoárban, és minden lemezről fogunk majd játszani. Készülünk egy-két olyan meglepetéssel is, ami eddig nem hangzott el. Ez egy élő lemezfelvétel lesz, mert az Opusban minden adott ahhoz, hogy szépen szóljunk. Úgyhogy nagyon várjuk mi is!

Hajdu Klára: „Chet Baker egy nagyon régi szerelmem”

Kapcsolódó

Hajdu Klára: „Chet Baker egy nagyon régi szerelmem”

A 2013-as év jazzénekese, a Fonogram díjas Hajdu Klára zenekarával, a Hajdu Klára Quartettel december 22-én mutatja be legújabb lemezét Plays Standards Dedicated to Chet Baker címmel a Budapest Jazz Clubban. A lemezzel a legendás jazz trombitás emléke előtt adóznak. A zenekar új zongoristája a Prima Junior díjas fiatal tehetség, Oláh Krisztián. Az albumon az Artisjus-, eMeRTon- és Liszt-díjas Fekete-Kovács Kornél játszik trombitán és szárnykürtön. Hajdu Klárát az új lemez kapcsán kérdeztük. INTERJÚ

Klippremier – Hajdu Klára - Oláh Krisztián: Deep In A Dream

Klippremier – Hajdu Klára - Oláh Krisztián: Deep In A Dream

A Fidelión debütál online a kristályhangú Hajdu Klára és a fiatalsága ellenére a legjobbak közé sorolható zongorista-zeneszerző Oláh Krisztián közös duólemezének első hivatalos videoklipje. Hajdu Klára a felvétel és a forgatás körülményeiről is mesélt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.
Könyv

Kihirdették az idei Margó-díj jelöltjeit

Ötvenhat könyvet jelöltek idén a kiadók és/vagy a szerzők a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjra. Ez a szám minden eddiginél több: tavaly negyven, 2020-ban pedig tizenkilenc jelölt volt. A díj célja a legerősebb pályakezdő prózaírók bemutatása – írja a Könyves Magazin.
Plusz

„Élni gyönyörű” – Szabó Magdára emlékeznek a Várkert Bazárban

A 105 éve született és tizenöt éve eltávozott írónő életművét idézi meg az egész napos rendezvénysorozat október 15-én. Gyerekelőadás, színházi produkciók, filmvetítés és irodalmi beszélgetés is szerepel a programok között, az Ökumenikus Segélyszervezet révén pedig Szabó Magda-köteteket is felajánlhatunk a rászorulóknak.
Plusz

Pogány Judit, Keller András és Popova Aleszja is Prima Primissima-jelölt

A Prima Primissima Díj több kategóriáját is kibővítették idén, így a jelöltek a korábbinál is szélesebb körből kerülhettek ki. Az elismeréseket decemberben vehetik át a díjazottak.
Klasszikus

Gramophone-díj: a Fesztiválzenekar lett Az év zenekara

A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az év zenekarának – jelentették be október 4-én este a Gramophone-díj gálarendezvényén Londonban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Lajkó Félix szólókoncertjével, mesterhegedűkkel és borokkal vár a Fonó

A Wine and Violin Hegedűkészítők Szalonja október 15–16-ig tart a Fonóban, ahol a szombati napon Lajkó Félix szólókoncertjét is meghallgathatjuk. A 11. alkalommal megrendezendő szalonon hazai hegedű- és vonókészítő mesterek mutatkoznak be, az esti koncerteken pedig ismert művészek hegedűjátékában gyönyörködhetünk.
Jazz/World ajánló

Tizenegy évesen amerikai világsztárok kedvence a magyar basszusgitáros

A komáromi Hodek Áron máris világszerte elismert zenész, nemzetközileg jegyzett „csodagyerek”. A fiatal basszusgitáros elképesztő sikereire hat éves kora óta fókuszál a világ. Az Áron Hodek & The Pocket Crew a Határtalan Jazz Fesztivál keretében a Budapest Jazz Clubban lesz hallható és látható, október 9-én.
Jazz/World gyász

Elhunyt a countryzene legendás alakja, Loretta Lynn

Családja közleménye szerint a 90 éves énekes, dalszerző október 4-én otthonában, a Tennessee-beli Hurricane Millsben halt meg.
Jazz/World ajánló

Generációkon átívelő Coltrane-mágia

Ravi Coltrane egy végtelenül alázatos és kivételes tehetségű művész: családi örökségét nagy szeretettel ápolja, miközben saját karrierjét több mint harminc éve hatalmas siker övezi. A Liszt Ünnep keretében − most először egy egész estés koncert során − szülei, John és Alice Coltrane műveit értelmezi újra a Müpában.
Jazz/World hír

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.