Jazz/World

Hallanod kell ezt az egyedi hangszerelésű Take Five-ot!

2018.01.14. 10:48
Ajánlom
Már csak azért is, mert Dave Brubeck szerint minden idők legizgalmasabb Take Five-feldolgozása a pakisztáni Sachal Studio Orchestra orientális verziója.

A szaxofonos Paul Desmond ikonikus szerzeménye, az 1959-es Take Five a dallamtapadás tipikus esetét idézi elő újra és újra - nem véletlenül. Dave Brubeck és Paul Desmond a negyvenes-ötvenes években az egyik legnépszerűbb kvartettet hozták létre azzal, hogy teljesen új felfogást mutattak az éppen aktuálisan elfogadott jazzhez képest. A klasszikus zene és a jazz között keresték az átjárókat, és alapjaiban változtatták meg a jazz addig megváltoztathatatlannak hitt ütembeosztását. Bár a szakma akkoriban nem méltányolta sem klasszikus játékstílusukat, sem a páratlan vagy aszimmetrikus ritmusú szerzeményeiket – a kortárs közönség mellett az utókor is őket igazolja: a Take Five az egyik legtöbbet feldolgozott jazzstandard lett.

Íme a pakisztáni klasszikus zenei együttes, az Izzat Majeed és Mushtaq Soofi által alapított Sachal Studio Orchestra feldolgozása, amelyben a zongora- szaxofon-dob klasszikus felállást szitár, tablák, gitár és vonósegyüttes váltja fel. Dave Brubeck maga mondta az együttesről, amikor már jóval kilencvenen túl hallotta azt:

ez a legérdekesebb és legformabontóbb feldolgozás, amit valaha hallottam”.

A pakisztáni együttes interpretációjának sikerében minden bizonnyal szerepet játszik az is, hogy a Take Five ritmusstruktúrája és ütembeosztása nagyban hasonlít az ő népzenéjük lüktetésére. Ez nem csoda, tekintve, hogy

Desmond és Brubeck tudatosan is inspirálódtak a különböző népek népzenéjéből, amelyek közül különösen nagy hatást gyakorolt rájuk a török zenei kultúra és az elő-ázsiai hagyományok.

Turnéik során nem voltak restek az adott ország népzenéjét sem tanulmányozni, így született meg az ázsiai hatásokat a Take Five-nál sokkal egyértelműbben magán hordozó Blue Rondo à la Turk, aminek megírását egy 9/8-os ritmusú török dallam inspirálta.

2013-ban  Wynton Marsalis  zenekarával lépett fel - akkor már  Sachal Jazz Ensemble néven, vonósok nélkül, bansurival kiegészülve- a zenekar, ahol más ikonikus jazzdarabokat is előadtak. Az együttműködésről 2016-ban dokumentumfilmet is bemutattak Song of Lahore címmel. A producer, a Grammy-díjas Eli Wolf  a film kapcsán azt mondta: "Manapság gyakran használjuk a világzene kifejezést. Ez az album valóban magában foglalja a világ zenéjét New Yorktól Pakisztánig". 

Hogyan gyakoroljunk? – A világ egyik legjobb trombitásának tanácsai

Kapcsolódó

Hogyan gyakoroljunk? – A világ egyik legjobb trombitásának tanácsai

Az év első napján nem árt tudatosítani néhány dolgot magunkban, például hogy mit és miért gyakorlunk. Wynton Marsalis jótanácsai nem csak zenészeknek hasznosak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.
Jazz/World ajánló

Úttörő könyv jelent meg az európai jazz történetéről

Az európai jazz már régen kilépett az amerikai őshaza árnyékából: önállóságának újabb bizonyítéka a The History of European Jazz című könyv, az európai jazz történetének első átfogó feldolgozása.
Jazz/World lemez

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Jazz/World interjú

"Néha remek dolog levetni a hírnevet" – Interjú Gregory Porterrel

A Grammy-díjas jazzénekest még november 19-ei, budapesti koncertje előtt értük el telefonon. Családjáról, a folytonos úton lét nehézségeiről, alkotói metódusáról és édesapjával való bonyolult viszonyáról is őszintén mesélt. Na meg jellegzetes jazzkalapjáról.