Jazz/World

"Hangszerként használom a kreol nyelvet"

2013.07.20. 07:03
Ajánlom
A zöld-foki morna, a latin és afropop, illetve amerikai jazz jegyei egyaránt fellelhetők Carmen Souza zenéjében, amelyből augusztus 2-án a Budapesti Nyári Fesztivál keretében a magyar közönség is ízelítőt kaphat a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Portugáliában született, jelenleg Londonban élő, ám zöld-foki-szigeteki gyökereit művészetében is őrző énekesnővel a közelgő koncert apropójából beszélgettünk. INTERJÚ

- A budapesti koncerten a 2012 őszén megjelent új, negyedik albumodat mutatod be, amely a Kachupada címet kapta. Mire utal ez az elnevezés?

A katchupa egy tradicionális zöld-foki-szigeteki étel, az album és a turné címe pedig a zene és az étel közötti párhuzamra utal. A katchupa laktató és ízletes, tele nagyon különböző összetevőkkel. Ilyen az én zeném is - különböző izgalmas hatások egyvelege.

- A tradicionális zöld-foki-szigeteki ritmusokat és dallamokat kevered a jazzel és a brazil hatásokkal. Hogyan találtál rá a stílusodra?

- A zenei stílusomat még mindig építem, fejlesztem, és ez a folyamat valószínűleg életem végéig tartani fog. Lisszabonban születtem a Zöld-foki-szigetekről származó, bevándorló szülők gyermekeként, és szorosan kötődtem a portugál nyelvű országokban elterjedt luzofón kultúrához. Nagyon sok kulturális hatás ért, Brazília, Angola, Mozambik zenéjét hallgatva nőttem fel, ehhez a kulturális egyveleghez szoktam hozzá. Ezzel a diaszpórában született gyermekek nagy része így van, és ezt tükrözi vissza a zeném is.

- David Sylvian a "XXI. század világzenei soul"-jának nevezte a zenédet. Egyetértesz ezzel a definícióval?

- Valóban, a zeném a soulhoz kapcsolódik, mert ami belőlem jön, az a lelkem tükre és kifejeződése. Ugyanakkor a zöld-foki-szigeteki zene evolúciója is megfigyelhető benne, továbbá keverem a tradíciót a jazz hangzásaival és improvizatív stílusával. Nehéz definiálnom a saját stílusomat, de ha kéne, akkor azt mondanám, hogy ez inkább Carmen Souza zenéje, sokkal több két stílus ötvözésénél.

- Az albumodon A muzsika hangja című filmből is ismert My Favorite Things és egy zöld-foki népdal feldolgozása is szerepel. Mi alapján állítottad össze a lemez anyagát?

- A My Favorite Things esetében a Batuke elnevezésű tradicionális ritmust használtam, ami remekül illett hozzá, természetesen folyik, lüktet végig a dallal. Egy amerikai turné során hallottam egy John Coltrane-re emlékező rádióműsort, amiben az ő A Favorite Things-feldolgozását is játszották, ez inspirált, hogy átdolgozzam a Zöld-foki-szigetek stílusában. Ezt a Donne Lee című dallal is megcsináltam, írtam hozzá zöld-foki szöveget, és behelyettesítettem a bebop ritmust a hagyományos funanával. A legtöbb dalt egyébként Theo Pas'callal, a bőgősömmel és basszusgitárosommal együtt szerezzük.

- Theo Pas'cal meghatározó szerepet játszott a karrieredben. Hogyan lett belőled énekesnő?

- A zene mindig is az életem része volt. Keresztény szellemben neveltek a szüleim, így minden vasárnap templomba jártam és énekeltem. Theoval Lisszabonban találkoztam, aki akkor már elismert zenész volt Portugáliában, több zenekarnak is dolgozott zenei igazgatóként, és egy rendkívül innovatív szemléletet képviselt mind a projektjei, mind a szólóalbumai szintjén. Tizenhét évesen vettem részt az egyik bandája meghallgatásán, így kezdődött a munkakapcsolatunk. Az elmúlt tieznkét évben együtt játszottunk, együtt szereztünk zenét, fontos iránymutató szerepet tölt be a karrieremben.

- Zenei fejlődésed során milyen zenészek voltak rád hatással?

- Természetesen Theo, rengeteg mindenre ő tanított meg. Mellette Bill Evanst, Horace Silvert, Charles Mingust, Luis Moraist említeném, és olyan énekeseket, mint Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Cesaria Evoria, Ildo Lobo vagy Bana.

- Pár angol nyelvű dal kivételével kreol nyelven énekelsz. Ennek milyen szerepe van az önkifejezésben?

- A kreol nagyon muzikális, és mivel szigetről szigetre változik az akcentus, egyfajta hangszerként is használhatom. A Zöld-foki-szigetek egyes részein lágyabb, melodikusabb fajtáját beszélik, más részeken a szaggatottabb, agresszívebb változatot. Ezekkel az önkifejezés során sokféleképpen lehet játszani.

- Le lehet-e bontani egyenként, hogy a különböző népzenei hatások milyen pluszt adnak hozzá a zenei élményhez?

- Ezek a hatások mélyről jönnek, és régre nyúlnak vissza. A portugálok a hódítások és a gyarmatosítás során teljesen lakatlan szigeteket fedeztek fel és tettek a rabszolgák fontos kereskedelmi központjává. Ez a zöld-fokiakat is teljesen más néppé tette. Változott a beszéd, a gondolkodás, a zene. Van lengyel mazurkánk, de értek minket zsidó hatások is, a gondolkodásmódunk pedig portugál. Nagyon sok különböző tulajdonság van belénk, a DNS-einkbe kódolva. Úgy gondolom, ez a keveredés érződik a zenémen is, és ha egyenként már nem lehet megragadni a hatásokat, mindenképpen gazdagítják azt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus

Magyar orgonista Japán egyik legjobb koncerttermének rezidens orgonistája

Simon Rattle egyenesen a világ legjobb modern koncerttermének nevezte a szapporói Kitara Hangversenytermet, amelynek rezidens orgonistája az új évadtól Tabajdi Ádám.
Tánc

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Klasszikus

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

"Nem élhetünk a természettől elszigetelten" - Interjú a máltai Tribali zenekarral

Hatalmas népszerűségnek örvend itthon a pszichedelikus cross-over örömzenét játszó Tribali zenekar, akik legközelebb szeptember 28-án lépnek fel a Dürer Kertben. A zenekar alapítótagja, a didgeridoo-n és dorombon is játszó énekes, Nik x Conti válaszolt kérdéseinkre.
Jazz/World ajánló

Jazztől és bortól fog pezsegni Szentendre

A varázslatos történelmi belváros sétálóutcáján és a Fő téren rendezik meg szeptember 27. és 29-e között a hetedik Jazz- és Bornapokat, ahol az ország minden borrégiójából érkező neves hazai pincészetek és jazz koncertek várják az érdeklődőket
Jazz/World womex

A Romano Drom az egyedüli magyar fellépő az idei Womexen

Az idén húszéves jubileumát ünneplő Romano Drom zenekar koncertet ad a világ legrangosabb világzenei eseményén, a Womexen, amelyet idén ősszel a finnországi Tamperében rendeznek.
Jazz/World interjú

„Engem a zenében elsősorban a kommunikáció izgat”

Tizenöt éves Nagy János Yancha egyik zenekara, a Free Style Chamber Orchestra, ami mottója szerint az „az együttes, amelybe mindenki máshonnan érkezett, de ugyanoda talált haza”. A zenekarvezetővel az október 2-ai jubileumi koncert apropóján beszélgettünk, amit a Müpában adnak.
Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.