Jazz/World

"Hangszerként használom a kreol nyelvet"

2013.07.20. 07:03
Ajánlom
A zöld-foki morna, a latin és afropop, illetve amerikai jazz jegyei egyaránt fellelhetők Carmen Souza zenéjében, amelyből augusztus 2-án a Budapesti Nyári Fesztivál keretében a magyar közönség is ízelítőt kaphat a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Portugáliában született, jelenleg Londonban élő, ám zöld-foki-szigeteki gyökereit művészetében is őrző énekesnővel a közelgő koncert apropójából beszélgettünk. INTERJÚ

- A budapesti koncerten a 2012 őszén megjelent új, negyedik albumodat mutatod be, amely a Kachupada címet kapta. Mire utal ez az elnevezés?

A katchupa egy tradicionális zöld-foki-szigeteki étel, az album és a turné címe pedig a zene és az étel közötti párhuzamra utal. A katchupa laktató és ízletes, tele nagyon különböző összetevőkkel. Ilyen az én zeném is - különböző izgalmas hatások egyvelege.

- A tradicionális zöld-foki-szigeteki ritmusokat és dallamokat kevered a jazzel és a brazil hatásokkal. Hogyan találtál rá a stílusodra?

- A zenei stílusomat még mindig építem, fejlesztem, és ez a folyamat valószínűleg életem végéig tartani fog. Lisszabonban születtem a Zöld-foki-szigetekről származó, bevándorló szülők gyermekeként, és szorosan kötődtem a portugál nyelvű országokban elterjedt luzofón kultúrához. Nagyon sok kulturális hatás ért, Brazília, Angola, Mozambik zenéjét hallgatva nőttem fel, ehhez a kulturális egyveleghez szoktam hozzá. Ezzel a diaszpórában született gyermekek nagy része így van, és ezt tükrözi vissza a zeném is.

- David Sylvian a "XXI. század világzenei soul"-jának nevezte a zenédet. Egyetértesz ezzel a definícióval?

- Valóban, a zeném a soulhoz kapcsolódik, mert ami belőlem jön, az a lelkem tükre és kifejeződése. Ugyanakkor a zöld-foki-szigeteki zene evolúciója is megfigyelhető benne, továbbá keverem a tradíciót a jazz hangzásaival és improvizatív stílusával. Nehéz definiálnom a saját stílusomat, de ha kéne, akkor azt mondanám, hogy ez inkább Carmen Souza zenéje, sokkal több két stílus ötvözésénél.

- Az albumodon A muzsika hangja című filmből is ismert My Favorite Things és egy zöld-foki népdal feldolgozása is szerepel. Mi alapján állítottad össze a lemez anyagát?

- A My Favorite Things esetében a Batuke elnevezésű tradicionális ritmust használtam, ami remekül illett hozzá, természetesen folyik, lüktet végig a dallal. Egy amerikai turné során hallottam egy John Coltrane-re emlékező rádióműsort, amiben az ő A Favorite Things-feldolgozását is játszották, ez inspirált, hogy átdolgozzam a Zöld-foki-szigetek stílusában. Ezt a Donne Lee című dallal is megcsináltam, írtam hozzá zöld-foki szöveget, és behelyettesítettem a bebop ritmust a hagyományos funanával. A legtöbb dalt egyébként Theo Pas'callal, a bőgősömmel és basszusgitárosommal együtt szerezzük.

- Theo Pas'cal meghatározó szerepet játszott a karrieredben. Hogyan lett belőled énekesnő?

- A zene mindig is az életem része volt. Keresztény szellemben neveltek a szüleim, így minden vasárnap templomba jártam és énekeltem. Theoval Lisszabonban találkoztam, aki akkor már elismert zenész volt Portugáliában, több zenekarnak is dolgozott zenei igazgatóként, és egy rendkívül innovatív szemléletet képviselt mind a projektjei, mind a szólóalbumai szintjén. Tizenhét évesen vettem részt az egyik bandája meghallgatásán, így kezdődött a munkakapcsolatunk. Az elmúlt tieznkét évben együtt játszottunk, együtt szereztünk zenét, fontos iránymutató szerepet tölt be a karrieremben.

- Zenei fejlődésed során milyen zenészek voltak rád hatással?

- Természetesen Theo, rengeteg mindenre ő tanított meg. Mellette Bill Evanst, Horace Silvert, Charles Mingust, Luis Moraist említeném, és olyan énekeseket, mint Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Cesaria Evoria, Ildo Lobo vagy Bana.

- Pár angol nyelvű dal kivételével kreol nyelven énekelsz. Ennek milyen szerepe van az önkifejezésben?

- A kreol nagyon muzikális, és mivel szigetről szigetre változik az akcentus, egyfajta hangszerként is használhatom. A Zöld-foki-szigetek egyes részein lágyabb, melodikusabb fajtáját beszélik, más részeken a szaggatottabb, agresszívebb változatot. Ezekkel az önkifejezés során sokféleképpen lehet játszani.

- Le lehet-e bontani egyenként, hogy a különböző népzenei hatások milyen pluszt adnak hozzá a zenei élményhez?

- Ezek a hatások mélyről jönnek, és régre nyúlnak vissza. A portugálok a hódítások és a gyarmatosítás során teljesen lakatlan szigeteket fedeztek fel és tettek a rabszolgák fontos kereskedelmi központjává. Ez a zöld-fokiakat is teljesen más néppé tette. Változott a beszéd, a gondolkodás, a zene. Van lengyel mazurkánk, de értek minket zsidó hatások is, a gondolkodásmódunk pedig portugál. Nagyon sok különböző tulajdonság van belénk, a DNS-einkbe kódolva. Úgy gondolom, ez a keveredés érződik a zenémen is, és ha egyenként már nem lehet megragadni a hatásokat, mindenképpen gazdagítják azt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.