Jazz/World

"Hangszerként használom a kreol nyelvet"

2013.07.20. 07:03
Ajánlom
A zöld-foki morna, a latin és afropop, illetve amerikai jazz jegyei egyaránt fellelhetők Carmen Souza zenéjében, amelyből augusztus 2-án a Budapesti Nyári Fesztivál keretében a magyar közönség is ízelítőt kaphat a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A Portugáliában született, jelenleg Londonban élő, ám zöld-foki-szigeteki gyökereit művészetében is őrző énekesnővel a közelgő koncert apropójából beszélgettünk. INTERJÚ

- A budapesti koncerten a 2012 őszén megjelent új, negyedik albumodat mutatod be, amely a Kachupada címet kapta. Mire utal ez az elnevezés?

A katchupa egy tradicionális zöld-foki-szigeteki étel, az album és a turné címe pedig a zene és az étel közötti párhuzamra utal. A katchupa laktató és ízletes, tele nagyon különböző összetevőkkel. Ilyen az én zeném is - különböző izgalmas hatások egyvelege.

- A tradicionális zöld-foki-szigeteki ritmusokat és dallamokat kevered a jazzel és a brazil hatásokkal. Hogyan találtál rá a stílusodra?

- A zenei stílusomat még mindig építem, fejlesztem, és ez a folyamat valószínűleg életem végéig tartani fog. Lisszabonban születtem a Zöld-foki-szigetekről származó, bevándorló szülők gyermekeként, és szorosan kötődtem a portugál nyelvű országokban elterjedt luzofón kultúrához. Nagyon sok kulturális hatás ért, Brazília, Angola, Mozambik zenéjét hallgatva nőttem fel, ehhez a kulturális egyveleghez szoktam hozzá. Ezzel a diaszpórában született gyermekek nagy része így van, és ezt tükrözi vissza a zeném is.

- David Sylvian a "XXI. század világzenei soul"-jának nevezte a zenédet. Egyetértesz ezzel a definícióval?

- Valóban, a zeném a soulhoz kapcsolódik, mert ami belőlem jön, az a lelkem tükre és kifejeződése. Ugyanakkor a zöld-foki-szigeteki zene evolúciója is megfigyelhető benne, továbbá keverem a tradíciót a jazz hangzásaival és improvizatív stílusával. Nehéz definiálnom a saját stílusomat, de ha kéne, akkor azt mondanám, hogy ez inkább Carmen Souza zenéje, sokkal több két stílus ötvözésénél.

- Az albumodon A muzsika hangja című filmből is ismert My Favorite Things és egy zöld-foki népdal feldolgozása is szerepel. Mi alapján állítottad össze a lemez anyagát?

- A My Favorite Things esetében a Batuke elnevezésű tradicionális ritmust használtam, ami remekül illett hozzá, természetesen folyik, lüktet végig a dallal. Egy amerikai turné során hallottam egy John Coltrane-re emlékező rádióműsort, amiben az ő A Favorite Things-feldolgozását is játszották, ez inspirált, hogy átdolgozzam a Zöld-foki-szigetek stílusában. Ezt a Donne Lee című dallal is megcsináltam, írtam hozzá zöld-foki szöveget, és behelyettesítettem a bebop ritmust a hagyományos funanával. A legtöbb dalt egyébként Theo Pas'callal, a bőgősömmel és basszusgitárosommal együtt szerezzük.

- Theo Pas'cal meghatározó szerepet játszott a karrieredben. Hogyan lett belőled énekesnő?

- A zene mindig is az életem része volt. Keresztény szellemben neveltek a szüleim, így minden vasárnap templomba jártam és énekeltem. Theoval Lisszabonban találkoztam, aki akkor már elismert zenész volt Portugáliában, több zenekarnak is dolgozott zenei igazgatóként, és egy rendkívül innovatív szemléletet képviselt mind a projektjei, mind a szólóalbumai szintjén. Tizenhét évesen vettem részt az egyik bandája meghallgatásán, így kezdődött a munkakapcsolatunk. Az elmúlt tieznkét évben együtt játszottunk, együtt szereztünk zenét, fontos iránymutató szerepet tölt be a karrieremben.

- Zenei fejlődésed során milyen zenészek voltak rád hatással?

- Természetesen Theo, rengeteg mindenre ő tanított meg. Mellette Bill Evanst, Horace Silvert, Charles Mingust, Luis Moraist említeném, és olyan énekeseket, mint Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Cesaria Evoria, Ildo Lobo vagy Bana.

- Pár angol nyelvű dal kivételével kreol nyelven énekelsz. Ennek milyen szerepe van az önkifejezésben?

- A kreol nagyon muzikális, és mivel szigetről szigetre változik az akcentus, egyfajta hangszerként is használhatom. A Zöld-foki-szigetek egyes részein lágyabb, melodikusabb fajtáját beszélik, más részeken a szaggatottabb, agresszívebb változatot. Ezekkel az önkifejezés során sokféleképpen lehet játszani.

- Le lehet-e bontani egyenként, hogy a különböző népzenei hatások milyen pluszt adnak hozzá a zenei élményhez?

- Ezek a hatások mélyről jönnek, és régre nyúlnak vissza. A portugálok a hódítások és a gyarmatosítás során teljesen lakatlan szigeteket fedeztek fel és tettek a rabszolgák fontos kereskedelmi központjává. Ez a zöld-fokiakat is teljesen más néppé tette. Változott a beszéd, a gondolkodás, a zene. Van lengyel mazurkánk, de értek minket zsidó hatások is, a gondolkodásmódunk pedig portugál. Nagyon sok különböző tulajdonság van belénk, a DNS-einkbe kódolva. Úgy gondolom, ez a keveredés érződik a zenémen is, és ha egyenként már nem lehet megragadni a hatásokat, mindenképpen gazdagítják azt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.
Színház

„Az én Kisvárdám” – Közkedvelt művészek mesélnek kisvárdai emlékeikről

Az összetartozás évében különösen fontos a magyarországi és a határon túli kulturális, színház szakmai találkozás. Ezzel a sorozattal a szervezők erre szeretnék felhívni a figyelmet.
Klasszikus

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World koronavírus

Ezek a zenekarok adnak majd raktárkoncertet

A 13 hazai fesztivál idei tervezett fellépőlistája alapján választották ki azt a száz zenekart, akiknek lehetőségük lesz részt venni a raktárkoncerteken. A raktárkoncertek intézményét kifejezetten a koronavírus-járvány miatt lehetetlen helyzetbe került könnyűzenei szektor támogatására hozták létre.
Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.