Jazz/World

Harcsa Veronika a főszereplője egykori mestere lemezének

2018.01.27. 10:15
Ajánlom
Egyik kedvenc magyar énekesünk ezúttal belga muzsikusokkal merült el a zene mélyrétegeiben: Kris Defoort Triójának Diving Poet Society című albumát gazdagítja széles hangszín-palettájával.

Jól emlékszünk még Harcsa Veronika tíz évvel ezelőtti akusztikus kvartettjére, amivel az énekesnő megalapozta hazai és külföldi sikerét. A Speak low című sztenderd-lemezzel, valamint a You Don't Know It's You és a Red Baggage  című albumok izgalmas, de mégis könnyen emészthető saját szerzeményeivel még a kevésbé jazz-szerető közönséget is megfogta. Harcsa Veronika akár hátra is dőlhetett volna, folytathatta volna ezt a jó értelemben vett mainstream jazzvonalat, de ő tudatosan döntött úgy, hogy járatlanabb útra lép. Ekkor felvételizett a Brüsszeli Királyi Zeneakadémia, ahol saját bevallása szerint

a nulláról kellett bizonyítania mindent.

Többek között az itt tanultak eredményezték azt, hogy progresszívebb, merészebb irányokba is nyitott, aminek gyümölcsét már a Gyémánt Bálinttal közös duóban és a Kassák-projektben is megismerhettük. Harcsa Veronika azóta is a zenei komfortzónán kívül keresi a boldogságot, és ebben a közönség is követi őt.

Kapcsolódó

"Az a szempont, hogy a mi fülünk mit diktál"

November 10-én debütál a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint duó második lemeze, Tell Her címmel. Az album nemcsak Magyarországon, de a nemzetközi piacon is bemutatkozik: Japánban egy tokiói, Nyugat-Európában pedig egy berlini kiadó gondozásában jelenik meg. A duó november 16-án egy tizennégy állomásos turnéra indul Magyarországon. Harcsa Veronikát és Gyémánt Bálintot a lemez kapcsán bátorságról, önazonosságról és a nemzetközi színtéren való jelenlétről is kérdeztük.

Harcsa Veronika

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Rene Jakobson)

Harcsa Veronika „avantgárd” zenei útjának egyik mérföldköve a Kris Defoorttal közös, nemrég megjelent lemez. A zongorista, aki nem mellesleg a belga zenei élet egyik kulcsfigurája opera, nagyzenekari és kamarazenei szerzőként, kortárs és jazz-zenészként, az egyetemen szabad improvizációt és zeneszerzést tanított Harcsa Veronikának. A lemez kapcsán egy interjúban azt nyilatkozta Kris Defoort:

a magyar énekesnő abban a pillanatban megvette őt, amikor az első közös énekórán kinyitotta a száját.

Mint meséli, azonnal felismerte, hogy Harcsa Veronikának nem annyira a szigorú értelemben vett jazz, sokkal inkább a határokon átnyúló, kortárs, avantgárd zenei kontextus állna igazán jól, amiben expresszív előadói készségeit is ki tudja bontakoztatni. Így aztán nincs mit csodálkozni azon, hogy a Diving Poet Society című albumon gyakorlatilag főszereplővé tette őt a francia altszaxofonos Guillaume Orti mellett.

Harcsa Veronika, Guillaume Orti és a Kris Defoort Trio

Harcsa Veronika, Guillaume Orti és a Kris Defoort Trio (Fotó/Forrás: Petra Cvelbar)

A zenei anyagot egyébként ő maga így jellemezte:

Öt zenei költő, aki egy végtelen, színekkel, szavakkal és hangokkal teli óceánban való búvárkodás örömét közvetíti”.

Az album egyik alappillérét adják Peter Verhelst belga költő angol nyelvű absztrakt szövegei, aminek minden egyes szava érzelmi töltetet kap Harcsa Veronika hangján, aki hol tökéletes angolsággal megformált (fél)prózában, hol már-már nem is emberi hangeffektekkel közvetíti a versek képszerű világát. Az énekesnő egyik erőssége, a hangszerszerű éneklés is nagy szerephez jut ezen a lemezen. Különösen figyelemre méltó, ahogyan párbeszédet folytat a lemez másik szólistájával, az altszaxofonos Guillaume Orti szólamaival a Diving Poets és a New Sound című számokban. Tulajdonképpen erősen képszerű alkotó zene ez, filmjeleneteket idéz, amit a zenészek azzal is szemléltetnek, hogy az album bookletjébe minden „zenei költő” neve mellé odaírják kedvenc színét, mintha csak arra buzdítanának, kövessük ecsetvonások módjára az összefonódó, színes szólamokat. Ha jól emlékszem, Harcsa Veronikáé a türkizkék volt.

Mondhatnánk erre a zenei szabadságra, hogy már-már free jazz, de

a szerzemények többsége előre megírt melódiákon alapszik, amik bár időnként szokatlanabb harmóniáikkal nagy figyelmet kérnek a hallgatótól, meghálálják azt, mert olyan rejtett lelki kamrákba vezetnek be, amit sokszor még magunk elől is titkolunk.

Aki tehát kíváncsi arra, mire kapják fel éppen fejüket a nyugati kortárs zenei kedvelői, hallgassa meg a lemezt ingyenesen a Spotify-on, vagy reménykedjen, hogy hamarosan Budapesten is újra bemutatkozik a formáció.

 Kris Defoort Trio: Diving Poet Society

1. The Pine Tree and the Marching

2. Liquid Mirrors

3. The Pine Tree and the Fire

4. Diving Poets

5. Diepblauwe Sehnsucht

6. New Sound Plaza

7. Heavenly Billie

Harcsa Veronika - ének

Guillaume Orti - altszaxofon

Kris Defoort - zongora

Nicolas Thys - basszusgitár

Lander Gyselinck - dob

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Színház

Pap Verával és Börcsök Enikővel látható a Pesti Színház nagy sikerű előadása

A Pesti Színház 2010-ben mutatta be Hadar Galron kortárs izraeli író drámáját, a Mikvét, amely tizenegy évvel a bemutató után április 24-én online lesz látható az eSzínház oldalán.
Vizuál

Mindig farmernadrágot viselt – Szomjas Györgyre emlékezett Gelencsér Gábor

Az április 7-én elhunyt filmrendező, Szomjas György művei is láthatók lesznek a Műcsarnok hamarosan megnyíló, filmesek fotóit bemutató tárlatán, ám készítőjük már nem lehet jelen a megnyitón. Gelencsér Gábor filmtörténész búcsúzott tőle a Műcsarnok oldalán.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 
Klasszikus

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.
Jazz/World videó

A Nagymező utcáról énekel Bolyki Sára

Nagymező utca címmel jelent meg a két fiatal jazz-zenész – Bolyki Sára és Bolyki Tamás – első közös dala, amelyben felidézik a Bartók Konziban töltött éveket.
Jazz/World fonó

Rangos magyar lemezdíjra jelölték a Fonó öt lemezét

Legjobbak közé került a Balázs Elemér Group, a Cimbaliband, a Besh o droM, a Dalinda és az Ötödik Évszak lemeze a Fonogram-díjak idei jelöltjeinek listáján.
Jazz/World hír

Megvannak a Fonogram-díj idei jelöltjei

Április 24-én derül ki, kik nyerik idén a magyar zenei élet legrangosabb szakmai elismerését, a Fonogram - Magyar Zenei Díjat 18+1 kategóriában.
Jazz/World ajánló

Megtartják a nyári montreux-i jazzfesztivált

Tavaly le kellett fújni a rendezvényt, idén azonban a szervezők határozott szándéka, hogy legyen fesztivál. Új színpadot is építenek a Genfi-tóra.