Jazz/World

Harcsa Veronika: "Bátrabbak lettünk a kísérletezésben"

2012.12.21. 06:55
Ajánlom
A Brüsszelben tanuló Harcsa Veronikát külföldi tapasztalatairól, év végi koncertjeiről és új lemezéről kérdeztük.

- Szinte egyszerre jelenik meg Gyémánt Bálinttal közös duótok bemutatkozó lemeze, és a Bin-Jip (melyben szintén Bálint gitározik) új albuma, melyből december 27-én adtok ízelítőt a Trafóban. Hangzásban, zenei világban is lesz a két anyag között párhuzamosság?

- Mindkét lemez megjelenését 2013-ra tervezzük, de pontos megjelenési dátumunk még nincsen. A zenei párhuzam annyiban kimerül, hogy Bálint és én is szerepelünk mindkét lemezen, és mivel nem tudunk kibújni a bőrünkből, biztos lesz hasonló hangvételű dal. Ugyanakkor a hangszerelés, hangzás zenei környezet teljesen más, hiszen a duóban mindent akusztikusan oldunk meg, míg a Bin-Jip az elektronikus hangzásokkal és effektekkel való kísérletezésről szól.

- Bő egy évvel ezelőtt Párniczky András kérdezett a Fidelio hasábjain többek között az elektronikákról és effektekről. Hol tartasz azóta a kísérletezésben?

- Új kütyüt nem vettem azóta. A Bin-Jip-ben Andrew J-vel folyamatosan keressük az egyes dalokhoz legizgalmasabban passzoló effektlehetőségeket, ugyanakkor legalább ennyit foglalkozom a bio effektekkel. A Bin-Jipben és a duóban is foglalkoztat, hogy hogyan tudok minél többféle hangszínt és "extrát" kihozni a hangomból. Ezek a lemezeken és élőben is hallhatók lesznek.

 -Hogy dolgoztok egyébként Bálinttal - ő Pesten, te Brüsszelben, és neten külditek át egymásnak az anyagokat? Vagy amikor hazajársz, bementek a stúdióba?

- A neten is küldözgetünk egymásnak dolgokat, de a felvételek közösen készülnek Budapesten, Andrew J házistúdiójában, illetve a duóval a Pannóniában. A külön töltött idő leginkább az írásé, felkészülésé. A Brüsszelben töltött hetekben leginkább azt élvezem, hogy kevesebb a programom, mint Budapesten, így több időm jut elmélyülni a gyakorlásban, dalírásban.

 -Azt gondolhattuk, hogy kevesebb fellépésed lesz itthon. Valóban így lett? Nekem határozottan az az érzésem, hogy (szerencsére) jó sokat jársz itthon...

- November-decemberben szinte hetente ingáztam, hogy ne maradjanak el fellépések, és stúdiózni is tudjunk mindkét projekttel. Ez a tempó lendületben tart, jövőre mégis szeretném kicsit visszafogni az otthoni fellépések számát, hogy jobban tudjak koncentrálni minden téren. Idén még két fontos fellépés vár, 21-én az A38-on tartunk évzáró koncertet a quartetemmel és a duóval, 27-én pedig a Bin-Jip ünnepel a Trafóban.

- Bő hónapja a HVG-ben megjelent interjúd üzenete sokak számára az volt, hogy "rossz Magyarországon, a fiatalok jobban teszik, ha dobbantanak". Tényleg így gondolod?

- Aki így gondolja, az nem olvasta végig az interjút: világosan elmondtam, hogy nekem nagyon jó dolgom van és volt Magyarországon, én az inspiráció, a kaland és a fejlődés lehetősége miatt költöztem külföldre. Nem a legkönnyebb ma a fiataloknak, de senkit nem bíztattam "dobbantásra".

- Milyen Brüsszelben a jazz tanszék és a jazz élet? Megérte kimenni David Linx miatt?

- Mindenképpen megérte. A helyváltoztatás önmagában is nagy hatással van az emberre, hiszen rengeteg új benyomás ér. Ráadásul a képzés nagyon izgalmas, naprakész és zeneileg aktív tanárok foglalkoznak velünk. David Linxben sem csalódtam, rengeteg feladatot ad, fő célja az eszköztáram bővítése, ezért visszamentünk egészen az alapokhoz. Hangképzéssel, légzéssel, prozódiával, ritmikával kapcsolatos gyakorlatokat ad, de az általános zenei hozzáállása is inspiráló számomra.

- Külföldi tanulmányaid másik motivációja az volt, hogy tanításra jogosító MA diplomát szerezz. Valóban szeretnél zeneiskolában vagy konziban tanítani a koncertezés mellett?

- Most nem, soha nem is tanítottam eddig. Nagyon élvezem a rengeteg utazással járó, állandó készenlétet igénylő koncertező-stúdiózó zenészlétet, ugyanakkor gondolnom kell a jövőre. Ha egyszer gyerekeim lesznek, biztosan nem leszek ennyit úton, jó alternatívát jelenthet a nyugodtabb tanítás.

- Visszatérve a december 27-i estre, különleges élményt ígérő vizuális effekteket is ígértek. Mit takar ez, és miért olyan fontos a látvány egy koncerten?

- A Bin-Jip tagjaival a kezdetektől fontosnak tartjuk, hogy egységes vizuális koncepció is tartozzon a zenekarhoz. Ez komplexebbé teszi a koncertélményt. Állandó vizuális stábunk van, Szabó Levente vetít, Totó pedig a fényekért felel, mindketten jól ismerik a dalokat, így pontosan tudják követni a zenei dramaturgiát, felerősítve ezzel a hatást. Az elektronikában nem ritka a látvány használata, de a jazz-ben is akad erre példa, elég, ha Nils-Petter Molvaer video-installációira gondolunk.

- A dalokra a beharangozó szerint a korábbiaknál intenzívebb megszólalás lesz jellemző. Rock felé kacsintgatnátok? Vagy kevésbé lesz "kísérletező" az anyag?

Épp hogy bátrabbak lettünk a kísérletezésben. Nem a rock felé mozdultunk, műfajilag nehéz behatárolni, intenzívebb, harapósabb az új anyag. Az első Bin-Jip lemez úgy készült, hogy még nem koncertezett a zenekar, csak a négy falnak játszottuk a dalokat. Azóta rengeteg koncert van a hátunk mögött, és az élő megszólalás feszültsége, a közönség reakciói erős hatással voltak ránk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Így készült a Terra Profonda új lemeze: Klippremier

A saját meghatározása szerint sámáni folk-blues zenét játszó Terra Profonda új lemezzel jelentkezik a Fonó kiadásában. Az album felvétele a sitkei Kálvária-kápolnában zajlott, ahol teljesen akusztikusan rögzítették a számokat, ez a különleges atmoszféra adja meg a lemez hangzásának alapját.
Jazz/World díj

Ismét a Sziget a legjobb külföldi fesztivál az angolok szerint

A UK Festival Awardson idén is a Sziget vitte el a "Best Overseas Festival", azaz a legjobb külföldi fesztivál kategória díját. A belga Tomorrowlandet is magunk mögé tudtuk.
Jazz/World ajánló

BoldiÖtven! – Jubileumi koncertet ad László Boldizsár

László Boldizsár idén ünnepli 50. születésnapját, ez alkalomból 2020. januárjában, Boldizsár-napon az Erkel Színházban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Snétberger Ferenc fúziós vizekre evez a SoLaTi zenekarral

Népszerű gitárművészünk is közreműködik ugyanis az Oláh Tzumo Árpád vezette SoLaTi zenekar transparent blue című új lemezén, amit december 7-én mutatnak be a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Az ördög magyar hangja – 20 éves a Quimby Ékszerelmére című lemeze

Nagyjából konszenzus van a körül a magyar popkultúrában, hogy az Ékszerelmére Kiss Tibiék pályafutásának eddigi kreatív csúcspontja, egyben a magyar könnyűzene elmúlt 30 évének egyik legjobb lemeze. Az album idén 20 éves, a zenekar jubileumi turnéra is viszi a lemezanyagot. Úgy gondoltuk, mi is futunk vele egy kört. Ebben segítségünkre van Balanyi Szilárd, a Quimby billentyűse.