Jazz/World

Harcsa Veronika: "Bátrabbak lettünk a kísérletezésben"

2012.12.21. 06:55
Ajánlom
A Brüsszelben tanuló Harcsa Veronikát külföldi tapasztalatairól, év végi koncertjeiről és új lemezéről kérdeztük.

- Szinte egyszerre jelenik meg Gyémánt Bálinttal közös duótok bemutatkozó lemeze, és a Bin-Jip (melyben szintén Bálint gitározik) új albuma, melyből december 27-én adtok ízelítőt a Trafóban. Hangzásban, zenei világban is lesz a két anyag között párhuzamosság?

- Mindkét lemez megjelenését 2013-ra tervezzük, de pontos megjelenési dátumunk még nincsen. A zenei párhuzam annyiban kimerül, hogy Bálint és én is szerepelünk mindkét lemezen, és mivel nem tudunk kibújni a bőrünkből, biztos lesz hasonló hangvételű dal. Ugyanakkor a hangszerelés, hangzás zenei környezet teljesen más, hiszen a duóban mindent akusztikusan oldunk meg, míg a Bin-Jip az elektronikus hangzásokkal és effektekkel való kísérletezésről szól.

- Bő egy évvel ezelőtt Párniczky András kérdezett a Fidelio hasábjain többek között az elektronikákról és effektekről. Hol tartasz azóta a kísérletezésben?

- Új kütyüt nem vettem azóta. A Bin-Jip-ben Andrew J-vel folyamatosan keressük az egyes dalokhoz legizgalmasabban passzoló effektlehetőségeket, ugyanakkor legalább ennyit foglalkozom a bio effektekkel. A Bin-Jipben és a duóban is foglalkoztat, hogy hogyan tudok minél többféle hangszínt és "extrát" kihozni a hangomból. Ezek a lemezeken és élőben is hallhatók lesznek.

 -Hogy dolgoztok egyébként Bálinttal - ő Pesten, te Brüsszelben, és neten külditek át egymásnak az anyagokat? Vagy amikor hazajársz, bementek a stúdióba?

- A neten is küldözgetünk egymásnak dolgokat, de a felvételek közösen készülnek Budapesten, Andrew J házistúdiójában, illetve a duóval a Pannóniában. A külön töltött idő leginkább az írásé, felkészülésé. A Brüsszelben töltött hetekben leginkább azt élvezem, hogy kevesebb a programom, mint Budapesten, így több időm jut elmélyülni a gyakorlásban, dalírásban.

 -Azt gondolhattuk, hogy kevesebb fellépésed lesz itthon. Valóban így lett? Nekem határozottan az az érzésem, hogy (szerencsére) jó sokat jársz itthon...

- November-decemberben szinte hetente ingáztam, hogy ne maradjanak el fellépések, és stúdiózni is tudjunk mindkét projekttel. Ez a tempó lendületben tart, jövőre mégis szeretném kicsit visszafogni az otthoni fellépések számát, hogy jobban tudjak koncentrálni minden téren. Idén még két fontos fellépés vár, 21-én az A38-on tartunk évzáró koncertet a quartetemmel és a duóval, 27-én pedig a Bin-Jip ünnepel a Trafóban.

- Bő hónapja a HVG-ben megjelent interjúd üzenete sokak számára az volt, hogy "rossz Magyarországon, a fiatalok jobban teszik, ha dobbantanak". Tényleg így gondolod?

- Aki így gondolja, az nem olvasta végig az interjút: világosan elmondtam, hogy nekem nagyon jó dolgom van és volt Magyarországon, én az inspiráció, a kaland és a fejlődés lehetősége miatt költöztem külföldre. Nem a legkönnyebb ma a fiataloknak, de senkit nem bíztattam "dobbantásra".

- Milyen Brüsszelben a jazz tanszék és a jazz élet? Megérte kimenni David Linx miatt?

- Mindenképpen megérte. A helyváltoztatás önmagában is nagy hatással van az emberre, hiszen rengeteg új benyomás ér. Ráadásul a képzés nagyon izgalmas, naprakész és zeneileg aktív tanárok foglalkoznak velünk. David Linxben sem csalódtam, rengeteg feladatot ad, fő célja az eszköztáram bővítése, ezért visszamentünk egészen az alapokhoz. Hangképzéssel, légzéssel, prozódiával, ritmikával kapcsolatos gyakorlatokat ad, de az általános zenei hozzáállása is inspiráló számomra.

- Külföldi tanulmányaid másik motivációja az volt, hogy tanításra jogosító MA diplomát szerezz. Valóban szeretnél zeneiskolában vagy konziban tanítani a koncertezés mellett?

- Most nem, soha nem is tanítottam eddig. Nagyon élvezem a rengeteg utazással járó, állandó készenlétet igénylő koncertező-stúdiózó zenészlétet, ugyanakkor gondolnom kell a jövőre. Ha egyszer gyerekeim lesznek, biztosan nem leszek ennyit úton, jó alternatívát jelenthet a nyugodtabb tanítás.

- Visszatérve a december 27-i estre, különleges élményt ígérő vizuális effekteket is ígértek. Mit takar ez, és miért olyan fontos a látvány egy koncerten?

- A Bin-Jip tagjaival a kezdetektől fontosnak tartjuk, hogy egységes vizuális koncepció is tartozzon a zenekarhoz. Ez komplexebbé teszi a koncertélményt. Állandó vizuális stábunk van, Szabó Levente vetít, Totó pedig a fényekért felel, mindketten jól ismerik a dalokat, így pontosan tudják követni a zenei dramaturgiát, felerősítve ezzel a hatást. Az elektronikában nem ritka a látvány használata, de a jazz-ben is akad erre példa, elég, ha Nils-Petter Molvaer video-installációira gondolunk.

- A dalokra a beharangozó szerint a korábbiaknál intenzívebb megszólalás lesz jellemző. Rock felé kacsintgatnátok? Vagy kevésbé lesz "kísérletező" az anyag?

Épp hogy bátrabbak lettünk a kísérletezésben. Nem a rock felé mozdultunk, műfajilag nehéz behatárolni, intenzívebb, harapósabb az új anyag. Az első Bin-Jip lemez úgy készült, hogy még nem koncertezett a zenekar, csak a négy falnak játszottuk a dalokat. Azóta rengeteg koncert van a hátunk mögött, és az élő megszólalás feszültsége, a közönség reakciói erős hatással voltak ránk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Plusz

Két ember, akik a világ legmagasabb fáit fényképezik, hogy unokáik is láthassák őket

Az egyre nagyobb mértékben végrehajtott erdőirtások miatt veszélyben vannak a világ legmagasabb fái. Steven Pearce és Jennifer Sanger elhatározták, hogy lefényképezik őket, hátha észbe kapnak az erdőirtók: hatalmas értéket készülnek elpusztítani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.