Jazz/World

Harmonikaszó a Mississippi partjáról

2008.03.17. 00:00
Ajánlom
Vannak olyan amerikaiak, akik július 4-én megtartják a Függetlenségi napot, majd tíz nappal később, a Bastille napján is ünnepelnek.

Szomszédaik szintén beszélnek franciául, ők viszont afro-karibi származásukra is büszkék, és a hegedű helyett inkább harmonikát használnak a tánczenéjükben. A néhány mérfölddel arrébb élő fekete muzsikusoknak elég egy gitár és egy szájharmonika, igaz, inkább helyi kesergőket és bujdosóénekeket játszanak.

Még el sem hagytuk a Nagy Folyó torkolatvidékét, a környék sokszínűsége máris hallható. Ha mégis elindulnánk, a Fesztiválszínházat vegyük irányba, hiszen a zydeco és a delta-blues izgalmas világa egy koncerten mutatkozik be.
Ha az amerikai történelemből a fél évezrede tartó folyamatos bevándorlás témáját emeljük ki, hamar beugrik az olvasztótégely ötlete. Közelebbről vizsgálva azonban olyan máig fejlődő, helyi kulturális jellegzetességeket láthatunk, amelyek legfeljebb egy közlekedőedényben alakulhatnak ki. Itt van rögtön a zydeco, a fekete-kreol lakosság zenéje. A félreértés megerősítése végett hamar le kell szögezni, a "kreol" kifejezés egyszerre jelöl etnikai csoportot, nyelvváltozatot, és szinte minden földrészen mást takar. Egyelőre azonban maradjunk az Újvilágban.

Amikor Robert Cavalier francia felfedező kanadai kalandozásai után, 1682-ben a Mississippi folyó torkolatához jutott, XIV. Lajos földjének nyilvánította a vidéket. Louisiana a francia bevándorlók egyik célpontja lett, alig negyven évvel később megalapították New Orleans városát, ahol a nyelvjárás, a konyhaművészet és a zene mindmáig az első telepesek hatását mutatja. A louisianai kreolok közé hamarosan a kanadai és a karibi francia gyarmatokról is érkeztek szép számmal lázadások elől menekülő földbirtokosok, rabszolgák és felszabadítottak, afrikaiak, spanyolok, franciák és mulattok.

A keveredésből sajátos mentalitás jött létre, amely a zenében is érezhető: tüzes, mediterrán népdalok találkoztak az ültetvények munkadalaival, humoros és érzelmes nóták az afrikai ritmusokkal. Az egyik későbbi eredmény az a stílus, amelyet Ferdinand Joseph Lamothe, ismertebb nevén Jelly Roll Morton zongoraművész, a város szülötte képviselt, aki névjegykártyájára szerényen ezt írta: a jazz feltalálója. Azonban közben más műfajok is kialakultak: az állam déli területein élő francia ajkú fehér lakosság cajun zenéje és a francia ajkú fekete lakosság, vagyis a fekete-kreolok zenéje, a zydeco – egymás kölcsönhatásában élő, fejlődő irányzatok. A második világháború után egyre markánsabb lett a különbség a kettő között: míg a cajunben a hegedű viszi a dallamot, a zydecóban az ének mellett a harmonikaszó kap főszerepet billentyűkkel, bőgővel, elektromos gitárral, dobokkal és mosódeszkával kiegészítve, manapság pedig a régi tánczene mellett a rhythm and blues, a soul, a funk és a hip-hop is érvényesül.

A műfaj egyik legnevesebb előadója Nathan Williams, aki The Zydeco Cha Chas nevű együttesével, elmaradhatatlan harmonikája, napszemüvege és mosolya mögül húsz éve szórakoztatja a közönséget. Williams a dél-louisianai St. Martinville-ben született, Clifton Chenier hatására már gyerekkorában kiválasztotta a zenét és a hangszert, amelyre életét feltette. A hét megjelent lemez és a rengeteg elismerés sem vette el a kedvét, a zenekar mindig tűzzel és őszinte lelkesedéssel játszik, hiszen félig családi vállalkozásról van szó: Nathan Williams testvére, unokatestvére és fia is itt muzsikál.

A koncert egy másik különlegességet is ígér. Ehhez a Mississippi torkolatvidékén kicsit északabbra kell keresni, arrafelé, ahol Huckleberry Finn rábukkant XIV. Lajos állítólagos örökösére. A felső-delta, vagyis Arkansas, Mississippi és Tennessee államok vidékéről származik ugyanis a blues egyik legrégebbi formája. Az amerikai polgárháború utáni években a számkivetettek, a faji üldözések áldozatai, egy szál gitárral és egy szájharmonikával vándorló muzsikusok foglalták dalba bánatukat. A kék színnel jelölt szomorúsághoz külön hangok is tartoznak; a blue hangok szűkített hangközöket alakítanak, szakszerűen szólva egy hangyányit alacsonyabban szólnak, így lesz egy moll-pentatonból blues skála. A szövegek témái pedig a vallástól a vonatokig, a háborútól a börtönön és az árvízen át a szerelmi csalódásig terjednek. A templomi himnuszokból, munkadalokból és afrikai ritmusokból építkező blues később együttesek előadásában is elhangzott, városokba és más hangszerekre is átköltözött, chicagói és detroiti variánsai alakultak, majd népszerűsége révén a legkülönbözőbb stílusok alapja lett a jazztől az R'n'B-n, a bluegrasszon és a rock and rollon át a legkönnyedebb popzenéig.

Az egyik későbbi, pontosabban mai együttes az Európa-szerte elismert Mississippi Grave Diggers, amely Oláh Andor szájharmonikás vezetésével jött létre, amikor 2003-ban Big Daddy Wilsonnal közösen kezdett tradicionális delta-bluest játszani. Tavaly a formáció megújult, a repertoárt pedig gospel, a chicagói blues és funk nóták is gazdagítják, csakúgy, mint Hudák Zsófi bőgős, Kárpáti Zoltán dobos és Nemes Zoltán zongorista játéka. Sőt, ezúttal egy fantasztikus énekesnővel is kiegészülnek, a chicagói születésű Karen Carollal, aki mind az amerikai, mind az európai szcéna jelentős előadója.

(2008. március 31. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Nathan & The Zydeco Cha Chas (USA); Karen Carroll & The Mississippi Grave Diggers koncertje
Nathan & The Zydeco Cha Chas: Nathan Williams (harmonika, ének), Dennis Paul Williams (gitár), Nathan Williams Jr. (billentyűs hangszerek), Mark Williams (rubboard), Robert LeBlanc (basszusgitár), Herman "Rat" Brown (dob), Karen Caroll (ének, gitár); The Mississippi Grave Diggers: Hudák Zsófia (nagybőgő), Nemes Zoltán (zongora, vokál), Somos Péter (dob), Oláh Andor (harmonika, fúvós hangszerek))

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Vizuál

Élő koncertélmény online a Zsolnay Negyedből

Egyedülálló koncertekkel jelentkezik a pécsi Zsolnay Negyed, amely április 21-től a nézők otthonába varázsolja a kulturális fesztiválok hangulatát.
Színház

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Klasszikus

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Vizuál

Haditudósítói felvételekből nyílt kiállítás Budapesten

A Budapest Fotó Fesztivál részeként megnyílt kültéri tárlaton az 1941 és 1944 közötti időszak felvételei láthatóak, a budapesti Hadtörténeti Intézet és Múzeum ezzel emlékezik Magyarország II. világháborúba lépésének 80. évfordulójáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Két új Dresch-lemez jelent meg a Fonó jóvoltából

Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának új albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazz-kvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös Vonós Quartetjének munkája.
Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.