Jazz/World

Hazai jazztrombitálás: anyag van

2008.05.27. 00:00
Ajánlom
Május 24-én szombaton a Magyar Rádió Tomsits Rudolf Jazz Trombita Tehetségkutató Versenyének gálakoncertjét tartották a Budapest Jazz Clubban a pénteki döntőt követően. A koncert első felében a döntősök léptek fel a verseny eredményével fordított sorrendben egy-egy jazz sztenderdet megszólaltatva, majd Gerard Presencer világhírű jazztrombitás lépett előtérbe, végül pedig közös jam következett.

A koncert elején fiatal trombitásaink láthatóan felszabadultabban játszottak, mint az előző napi döntőben, ami tökéletesen érthető, ám érdekes, hogy ez más-más hatással bírt játékukra. Elsőként Meggyes Ádám játszotta el a Night in Tunesia című Dizzy Gillespie nótát. Ádámon kifejezetten az volt érezhető pénteken, hogy túlságosan is meg akarja mutatni a foga fehérjét, ugyanakkor, amíg csak játszott, folyamatosan érezhető volt rajta az éppen ezt a hozzáállást kiváltó lelki bizonytalanság. Szombat estére már lenyugodott, improvizációjában sokkal nagyobb egyensúlyban voltak a harsány és kevésbé harsány megnyilvánulások, motívumai is gördülékenyebbek voltak.

A második fellépő, a verseny negyedik helyezettje Tettamanti Tamás Tell Me című saját szerzeményét adta elő, a szám hangvétele Erik Truffaz jelenlegi együttesének felvételeit juttatta eszembe. A szám jó, szólója is jóval összeszedettebbre sikerült, mint a szerző pénteki szólói. Tamás pénteken az I remember Clifford című balladát úgy kezdte, hogy trombitájával belefújt a pedálozott zongorába, amivel egy speciális effektet keltett. Ezután viszont játékában hiányzott a vezérfonal, így az effekt is hatását vesztette. Szombaton saját számában jobban magára talált, ekkor már ő is láthatóan kevésbé izgult.

Harmadik a koncerten és harmadik a versenyben Subicz Gábor volt. Pénteken sokunkat elvarázsolt finom hangszínével, stílusával, annak ellenére is, hogy balladája hosszúra sikeredett. Szombaton a My Favourite Thingsben játszott szólója kevésbé bírt azokkal a jellegzetességekkel, amelyek pénteken megadták játékának azt a hangulatot, melyet akkor legtöbb versenytársa nem tudott létrehozni.

A koncert negyedik fellépője és a verseny második helyezettje Pecze Balázs, aki Bolla Gábor ifjú szaxofontitán szerzeményét adta elő, csakúgy, mint a döntőben. Szombaton ő is felszabadultabbnak bizonyult, jobban elkapta a fonalat, annak ellenére, hogy négyezése a szám végén ekkor sem sikerült hatásosabbra, mint pénteken. Itt frázisait már jóval a rá jutott négy taktus vége előtt befejezte, anélkül, hogy bármilyen ritmikai ötletet feldobott volna Sramkó Jánosnak, a trombitásokat kísérő trió dobosának. Mégis, egészében véve szombaton jobban előtérbe kerültek adottságai, a magas regiszterek reményteli megszólaltatása, a futamok egyenletessége, ily módon pénteki játékával ellentétben igazolást nyert a zsűri döntése.

Végül, a koncert első felének végén Koós-Hutás Áron, az első helyezett a Bye Bye Blackbird című sztenderdet játszotta el. Áron szombaton is bebizonyította, hogy méltó volt az első díjra. Improvizációi spontánok, és bár nem egyszer eltéved, mégis a legtöbb esetben szerencsésen, sőt stílusosan kikeveredik az ilyen helyzetekből. Egyébként a legmaradandóbb szólót a koncert végén alkotta, amikor is az Oleo című számban trombitájára cupot helyezve, részéről addig nem hallott futamokkal és alterációkkal lepte meg a közönséget.

És most essen néhány szó a zsűri díszelnöke, Gerard Presencer játékáról. A szélesebb közönség számára a brit trombitás az US3 csapat Cantaloop feldolgozásában fújt szólójával vált ismertté. Szombaton a Budapest Jazz Clubban a közönség a Cantaloop szólóhoz hasonlóan magas színvonalú játéknak lehetett tanúja. Szárnykürtjén megdöbbentően biztonságosan járt-kelt a magasabb regiszterekben is, ami szárnykürt esetében nem kis kihívás. Improvizációi valóban improvizációk voltak, soha nem lehetett tudni, hogy a következő ütemben hova érkezik meg, ki-be járkált a hangnemek között. A témákkal is sokszor szabadon bánt, mégis inkább hozzátett, minthogy elvett volna belőlük. Szólói sohasem bizonyultak túl hosszúnak, mindig a kellő pillanatban hagyta abba őket. Ez a fajta arányosság és ízlésesség egyébként viselkedésére is éppen úgy igaz, mint játékára. Személyében rendkívül udvarias és kedves embert ismerhetett meg a döntő és a szombat esti koncert közönsége, illetve maguk a versenyzők is. Játékán kívül ez is iránymutatásul szolgálhat a hazai jazzmuzsikusok számára.

Presencer a gálakoncerten arra is fordított figyelmet, hogy bár sztenderd játékról volt szó, az egyes nóták valamilyen formában mégis eltérjenek egymástól. Az It could happen to you-ban kíséret nélkül kezdte szólóját, az All bluesban megmutatta harsányabb oldalát is trombitája segítségével, a You Don’t Know What Love Is témáját páratlanul szabadon kezdte, aztán a számot összekötötte a What Is This Thing Called Love című, gyors tempójú swing sztenderddel. Presencer kihozta a maximumot a közös sztenderdezésből, amit egy olyan trióval hajtott végre, mellyel előző nap találkozott, illetve amellyel a műsort közvetlenül a koncert előtt beszélte meg.

És végül dícséret a versenyzőket és Gerard Presencert kísérő triónak. A pénteki döntőben maximális lendületet adtak a versenyzőknek, Cseke Gábor zongorista a versenyzők minden megnyilvánulására azonnal reagált, illetve gyönyörű szólókkal örvendeztette meg a közönséget a pénteki megmérettetésen és a szombat esti gálakoncerten. A trió további tagjai, Hárs Viktor nagybőgős és Sramkó János dobos szintén maximálisan ellátták feladatukat, tempójukkal tüzelve a trombitásokat. Sajnos a szombat esti koncert erősítése nem tette lehetővé, hogy a bőgőszólók hangjai pontosan kivehetőek legyenek, ezt leszámítva mégis öröm volt végighallgatni a koncertet, jó volt látni az érdeklődők magas létszámát, Presencer játéka páratlan élményt nyújtott.

Ami pedig a jövő jazztrombitás nemzedékét illeti, látható volt a két nap alatt, hogy anyag van, tehetségekben nincs hiány. A versenyzők egyike sem kész szólista még, képességekben azonban nincsenek híján. A jövő dönti el, hogy az egyébként etnót, skát és klasszikus zenét játszó trombitások mennyire találják meg helyüket a jazzben is.

(2008. május 23. 19:30 Magyar Rádió Márványterme (Budapest) – az MR3-Bartók Rádió Tomsits Rudolf Jazz Trombita Tehetségkutató Versenyének döntője; versenyzők: Koós-Hutás Áron, Meggyes Ádám, Pecze Balázs, Subicz Gábor, Tettamanti Tamás (trombita); km.: Cseke Gábor (zongora), Hárs Viktor (bőgő), Sramkó János (dob))

2008. május 24. 20:00 Budapest Jazz Club (Budapest) – az MR3-Bartók Rádió Tomsits Rudolf Jazz Trombita Tehetségkutató Versenyének gálaestje; km.: Cseke Gábor (zongora), Hárs Viktor (bőgő), Sramkó János (dob), Gerard Presencer, Koós-Hutás Áron, Meggyes Ádám, Pecze Balázs, Subicz Gábor, Tettamanti Tamás (trombita))

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tom Jones és Jamie Cullum is fellép a jövő évi VeszprémFesten

Megvan a július 12. és 18. tartandó VeszprémFest két világsztárja. Már érkeznek a programok, a szervezők rendkívül gazdag kínálatot ígérnek.
Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.