Jazz/World

Hazatért a Magyar Állami Népi Együttes

2014.01.13. 13:34
Ajánlom
A december végén hazatért művészek januári előadására már elővételben minden jegy elkelt, így a Hagyományok Háza februárban ismét műsorára tűzte a Magyar rapszódia - Amerika című előadást. Mihályi Gábor az együttes művészeti vezetője beszélt a turnéról és a Társulat amerikai élményeiről.

- Hogyan jellemezné a most zárult észak-amerikai turnét?

- Elindulásunk előtt a 2010-es évek talán legfontosabb turnéjaként jellemeztem tavalyi észak-amerikai vendégszereplésünket. Több mint három hónap, közel hetven város, 26 állam, 73 előadás, majd' nyolcvanezer néző, több mint negyvenezer kilométer - néhány adat bizonyítandó a turné rendkívüliségét. A hatalmas és csodálatos színházak, mint az Artemus Ham Concert Hall (Las Vegas), a Copley Symphony Hall (San Diego), a Lehman Center (New York), vagy a 3500 férőhelyes Auditorium Theatre (Chicago), hogy csak néhányat említsek közülük.

- Látogatásuk rendkívül fontos volt a diaszpórában élő magyaroknak és nagy sikert aratott az amerikai közönség körében is. Egy ilyen turné az országimázs szempontjából sem elhanyagolható tényező.

- Sok helyen és sokszor elhangzott már, hogy Magyarország legnagyobb értéke a kultúrája, legyen az klasszikus, kortárs vagy tradicionális. Ennek a kijelentésnek a valóságáról személyesen győződhettünk meg ezen a vendégszereplésen, hiszen nem volt olyan előadás, ahol a harmadik kikövetelt ráadás után a közönség nem felállva ünnepelte volna a Magyar rapszódia előadásunkat és a Társulat művészeit. Miközben a nézőink többsége semmilyen magyar gyökerekkel nem rendelkező amerikai volt, az a szándék, hogy a műsor segítségével szólítsuk meg a diaszpórában élő magyarságot - fordítsuk figyelmüket az elhagyott hazájuk felé, erősítsük meg őket identitásukban -, maradéktalanul teljesült. Október huszonharmadika estéjén különösen szívszorító volt a nézőtéren lengő magyar zászlók látványa.

- Mik voltak legemlékezetesebb színpadi és úti élményeik?

- A három hónap során jó néhány táncházat is tartottunk. Az egyik legemlékezetesebb talán a New York-i volt, ahol a főkonzulátus nagytermében taníthattuk a 4-5 éves apróságokat. De szintén szívesen emlékszem vissza San Franciscóra, ahol a majd' száz ember nagy része amerikai volt, bizonyítva a magyar táncház - mint unikális módszer - nemzetközi sikerét.

Bár a turné mind fizikailag, mind szellemileg rendkívül megterhelő volt a Társulat számára - hiszen utazásaink döntő részét busszal teljesítettük, utazva naponta akár hat-hétszáz mérföldet is -, ennek ellenére kicsit talán megismerhettük Amerikát is. Fürödtünk az Atlanti- és a Csendes-óceánban, sétáltunk a Golden Gate hídon. Láttuk a nagyvárosokat, a prérit, a sivatagokat, a Niagarát, a remek múzeumokat és a híres emlékhelyeket. Volt, aki kipróbálta a szerencséjét Las Vegasban, mások őrületes hullámvasutakon rémüldöztek. Volt, aki cápát fogott a Mexikói-öbölben, mások hajnalig táncoltak Memphisben az utcán. Ünnepeltünk névnapokat és születésnapokat, énekeltük a himnuszt a magyar házakban.

Még a turné elején keresett meg egy amerikai néző az előadás után. Az ő szavai talán a legkifejezőbbek a Magyar rapszódia amerikai sikerére és fogadtatására: „Amit láttam, mélyen felkavart. Jobban meg kell ismernem ezt a kultúrát, ezt az országot. Soha nem gondoltam volna, hogy saját múltamat egyszer egy magyar táncegyüttes tükrében pillanthatom meg."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.