Jazz/World

Hegedűs az avantgárdban

2006.02.28. 00:00
Ajánlom
Michael White – The Land of Spirit and Light Vitathatatlan, hogy az amerikai jazz egyik legeredetibb hegedűse a texasi születésű fekete Mike White. Kaliforniában nőtt fel és viszonylag későn, 9 évesen kezdett hegedűórákat venni. Igazi bemutatkozása is igen későn – 32 évesen – történt, de annál nagyobb feltűnést keltett.

Amíg a tenorszaxofont tartják a „legjazzesebb” hangszernek, a hegedű alighanem a műfaj mostohagyermeke. Még a jazz őshazájában sem volt túlságosan favorizált, bár Stuff Smith-től Regina Carterig mindig voltak, akik ezt a hangszert választották és magas színvonalon művelték. Érdekes, hogy Európában mindig nagyobb becsben tartották a hegedűjátékot és már a jazztörténet korai korszakától kezdve sok zenész éppen ezen az instrumentumon vált világhírűvé. Hosszú a sor Stephane Grapellitől Didier Lockwoodig, Michal Urbaniaktól Deseő Csabáig. A Magyar Rádió éppen az idén tavasszal rendezi meg tehetségkutató versenyét – ezúttal éppen a jazzhegedűsök mérik össze tudásukat.

Vitathatatlan, hogy az amerikai jazz egyik legeredetibb hegedűse a texasi születésű fekete Mike White. Kaliforniában nőtt fel és viszonylag későn, 9 évesen kezdett hegedűórákat venni. Igazi bemutatkozása is igen későn – 32 évesen – történt, de annál nagyobb feltűnést keltett. 1965-ben a legendás Monterey-i Jazzfesztiválon, az akkoriban szintén üstökösként feltűnt John Handy kvintettjében lépett a közönség elé. Elképesztő technikai adottságaival, a játékába szervesen beillesztett klasszikus és keleti zenei elemekkel frenetikus sikert aratott. Egy csapásra a 60-as évek avantgárd jazzének egyik kulcsfigurája lett. Később, az évtized végén a The Fourth Way nevű jazz-rock együttest vezette, amely a modern szving játékot elektronikus elemekkel színezte. Sokan a jövő elektronikus együttesének tekintették ezt a formációt, White-ot pedig a jazz-rock fúzió pionírjai között tartották számon. A 70-es évek elején visszatért az avantgárd jazzhez és a korszak olyan fekete jazzóriásaival dolgozott együtt, mint Pharoah Sanders, McCoy Tyner és Joe Henderson.

Ebből az időből, egészen pontosan 1973-ból származik ez a kitűnő album. White ezúttal kizárólag saját szerzeményeket ad elő, köztük a címadó három részes szvitet is, amelyhez a komponista szabad-versét is olvashatjuk a kísérőfüzetben. És, hogy semmi kétségünk ne legyen afelől, hogy a spiritualitás és a fény földje az amerikai feketék őshazája, azt a címlapon Carl Ramsey díszes afrikai maszkot ábrázoló grafikája teszi egyértelművé.

A zenészek összeválogatása sem véletlen, hiszen a multi-instrumentalista Prince Lasha, aki ezúttal háromféle fuvolán és klarinéton is játszik, ugyancsak a spirituális zene iránti fogékonyságáról volt ismeretes. A klasszikus gitár nagy művésze Bob King sem véletlenül kapott meghívást a session-re, amely elegáns improvizációk, ellenállhatatlan groove-ok és szokatlan textúrák keveréke.

Spiritualitás és fény, béke és nyugalom. Igazi fekete mágia, univerzális szépség. Ez Mike White világa. Nem szabad kihagyni!

Két lemez az Universal Music újdonságaiból:
Marlena Shaw – The spice of live
Yusef Lateef – Psychicemotus

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?