Jazz/World

Hegedűs az avantgárdban

2006.02.28. 00:00
Ajánlom
Michael White – The Land of Spirit and Light Vitathatatlan, hogy az amerikai jazz egyik legeredetibb hegedűse a texasi születésű fekete Mike White. Kaliforniában nőtt fel és viszonylag későn, 9 évesen kezdett hegedűórákat venni. Igazi bemutatkozása is igen későn – 32 évesen – történt, de annál nagyobb feltűnést keltett.

Amíg a tenorszaxofont tartják a „legjazzesebb” hangszernek, a hegedű alighanem a műfaj mostohagyermeke. Még a jazz őshazájában sem volt túlságosan favorizált, bár Stuff Smith-től Regina Carterig mindig voltak, akik ezt a hangszert választották és magas színvonalon művelték. Érdekes, hogy Európában mindig nagyobb becsben tartották a hegedűjátékot és már a jazztörténet korai korszakától kezdve sok zenész éppen ezen az instrumentumon vált világhírűvé. Hosszú a sor Stephane Grapellitől Didier Lockwoodig, Michal Urbaniaktól Deseő Csabáig. A Magyar Rádió éppen az idén tavasszal rendezi meg tehetségkutató versenyét – ezúttal éppen a jazzhegedűsök mérik össze tudásukat.

Vitathatatlan, hogy az amerikai jazz egyik legeredetibb hegedűse a texasi születésű fekete Mike White. Kaliforniában nőtt fel és viszonylag későn, 9 évesen kezdett hegedűórákat venni. Igazi bemutatkozása is igen későn – 32 évesen – történt, de annál nagyobb feltűnést keltett. 1965-ben a legendás Monterey-i Jazzfesztiválon, az akkoriban szintén üstökösként feltűnt John Handy kvintettjében lépett a közönség elé. Elképesztő technikai adottságaival, a játékába szervesen beillesztett klasszikus és keleti zenei elemekkel frenetikus sikert aratott. Egy csapásra a 60-as évek avantgárd jazzének egyik kulcsfigurája lett. Később, az évtized végén a The Fourth Way nevű jazz-rock együttest vezette, amely a modern szving játékot elektronikus elemekkel színezte. Sokan a jövő elektronikus együttesének tekintették ezt a formációt, White-ot pedig a jazz-rock fúzió pionírjai között tartották számon. A 70-es évek elején visszatért az avantgárd jazzhez és a korszak olyan fekete jazzóriásaival dolgozott együtt, mint Pharoah Sanders, McCoy Tyner és Joe Henderson.

Ebből az időből, egészen pontosan 1973-ból származik ez a kitűnő album. White ezúttal kizárólag saját szerzeményeket ad elő, köztük a címadó három részes szvitet is, amelyhez a komponista szabad-versét is olvashatjuk a kísérőfüzetben. És, hogy semmi kétségünk ne legyen afelől, hogy a spiritualitás és a fény földje az amerikai feketék őshazája, azt a címlapon Carl Ramsey díszes afrikai maszkot ábrázoló grafikája teszi egyértelművé.

A zenészek összeválogatása sem véletlen, hiszen a multi-instrumentalista Prince Lasha, aki ezúttal háromféle fuvolán és klarinéton is játszik, ugyancsak a spirituális zene iránti fogékonyságáról volt ismeretes. A klasszikus gitár nagy művésze Bob King sem véletlenül kapott meghívást a session-re, amely elegáns improvizációk, ellenállhatatlan groove-ok és szokatlan textúrák keveréke.

Spiritualitás és fény, béke és nyugalom. Igazi fekete mágia, univerzális szépség. Ez Mike White világa. Nem szabad kihagyni!

Két lemez az Universal Music újdonságaiból:
Marlena Shaw – The spice of live
Yusef Lateef – Psychicemotus

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.