Jazz/World

Hiromi: "A zenei szikrát a kihívások adják"

2016.10.04. 08:07
Ajánlom
A jazz legvarázslatosabb természeti tüneményeként emlegetik a japán zongoraművésznőt, Hiromi Uehara-t, akiben a rendkívüli előadói kvalitások kiváló zeneszerzői, kompozíciós és zenekarvezetői képességekkel párosulnak. A többszörös Grammy-díjas Hiromi saját triója élén mutatkozik be október 21-én a Müpában.

A kortárs jazz-szcéna egyik leghíresebb női instrumentális zenésze vagy, habár úgy tűnik, a női emancipáció a jazzben még nem valósult meg. Mit gondolsz, miért van ez így?

- Nehéz kérdés. Talán mert kevés olyan tanár, mentor van, aki támogatná a fiatal lányokat abban, hogy jazz-zenésszé váljanak. Nekem szerencsém volt ebből a szempontból, mert olyan zongoratanárom volt, aki már 8 éves koromban Oscar Petersont és Error Garnet hallgattatott velem. Ez adta meg a kezdő lökést a jazz-zene irányába, amiből szerelem lett. Remélem, hogy idővel egyre több női jazz muzsikus lesz, miért ne lenne így?

Hiromi - The Trio Project

Hiromi - The Trio Project (Fotó/Forrás: Muga Miyahara)

- Soha nem tapasztaltál negatív vagy pozitív előítéletet ebből a szempontból?

- Nem, és őszintén szólva még nem is gondolkodtam ezen soha. Számomra természetes, hogy nő vagyok, hogy japán vagyok. Soha nem is próbáltam egyik tulajdonságomat sem hangsúlyozni, vagy elrejteni. Én így, a magam természetességemben vagyok Hiromi.

- Ugyanakkor azt is el lehet rólad mondani, hogy a műfaj egyik úttörője vagy, hiszen azáltal, hogy rengeteg zenei hatást ötvözöl a jazzben a klasszikus zenétől a rockzenén át a popig- egy új közönségrétegben is felébresztetted az érdeklődést a jazz iránt. Mi az a jazz elemei közül, amihez ragaszkodsz és amiért magadat továbbra is jazz-zenésznek vallod?

- Határozottan az improvizáció az. Imádok rögtönözni, szeretem azt az állapotot, amikor nem tudom elképzelni, mi fog történni az adott napon a színpadon, és mégis

igyekszem minél több kockázatot vállalni, mert a zene közben átélt öröm a kockázatvállalással egyenesen arányos!

- A jazz Európában még mindig egy marginális műfaj, szemben Japánnal, ahol nagy népszerűségnek örvend, több magyar előadó is adott már ki lemezeket Japánban. Mit gondolsz, mitől válhatna a jazz itt is igazán népszerű műfajjá?

- Talán kellene egy olyan előadó, aki igazán nagy hatással lenne az emberekre, valami olyat nyújtana a hallgatóság fülének, amit elsődlegesen zeneként fogadnak be, és csak később tudatosítanák, hogy amit hallottak, az tulajdonképpen jazz.

- Ki az a mostani előadók közül, aki nagy hatást gyakorol rád?

- John Scofield. Nagyon szeretem az előző albumát, a past, present, future címűt, tavaly sokat hallgattam és már nagyon várom, hogy halljam a nemrég megjelent albumát is.

- A következő, immár tizedik albumod, ami egyben a Hiromi Trio Project 4. lemeze, a Spark címet viseli és a leírás szerint a zene születésének folyamatáról szól. Hogyan jött létre ez a zene?

- Ez úgy történt, mintha egy elképzelt filmhez vagy darabhoz írtam volna zenét. Tulajdonképpen azt a folyamatot írtam meg, ahogy egy alkotó ember az őt ért szikrákat, ingereket művészetté alakítja. 

- Mit jelent számodra a szikra és milyen zenei szikrákkal tudod inspirálni a zenész kollégáidat?

- Akkor keletkezik, amikor igazán megérint valami érzelmileg: ez el tud indítani benned valamit zeneileg is.

Én akkor érzem a zenei szikrát, amikor kihívással állok szemben. A nagy feladatok mindig fejlesztenek zenészként és emberként is.

- A kompozícióidat mennyire befolyásolja a zenésztársaid személyisége?

- Az nagyon inspirál engem, hogy ők is mindig keresik a kihívásokat, szeretnének ők is felfedezni új, még ismeretlen tájakat a zenében.

- Liszt Ferencet is mindig a kedvenc muzsikusaid között említed. Az ő zenéjének melyik elemét találod a jazz szempontjából érdekesnek?

- Zeneszerzői szempontból azt tisztelem benne leginkább, hogy tudta, hogyan lehet kihozni a zongorából a maximumot. Olyan zongorahangot tudott létrehozni, mintha egy egész zenekar szólna.

- Tavaly játszottál már Magyarországon, Pécsett, és akkor azt mondtad, hogy soha nem döntöd el előre, hogy mit fogsz játszani aznap este, mert nagyban befolyásol a hely szelleme, a koncertterem és a közönség hangulata. Milyen képet kaptál akkor a magyar közönségről és Magyarországról?

- Nagyon kedves és szeretetteljes közegre emlékszem vissza. A közönség lelkes volt és szenvedélyes, aminek a legegyértelműbb jele, hogy ebben a hangulatban újra szerelmes lettem a zenébe. Nagyon várom már, hogy újra Magyarországon játszhassak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.