Jazz/World

Hogy lépett túl Miles Davis a jazzen?

2018.06.26. 09:20
Ajánlom
A hatvanas évek végére a jazz púp lett Miles Davis hátán, viszont sok kortársával ellentétben ő nem elégedett meg a címke elhagyásával, hanem előre menekült, és – ragaszkodva az alkotói módszeréhez – kilőtte zenéjét a világűrbe.
GettyImages-56458588-111610.jpg

Miles Davis 1960-ban (Fotó/Forrás: Getty Images )

Nem pusztán a műfaji és faji címke jelentette ugyanis számára a problémát. Kinőtte a jazz kereteit. Az őt szimpla árulással, a korábbi zenéjének lecserélésével vádlók azonban nem csak a változás fokozatosságát hagyták figyelmen kívül, de azt is, hogy Davis, önmagához hűen, ismét a saját korára reflektált a zenéjén keresztül, mellesleg kiutat mutatott a jazznek abból a zsákutcából, ahova többek között ő maga vezette azt.
Közel ötven év távlatából egészen abszurdnak tűnnek azok a vádak, melyek szerint Davis az In A Silent Way című albumon (amelynek harmincnyolc percén két dal osztozik) áttévedt a popzene területére.
A változás elsőre viszont akkor is szembeötlő volt, ha megfigyeljük a korábbi albumokon feltűnő jeleket. Az 1968-ban megjelent Nefertiti címadója több szempontból is érdekes és fontos fordulópont a David-korpuszban. A darabban nem hangzott el szóló, a témát újra és újra elfújó Davis/Shorter duó háttérbe vonulásával pedig a ritmusszekció került az előtérbe. Nagyon érdekes, hogy téma–szóló–téma felosztás elhagyása milyen messzire vezetett Davisnél a hetvenes évek első felére, ahogy az is, hogy Nefertiti-hez hasonló, a hátteret a kirakatba tévő kísérletekkel milyen eredményre jutott a Bitches Brew felvétele idején.

A Bitches Brew tényleg mintha a semmiből érkezett volna 1970-be, és szinte beláthatatlan távolságra volt mindentől, ami akkoriban a zenében történt, hozzátéve, hogy a korszak nyitott levegőjében több olyan album is született, amiről elmondható ugyanez. Az album egy néhány hónapos kísérletezés kivonata, a Columbia Records által 1998-ban kiadott négylemezes The Complete Bitches Brew Sessions, valamint néhány nem hivatalos felvétel azonban rámutat, hogy az anyagból több, teljesen eltérő karakterű album is születhetett volna, a producer, Teo Macero volt az, aki kialakította a Bitches Brew végső formáját. Az ebben az időszakban készült felvételek között talán a legérdekesebbek azok, amelyek kapcsolódnak a Nefertiti címadójának koncepciójához, de kiterjesztik azt. Részben ilyen a Great Expectations, de még inkább a Lonely Fire és a Guinnevere. Előbbi kettő az 1974-es Big Fun című albumon is megjelent, a Guinnevere pedig igazán különleges, ez ugyanis egy Crosby, Stills & Nash dal feldolgozása.

A történet szerint Miles egy este a Village Gate nevű klubban lépett oda David Crosbyhoz, azzal, hogy feldolgozta az egyik dalát, kíváncsi-e rá?

Crosby igent mondott, Davis pedig a rá jellemző módon csak ennyit vetett oda - Kövesd azt a kocsit. Aztán bepattant a Ferrarijába. Crosbynak először nem tetszett Davis verziója, nem csak azért, mert teljesen elütött az eredetitől, de azért is, mert azt a saját dalszerzői pályája egyik fontos pontjának tartotta. A Crosby, Stills & Nash-féle eredeti egy légies és gyönyörű folk-dal, fura akkordszerkezettel és nem szokványos gitárhangolással, amitől végig ott bujkál benne valami távoli, mégis borzongató hangulat. Davist talán pont ez ragadta meg a dalban, és ezt a hátteret tette a saját változatának elsődleges szervező elvévé, ami az atmoszférát illeti.

A korábban már említett Great Expectations és a Lonely Fire azért voltak érdekesek, mert nem a hagyományos módon építkeztek, hanem egyetlen motívum folyamatos ismétlésével teremtettek rendhagyó dinamikai lebegést, miközben itt is a háttér került a darab fókuszába, a darabok pedig nem megragadni, sokkal inkább körülírni akartak valamit. A Guinnevere esetében Davis egy alig több, mint négy perces darabból egy közel húsz perces, eszement tripet csinált, azzal, hogy besűrítette az eredeti dallam egy részét, majd ezt újra és újra elismételte, a kábult tempót csak egy leheletnyivel fokozva, két dobossal, egy ütőssel, gitárral, szitárral, billentyűs hangszerekkel, tenorszaxofonnal, valamint Benny Maupin basszusklarinétjával. Macero keverése nagyon érdekes, mert olyan, mintha a fúvósok folyton változtatnák a hangerejüket, ami azt a hatást kelti, mintha egymás köre fonódnának.

Miles számára a jazz keretei túl szűkek lettek eddigre.

Zavarta a faji címke, zavarta, hogy korlátozottak a fellépési lehetőségei, valamint a műfaj eddigre számára mérgezővé vált légköre. A szakma közben az ilyenkor szokásos, viszolygással terhes elhatárolódással figyelte Davis határsértését, szinte tudomást sem véve arról, hogy a jazz nélküle is virágzott, viszont egyre inkább a föld alá kényszerítve. Az ő egyik legfontosabb szerepe ebben az időben az volt, hogy önkéntelenül is helyet csinált a jazznek a rockzene által létrehozott újfajta nyilvánosságban. Ugyanakkor jóval többről volt itt szó, mint arról, hogy Miles Davist megfertőzte a rockzene, ahogy annál is, hogy szimplán eladta magát egy újfajta hullámnak. A következő években vált világossá, hogy ezt a hullámot pontosan ő gerjesztette.

A Bitches Brew visszafordíthatatlan lépés volt. Miles Davis nem játszott többé jazzt, hanem előbb ajtót, majd utat mutatott a műfajnak.

Ki volt Miles Davis?

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis?

Miles Davis életművén végighaladva a hallgató előtt felsejlik a jazz bebopot követő történetének - legfeljebb néhány helyen hiányos - vázlata. Davis azonban nem pusztán felskiccelte egy teljes műfaj fejlődésének mérföldköveit, de legalább ennyire működött egyfajta katalizátorként egy olyan folyamatban, amelyben az állandóságot a trombitája, ő maga jelentette, miközben a folyamatos változás könyörtelen imperatívuszának engedelmeskedve és partnereit halálbiztos intuícióval megválasztva formálta a jazzt, mindig az adott kor arculatához illően.

Ki volt Miles Davis? II.

Ki volt Miles Davis? II.

Jazz-zenészekről szóló portrésorozatunkat Miles Davis életművének második fejezetével folytatjuk.

<i>We Want Miles!</i> – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

We Want Miles! – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Akár véletlen, akár ügyes írói fogás, szimptomatikus jelentőségű, hogy a Ligeti György által a huszadik század egyik legnagyobb muzsikusának nevezett Miles Davis a „szerzőtárs” Quincy Troupe által formába öntött Önéletírás-a a „Listen” szóval kezdődik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.