Jazz/World

Hogyan hallgassuk a jazzt?

A jazz évszázada című könyv két szerzője útmutatót ad e sokak által nehezen értelmezhető zene „helyes” befogadásához, hogy ne csak szeressük, hanem értsük is, hogy mi a jazz, és miért nyújt élvezetet annak, aki megismeri.

1. Milyen általános jellemzők állapíthatók meg a zenedarab hallgatása során? Például: gyors-, vagy lassú a darab előadása, szvinges érzést kelt-e, vagy rockos érzést?

2. Melyik korszak stílusába helyezhető a megszólaló kompozíció? Milyen improvizációs rendszere van, mely ismert (esetleg e könyvből megismert) jellemzőket produkálják a zenészek?

3. Milyen hangszerek szerepelnek a megszólaló számban, azok hogyan működnek együtt? Például: van információnk arról, hogy a New Orleans-i korszakban milyen hangszerek fordultak elő a zenekarokban, azt is tudjuk, hogy ezek együttműködésére a kollektív improvizáció volt a jellemző.

4. Mi a jellemző az előadó (hangszeres, vagy énekes) előadásmódjára, van-e benne valami átlagostól eltérő, legyen az a dallamra, vagy a ritmusra vonatkozó érdekesség, esetleg technikai különlegesség, vagy egyéni kifejező eszközök használata?

5. Hogyan működnek együtt a dob és a ritmusszekció hangszerei (nagybőgő vagy basszusgitár, gitár, a korai felvételeken a zongora)? A hangszerek közül melyiknek van vezető szerepe, melyik stílusba kategorizálható a játékuk és miben térnek el a többi stílus hasonló hangszereinek játékától?

Jazz-zenészek (képünk illusztráció)

Jazz-zenészek (képünk illusztráció)

6. Milyen eredetre visszavezethető stílusjegyek fedezhetők fel az előadott darabban? Vannak-e azonosítható jegyek például a bluesszal, a gospellel, a rhythm and bluesszal, esetleg a world music-kal? Másképpen fogalmazva: milyen stílusok hatottak a darabra leginkább?

7. Melyik jazzformába helyezhető el az előadott szerzemény? Példa: lásd előbb: lehet bluesos forma, szórakoztató zenei forma, rockos forma stb.

8. Énekelhető dallamot hallunk-e, vagy bonyolult, nehezen-, vagy egyáltalán nem megjegyezhetőt? Jól emelik-e ki az alkalmazott harmóniák a dallamot és azok kifejeznek-e, vagy okoznak-e érzelmeket?

9. Mire koncentrál az előadott darab? A kompozícióra, az előadókra, vagy az előadásmódra?

10. Milyen társadalmi és gazdasági közegben született a kompozíció, azaz, milyen külső hatások járultak hozzá, hogy az eredmény olyan lett amilyen?

Amennyiben a fenti kérdésekre választ tudunk találni, abban az esetben már nemcsak érzelemmel, hanem tudatosan is részesei lehetünk a jazz által nyújtott élménynek.

Jön a jazznap.hu!

Április 30-át Herbie Hancock javaslatára az UNESCO és az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete 2011-ben Nemzetközi Jazz Nappá nyilvánította. A részletes magyarországi programokat a jazznap.hu oldalon olvashatod.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Klasszikus

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Zenés színház

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Vizuál

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.
Jazz/World ajánló

Csibész francia jazztrió a BJC-ben

Immár tizenöt éve kezdte meg világhódító útját a Rémi Panossian Trio. A világ nagy jazzfesztiváljain rendszeresen koncertező formáció hamarosan a Budapest Jazz Clubba látogat.