Jazz/World

Hogyan kezdődött a jazz és a hiphop házassága?

2018.06.01. 10:50
Ajánlom
A jazz egyik legmarkánsabb irányvonala mára a jazz rap, vagy jazz hiphop lett, aminek az USA-ban olyan népszerű előadói vannak, mint Robert Glasper, Kamasi Washington, Christian Scott és még sokan-sokan mások. De hogyan kezdődött a kettő kapcsolata?

A rap énekbeszédszerű, improvizatív jellegének egyik forrása kétségtelenül az énekes jazz-szólók voltak, így mondhatjuk, hogy a két műfaj kapcsolata 1926-ban kezdődött, amikor az első ilyen szólót, vagyis scat-t rögzítették. A Louis Armstrong és Hot Five nevű zenekara Heebie Jeebies című számában hallható scat úgy született, hogy lemezfelvétel közben leesett Satchmo kottája, így kénytelen volt halandzsázni a valós szöveg helyett.

Körülbelül öt évtizeddel később jött a következő impulzus a két műfaj találkozásában, mégpedig Herbie Hancock részéről, aki eddigre már eltanulta Miles Davistől a progresszív gondolkodást. 1983-ban, amikor a zene- és médiatörténeti jelentőségű Rockit című száma megjelent, a hiphop még teljesen underground műfajnak számított, így az, hogy Herbie beemelte a műfaj elemeit ebbe az MTV-ben is sugárzott, számos díjat elnyert videoklipjébe, jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy világszerte megismerjék a hiphop-ot, mint minőségi zenét.

A jelenleg 77 éves zenészlegenda még mindig lépést tart a zenei trendekkel, legújabb albumát szintén a hiphop szcéna előadóival készíti, Kendrick Lamar, Snoop Dogg, és Common is közreműködik rajta.

A két műfaj közeledésében a kanadaiak is kerítőnő szerepet láttak el, különösen a torontói Dream Warriors, akiknek 1990-ben megjelent My Definition of a Boombastic Jazz Style című számuk egyértelmű bizonyíték arra, hogy a jazz és a hip hop szíve ekkoriban már kezdett egy ütemre dobogni. Ebben a számban Quincy Jones 1962-es Soul Bossa Nova című klasszikusát dolgozták föl.

A hiphop 1988-tól 1993-ig tartó aranykorszakában sok minden történt, ami a műfaj művészi szintre emelését szolgálta, és ebben nagy szerepe volt a jazz-formakészlet egyre gyakoribb használatának is. A műfaj közismert klasszikusai mellett olyan kísérletek is napvilágot láttak ekkor, mint a Digable Planets Cool Like That című száma, ahol először sikerült szervesen integrálni a jazz elemeit, fúvós uniszónót és izgalmas bőgőfutamot illeszteni a hiphopba.

Nem lehet elmenni szó nélkül az örök újító Miles Davis mellett sem, akinek még az is belefért a munkásságába, hogy 1992-ben megjelent posztumusz albumán felvázolja a jazz és hip-hop szerves ötvözésének lehetőségét.

A Doo Bop című, Grammy-díjas album úgy született, hogy Davis New York-i lakásának nyitott ablakán beszűrődött az utcáról a hiphop, és azonnal hívást érzett a műfaj irányába.

Megkérte kiadóját, hogy ajánljon neki olyan fiatal producert, akivel el tudna készíteni egy jazz rap albumot. Végül a hiphop producer Easy Mo Bee volt segítségére, aki nagyban hozzájárult az album közönségsikeréhez, a korabeli kritikusok azonban egyáltalán nem voltak elragadtatva tőle.

Óriási lökést adott a jazz és hiphop közeledésének a Steve Coleman szaxofonos nevével (is) fémjelzett, 1991-ben indult M-base mozgalom, amelynek során fiatal afroamerikaiak elkezdték kinyitni a zenéről, jazzről való gondolkodást, és integrálni más művészeti ágakat, a költészetet, táncot, eltérő zenei irányzatokat. A Steve Coleman and The Metrics 1995-ös Fast Lane című számában például fültanúi lehetünk ahogy különböző területről érkező, improvizációs zenészek a pillanat varázsában feloldják a műfaji határokat.

A hiphop és jazz közös evolúciójának fontos állomása volt a nemrég Budapesten is koncertezett Roy Hargrove trombitás géniusz mára klasszikussá vált albuma, a Hard Groove is. Ebben rapperekkel és jazz-zenészekkel közösen – mint Common, Erykah Badu, D'Angelo és Marc Cary –hoztak létre egy olyan albumot, amiben a jazz és a hip-hop immár egyenrangú társakként szerepeltek.

Mára a két műfaj nemcsak flörtöl egymással, hanem házasságukból egy egész generáció született, akik mindkét zenei nyelvet anyanyelvükként beszélik. A legtöbbször olyan, jazz képzettségű zenészekről van szó, akik életkoruknál fogva egész gyerekkorukban hiphopot hallgattak. Ahogy Kamasi Washington szaxofonos fogalmazott:

Rapperek és DJ-k zenéjén nőttünk fel. J Dilla and Dr. Dre nyelvét ugyanolyan folyékonyan beszéljük, mint Mingusét és Coltrane-ét".

Robert Glasper, az egyik legnépszerűbb jazz/hip-hop billentyűs pedig azt állítja, a jazz a hiphop anyja, és közös vonásuk, hogy mindkettő az ellenállás zenéje. A következő videóban azt is elmeséli, az egyes jazz-klasszikusok sample-jeit hogyan emelték át a hiphop muzsikusok saját zenéjükbe.

Ez az ember fogja megváltani a jazzt

Kapcsolódó

Ez az ember fogja megváltani a jazzt

Legalább is ezt mondják róla a kritikusok. Az viszont már egészen biztos, hogy Kamasi Washington közel háromórás albumát most egy darabig nagyon nehéz lesz felülmúlni – és nem csak a zene miatt.

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Kendrick Lamar az első nem klasszikus, nem jazz előadó, aki zenei Pulitzer-díjat kapott. A díjtestület szerint a hip-hop művész DAMN című albuma „a modern afroamerikai élet hiteles lenyomata”. Lamar klasszikus zeneszerzők elől vitte el az elismerést. Mit jelent ez a „magaskultúra” képviselőinek?

Fekete Rádió, Budapest

Fekete Rádió, Budapest

Black Radio - ez volt a címe annak a Grammy-díjas lemeznek, amivel Robert Glasper 2012-ben beírta magát a jazztörténet nagyjai közé, egyszersmind új fejezetet nyitva abban. A lemez címe arra a "fekete dobozra" utal, ami dokumentálja a kor zenei állapotát. Április 16-án a Müpa közönsége is tanúja lehetett az éppen íródó zenetörténetnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.